Bundlag?
-
- Rev haj
- Reactions: 88
- 16
- Postnummer: 5210 Odense NV
Bundlag?
Hej.
Jeg ska til at starte mit 450 op.. har nu et lille 150 kørende hvor der er lidt koraller og fisk!
Har set nogle kommer sten i og bygger op og først noget senere kommer bundlag i? er det for at forhindre alger i bundlaget?
Men det er vel ikk en god ide at først komme sandet i efter fisk og koraller er kommet i..
jeg regner med at det bliver noget levende sand jeg kommer i..
Hvordan ville i gøre det bedst.. for fiskene.. koraller.. og for at sikre den bedste opstart af det nye?
MVH
Jeg ska til at starte mit 450 op.. har nu et lille 150 kørende hvor der er lidt koraller og fisk!
Har set nogle kommer sten i og bygger op og først noget senere kommer bundlag i? er det for at forhindre alger i bundlaget?
Men det er vel ikk en god ide at først komme sandet i efter fisk og koraller er kommet i..
jeg regner med at det bliver noget levende sand jeg kommer i..
Hvordan ville i gøre det bedst.. for fiskene.. koraller.. og for at sikre den bedste opstart af det nye?
MVH
-
- Rev haj
- Reactions: 3
- 17
- Postnummer: 8370 Hadsten
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Hadbjerg
Re: Bundlag?
Efter min mening så ville jeg starte med LS og når algefasen er tæt ved at være over så ville jeg komme bundlag i.
Derefter viller jeg komme evt koraller i og derefter fisk.
Alt efter hvor lang tid du venter med at komme koraller i, så ville jeg komme evt anemoner i før korallerne (ved godt anemoner ikke har noget med koralle at gøre).
Dette er for at anemonen har plads til at vandre inden korallerne kommer i.
Alt efter hvor lang tid du venter med at komme koraller i, så ville jeg komme evt anemoner i før korallerne (ved godt anemoner ikke har noget med koralle at gøre).
MVH
Martin
8370 Hadsten
Martin
8370 Hadsten
- amddurin
- Rev haj
- Reactions: 0
- 16
- Postnummer: 4700 Næstved
- Geografisk sted: Næstved
- Kontakt:
Den vigtigste grund til at kommer LS i før sand, er at undgå at stensætningen skrider hvis fisk/dyr graver sandet væk under en eller flere LS...

"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62 (Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62 (Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
- Thomas
- Foxface
- 18
- Postnummer: 6705 Esbjerg Ø
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Esbjerg, Andrup
Ja sten først der efter sand.
Men vil absolut ikke anbefale en søanemone til et så nyt akvarie, de har bedst af at komme i et godt og velkørende og ikke mindst stabilt abvarie.
Men vil absolut ikke anbefale en søanemone til et så nyt akvarie, de har bedst af at komme i et godt og velkørende og ikke mindst stabilt abvarie.
Mvh. Kia og Thomas
130L RSM med Tunze doc 9002, kul og Rowaphos i "sumpen". Nitratfilter externt. kørt siden 2007
130L RSM med Tunze doc 9002, kul og Rowaphos i "sumpen". Nitratfilter externt. kørt siden 2007
-
- Rev haj
- 16
Ok..martinknorr skrev:Efter min mening så ville jeg starte med LS og når algefasen er tæt ved at være over så ville jeg komme bundlag i.
ja det går vel ikk at komme bundlaget i efter at fiskene er kommet i??
Jeg har ikk nogen anemoner:-)
MVH
- Peters1
- Rev haj
- 20
- Postnummer: 5800 Nyborg
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Fyn
Så længe du putter stenene i først, så er det i følge min mening lige meget med hvornår du putter sandet i. Du kan sagtens putte bundlag i efter du har sat fiskene i 

