Antallet af zebrasomaer??

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Silkeborg

Antallet af zebrasomaer??

Indlæg af christiantt »

Nu har jeg hørt at man ikke altid kan holde 2 gule kirurger sammen, da den ene muligvis vil jage den anden til den dør.
Men er det sådan mellem alle zebrasoma arter, eller er det kun samme art det gælder for??
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Antallet af zebrasomaer??

Indlæg af Carsten »

Ja og nej. Det er sådan mellem arterne indbydres men ikke mellem forskellige arter.
Hvis du vil have flere af hver art, så skal du op på 3-4 stykker af hver art. Derved bliver stresset på hvert enkelt individ meget lille.
Kirurger holder en skarp hakkeorden, og derfor bør man ikke sætte fisk af samme størrelse sammen, uanset om det er forskelige arter.
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
19
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af nielsk »

Jeg har 5 zebrasomaer sammen uden problemer, har lige tilføjet en lille scopas
SPS : Stability provides succes
RedSea
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17
Postnummer: 2791 Dragør
Geografisk sted: Dragør, Amager

Indlæg af RedSea »

jeg har 3 sammen, en desjardinii, en gul og en scopas. de går fint sammen, men der er helt klart en hakkeorden blandt dem :-)

Desjardinii'en bestemmer suverænt, så kommer den gule og til sidst min scopas som holder sig lidt for sig selv :-)
... intet vand i stuen for tiden ...
Brugeravatar
røntved
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9320 Hjallerup
Geografisk sted: Klokkerholm-Hjallerup
Kontakt:

Indlæg af røntved »

jeg havde 4 gule, 1 veriferum, 1 scopas, og 1 blå med gul hale. (kan ikke lige huske navnet) Uden problemer
http://www.mittlapp.dk

Live your life in a way that when your feet hit the floor in the morning, the Devil says, "Shit, he's awake.."
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af christiantt »

Det som i nævner, det er jo også hvor der er flere end 2 zebrasomaer sammen :)

Indtil nu har der overhovedet ikke været nogle problemer i akvariet med 1 gul kirurg, 1 vlamingii, 1 mellem palet og 1 lille palet (altså 4 kirurger i det hele).

Men i går købte jeg så en Zebrasoma xanthurus, og det kan den gule kirurg overhovedet ikke lide. Hver gang den lilla kirurg kommer frem fra stenene, så bliver den jagtet.
Det skal så siges at de er lige store, så det er muligvis der at "skoen trykker" for den gule??

Vil det være muligt at sætte den gule i sumpen et par dage, og så sætte den tilbage i tanken?? Kunne det så ikke tænkes at den lilla kirurg kunne falde mere til??
Eller skal jeg bare give dem tid til at få hakkeordenen på plads??
Brugeravatar
Søren Ravn
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
21
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Horsens

Indlæg af Søren Ravn »

Jeg købte for et ½års tid tiden, 2 "brugte" gule kiruger, de går sammen som et fast makker par og græsser alger.

Det skal lige siges at jeg har en stor palet kirug som er "kongen" i akvariet. måske er det der for de to gule holder sammen.

/Søren
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

christiantt skrev:Det som i nævner, det er jo også hvor der er flere end 2 zebrasomaer sammen :)

Indtil nu har der overhovedet ikke været nogle problemer i akvariet med 1 gul kirurg, 1 vlamingii, 1 mellem palet og 1 lille palet (altså 4 kirurger i det hele).

Men i går købte jeg så en Zebrasoma xanthurus, og det kan den gule kirurg overhovedet ikke lide. Hver gang den lilla kirurg kommer frem fra stenene, så bliver den jagtet.
Det skal så siges at de er lige store, så det er muligvis der at "skoen trykker" for den gule??

Vil det være muligt at sætte den gule i sumpen et par dage, og så sætte den tilbage i tanken?? Kunne det så ikke tænkes at den lilla kirurg kunne falde mere til??
Eller skal jeg bare give dem tid til at få hakkeordenen på plads??
Lad dem gå sammen. De der stridigheder plejer at tage af inden for få dage. Når den gule lige har pi.... territoriet af.
men hvis den stadig ikke lader den anden være om 1 uge, så må du gøre et eller andet.
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af christiantt »

Carsten skrev:Lad dem gå sammen. De der stridigheder plejer at tage af inden for få dage. Når den gule lige har pi.... territoriet af.
men hvis den stadig ikke lader den anden være om 1 uge, så må du gøre et eller andet.
Jeg prøver at lade dem være så. Rart at høre lidt erfaringer fra en med lidt flere års erfaring inden for det :D
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
Geografisk sted: Randers
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

christiantt skrev:
Carsten skrev:Lad dem gå sammen. De der stridigheder plejer at tage af inden for få dage. Når den gule lige har pi.... territoriet af.
Jeg prøver at lade dem være så. Rart at høre lidt erfaringer fra en med lidt flere års erfaring inden for det :D
Jeg er enig med Carsten!

