Dolabella auricularia / Tror måske jeg har dinoflagelater?
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 4293 Dianalund
- Saltvand siden?: 2009
Dolabella auricularia / Tror måske jeg har dinoflagelater?
Er der nogen herinde der kan bekræfte/afkræfte at en søhare (Dolabella auricularia) ikke spiser cyano?
Senest rettet af Schwensen fre 10. jul 2009 21:00, rettet i alt 1 gang.
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 9530 Støvring
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Støvring
Re: Dolabella auricularia
gør den ikke.. den spiser alger.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
Godt
Så har jeg bare usandsynligt mange brunalger
For haren guffer da løs!

-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
Nogen der ved om den så spiser dinoflagelater? Jeg har svært ved at tro det er alger, for jeg har kæmpet med dem i omkring 3 måneder! I bekæmpelsen mod disse "brune alger" har jeg opgraderet skummeren, købt 3 stk nye tunze nanostreamers og så det nye er jeg har anskaffet mig sådan en søhare, som spiser løs! Man kan tydeligt se hvor den har været når den går henover diverse overflader, men 3-4 timer senere er stedet igen overdækket af "alger". Hvordan kan man kende dinoflagelater? Jeg kan ikke rigtig pille disse "alger" op, fordi de ligesom går i opløsning når man rør dem. De sidder utroligt løst på overfladerne (man kan "vifte" dem af), og så er der bobler i. Jeg skal prøve og se om jeg kan fange et godt billede af dem.
- DDT2
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 4190 Munke Bjergby
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Syd- og Vestjælland
Re: Dolabella auricularia / Tror måske jeg har dinoflagelater?
ja skulle lige til at skrive det kan du ikke tage nogle billeder og smide herind det er lidt lettere at svare dig på hvad det er for nogle! 

-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8370 Hadsten
- Geografisk sted: Hadbjerg
Hvis det er dinoflagelat så virker algen-ex med garanti.
Men det er jo bedre og finde ud af hvorfor de kommer, selvom det kan være lidt opklarings arbejde...
Men det er jo bedre og finde ud af hvorfor de kommer, selvom det kan være lidt opklarings arbejde...
MVH
Martin
8370 Hadsten
Martin
8370 Hadsten
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
Jeg ser om ikke jeg kan tage nogle billeder imorgen. Jeg fandt et link til en norsk side der forklare om dinoflagelater: http://images.google.dk/imgres?imgurl=h ... -Ab66eG6Ag
Og af ting jeg kan nikke genkende til er:
- Dækker ALT til og indeholder bobler.
- River sig løs i flager/stykker og flyder i overfladen med bobler i.
- Når jeg prøver at tage noget op for at lave cyano-testen "smuldrer" det, og går ligesom i opløsning, så det er umuligt at tage testen.
- Alle mine snegle er væk! Jeg har set flere af mine snegle blive taget af eremitkrebsene, og var i første omgang rigtig sure på dem! Men nu efter jeg har læst dette link har det fået mig til at tænke: sneglene og eremitterne har gået sammen i et halvt år uden problemer og pludselig inden for 2-3 uger æder eremitterne alle sneglene? Jeg havde to snegle liggende på sandet, som bare lå der. Jeg prøvede at sætte dem på stenene igen, men de endte altid med at ligge på huset i sandet, indtil nogle eremitter gik i dem. Det kan jo være at sneglene har været syge eller døende, og derfor har eremitterne gået i dem? Lyder dette helt åndsvagt?
- Den sidste ting er den værste
Jeg har ikke set min Hugo i snart 2 uger, og er bange for den er død. Der står på den norske side, at det kan være giftigt for fisk/snegle, så måske er den død, fordi den har spist af det som muligvis er dinoflagelater? Jeg har hvertfald set med mine egne øjne, at den har spist af det.
Jeg købte akvariet "brugt", hos én hvor det stod rigtig flot! Jeg købte det i påsken, som er ved at være 3-4 måneder siden. De første par uger stod det rigtig flot hos mig, men så kom dette brune substans og dækkede ALT til. Som nybegynder researchede jeg lidt, og kom frem til den konklusion, at disse "alger" kom fordi jeg havde rykket rundt på det hele og altså havde hvirvlet en masse næring til algerne op. En slags ny indkøringsfase. Men efter 3 måneder er det her stadig, selvom jeg har prøvet en masse. Jeg har opgraderet min skummer, købt osmose anlæg (med silikatfilter), opgraderet cirkulationen så jeg nu har omkring 54 x akvariets volume (plus returpumpen), og det sidste nye er så min søharer der guffer løs! Men hvis det er dinoflagelater, så er det vel "farligt" for søharen at spise det? Jeg kan se det spor den har været i og fjernet en masse alger, men efter 3 timer er der igen fyldt med nye alger!
Sikke en smøre
Håber der er nogen der kan hjælpe én i nød.
Og af ting jeg kan nikke genkende til er:
- Dækker ALT til og indeholder bobler.
- River sig løs i flager/stykker og flyder i overfladen med bobler i.
- Når jeg prøver at tage noget op for at lave cyano-testen "smuldrer" det, og går ligesom i opløsning, så det er umuligt at tage testen.
- Alle mine snegle er væk! Jeg har set flere af mine snegle blive taget af eremitkrebsene, og var i første omgang rigtig sure på dem! Men nu efter jeg har læst dette link har det fået mig til at tænke: sneglene og eremitterne har gået sammen i et halvt år uden problemer og pludselig inden for 2-3 uger æder eremitterne alle sneglene? Jeg havde to snegle liggende på sandet, som bare lå der. Jeg prøvede at sætte dem på stenene igen, men de endte altid med at ligge på huset i sandet, indtil nogle eremitter gik i dem. Det kan jo være at sneglene har været syge eller døende, og derfor har eremitterne gået i dem? Lyder dette helt åndsvagt?
- Den sidste ting er den værste