RSM130 kan følges her viewtopic.php?f=92&t=37678
Link til min første balje: viewtopic.php?f=92&t=1199
Link til min første balje: viewtopic.php?f=92&t=1199
-
- Rev haj
- Reactions: 2
- 19
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990
hej gino..
hvis du mener det levende sand som er genpakket,er det ret værdiløst og indeholder kun alger..
jeg vil råde dig til at bruge noget rent koralgrus(aragonit) 0-2 mm som skyldes fri hver dag for PO4 med osmosevand/si filter,tar ca. en uge..dybde 1 til 4 cm
hvis du vil igang med levende sand er det en anden dur og er en lille videnskab i sig selv og kræver en særlig dybde for optimal effekt,ingen indsættelse af predetorer,detrivore kit som podes med hvert halv år osv for at få en bred diversitet som muligt...
hvis du mener det levende sand som er genpakket,er det ret værdiløst og indeholder kun alger..
jeg vil råde dig til at bruge noget rent koralgrus(aragonit) 0-2 mm som skyldes fri hver dag for PO4 med osmosevand/si filter,tar ca. en uge..dybde 1 til 4 cm
hvis du vil igang med levende sand er det en anden dur og er en lille videnskab i sig selv og kræver en særlig dybde for optimal effekt,ingen indsættelse af predetorer,detrivore kit som podes med hvert halv år osv for at få en bred diversitet som muligt...
-
- Rev haj
- Reactions: 3
- 17
- Postnummer: 8370 Hadsten
- Geografisk sted: Hadbjerg
Også derfor jeg skrev alt efter hvor langtid han venter med at komme noget i akvariet. Er bare så ærgeligt at den lige kravler henover 3-4 nye koraller.Thomas skrev:Ja sten først der efter sand.
Håber der er så meget tålmodighed at akvariet er godt oppe at køre inden der bliver puttet fisk i, så kan man lige så godt benytte ventetiden til at skabe det udseende i akvariet man gerne vil. Så stresser man heller ikke evt. beboer ved at kaste rundt med sand i hele baljen.
Det er grunden til at jeg vil komme bundlag i før jeg kom noget levende i, her tænker jeg ikke på snegle og eremitter, men koraller, fisk og invertebrater.
MVH
Martin
8370 Hadsten
Martin
8370 Hadsten
-
- Rev haj
- 16
Ok.. det forskellige levende sand man kan købe på pose er ikk meget værd?? fijis sand er det godt? aaragonit?? hva er det? har du evt et link til noget godt bundlagole. skrev:hej gino..
hehe fatter minus af det med den levende sand du snakker om:-) men ja har læst flere steder at nogle kører med dybt bundlag som er deres "filter"
Dvs at et tynd lag bundlag på de der 4-5 cm har det igen gavnlig virkning med levende sand?
MVH
-
- Rev haj
- 19
hej gino...
ja det er forstået korrekt!
Dr.Ron shimek kalder det en bil med 2 hjul der ser godt ud fra den ene side men kører ingen steder!
Dr.Ron shimek kalder det en bil med 2 hjul der ser godt ud fra den ene side men kører ingen steder!

Dvs at et tynd lag bundlag på de der 4-5 cm har det igen gavnlig virkning med levende sand?
-
- Rev haj
- 19
- UrbanSage
- Rev Papegøje fisk
- 18
- Postnummer: Ikke angivet
- Geografisk sted: South Dakota
- Kontakt:
Man kan ikke sige at et tyndt bundlag ikke har nogen positiv virkning.
Da sand har enorm overflade areal er der en fantastisk maengde bakterier. Desuden vil det vaere et sted hvor orme og andet mikro fauna vil trives.
Men, en tynd sandbund vil ikke goere meget for at omdanne fosfat og nitrat.
Sammenlign den med motion
Det er bedre at loebe 5 minuter hver dag end ikke at loebe overhovedet! Men det vil ikke vaere det samme som at loebe en time dagligt
Da sand har enorm overflade areal er der en fantastisk maengde bakterier. Desuden vil det vaere et sted hvor orme og andet mikro fauna vil trives.

