"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

vand der lugter?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
jim
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 297
Tilmeldt: søn 26. okt 2008 12:09
15
Postnummer: 4640 Fakse
Saltvand siden?: 2008

vand der lugter?

Indlæg af jim »

hej alle.

jeg kæmper stadig med mine vand værdier og hav lige testede alt jeg kunne.
jeg har stadig meget nitrate og har monteret et nitrate filter for et par mdr siden, syntes ellers ikke der var nogle endring før nu, har lige testet vandet direkte for mit nitarte filter og nu er værdien på 0, men jeg syntes vandet der kommer ud af det lugter meget mærkeligt.er det normalt eller er der noget i galt?

og så lige en ting til jeg har nu også fået noget po4 i vandet og jeg syntes også mine koraller ikke ser så godt ud mere, der er vel en sammenhæng mellem po4 og slidte koraller ik?

hvad gør jeg for at komme af men po4?

mvh jim
Senest rettet af jim tors 9. jul 2009 15:19, rettet i alt 1 gang.
micogmaj
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 16. mar 2008 17:30
16
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Valby

Re: vand der lugter?

Indlæg af micogmaj »

hej
jeg har lagt noget aqua phos po4 i sumpen og det skulle virker samt vandskift en gang i mellem...det skulle hjælpe
En gang saltvand, altid saltvand ......
Brugeravatar
Martin LF
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 329
Tilmeldt: fre 8. feb 2008 14:54
16
Postnummer: 8400 Ebeltoft
Geografisk sted: Ebeltoft

Re: vand der lugter?

Indlæg af Martin LF »

hvis det er et svovlfilter så lugter det af rådne æg :-(
Brugeravatar
da_nizzel
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 382
Tilmeldt: tirs 20. dec 2005 09:55
18
Postnummer: 8000 Århus C
Geografisk sted: Århus

Re: vand der lugter?

Indlæg af da_nizzel »

Hvor stort er dit akvarie, hvor meget cirkulation har du og hvilken skummer har du på ???
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: vand der lugter?

Indlæg af Carsten »

Et nitrat filter, om det er med svovlkugler eller ej, så må det ikke lugte.
Hvis det lugter, skal det renses og startes om igen.

Po4 kan fjernes med det der Aquaphos eller Rowaphos. den mest effektive metode til at få det væk med er at lave et bypass på returløbet og putte fosfatfjerneren i et lille spandfilter.
Så vandet langsomt presses gennem fosfatfjerneren.
Hvis man blot lægger fosfatfjerneren i en strømpe i sumpen, er det ikke ret meget af mediet som kommer i kontakt med det passerende vand.

Bruger du osmosevand??

Den mest almindelige kilde til fosfat er for meget fodring, og almindelig ophobning af slam.
jim
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 297
Tilmeldt: søn 26. okt 2008 12:09
15
Postnummer: 4640 Fakse
Saltvand siden?: 2008

Re: vand der lugter?

Indlæg af jim »

der er et svovl filter og ja det lugter af rådent æg så det er som det skal være. eller kan man virkelig ikke gøre noget ved det :)
Brugeravatar
Peters1
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3806
Tilmeldt: ons 27. okt 2004 20:26
19
Postnummer: 5800 Nyborg
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fyn

Re: vand der lugter?

Indlæg af Peters1 »

Troede egentlig ikke at et velkørende nitratfilter lugtede... (tror det stadigvæk ikke :lipssealed: )

Men til gengæld har jeg lugtet til vandet i et nitratfilter der ikke havde kørt i lang tid og det lugtede dælme fælt af de rådne æg i også snakker om :dizzy:
RSM130 kan følges her viewtopic.php?f=92&t=37678
Link til min første balje: viewtopic.php?f=92&t=1199
Brugeravatar
Anette
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 798
Tilmeldt: man 28. jan 2008 08:15
16
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Horsens

Re: vand der lugter?

