Deltec MC500 skummer i RSM250

Forum hvor du kan læse og dele gør-det-selv tips og ideer.
Besvar
Brugeravatar
rimini
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2006

Deltec MC500 skummer i RSM250

Indlæg af rimini »

Hej venner,

Nå, nu vil jeg lige dele min erfaring med udskiftning af skummeren i Red Sea Max 250.

Jeg har siden jeg købte mit RSM 250 i februar været ret utilfreds med standardskummeren i akvariet, dels fordi den larmer meget (konen brokker sig), dels fordi jeg synes den er uhyggelig svær at indstille (selvom jeg har osmolator på akvariet) - men mest af alt mest fordi jeg synes den ikke virker effektivt nok til afskumning af akvariet (essentielt). Vandet i koppen bliver ikke mørkt nok, og jeg har stor mistanke om at den ikke gør jobbet godt nok.

Jeg læste på et andet forum at en gut i USA havde købt en Deltec MC500 skummer, og som med stort held var blevet monteret i RSM'en.

Så her i sidste uge bestilte jeg denne Deltec skummer fra Tyskland, den ankom i går - og lad mig sige det med det samme: HVILKEN forandring ! Den skummer meget bedre end standardskummeren, der er meget mere farvet vand ved udskiftning af glasset - og så har jeg lagt mærke til at konen smiler mere - fordi skummeren larmer meget, meget mindre end standardskummeren.

Deltec MC500 passer perfekt ned i hullet, blot skal du lige lægge en sten (jeg har brugt en lille flise fra terassen) i bunden af kammeret bagved. Derefter skal du justere vandstanden så den er som foreskrevet med Deltec instruktionen, og vupti luk låget til RSM 250, og du er kørende.

Hvad der er en bonus er samtidig at du får et større "fald" på vandet fra indtaget foroven ned i "sumpen" bagved - og det betyder en større afkøling - du kan derved nok hente omkring 1-2 grader koldere vand ved at lave vandstanden mindre i RSM samtidig med denne operation.

Så alt i alt: det er sgu pengene værd ! :GO ---> synes dog det er lidt pinligt at RSM ikke selv kan lave en skummer der er halvt så effektiv nu hvor størrelsen på den denne faktisk er væsentlig større end Deltec skummeren - men der kan man se - det er ikke størrelsen - men gørelsen det kommer an på...

Håber I kan bruge mit gode råd til noget :f2:

Her et par billeder af installationen ... det tog 5 minutter !

Set fra oven:

Billede

Set fra siden - passer perfekt:

Billede
Senest rettet af rimini tors 30. jul 2009 10:58, rettet i alt 9 gange.
Brugeravatar
nesnej
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: København Ø
Kontakt:

Re: Deltic MC510 skummer i RSM 250

Indlæg af nesnej »

Jamen hvor er det ærgerligt, at RSM ikke kan levere et produkt der virker fra starten, for helt billigt er det jo ikke, Specielt ikke når det skal modificeres. Det hele løber jo op.
Venlig hilsen

Henning Augustine Jensen
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Re: Deltic MC510 skummer i RSM 250

Indlæg af Hougaard »

Interessant - mener du en Deltec MC500 ?
Brugeravatar
rimini
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2006

Re: Deltec MC500 skummer i RSM 250

Indlæg af rimini »

Yepper, MC500 - sorry - en lille tastefejl - er rettet nu :-) og enig - RSM burde sgu lave det hele ordenligt fra starten ved et akvarie til 10.000 kr - men stadig er RSM250 MEGET kønnere end mange andre baljer --og det er jo superflot i en stue ... men ja det løber sgu op :y
stv
Copepod
Copepod
Reactions:
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Deltec MC500 skummer i RSM250

Indlæg af stv »

Har selv samme løsning og skummeren virker rigtig godt. Det er dog en lille ulempe med den lille kop, og så skal man huske at rengøre den blå svamp til venstre i skummer mindst 1 gang om måneden ellers skummer RSM500 over.
Høj temperatur, støg og dårlig skummer er desværre = RSM250. Jeg har selv skiftet de 6 blæser, skummeren og de 2 pumper ud og har nu et relativ støjsvagt setup, der kan køre uden køler. Jeg er til gengæld godt tilfreds med lyset og synes stadig det er et flot akvarie. Dette ændre dog stadig ikke på at RSM ikke har lavet er ordenligt produkt med RSM250 serien, og selvom 10.000 kr måske ikke mange penge når man snakker saltvandsakvarie, synes jeg nu stadig at man får alt for lidt for pengene. De små 2.000 kr man giver for en Deltec MC500 skummer er til gengæld rigtig godt givet ud, og kan kun anbefales!!! Måske var det bedre at RSM lavede en model som ikke var plug and play, altså uden skummer og pumper!
micogmaj
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
17
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Valby

Re: Deltec MC500 skummer i RSM250

Indlæg af micogmaj »

jeg har selv en red sea max (købt brugt) og har udskiftet både det ene og andet..meen når man snakker om et red sea max til 10000 kr + man skal udskifte sin skummer, så bliver det hurtig for dyrt for et "kun" 250 liters balje og så er det uden hqi....det er min mening
En gang saltvand, altid saltvand ......
Besvar

Tilbage til "DIY - Gør-det-selv"