Det er bedre at loebe 5 minuter hver dag end ikke at loebe overhovedet! Men det vil ikke vaere det samme som at loebe en time dagligt

-
- Rev haj
- 16
Ok.. ville du komme levende bundlag i?? eller bare dødt?UrbanSage skrev:Man kan ikke sige at et tyndt bundlag ikke har nogen positiv virkning.
MVH
-
- Rev haj
- 16
hehe den var god:-)ole. skrev:hej gino...
Gider du ikk lige forklare lidt bedre hvordan jeg affosfater det nye sand med osmose og sig??
Igen tak for at du besvare min tråd:-)
MVH
-
- Rev haj
- 16
Er dette spild at købe.. det er levende koralgrus? det vil også bare give alger?
http://petsupply.dk/product_info.php?cP ... ts_id=7114
MVH
http://petsupply.dk/product_info.php?cP ... ts_id=7114
MVH
- UrbanSage
- Rev Papegøje fisk
- 18
- Kontakt:
Kommer helt an paa ens deffinition af "levende".Gino skrev:Ok.. ville du komme levende bundlag i?? eller bare dødt?
Aegte levende sand kommer fra havet og har en fantastisk maengde mikro fauna/flora. Dette er at foretraekke til hver en tid hvis det kan skaffes uden at have vaeret undervejs for laenge. Alternativt kan man faa en kopfuld sand fra et etableret akvarie til at pode doedt sand med.
Men det pakkede "levende" sand der er biologisk aktivt ville jeg ikke betale for. Jeg har tidligere koebt det men ville ikke igen.
Du betaler en pris for bakterier der dukker op helt af sig selv meget hurtigt.
Personligt ville jeg koebe toert aragonit af nogle forskellige korn stoerrelser. Personligt vasker jeg det ikke. Jeg har for eksempelt lige udskiftet min 4-5cm sandbund her for nogle maaneder siden. Jeg sugede alt sand ud og dumpede nyt sand direkte i eksisterende 1000 liters reef der er godt pakket med koraller

Lige nu er jeg igang med at tilfoeje et knapt 400 liters akvarie til det eksisterende setup. Her vil der ikke vaere fisk og ideen er over en periode liv herfra vil sprede sig til display akvariet.
Det vil have en dyb sandbund med et miks af forskellige partikkel stoerrelser plus en masse gode nye levende sten. Eric Borneman er igang med at send mig 15kg fra hans setup

Alt dette vil pode sandbunden der over tid vil blive rig paa liv

-
- Rev haj
- 19
hej gino og tak ,glæden er på min side..Gider du ikk lige forklare lidt bedre hvordan jeg affosfater det nye sand med osmose og sig??
Igen tak for at du besvare min tråd:-)

inden brug spuler jeg det i osmose/Si vand indtil jeg ikke har målbar PO4
i akvariet gør jeg det at jeg bevæger gruset i cirkler(cyclus) med en gummi slange og skidtet frigives,jeg suger det ikke ud...
-
- Rev haj
- 16
UrbanSage skrev:Kommer helt an paa ens deffinition af "levende".Gino skrev:Ok.. ville du komme levende bundlag i?? eller bare dødt?
Aegte levende sand kommer fra havet og har en fantastisk maengde mikro fauna/flora. Dette er at foretraekke til hver en tid hvis det kan skaffes uden at have vaeret undervejs for laenge. Alternativt kan man faa en kopfuld sand fra et etableret akvarie til at pode doedt sand med.
Men det pakkede "levende" sand der er biologisk aktivt ville jeg ikke betale for. Jeg har tidligere koebt det men ville ikke igen.
Personligt ville jeg koebe toert aragonit af nogle forskellige korn stoerrelser. Personligt vasker jeg det ikke. Jeg har for eksempelt lige udskiftet min 4-5cm sandbund her for nogle maaneder siden. Jeg sugede alt sand ud og dumpede nyt sand direkte i eksisterende 1000 liters reef der er godt pakket med korallerdet er smaating i forhold til hvad de kan opleve i havet. Naturligvis var det ikke bare hul i posen og saa haelde loes. Det blev stille og roligt dumpet til bunds hvor jeg skubbede det paa plads.
Lige nu er jeg igang med at tilfoeje et knapt 400 liters akvarie til det eksisterende setup. Her vil der ikke vaere fisk og ideen er over en periode liv herfra vil sprede sig til display akvariet.
Det vil have en dyb sandbund med et miks af forskellige partikkel stoerrelser plus en masse gode nye levende sten. Eric Borneman er igang med at send mig 15kg fra hans setupjeg takker! Derudover er jeg igang med at proeve at faa fat i yderligere 30kg levende sten fra havet. Men tricket er at faa dem saa hurtigt som muligt saa der ikke er alt for meget der doer undervejs.
Ok.. godt at hører.. inden at jeg brugte en del penge på det halvdyre sand.. syntes det efterhånden har kostet mig spidsen af en jetjager bare i udstyr