Indlæg af Anette »

jim skrev:der er et svovl filter og ja det lugter af rådent æg så det er som det skal være. eller kan man virkelig ikke gøre noget ved det :)
Som Carsten også skriver, så må det IKKE lugte. Nogle mener det er nok at skrue op for flowet, men vil du være på den sikre sids, så pil det fra, skyl det grundigt igennem i ferskvand til det ikke lugter det mindste mere og start det op på ny.
Der skal holdes øje med det hver dag mens du starter det op. Løber det for langsomt er der ikke nitrat nok i filtret til at de bakterier der lever derinde kan nøjes med at spise nitraten, og så går de igang med at spise svovlkuglerne (går ud fra det er svovlbaseret når du siger det lugter af rådne æg). Dette udleder svovl i akvariet, som er giftig for beboerne. Altså, få det taget fra så hurtig som mulig og start forfra med filtret. Har du redox måler kan du evt måle redox på udløbsvandet. Mener det skal ligge på -170 mV for at nitratfiltret har den mest optimale effekt, men er ikke 100 % sikker. :)
Mvh Anette og Kristoffer
jim
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 297
Tilmeldt: søn 26. okt 2008 12:09
15
Postnummer: 4640 Fakse
Saltvand siden?: 2008

Re: vand der lugter?

Indlæg af jim »

tak for svaret

ved du hvor tit sådan et svovl filter skal renses hvis det køre optimalt.

mvh jim
Brugeravatar
Anette
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 798
Tilmeldt: man 28. jan 2008 08:15
16
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Horsens

Re: vand der lugter?

Indlæg af Anette »

jim skrev:tak for svaret

ved du hvor tit sådan et svovl filter skal renses hvis det køre optimalt.

mvh jim
Hej igen!
Kører det optimalt skal det ikke renses, men det kan være noget af en opgave og kræver meget tålmodighed at få kørt rigtig godt ind, og det kan tage flere uger. Har selv kørt med nitratfilter for et halv års tid siden. Det tog 4 uger at køre ind, hvor vi målte udløbet 2 gange dagligt for at regulere flowet, men da det først var på fuld blus kørte det i flere måneder inden vi stoppede det.
Det skal selvfølgelig have noget nitrat i vandet, for at bakterierne ikke begynder at æde svovlet, men når nitrat i akvariet er nede på 0, skal filteret jo alligevel kobles fra. :) Håber du kunne bruge det til lidt...
Mvh Anette og Kristoffer
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2960
Tilmeldt: lør 27. okt 2007 11:55
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fredericia

Re: vand der lugter?

Indlæg af Brian C »

Jeg ville nu ikke begynde at rense et nitratfilter "bare" fordi det lugter af rådne æg, jeg ville istedet i første omgang øge flowet, evt lade afgangsvandet rende over i en separat beholder, indtil lugten er væk, hvilket efter min erfaring sker ret hurtigt, ellers er der andre problemer
jeg oplever engang imellem at vandet begynder at lugte, når nitratværdien i akvariet er helt i bund da filteret ikke får nok at leve af
ovenstående er så kun hvis der har været flow igennem filteret. har der ikke været flow igennem er det en anden sag, så ville jeg åbne, og rense det.... så vidt muligt udenfor... det stinker rigtig fælt

Anette> jeg undrer mig lidt, hvorfor vil du koble filteret fra når nitraten er i 0?
der bliver hele tiden tilført nitrat til vandet, og kobler du filteret fra er der mulighed for at nitraten stiger igen (afhængig af fodring mængde af fisk osv), og du skal til at starte filteret op igen

jeg kører med mit eget konstant, og et passende flow igennem, renser kun når flowet bliver reduceret
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: vand der lugter?

Indlæg af Carsten »

Når først filteret har fjernet alt nitraten, skal det ikke fjernes igen, tværtimod, er det vigtigt at det bliver ved med at køre. Den smule nitrat som hele tiden kommer i akvariet skal også fjernes. Ellers kommer man jo bare til at starte forfra et par måneder senere.
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2960
Tilmeldt: lør 27. okt 2007 11:55
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fredericia

Re: vand der lugter?