Jeg købte akvariet "brugt", hos én hvor det stod rigtig flot! Jeg købte det i påsken, som er ved at være 3-4 måneder siden. De første par uger stod det rigtig flot hos mig, men så kom dette brune substans og dækkede ALT til. Som nybegynder researchede jeg lidt, og kom frem til den konklusion, at disse "alger" kom fordi jeg havde rykket rundt på det hele og altså havde hvirvlet en masse næring til algerne op. En slags ny indkøringsfase. Men efter 3 måneder er det her stadig, selvom jeg har prøvet en masse. Jeg har opgraderet min skummer, købt osmose anlæg (med silikatfilter), opgraderet cirkulationen så jeg nu har omkring 54 x akvariets volume (plus returpumpen), og det sidste nye er så min søharer der guffer løs! Men hvis det er dinoflagelater, så er det vel "farligt" for søharen at spise det? Jeg kan se det spor den har været i og fjernet en masse alger, men efter 3 timer er der igen fyldt med nye alger!
Sikke en smøre

-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Det lyder som om det er dinoflagellater.
Har også læst en artikel der siger noget af det samme, algen kan forårsage muskelkramper hos fisk og andet levende.
Den skulle være meget naturligt i havet og kan også her forårsage død hvis de forekommer i store mængder.
Men algen-ex tager dinoflagelatter, behandling tager lidt langtid, men det forsvinder.
Har også læst en artikel der siger noget af det samme, algen kan forårsage muskelkramper hos fisk og andet levende.
Den skulle være meget naturligt i havet og kan også her forårsage død hvis de forekommer i store mængder.
Men algen-ex tager dinoflagelatter, behandling tager lidt langtid, men det forsvinder.
MVH
Martin
8370 Hadsten
Martin
8370 Hadsten
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
Okay. Jeg rejser imorgen i en uge, så ser jeg lige hvordan det ser ud når jeg kommer hjem, men regner ikke med det er blevet bedre overhovedet :S Men ellers så bestiller jeg algen-ex når jeg kommer hjem, og håber på det bedste!
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Det kan også bare hjælpe at sænke belysningstiden, for vil næsten væde med at der ikke rigtig er nogle når lyset tænder. Der går lige en ½-1 time inden de er der. Har i hvert fald hørt om at der er nogen der har haft held til at udrydde dem på den måde også
Men held og lykke med det
MVH
Martin
8370 Hadsten
Martin
8370 Hadsten
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
Det er fuldstændig korrekt. Der går lige lidt tid før de er der, men jeg har prøvet at sænke belysningstiden :Smartinknorr skrev:Det kan også bare hjælpe at sænke belysningstiden, for vil næsten væde med at der ikke rigtig er nogle når lyset tænder. Der går lige en ½-1 time inden de er der. Har i hvert fald hørt om at der er nogen der har haft held til at udrydde dem på den måde også