Jamen jeg ser m jeg kan få noget koral grus i ca 2 mm tykkelse.. det er bare lidt svært.. det eneste sted jeg sådan lige har kunnet finde det er på det link Ole har sendt mig:-)
De lokale andre saltvandsbutikken har det ikk.. lidt langt at kører til KBH for noget grus:-)
Jeg har ca 25-30 kg levende sten og ca 35-40 kg døde som er MEGET porøse så håber jeg kan få en god start?? tror du det er ok?
De levende sten vil de automatisk pode mit bundlag?
Er ikk helt med på den med dit nye 400 l alvarie.. hva var meningen med det siger du?
Har du en tråd med nogle billeder af dit akvarie?
MVH
-
- Rev haj
- 16
ole. skrev:hej gino og tak ,glæden er på min side..Gider du ikk lige forklare lidt bedre hvordan jeg affosfater det nye sand med osmose og sig??
Igen tak for at du besvare min tråd:-)![]()
inden brug spuler jeg det i osmose/Si vand indtil jeg ikke har målbar PO4
i akvariet gør jeg det at jeg bevæger gruset i cirkler(cyclus) med en gummi slange og skidtet frigives,jeg suger det ikke ud...

Inden brug.. dvs at inden du kommer det i akvariet så skylder du det med osmose vand?? i hvor lang tid ca? og så hælder du det i akvariet og tager den slange der suger vand ud og laver cirkel bevægelser i vandet et stykke over gruset så du ikk suger bundlaget med op? eller? kunne jeg Bruge min Ehiem slamsuger istedet? den tager kun skidt fra og ikk vand?
Hvor mange gange gør du det med at suge skidt op fra bunden?
Har jeg forstået det rigtigt?
Kan man ikk vaske det grus så grundigt inden brugt at man ikk behøves at gøre det i akvariet?
slamsuger i jeres bundlag somme tider eller lader i det bare være?
MVH
-
- Rev haj
- 16
Må jeg spørge hvorfor du skifter dit bundlag?? ska det gøres en gang i mellem eller?UrbanSage skrev:Kommer helt an paa ens deffinition af "levende".Gino skrev:Ok.. ville du komme levende bundlag i?? eller bare dødt?
Personligt ville jeg koebe toert aragonit af nogle forskellige korn stoerrelser. Personligt vasker jeg det ikke. Jeg har for eksempelt lige udskiftet min 4-5cm sandbund her for nogle maaneder siden. Jeg sugede alt sand ud og dumpede nyt sand direkte i eksisterende 1000 liters reef der er godt pakket med korallerdet er smaating i forhold til hvad de kan opleve i havet. Naturligvis var det ikke bare hul i posen og saa haelde loes. Det blev stille og roligt dumpet til bunds hvor jeg skubbede det paa plads.
Det vil have en dyb sandbund med et miks af forskellige partikkel stoerrelser plus en masse gode nye levende sten. Eric Borneman er igang med at send mig 15kg fra hans setupjeg takker! Derudover er jeg igang med at proeve at faa fat i yderligere 30kg levende sten fra havet. Men tricket er at faa dem saa hurtigt som muligt saa der ikke er alt for meget der doer undervejs.
MVH
- UrbanSage
- Rev Papegøje fisk
- 18
- Kontakt:
Jeg har 0.00 erfaring med denne hobby i Danmark. Her i USA er der mange steder at handle paa nettet. Jeg vil gaa ud fra at det er muligt ogsaa i Dk.Gino skrev:Jamen jeg ser m jeg kan få noget koral grus i ca 2 mm tykkelse.. det er bare lidt svært.. det eneste sted jeg sådan lige har kunnet finde det er på det link Ole har sendt mig:-)
De lokale andre saltvandsbutikken har det ikk.. lidt langt at kører til KBH for noget grus:-)
Jeg har ca 25-30 kg levende sten og ca 35-40 kg døde som er MEGET porøse så håber jeg kan få en god start?? tror du det er ok?
Er ikk helt med på den med dit nye 400 l alvarie.. hva var meningen med det siger du?
De levende sten vil pode alting i akvariet

