VIND ET GAVEKORT TIL 2000 DKR Deltag i konkurrencen HER.
Koraller og reef keramik. Problemer?
- jakobvillien
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 2100 København Ø
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: København Ø
Koraller og reef keramik. Problemer?
Nå, du bliver jeg nødt til at spørge, og håber blandt andet at Peder vil blande sig; Hvad er problemet med reefkeramik mht at holde koraller?
Nu har jeg først hørt om dette efter jeg har fået hele baljen lavet med JJ reef keramik som baggrund. Jeg blvier jo lidt bekymret.
Nu har jeg først hørt om dette efter jeg har fået hele baljen lavet med JJ reef keramik som baggrund. Jeg blvier jo lidt bekymret.
- thyme
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 8210 Århus V
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Århus V
- Kontakt:
Re: Koraller og reef keramik. Problemer?
Der har vist sig at være problemer med nogen akvarier med reef keramik fra tyskland, den lader til at lække fosfat. Ingen jeg har hørt om, incl mig selv har haft problemer med JJ keramik.
- jakobvillien
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Det lyder fint så! Men fosfat, puha. En trist side-effect.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
underligt at du først har hørt om det nu, der har da elers været en mega lang tråd om det, og diverse indlæg i andre tråde.
- jakobvillien
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Ja, jeg har jo så ikke læst alle tråde.
Men så er det jo rart at andre har, så man kan spørge. Men jo jeg havde da hørt om fosfaten, men jeg vidste ikke om der var øvrige problemer. Det lød jo ganske alvorligt for blandt andet Peder.
Det jeg fiskede efter var også om der var de samme problemer med JJ baggrunde. Det har jeg jo.

Det jeg fiskede efter var også om der var de samme problemer med JJ baggrunde. Det har jeg jo.
- peder
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 8543 Hornslet
- Saltvand siden?: 1974
- Geografisk sted: 8961 Allingåbro
Tror ikke at skal være nervøs!! har ikke hørt at dem med keramik fra JJ skulle ha' problemer, tror mit primære problem var at jeg havde ca. 60% keramik i forhold til LS, og det gik ihvertfald ikke!! i min "nye" balje er der supervækst og korallerne "strutter" af polypper + underligt nok en lidt højere ph?? hvilket er helt fint da jeg kører med kalkreaktor og før lå lidt i den lave ende (7,8-8,0) nu ligger jeg på 8,0-8,2 så der kommer aldrig mere reefkeramik i min balje!!.
Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"
http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
"stå ej til søs lad de andre stå"
http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
jeg har også masser af JJ keramik i min balje, men du skal ikke være nervøs for JJ keramikken, han laver det skam ordentligt og sørger for intet lækker fra dem.
-
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 2860 Søborg
hvad skulle lige få dem til at lægge fosfat??
jeg kunne forstå hvis man sagde de læggede et eller andet kemikalie som ikke ville være at finde i nogle akvarier, men ligefrem fosfat, det kan jo komme fra flere andre ting.
jeg har da det tyske reefkeramik på hele bagruden og kan ikke måle fosfat i min balje og alle mine koraler har det fint så den tror jeg ikke på.
jager
jeg kunne forstå hvis man sagde de læggede et eller andet kemikalie som ikke ville være at finde i nogle akvarier, men ligefrem fosfat, det kan jo komme fra flere andre ting.
jeg har da det tyske reefkeramik på hele bagruden og kan ikke måle fosfat i min balje og alle mine koraler har det fint så den tror jeg ikke på.
jager
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Hvad det er som gør de lækker fosfat, kan kun være på grund af det matereiale han har lavet dem i. Jeg har hørt(gennem en mega tråd her) at de også i Tyskland har haft samme problemer. Om det skyldes at han har ændret på sammen sætningen af leret han laver dem af, skal jeg ikke kunne sige. Det er der kun en som han svare på og det er Korallenwelt.
Men man kunne da got forestille sig at han har forsøgt sig med andet ler, som ikke gik godt.
(det keramik som vi er løbet ind i) og nu er gået tilbage til det oprindelige igen.
Men man kunne da got forestille sig at han har forsøgt sig med andet ler, som ikke gik godt.
(det keramik som vi er løbet ind i) og nu er gået tilbage til det oprindelige igen.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Saltvand siden?: 2007
Fosfat der kan binde sig til CaCO3, men under de rette forhold frigives igen. Tror i virkligheden det er det mange oplever på lang sigt, men det vil man også opleve med levende sten.
Så er der sikkert visse keramik typer som indeholder noget der er decideret giftigt, eller at det skal udvandes i laaang tid før det holder op med at sænke pH'en i vandet, men jeg ved at blandt andet Royal Exclusiv brugte (bruger?) revkeramik i stor stil når de bygger akvarier (De bruger det fra Korallenwelt Rostock) (1). Eneste punkt han nævner er at indkøringen er længere end med LS og i starten kan der komme "kiesel alger", som kan være giftige...
Referencer:
(1) http://www.zeovit.com/forums/showthread.php?t=286 ( Ældre tråd fra 2005, Klaus Jansen er ejeren af R.E.)
Så er der sikkert visse keramik typer som indeholder noget der er decideret giftigt, eller at det skal udvandes i laaang tid før det holder op med at sænke pH'en i vandet, men jeg ved at blandt andet Royal Exclusiv brugte (bruger?) revkeramik i stor stil når de bygger akvarier (De bruger det fra Korallenwelt Rostock) (1). Eneste punkt han nævner er at indkøringen er længere end med LS og i starten kan der komme "kiesel alger", som kan være giftige...
Referencer:
(1) http://www.zeovit.com/forums/showthread.php?t=286 ( Ældre tråd fra 2005, Klaus Jansen er ejeren af R.E.)
-
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 2860 Søborg
men hvis det frigiver fosfat er det vel kun ganske lidt da det jo også er begrænset hvor meget fosfat der kan være i dette reefkeramik, og det kan vel også kun afgive det 1 gang. så på et tidspunkt er der vel ikke mere fosfat. fosfat kan man vel også få i baljen på andre måder ik.
jager
jager
-
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 16
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 1999
Jig hvet ikke hva denne keramikk frigiver,og ikke frigiver Jager..,men noget er det ja,og jig har aldrigt klaret å måle med de vanlige standardtester vi bruger hva det er.Jager skrev:men hvis det frigiver fosfat er det vel kun ganske lidt da det jo også er begrænset hvor meget fosfat der kan være i dette reefkeramik, og det kan vel også kun afgive det 1 gang. så på et tidspunkt er der vel ikke mere fosfat. fosfat kan man vel også få i baljen på andre måder ik.
jager
Men en ting er skkert!,og det er at jig har en "større"balje her som nu er gått i nærmere tre år her,med MASSE korallenveldt keramik i,og den nekter bare å køre ordentligt,og ja jig haver mistet masse stenkoraller i det karet