- Desuden er det et forsøg værd med dæmpet lys, eller intet lys i 1- 2 dage. Og sætte et spejl derned ved lystænding... Jeg havde held til denne metode da jeg holdt Zebrasoma :GO

:f3:
/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af christiantt »

Altså, sætte et spejl ned i akvariet Flemming??
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

christiantt skrev:Altså, sætte et spejl ned i akvariet Flemming??
:y
/Flemming,

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af christiantt »

Nu er den kommet meget mere frem. Den har "fået lov" til at komme lidt frem, så den går stille og roligt ovre i det ene hjørne. Men hvis den kommer for langt frem, så er den gule ikke helt tilfreds.

Den har fået en smule pletter, men jeg håber at de forsvinder når den får lov til at spise ordentlig. Og så selvfølgelig når den får lidt mere ro på.
Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Indlæg af peder »

Hej Christian, jeg kan fortælle nøjagtig samme historie med de samme fisk!! så velkommen i klubben, fik min xanthurum i tirsdag's fik tæsk med det samme, bang bang bask' hen i et hjørne og gemme sig, næste dag pletter og et gigantisk "popeye", smed spejl i så den gule ku' gå amok på sig selv fanme' det gav lidt fred til xant. men min prognose for overlevelse ca. 10%. Idag Søndag pletter på retur popeye næsten væk, og nu æder den også lidt og får lidt mere mod på tilværelsen!! den gule holder stadig lidt øje med den, men "gassen" er vist ved at gå ballonen. Prognose steget til 50%.
Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af christiantt »

Jeg må finde et spejl som kan komme i akvariet tror jeg :)
Brugeravatar
flemmiov
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
20
Postnummer: 7500 Holstebro
Saltvand siden?: 1999
Geografisk sted: 7500 Holstebro

Indlæg af flemmiov »

He-he, jeg har en tilsvarende historie med mine 2 nyindkøbte sohal og lineatus,- lineatusen er lidt større så den bestemmer, men sohalen er endelig ved at vise sig fremme, de kom i baljen i onsdags. Mht. flere zebrasomaer, da jeg startede akvariet op, i sin tid - kom der 2 gule kirurger på str. med en fem krone, de tager af og til stadig en tur, men aldrig noget alvorligt, de var iøvrigt fantastiske til at fjerne opstarts algerne.
Deltec 576 L.
Hilsen Flemming.
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af christiantt »

I dag går det meget bedre. Den lilla får lov til at komme frem og kigge, og den gule er ikke så meget efter den mere.
Nu har jeg lige sat et spejl i også, og det er den gule da vist ikke helt tilfreds med :P
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af christiantt »

Nå... Et spejl var ikke nok for den gule kirurg. Den er kommet i sumpen nu, så den lilla kan få lidt tid til at falde til i akvariet. Den havde ellers fået pletter, men den spiser lystigt, så den har det vist okay :)
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af christiantt »

Argh!! Selv ikke 1 uge i sumpen kan gøre noget. Her til morgen var den gule kirurg "bossen" i akvariet igen, og den lilla kirurg fik ikke lov til at komme ret meget frem... Så nu bliver den ene af dem nødt til at blive solgt :(
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

christiantt skrev:Argh!! Selv ikke 1 uge i sumpen kan gøre noget. Her til morgen var den gule kirurg "bossen" i akvariet igen, og den lilla kirurg fik ikke lov til at komme ret meget frem... Så nu bliver den ene af dem nødt til at blive solgt :(
For Sørens da osse...

- Prøv evt. at høre en forhandler om han vil bytte en gul lige over for en gul... Risikoen er dog at den lilla vil søge hævn på den nye gule! Lad en ny gul være markant markant mindre, end den lilla

Mit bedste råd, efter den med spejlet...

:f3:
/Flemming,

Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"