Cirkulations pumpe
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 5900 Rudkøbing
Cirkulations pumpe
står og skal til at lave min sump til mit 250l akvarie men hvor stor en pumpe skal jeg bruge fra sumpen ?? har en løfte højde på ca 1,20m
- PuraVida
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 7500 Holstebro
- Geografisk sted: Holstebro
Re: Cirkulations pumpe
der er lidt forskellige her. der står også deres løftehøjde 
http://saltvandfyn.dk/group.asp?group=17

http://saltvandfyn.dk/group.asp?group=17
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 16
ja ja kan godt finde mange pumper men er fx en 2000l nok ??? eller skal jeg op i 5000l ?
- PuraVida
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 17
kommer jo an på hvor meget kraft du vil have på dit returløb. om det bare skal løbe lige så stille eller om det skal komme i stride strømme.
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 16
jamen hvad er så bedst ??
- PuraVida
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 17
det kommer helt an på dit setup. jeg har en ok strøm på min retur. nok til at lave en god bevægelse. kan ik huske hvor mange l/t det er på. men kan jeg da undersøge når jeg kommer hjem
der må være nogle af de gamle kloge herinde der kan komme med et input 

- DDT2
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 4190 Munke Bjergby
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Syd- og Vestjælland
altså efter min mening glæder det ikke så meget om at have et kæmpe flow igennem sumpen men at der er et flow fx 1000-2000liter/timen, vigtigere er du køber en pumpe med en god løftehøjde for hvis du køber en pumpe der kun kan løfte 1,5m hvor du skal bruge de 1,2m til at løfte så mister den temlig meget at løfteevnen.
men igen med flowet er der mange der bruger det som cirkulation til akavriet os og derfor vælger større pumpe på fx 5000liter/timen og med høj løftehøjde. Der mener jeg så bare at vandet ikke bliver filtret så meget nede i sumpen hvis der skal "blæse" igennem med det tempo.
Som sagt lidt en smagssag hvad folk synes plus igen størrelsen.
Jeg har på mit 325liter en pumpe der kan lave et flow på 2500liter/timen og løftehøjde på 2,6m.
en anden ting er at det vil være en god ide at vælge en med så lavt strømforbrug som muligt da det vil være en pumpe der vil køre 24/7.
men igen med flowet er der mange der bruger det som cirkulation til akavriet os og derfor vælger større pumpe på fx 5000liter/timen og med høj løftehøjde. Der mener jeg så bare at vandet ikke bliver filtret så meget nede i sumpen hvis der skal "blæse" igennem med det tempo.
Som sagt lidt en smagssag hvad folk synes plus igen størrelsen.
Jeg har på mit 325liter en pumpe der kan lave et flow på 2500liter/timen og løftehøjde på 2,6m.
en anden ting er at det vil være en god ide at vælge en med så lavt strømforbrug som muligt da det vil være en pumpe der vil køre 24/7.