63L nano med 50L sump - opd. 9/8 2009

Forum for Akvarier 0 -> 100 Liter
Besvar
gonad
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16
Postnummer: 7140 Stouby
Saltvand siden?: 2009

63L nano med 50L sump - opd. 9/8 2009

Indlæg af gonad »

[center]63L nano med sump - 1. forsøg med saltvand
[/center]
Historie
Jeg har altid været interesseret i akvarier og havde også ferskvandsakvarie i en kort periode. Jeg faldt over saltvandsforum.dk i efteråret, hvor jeg læste og læste. Jeg blev hurtigt grebet og drømmene tog fart … det endte dog med et 63L med sump – både pga. økonomi og pladsforhold.
Sumpen var der flere gode grunde til, især: mere vand = mere stabilt og muligheden for at gemme skummer væk. December og januar blev brugt til at købe ind og bygge bord. Der kommer billeder i næste post. Da det hele var færdigt valgte jeg så at smadre mit daværende 54L under transport, så et nyt akvarium på 63L blev bestilt.

Sten købte jeg hos Miksbiks, som også opbevarende dem, og de kom i 13/4. Siden da har den stået på alger og flere alger. Da algerne næsten var væk, valgte jeg at købe nogle flere sten = ny algeopblomstring. Der blev tilføjet lidt koraller undervejs, men algerne forsvandt ikke rigtigt. Jeg prøvede at købe nogle turbo-snegle hos SaltvandsJohn, men to forsøg resulterede i væltede og døde snegle. Det undrer mig stadig, da der samtidig har været bumble bee og cerith snegle i akvariet. For nyligt, d. 23/7 købte jeg to nye ”turbo”-snegle (ved stadig ikke hvad de hedder) og dem er der sku gang i, og de æder løs af algerne, som snart er helt væk. Det skal siges, at jeg hverken kan måle nitrat, nitrit eller fosfat.

Udstyr
Akvariet er 63L, 60x30x35 med en sump på ca. 50L. Overløbet er lavet i midten, således at akvariet kan betragtes af 3 vinkler. Det giver dog lidt problemer med stenopsætningen i et så lille akvarium. Der er lavet et forsøg på en Hofer Gurgle Buster, den blev ikke perfekt, men overløbet er lydløst.

Skummervalget faldt på Tunze nano 9002, som indtil videre klarer jobbet fint og relativt lysløst (man kan ikke høre noget, når skabet er lukket)

Cirkulation skabes af Tunze 6025, som jeg dog har mindsket en smule ved at lade den blæse lidt ind i en sten, da der ellers er orkan-stemning i akvariet. Returpumpen er en New Jet 1200, som larmer en smule, men den kan justeres i ydeevne, hvilket er et plus.

Lyset er 3x24W hjemmebyg, hvor delene er blevet købt hos Methline.de. Jeg har købt 3 enkelte ballaster, så de tre rør kan tænde og slukkes enkeltvis. Ballasterne er dog en smule besværlig at arbejde med, da de har såkaldte push-locks i stedet for en skrue. De tre rør er pt. 6500K, 10000K og 20000K. De tænder efter følgende tidsplan:
11.00: 20000K tænder
12.00: 10000K tænder
13.00: 6500K tænder
17.00: 6500K slukker
20.00: 10000K slukker
21.00: 20000K slukker

Når røret med 6500K er tændt bliver det en smule for gult til min smag, men det er jeg villig til at ofre for bedre koraltrivsel og vækst. Det kan dog være, at 6500K bliver udskiftet til et 10000K.

Sumpen er kun opdelt i 2, nedløbkammer, hvor skummeren er placeret og et returkammer. I dag ville jeg nok have inddelt sumpen i 3, således at der også blev plads til et refugium.

Levende sten: Ca. 15kg, 8kg i akvariet, 7kg i sumpen. Sand: 2-3kg.

Vandskift er noget, som indtil videre gøres, når jeg vil suge lidt skidt ud af sumpen eller hvis jeg har rodet lidt med stenopsætningen. Det kan dog være, at vandskift bliver nødvendige, når der kommer fisk i akvariet.

Levende

Smådyr
2 x bumblebee + babyer
4 x Cerith sp + 150 baby’er
2 x “turbo” snegle
2 x Trochus snegle

Koraller
Pachyclavularia violacea
Fungia - lilla med små brune tentakler
Lobophylia - mørkegrøn (lige nu brun'ish d. 8 juni 2009)
2 stk Ricordia yuma - neon gul med grønne tentakler
2 stk Kenyatræer
Caulastrea – 4 hoveder
Knappolypper (zoanthus sp.) – grønne
Grøn Sarcophyton
Euphyllia Paradivisa - 10 hoveder
Grøn Montipora
Rød Montipora

Fisk
2 x Amphirion Ocellaris
1 x Gobidon Okinawe

Filosofien:
Low tech akvarium kombineret med tålmodighed...
Men det der med tålmodghed er sku' svært, og enkelte handlinger strider nok også lidt mod den grundliggende filosofi. Jeg skulle nok have ventet til der var mere styr på algerne inden jeg tilføjede koraller, og jeg burde nok ikke smide 3 fisk i på en gang...