Hvis du har sten af hoej kvalitet saa er der svampe, alger og mikro fauna i/paa stenene. Alt dette skal nok sprede sig.
Med hensyn til mit 400 liters akvarie.
Jeg har ca. 1700 liter vand alt ialt lige nu.
En 350L sump, et 280L refugie, et 75L mangrove refugie og saa et 1000 liter display akvarie. De er allesammen forbundet.
Alting er samlet over ca. fire aar nu.
Jeg startede som alle andre med at droppe taalmodighed og faa fisk i alt for hurtigt. Alting gik godt, men det betoed at det liv der var i mine nye sten hurtigt blev spist af alle de nye fisk. Havde jeg ventet saa havde livet i stenene haft en mulighed for at formere sig til et holdbart niveau. Men, lang historie kort, saa har jeg et rimeligt sundt setup. Men naar jeg ser paa mine levende sten i displayet, saa er der ikke meget liv i/paa dem. Der er lidt svampe og andet men de ser altsaa ikke saa levende ud.
Saa nu tilslutter jeg et 400L akvarie som vil se dyb sandbund plus friske sten. Alting vil blive behandlet meget godt for at holde liv i saa meget som muligt. Dette akvarie vil ikke blive et display akvarie. Men derimod er maalet at over de naeste aar vil det liv der kommer ind med disse sten sprede sig til mit eksisterende display.
Dette akvarie vil ikke have fisk eller andet der spiser liv

Du kan se mit akvarie her:
http://urbansage.com/aquarium.html
Jeg startede det i August 2007 med ingredienser fra et etableret akvarie jeg havde haft koerende i ca. to aar.
Jeg lavede en fejl....Gino skrev:Må jeg spørge hvorfor du skifter dit bundlag?? ska det gøres en gang i mellem eller?
Jeg kan godt lide at se det sukkerfine sand istedet for det lidt grovere.
Men som jeg blev ved med at tilslutte flere pumper for at oege cirkulation saa begyndte det at blive umuligt at holde styr paa det "lette" sand. Det blaeste rundt.
Saa jeg sugede det ud over tre eller fire omgange under vandskifte. Bagefter tilsatte jeg er grovere korn type som ikke blaeser rundt. Det fine sand er nu blevet til en komponent i den dybe sand bund i det nye 400L akvarie.
Sand skal ikke udskiftes. Men det kan vaere en god ide at tilsaette en smule frisk sand aarligt da sand lige saa stille vil nedbrydes i saltvand. Det gaar temmeligt langsomt.

