Stilleskruer/ben til akvarie stålbord

Forum hvor du kan læse og dele gør-det-selv tips og ideer.
Besvar
Lasse
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17
Postnummer: 6800 Varde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Alslev (Varde/Esbjerg)

Stilleskruer/ben til akvarie stålbord

Indlæg af Lasse »

Så er mit stålbord til det kommende akvarie ved at være færdigt. Akvariet er et 360L + 128L sump under akvariet. Det hele bliver lukket inde af MDF plader så akvariet bliver "indbygget" i møblet.

Stålbordet er blevet lavet lavet i 40x40x3.0mm firkant profil og det er blevet bygget af en proffesionel svejser.

Nu mangler jeg kun at få lavet fødder som skal være justerbare. Bordet har 6 ben, og den samlede vægt på akvariet + teknik og beklædning har jeg vurderet til 600-800kg. Dvs. at hvert ben minimum skal kunne kunne bære 150kg.

Jeg har fundet nogle muligheder på internettet, men de er alle beregnet til 40x40x1.5 - 2.5mm.

http://www.scan-med.dk/shop/category.as ... parent=143

eller

http://www.scan-med.dk/shop/category.as ... parent=143
http://www.scan-med.dk/shop/category.as ... parent=189

Et alternativ kan blive at svejse et stykke stålplade på 8-10mm i bunden af benet med en påsvejset møtrik, og så en M20 skrue med filt på hovedet, for at beskytte gulvet (hovedet er ca. 30mm bredt). Jeg er bare lidt nervøs for om 150kg fordelt på et skruehoved på 30mm vil lave mærker i vores nye alloc gulv. (jeg har dog talt med alloc, som mener det ikke burde lave mærker ud fra gulvets statiske tryk styrke i forhold til kg/mm2 trykket)

Hvad har i andre gjort?
112L display, 54L sump

RSM130 Februar 2008 - August 2020.
stefan_sørensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2630 Taastrup

Re: Stilleskruer/ben til akvarie stålbord

Indlæg af stefan_sørensen »

jeg ville helt klart vælge den du sidst linker til, da den fordeler trykket meget bedre end den bolt som du selv er inde på..
SÆLGES:
530 liter + 86 liter sump
kan ses her:
viewtopic.php?f=94&t=26107
Lasse
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17

Indlæg af Lasse »

det ville jeg også gerne, med en fod på Ø60mm. Men selve indsatsen har de ikke 40x40x3.0mm.
112L display, 54L sump

stefan_sørensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2630 Taastrup

Indlæg af stefan_sørensen »

kan du ikke bare svejse en møtrik i bunden af din ramme/bord med passende gevind?
SÆLGES:
530 liter + 86 liter sump
kan ses her:
viewtopic.php?f=94&t=26107
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Olsen »

Bare vælg nogle solide fødder der kan holde. OG sæt så hele møllen oven på et en 22 mm. vandfast krydsfinersplad. Monter derefter dine ønskede MDF plader så de dækker lukker det hele inde. På den måde kan du ikke se fødder eller den vandfasgte plade. Og den vandfaste plade som så ligger oven på dit nye gulv vil med garanti fordele trykket bedre end noget andet og sikre at du ikke får nogen mærker i det nye gulv. Vi har gjort det med vores godt 1100 kg. vand i lejlighed på 1. sal, og det virker forrygende.
Lasse
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17

Indlæg af Lasse »

stefan_sørensen skrev:kan du ikke bare svejse en møtrik i bunden af din ramme/bord med passende gevind?
Ahhh, en passende tyk plade med en påsvejset M10 møtrik, og så købe en passende størrelse fod he he, den havde jeg ikke lige overvejet. Var så fokuseret på at jeg enten skulle købe det hele eller lave det hele selv. :GO Den må jeg lige vende med min svejser. Er et M10 gevind kraftigt nok til at bære 150kg :dizzy:
Olsen skrev:Bare vælg nogle solide fødder der kan holde. OG sæt så hele møllen oven på et en 22 mm. vandfast krydsfinersplad. Monter derefter dine ønskede MDF plader så de dækker lukker det hele inde. På den måde kan du ikke se fødder eller den vandfasgte plade. Og den vandfaste plade som så ligger oven på dit nye gulv vil med garanti fordele trykket bedre end noget andet og sikre at du ikke får nogen mærker i det nye gulv. Vi har gjort det med vores godt 1100 kg. vand i lejlighed på 1. sal, og det virker forrygende.
Har jeg overvejet, men i samråd med kæresten vil vi gerne kunne komme til under akvariet i tilfælde af vandspild, så der ikke ligger vand under akvariet og ødelægger gulvet.
112L display, 54L sump

Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Lasse skrev:Ahhh, en passende tyk plade med en påsvejset M10 møtrik, og så købe en passende størrelse fod he he, den havde jeg ikke lige overvejet. Var så fokuseret på at jeg enten skulle købe det hele eller lave det hele selv. :GO Den må jeg lige vende med min svejser. Er et M10 gevind kraftigt nok til at bære 150kg :dizzy:

Du gør dig lidt for store bekyminger. De stille skruer som du køber til Porsa borde og lign. er også 10mm, og de bærer uden problemmer vægten.
Mit gamle 576 liters stod på 6 ben, med stille skruer. Og det eneste der fik mærker af det, var gulvtæppet.
Lasse
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17

Indlæg af Lasse »

Carsten skrev:
Lasse skrev:Ahhh, en passende tyk plade med en påsvejset M10 møtrik, og så købe en passende størrelse fod he he, den havde jeg ikke lige overvejet. Var så fokuseret på at jeg enten skulle købe det hele eller lave det hele selv. :GO Den må jeg lige vende med min svejser. Er et M10 gevind kraftigt nok til at bære 150kg :dizzy:

Du gør dig lidt for store bekyminger. De stille skruer som du køber til Porsa borde og lign. er også 10mm, og de bærer uden problemmer vægten.
Mit gamle 576 liters stod på 6 ben, med stille skruer. Og det eneste der fik mærker af det, var gulvtæppet.
Du har sikkert ret, men jeg vil bare være 100% sikker på at det er iorden. Jeg har kigget på nogle stilleskruer i byggemarkeder, og der står at de kun kan bære 50kg.

Hvad er diameren af stilleskruernes fod et porsa bord?
112L display, 54L sump

Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Marco R »

Lasse skrev:
Carsten skrev:

Du har sikkert ret, men jeg vil bare være 100% sikker på at det er iorden. Jeg har kigget på nogle stilleskruer i byggemarkeder, og der står at de kun kan bære 50kg.

Hvad er diameren af stilleskruernes fod et porsa bord?
Et forslag. Hvis du er nervøs for tæppet med de skruer, som man bruger på et porsabord, så kunne du skærer 6 krydsfinersplader ud af f.eks. 10 x 10 (eller hvad der passer jer bedst). Så bliver vægten stadig meget mere fordelt. Bare et forslag :hehe:
[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
Besvar

Tilbage til "DIY - Gør-det-selv"