Fanastisk hobby
Til sidst vil jeg blot sige tak til alle de mennesker, som jeg har mødt igennem saltvandsforum.dk. Jeg tror, at man skal lede længe efter en hobby med flere flinke og behjælpelige mennesker :GO. Især skal der gå en tak til MiksBiks for opbevaring af sten i månedsvis, Thyme for gratis Cerith snegle (jeg har nu 150 baby-snegle, som jeg gerne giver væk) og Carsten for gratis akryl-plade samt super service i forbindelse med Sarcophyton fragment.
Derudover, at har jeg handlet med nielsk (super pris på koraller), Brian (tak for salt), zimba (euphyllia) og maigaard (testsæt og caulastrea), samt mange flere. Jeg håber, at jeg med tiden kan gengælde mange af de gode tjenester!
Senest rettet af gonad søn 9. aug 2009 19:21, rettet i alt 6 gange.
gonad
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16

Re: 63L nano med 50L sump - første forsøg på saltvand

Indlæg af gonad »

Byggefasen

Her er lige et par billeder fra byggeri af skabet og af overløbet. Akvariet på billederne er dog det, som jeg smadrede under transporten:
Skab for maling:
skab4.JPG
Overløb:
overløb1_small.jpg
Samlet(næsten) og malet
samlet4_small.jpg
Benjaminkn
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 5320 Agedrup
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: 5320 agedrup (tæt på odense)

Indlæg af Benjaminkn »

det ser rigtig flot og gennemført ud (: thumps up herfra
gonad
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16

Indlæg af gonad »

Mange tak - der er dog flere ting, som jeg idag ville have gjort anderledes, især ville jeg have lavet 3 rum i sumpen, og så havde jeg nok også lavet overløbet i et af hjørnerne i stedet...
Senest rettet af gonad man 3. aug 2009 13:27, rettet i alt 1 gang.
gonad
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16

Indlæg af gonad »

[center]Så kom der vand og sten i d. 17/4:[/center]

Der kom vand i - og det var heldigvis tæt :clap: :
så kom der vand i(2), 2009-4-13_small.jpg
Så blev der smidt nogle sten i - opsætningen er blevet ændret mange gange siden, og mange af de flade sten er blevet skiftet ud:
2009-4-17(2)_small.jpg
Algerne kom hurtigt - d. 21/4
2009-4-21_small.jpg
Flere alger, 26/4
2009-4-26_small.jpg
Så kom der sand i, 15/5
2009-5-15_small.jpg
De første beboere:
2009-5-19_small.jpg
2009-5-19_small.jpg (41.67 KiB) Vist 306 gange
gonad
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16

Indlæg af gonad »

De første koraller:
Sten med Pachyclavularia violacea, tror jeg. Nogen der kender den hvide koral til venstre
Sten med Pachyclavularia violacea, tror jeg. Nogen der kender den hvide koral til venstre
Rocordia
Rocordia
Ricordia, 2009-6-7(2)_small.jpg (28.98 KiB) Vist 289 gange
Lobophylia. Jeg fik denne af nielsk. Den var blevet brunlig, men burde være grøn.
Lobophylia. Jeg fik denne af nielsk. Den var blevet brunlig, men burde være grøn.
Kenyatræer
Kenyatræer
Kenyatræer, 2009-6-7_small.jpg (53.58 KiB) Vist 289 gange
Fungia
Fungia
Fungia der spiser en reje
Fungia der spiser en reje
Fungia spiser, 2009-6-8_small.jpg (45.84 KiB) Vist 289 gange
Full, 2009-6-7(4)_small.jpg
gonad
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16

Indlæg af gonad »

Da loggen er lidt bagefter kommer der lige en opsummering af nye og gamle koraller:

En Caulastrea (4 hoveder) blev købt hos Maigaard og jeg fik et stort fragment af grøn Sarcophyton, som fik en hård behandling med en tandstik, fra Carsten.

Der er kommet to frags af Montipora i rød og grøn i bajlen, som bytte for nogle Cerith snegle - tak Solberg og Christiantt.

Til sidst har en Euphyllia Paradivisa også fundet vej til akvariet. Forhåbentligt bliver den vært for mine to klovne...

Derudover, så har den ene Ricordia skive netop "lavet en lillebror" - den nye skive er ca. 5mm. Det er ret hurtigt!?, da Ricordia'erne kom i sidst i maj, og derefter er den blevet flyttet først i juni. Det er lettere at se "oppe fra", men det er svært at fotografere.
Ricordia baby, 2009-8-9.jpg
Det ligner også, at Caulastrea'ens 4 hoveder alle er ved at dele sig. Der er i hvert fald to munde og en tendens til en opdeling af hovederne.

De grønne polypper er er også vokset i antal, fra 14 til ca. 20.

Lobophyllia'en som jeg fik ved nielsk var helt brun, men har nu to meget tydelige lilla og grønne linier. I dag var den nærmest orange i midten og den puster sig oftere og oftere op. Det er også som om den "breder" sig ud over den hårde skal - er det godt eller skidt :)? Billedekavalkade:
Lobohyllia 2009-8-3(2)_small.jpg
Lobophyllia vokser, 2009-8-2(2)_small.jpg
Lobophyllia ser sjov ud, 2009-8-9_small.jpg
Generelt går det rigtig godt med alle koraller :y
gonad
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16

Re: 63L nano med 50L sump - opd. 9/8 2009

Indlæg af gonad »

En lille update på Lobophylia'en: Den valgte så at blive grøn her til aften (så passede at altså, da nielsk mente, at den tidligere havde været grøn :)). Den tidligere grønne streg blev/virkede nærmest gullig og resten blev grønt. Den "pustede" sig op og kanten var helt lilla. Jeg prøvede at tage nogle billeder under det blå lys, men de blev ikke særligt vellykkede :(
Brugeravatar
dekoin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 9520 Skørping
Geografisk sted: Rebild

Re: 63L nano med 50L sump - opd. 9/8 2009

Indlæg af dekoin »

Hvordan ser det ud nu og må vi se et billede af dine montipora. Ser ellers godt ud
VH dekoin alias Claus
Besvar

Tilbage til "Akvarier 0 -> 100 Liter"