-
- Rev haj
- 16
Ej et flot akvarie:-)UrbanSage skrev:Jeg har 0.00 erfaring med denne hobby i Danmark. Her i USA er der mange steder at handle paa nettet. Jeg vil gaa ud fra at det er muligt ogsaa i Dk.Gino skrev:Jamen jeg ser m jeg kan få noget koral grus i ca 2 mm tykkelse.. det er bare lidt svært.. det eneste sted jeg sådan lige har kunnet finde det er på det link Ole har sendt mig:-)
De levende sten vil pode alting i akvariet
Hvis du har sten af hoej kvalitet saa er der svampe, alger og mikro fauna i/paa stenene. Alt dette skal nok sprede sig.
Med hensyn til mit 400 liters akvarie.
Jeg har ca. 1700 liter vand alt ialt lige nu.
En 350L sump, et 280L refugie, et 75L mangrove refugie og saa et 1000 liter display akvarie. De er allesammen forbundet.
Alting er samlet over ca. fire aar nu.
Jeg startede som alle andre med at droppe taalmodighed og faa fisk i alt for hurtigt. Alting gik godt, men det betoed at det liv der var i mine nye sten hurtigt blev spist af alle de nye fisk. Havde jeg ventet saa havde livet i stenene haft en mulighed for at formere sig til et holdbart niveau. Men, lang historie kort, saa har jeg et rimeligt sundt setup. Men naar jeg ser paa mine levende sten i displayet, saa er der ikke meget liv i/paa dem. Der er lidt svampe og andet men de ser altsaa ikke saa levende ud.
Saa nu tilslutter jeg et 400L akvarie som vil se dyb sandbund plus friske sten. Alting vil blive behandlet meget godt for at holde liv i saa meget som muligt. Dette akvarie vil ikke blive et display akvarie. Men derimod er maalet at over de naeste aar vil det liv der kommer ind med disse sten sprede sig til mit eksisterende display.
Dette akvarie vil ikke have fisk eller andet der spiser livmaaske en snegl eller to, men det er det hele!
Du kan se mit akvarie her:
http://urbansage.com/aquarium.html
Jeg startede det i August 2007 med ingredienser fra et etableret akvarie jeg havde haft koerende i ca. to aar.
Jeg lavede en fejl....Gino skrev:Må jeg spørge hvorfor du skifter dit bundlag?? ska det gøres en gang i mellem eller?
Jeg kan godt lide at se det sukkerfine sand istedet for det lidt grovere.
Men som jeg blev ved med at tilslutte flere pumper for at oege cirkulation saa begyndte det at blive umuligt at holde styr paa det "lette" sand. Det blaeste rundt.
Saa jeg sugede det ud over tre eller fire omgange under vandskifte. Bagefter tilsatte jeg er grovere korn type som ikke blaeser rundt. Det fine sand er nu blevet til en komponent i den dybe sand bund i det nye 400L akvarie.
Sand skal ikke udskiftes. Men det kan vaere en god ide at tilsaette en smule frisk sand aarligt da sand lige saa stille vil nedbrydes i saltvand. Det gaar temmeligt langsomt.
Mine sten ser ud til at være meget levende! jeg smider et par billeder herind en af dagene:-)
Der er div orme.. masser af kalkalger.. alverden små gevækster med tentakler osv.. lidt polypper.. masser af rørorme.. sågar en søhare i stenene(er den egentligt god at have i sit akvarie??).. tror det er en pistol reje og forhåbenlig IKK en søknæler der knalder.. har nok fjernet 20 krabber.. forskellige slags alger(er det godt?).. osv osv.. så jeg syntes selv det lader til at det er gode levende sten jeg har fået fingrene i:-)
Når du siger sand er det så koralgrus du mener eller? hva mm str kører du med?
Hvor mange liter cirkulation har du i timen? nogen pumper bag stenene?
ryger koralgrus hurtigere end sand?
Hva er nøjagtigt forskellen på et reefugium og en sump??
Hva er din mening omkring at bygge 3 stk reef søjler selv af levende sten.. med pvc rør i midten.. Det minsker nok pladsen en smule til koraller men vil bygge dem så der er nogle stede ned langs revet jeg kan limen eller sætte koraller fast.. og så lave nogle sten steder i bunden til koraller også... eller ville det være meget bedre at bygge et rev op i midten af akvariet, op langs bagruden? er bare lidt bange her for at der ikk kommer nok flow gennem sten opsætningen.. man kan jo ikk rigtigt sætte nogen vag for så kan jeg ikk få dem op igen når de ska renses??
Er så småt begyndt på det rev søjler der så håber det kan gå an:-)
MVH