Indlæg af Brian C »

Carsten det var lige præcis min tanke, og min grund til at køre med det konstant
det var derfor jeg undrede mig over Anettes svar
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
Brugeravatar
Anette
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 798
Tilmeldt: man 28. jan 2008 08:15
16
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Horsens

Re: vand der lugter?

Indlæg af Anette »

Brian C skrev:Carsten det var lige præcis min tanke, og min grund til at køre med det konstant
det var derfor jeg undrede mig over Anettes svar
Tænkte mest på (og det vi selv har oplevet) at der gerne skal opstå en ligevægt i akvariet. Tilfører man ikke nitrat i vandet, eller i form af overfodring, så skummeren kan "følge med" burde det ikke være nødvendigt at lade filtret køre, men det kommer selvfølgelig an på situationen. Er nitraten i akvariet på et minimum vil filtret også være svær at holde kørende, da der så ikke er særlig meget nærring til bakterierne, dette kræver ofte en øgning af flowet gennem filtret, og dette kan være svært når det måske i forvejen kører på maks. Får bakterierne ikke næring nok vil de begynde at nedbryde svovlen i stedet, og dette er jo ikke ønsket.
Men det kommer selvfølgelig igen an på hvad nitratfiltret bruges til. Vi har primært brugt det til at få nitratindhold ned fra fx 50 ppm til 1-2 ppm. Starter man ved 2 ppm er det jo en helt anden sag, da der så ikke er så meget nærring til bakterierne i starten. :)
Men ja, forstår udemærket Jeres argumenter, jeg har lige sat med vores eget eksempel i tankerne da indlæggene er skrevet :)
Mvh Anette og Kristoffer
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Re: vand der lugter?

Indlæg af Lord Mike »

Et nitrat-filter som er baseret på svovl-kugler er jo netop til for at bakterierne skal leve af svovl-kuglerne når der ikke er mere nitrat i akvariet. Så kan ikke se ideen i at afkoble filtret når den ønskede værdi er på plads. Hvis man så for et nitrat-boom og skal til at køre filtret ind igen går der helt op til 8 uger før det begynder at få effekt igen, og inden for denne periode kan et nitrat-boom få fatale indvirkniger på akvariet hvis intet andet gøres.

I følge intruktion fra Deltec skal et nitrat filter genstartes hvis udgangsvandet begynder at lugte (rådent æg). Om det bare kan skyldes igennem vides ikke.

I min verden er et nitrat-filter alt for besværligt og har derfor smidt det ud og har erstattet det med refugie som efter min mening har mange andre gode indvirkninger på akvariet end lige at fjerne nitrat.
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2960
Tilmeldt: lør 27. okt 2007 11:55
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fredericia

Re: vand der lugter?

Indlæg af Brian C »

Lord Mike skrev:
I min verden er et nitrat-filter alt for besværligt og har derfor smidt det ud og har erstattet det med refugie som efter min mening har mange andre gode indvirkninger på akvariet end lige at fjerne nitrat.
selvom jeg bruger nitratfilter, er jeg stort set enig med dig, mit problem er bare at jeg ikke har plads nok til at lave et passende refugie

jeg kører selv med et JJ nitratfilter (gl model) med intern cirkulation, så vidt jeg husker virker deltecs efter et lidt andet princip
men de gange hvor jeg har oplevet at filteret har lugtet under drift, har jeg øget flowet en smule (små skridt ad gangen) til lugten er forsvundet og har efter det har kørt lidt tid målt afgangsvandet for nitrat, er den i 0 er alt som det skal være

det største problem ved nitratfiltre er at de stopper til, og det er en helt anden sag... når det sker, har jeg huset helt for mig selv i et par timer, mens rengøring og efterfølgende udluftning står på
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"