klovn fisk med dykke problemer
klovn fisk med dykke problemer
jeg har en klovnfisk der ikke kan holde sig nede, vil skyde på at det har noget med svømmeblæren at gøre, det kommer efter et mindere kulde chock, mistede en del koraler men størstedelen er ok, men den ene klovn fisk svømmede rundt på bunden i et par timer men nu kæmper den med at komme ned til bunden, hvad kan det skyldes, kan det værer stres eller hvad.
- Ronny
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 6430 Nordborg
- Geografisk sted: Nordborg, Danmark
- Kontakt:
Tror som du selv er inde på at det er svømmeblæren, jeg har prøvet det samme med frskvandsfisk og nogle gange er de kommet sig andre gange ikke. Håber det bedste, men hvorfor kuldechock?
mvh
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
- Ronny
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 6430 Nordborg
- Geografisk sted: Nordborg, Danmark
- Kontakt:
Jeg tror de for en form for forkølelse/betændelse i eller omkring svømmeblæren.
mvh
Ronny Madsen
Ronny Madsen
havde strømsvigt i 5 timer den dag da der kom alt det islag. i tidsrummet 02.00 til ja hvem hved. men om morgenen jeg stod op var temp på 13G ikke det fedeste.
og ja tempen lyder langt nede, men det hænger sammen med at jeg har 2 vinduer som sider hen over sumpen åbent i døgndrift, så det køler jo en smule når det er frost vær. så ja ..... men det meste overlevede, er i gang med at byge en ups. til næstegeng det sker.
men jeg væbner mig med tolmodighed og så må vi se.
og ja tempen lyder langt nede, men det hænger sammen med at jeg har 2 vinduer som sider hen over sumpen åbent i døgndrift, så det køler jo en smule når det er frost vær. så ja ..... men det meste overlevede, er i gang med at byge en ups. til næstegeng det sker.
men jeg væbner mig med tolmodighed og så må vi se.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8900 Randers
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Randers
jeg har også syslet med en ups
men vi er nød til selv at opfinde en for de der er på markedet
holder max 20 min hvis de ikke skal koste 15.000
men det er ikk pt sååå nemt aligeveld
for el selskaberne er ikke så vilde med at man sender strøm ud til dem
dette er som sagt kun et projekt og ikke for folk uden el baggrund
det smarteste er med et simpelt holde rælæ m start/stop
der skal kun startes en gang
når rælæet falder (v strøm svigt )overtager den den interne forsyning
når så hoved forsyningen kommer igen vil det stadigvæk være den interne der virker indtil du trykker på start igen
som extra sikkerhed kunne man jo lave en svitch "standby / off " till den interne
og så svitse den til off før man trykker start så er den interne power da væk
og man er paret til hoved forsyningen
derefter er det jo bare at svitse til stand by igen
men det er ikk pt sååå nemt aligeveld
for el selskaberne er ikke så vilde med at man sender strøm ud til dem
dette er som sagt kun et projekt og ikke for folk uden el baggrund
det smarteste er med et simpelt holde rælæ m start/stop
der skal kun startes en gang
når rælæet falder (v strøm svigt )overtager den den interne forsyning
når så hoved forsyningen kommer igen vil det stadigvæk være den interne der virker indtil du trykker på start igen
som extra sikkerhed kunne man jo lave en svitch "standby / off " till den interne
og så svitse den til off før man trykker start så er den interne power da væk
og man er paret til hoved forsyningen
derefter er det jo bare at svitse til stand by igen
- Hougaard
- Æresmedlem
- Reactions:
- 20
- Postnummer: Ikke angivet
- Geografisk sted: Vancouver, Canada
- Kontakt:
Nej det er ikke nødvendigt, det handler blot om, at vælge de rigtige ting der skal køre på UPS'en, jeg planlægger at følgende skal køre på en helt almindelig UPS:snogen skrev:jeg har også syslet med en ups
1. Retur pumpe
2. Cirkulationspumper
3. Evt. Varmelegme (Evt. et ekstra varmelegme som er sat nogle grader under det almindelige - ca. 21-22 grader).
Resten kan godt tåle at være slukket 4-5 timer uden at der sker noget med det.
/Erik
- Hougaard
- Æresmedlem
- Reactions:
- 20
- Kontakt:
jeg benytter UPS'er fra APC ( http://www.apc.com ) og de fås fra 600 kr og op. Hvilken størrelse man skal have afhænger jo at et watt/minutter regnestykke. Lige nu har jeg UPS'er på mit fyr (APC CS500) og min internet adgang (APC CS350) og begge giver drift til ca. 50 minutter med den belastning der er på.
Hvis jeg bare vil have min cirkulation på ups (den bruger 22 watt ialt) så er der ca. til en time på dem mindste CS350 model.
Hvis jeg bare vil have min cirkulation på ups (den bruger 22 watt ialt) så er der ca. til en time på dem mindste CS350 model.
kunde man ikke bare købe sådan en billig ups. og så kun kople den opgivende max. vat belastning på, og så der til komme en stak bilbatarier på, jeg er godt klar over at ups'en ikke er byget til at lade bilbatarierne op men de er temligt meget billigerer en ups. batarier, det ville da give en tilsvarende længerer efegt tid. bilbatarierne skulle man så periodisk lade op med en rigtig bil lader, lyder moske bøvlet men kunde det lade sig gører.
- Hvam
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8541 Skødstrup
- Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"
Den dag der var orekan mistede jeg strømmen i ca 54 timer
Men jeg havede kun ferskvands fisk den gang, Jeg har planer om at købe en benzin genarator hvis det skulle ske noget igen engang.

Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!
Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
- weblance
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 7600 Struer
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Struer
- Kontakt:
Kim, se her: http://www.generator.dk/
450 l balje >> 150 l sump m/auto vandpåfyldning >> 2 X HQI 150W 14.000K >> Deltec TS1250 >> Deltec HLP 5250 returpumpe >> Tunze Turbelle Stream Kit TS07 m/fotocelle
- Hougaard
- Æresmedlem
- Reactions:
- 20
- Kontakt:
Er du helt sikker på det? - en Smart Ups 700 ?mads-fisk skrev:Jeg kører selv med en APC Smart-Ups 700 på min returpumpe og skummer. Den kan køre 700 W. en time og dermed min retur og skummer i 14 timer.
Af de APC modeller vi plejede at sælge skulle man helt om omkring en APC 5000 (17.000 DKK) for at få 600-700 watt i en time.
Se evt.
http://www.apcc.com/products/runtime_fo ... family=165
Det kan være lidt misvisende at UPS'er opgives i VA for almindelige folk

/Erik
- weblance
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 7600 Struer
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Struer
- Kontakt:
Kim, hilsen fra Kirsten: Kan du ikke bare side og prikke den ned i vandet når den flyder op til overfladen? (Hun sidder og griner helt flabet over tanken om at se dig siddende på en stol foran akvariet og prikke den stakkels lille fisk ned i vandet hele tiden
)

450 l balje >> 150 l sump m/auto vandpåfyldning >> 2 X HQI 150W 14.000K >> Deltec TS1250 >> Deltec HLP 5250 returpumpe >> Tunze Turbelle Stream Kit TS07 m/fotocelle