Jig vil selv regne meg som en rimelig erfaren akvarist,og ja.. haver flere saldtvandsbaljer her, som driftes,og kører udmerket,og hvor alt trives oppi der

Kommer til å hive ud all denne keramik slig som Peder fra denne baljen,i sammenheng med en større ombyggning av hele dette oppsett,og ja.. jig er nok en av de som er "vaksineret"mod alt som minder om keramik for all tid ja..
Skulle gjort dette for flere måneder siden egentligt,men må få opp å gå en større avlastingsbalje først,for å middlertidig omplassere en del større fisk m/mere under ombyggingsperioden.
Dette haver tatt urimeligt lang tid,grundet masse venting på diverse teknikdeler,som er bestilt her og der,og noe av dette har tatt så altfor lang tid å få i hus,noe mangler også enda desverre,så ting haver desverre tatt lang tid her ja

er sikkert noen tyber keramik,som er bedre end andre,og"virker",men her kommer det aldrigt sligt i hus igjen,og for mitt vedkommende,hadde jig sparet mig for mye bortkastet tid,ærgelser,og tab av mange tusener av kroner i koraller,viss jig hadde købt og satt ind skikkelig LEVEND STEIN fra starten av!

Var egentligt ikke tenkt å "debbatere"nogtet i denne tråden,og haver jo selv debbatret mye i en laaaang vond tråd her inde tidligere,samt på andre forum,om dette emnet,og ja.kommer heller ikke til å indvolvere meg i dette lengre heller,hverken i denne tråd ellr andre plasser,da jig nu regner mitt forrhold til keramik som snart overstået en gang for altid

Ville bare nevne dette,såda jig ser denne tråden begynder å å gå i samme spor som lignende tråder her inde om dette keramikemnet

- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Jeg har også selv en del keramik i akvariet som snarest ryger ud igen.
Siden jeg fik det ind, har jeg kun haft problemer med akvariet. Selv med en noget mindre fiskebestand end i den første opsætning, har jeg hele tiden kæmpet med fosfat. Korallerne vokser da, men ikke ret meget meget og farverne er ikke noget at skrive hjem om.
Siden jeg fik det ind, har jeg kun haft problemer med akvariet. Selv med en noget mindre fiskebestand end i den første opsætning, har jeg hele tiden kæmpet med fosfat. Korallerne vokser da, men ikke ret meget meget og farverne er ikke noget at skrive hjem om.
- Stine
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2880 Bagsværd
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: Bagsværd
Jeg har forstået at der er forskel på keramik - efter hvor høj temperatur de er brændt ved. Ved meget høj temperatur 'fordamper' der flere at de stoffer som kan give problemer.
Jeg har dog ikke selv reef keramik, men har kenskab til alm. keramik (ler og stentøj)
en tidligere hobby.
Jeg har dog ikke selv reef keramik, men har kenskab til alm. keramik (ler og stentøj)

Startede med RSM 130 i sep08, er primo 2010 erstattet med 720 liter
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=31777&start=30
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=31777&start=30
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Keramikken fra Korallenwelt bliver brændt i en rigtig keramik ovn, ved 1300 grader mener jeg at kunne huske