Tunze DOC Skimmer 9002

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
rpof
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
16
Postnummer: 5000 Odense C

Tunze DOC Skimmer 9002

Indlæg af rpof »

Hej

Jeg har somsagt lige startet op, og jeg har på fornemmelsen jeg har et problem med min skummer.

Det er vel ikke meningen at selve koppen i skummeren bliver fyldt med vand. Som det ser ud lige nu bliver den nærmest helt fyldt op med vand på ca en halv time. Er der nogen der har kendskab til Tunze DOC skimmer 9002, som har et godt råd til hvad jeg kan gøre??
micogmaj
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
17
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Valby

Re: Tunze DOC Skimmer 9002

Indlæg af micogmaj »

rpof skrev:Hej

Jeg har somsagt lige startet op, og jeg har på fornemmelsen jeg har et problem med min skummer.

Det er vel ikke meningen at selve koppen i skummeren bliver fyldt med vand. Som det ser ud lige nu bliver den nærmest helt fyldt op med vand på ca en halv time. Er der nogen der har kendskab til Tunze DOC skimmer 9002, som har et godt råd til hvad jeg kan gøre??

hej

du er nok ikke den eneste som har det problem...jeg er med på en lytter..for jeg havde fået fat i en og folk siger det skummer bare der ud af, ja når den virker (måske for dem) !!! jeg måtte sætte den gamle i igen og den skummer faktisk bedre....
øv, siger jeg bare..
En gang saltvand, altid saltvand ......
Brugeravatar
Thomas
Foxface
Foxface
Reactions:
18
Postnummer: 6705 Esbjerg Ø
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Esbjerg, Andrup

Indlæg af Thomas »

Hvis den bliver fyldt med vand, så skummer du alt alt for "vådt" altså der er for meget drøn på luft indtaget.
Du kan enden afhjælpe problemet ved at læse i brugsforvirringen hvor der faktisk står en masse rigtig gode råd om at få den fintunet.
Men ellers, hvis du slukker for skummeren, så skal vandet stå ved bunden af skummer koppen når du lige har tændt den, så kan du dreje lidt på den blå skrue for at justere om vandet skal stå højere ellere lavere.
Er boblerne under kanten skal du skrue lidt op for luften, hvor imod er den for høj skal du skrue lidt ned for den og så fremdeles.
Når du så har fået den indstillet korrekt, så kan der gå op til 3 dage før den skummer korrekt, da der er noget som hedder break in time for en skummer.
Altså der skal danne sig en hinde på indersiden af reaktionsrøret som er den koppen sidder på.

Men kan kun sige at den her skummer er 1000 gange bedre end den som fulgte med mit RSM MAX, både hvad angår ydelse og støj.
SÅ kan kun anbefale den herfra, men selvfølgelig kræver det at den er indstillet korrekt for at virke optimalt.
Mvh. Kia og Thomas
130L RSM med Tunze doc 9002, kul og Rowaphos i "sumpen". Nitratfilter externt. kørt siden 2007
Brugeravatar
mipe
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Midtjylland
Kontakt:

Indlæg af mipe »

Hvis vandstanden er ud for den den bølgede streg på skummeren og det ikke hjælper at skrue skruen ind, så kan du sagtens hæve hele skummeren yderligere så vandstanden bliver lavere indeni.
Jeg er også utrolig glad for min, den virker bare.
"It's not leaking - It's overflowing." (Citat: Homer Simpson)
Brugeravatar
Thomas
Foxface
Foxface
Reactions:
18

Indlæg af Thomas »

Vandstanden skal selvfølgelig være ud for den bølgede streg på skummeren.
Hvis det ikke hjælper at skrue på skruen, så er det fordi der sidder noget skift i luftlsangen eller der er et knæk på den.
Mvh. Kia og Thomas
130L RSM med Tunze doc 9002, kul og Rowaphos i "sumpen". Nitratfilter externt. kørt siden 2007
rpof
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
16
Postnummer: 5000 Odense C

Indlæg af rpof »

Thomas skrev:Hvis den bliver fyldt med vand, så skummer du alt alt for "vådt" altså der er for meget drøn på luft indtaget.
Du kan enden afhjælpe problemet ved at læse i brugsforvirringen hvor der faktisk står en masse rigtig gode råd om at få den fintunet.
Men ellers, hvis du slukker for skummeren, så skal vandet stå ved bunden af skummer koppen når du lige har tændt den, så kan du dreje lidt på den blå skrue for at justere om vandet skal stå højere ellere lavere.
Er boblerne under kanten skal du skrue lidt op for luften, hvor imod er den for høj skal du skrue lidt ned for den og så fremdeles.
Når du så har fået den indstillet korrekt, så kan der gå op til 3 dage før den skummer korrekt, da der er noget som hedder break in time for en skummer.
Altså der skal danne sig en hinde på indersiden af reaktionsrøret som er den koppen sidder på.

Men kan kun sige at den her skummer er 1000 gange bedre end den som fulgte med mit RSM MAX, både hvad angår ydelse og støj.
SÅ kan kun anbefale den herfra, men selvfølgelig kræver det at den er indstillet korrekt for at virke optimalt.

Nu har jeg lige haft pillet den fra og skilt den helt ad og fået tømt luftslangen for vand, og fået den sat ordentlige fast på akvariekanten, før sad den pænt ustabilt med sugekopper. Alt skulle være indstillet efter din brugsanvisning Thomas, og jeg takker mange gange for dit fremragende svar :D

Nu larmer den jo så selvfølgelig lidt, men det er vel kun indtil den for kørt alt luften ud af systemet??
Brugeravatar
Thomas
Foxface
Foxface
Reactions:
18

Indlæg af Thomas »

Jamen det var da så lidt, og vil da hellere end gerne hjælpe med det jeg kan, havde selv problemet.

Men ja den vil larme lidt i starten, men syntes at min aftog efter en uges tid.
Mvh. Kia og Thomas
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Nu har jeg 9005 skummeren og jeg rengør både kop og reaktor rør (Det er jo ud i et stykke alligevel)

Det er måske bedre at lade reaktor rør delen være møj beskidt? (Der sætter sig et lag smask hele vejen) :?
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
Thomas
Foxface
Foxface
Reactions:
18

Indlæg af Thomas »

tror ikke det er en god idé at lade det være møj beskidt, men eventuelt bare rengøre det overfladisk med en meget blød børste.

Køre kun den flaskerenser som fulgte med skummeren igennem et par gange til at tage det væreste slam.
Mvh. Kia og Thomas
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Jeg bruger en gammel tandbørste og der skal ikke ret meget til før det slam snask ryger af - jeg køre bare en tur rundt med børsten under rindende vand, men skal da prøve at gøre det lidt forsigtigt...
:beer:
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"