levetid hqi pære

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
19
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

levetid hqi pære

Indlæg af nielsk »

Jeg synes jeg finder lidt modstridende oplysninger rundt omkring. Er der nogen som har læst nogle artikler om emnet eller nogen som har målt på lysudbyttet over tid?
Aftager det proportionelt eller når man et punkt i pærens levetid hvor det går stærkt tilbage..

Er der forskel de forskellige pærer imellem?

Hvor mange timer skal jeg regne med, betyder antal tændinger også noget, hvad med Kelvingraderne og hvordan ser man når pæren er ved at være færdig - puha sikke mange spørgsmål :dizzy:

På forhånd tak for hjælpen :hehe:
SPS : Stability provides succes
spdiving
Reactions:

Re: levetid hqi pære

Indlæg af spdiving »

Jeg har målt mine HQI og efter 1 års brug syndes jeg det er tid.

Der er forskeld i Kelvin alt efter hvilken mærke du køber.Så to forskelige mærkker med samme kelvin kan have hvær sin farve.

Skift dem 1 gang om året så har du optimalt lys også behøver du ikke tænke på alle de andre spørsmål.

Steen
nielsk
Reactions:
19

Indlæg af nielsk »

Ja men vi har jo lige haft en afstemning på siden om hvor mange timer man kører med hqi og personligt kører mine pærere kun 5,5 timer/dag hvorimod andre har dem tændt 11-12 timer dagligt.
Derfor var jeg lidt luren på antal brændtimer..
Martin i Saltvandsbutikken siger 6000 timer - og han har som forhandler vel ingen interesse i at folk bruger pærerne længere tid end nødvendigt. Men jeg har også hørt så lavt som 3000 timer
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

nielsk skrev:Ja men vi har jo lige haft en afstemning på siden om hvor mange timer man kører med hqi og personligt kører mine pærere kun 5,5 timer/dag hvorimod andre har dem tændt 11-12 timer dagligt.
Martin i Saltvandsbutikken siger 6000 timer - og han har som forhandler vel ingen interesse i at folk bruger pærerne længere tid end nødvendigt. Men jeg har også hørt så lavt som 3000 timer
Fordi han er forhandler behøver man ikke altid tro at han blot siger noget for at sælge en vare. God rådgivning betaler sig ofte, både for forhandleren og kunden.
De 6000 timer lyder at meget, for det giver 16 timer om dagen i 1 år. Der er nok store forskelle de forskellige mærker imellem.
Nogle af de billige kineser mærker, holder nok kun det halve antal timer.
Læste en artikel på et af de amerikanske online blade, om en som målte par værdier, og han opdagede at en pære som ikke var blevet skiftet, ikke havde mister ret megt i parværdien på trods af at den næsten havde siddet over akvariet i 2 år. Men andre, mig selv incl. oplever at korallerne mister farve og væksthastighed når pærene bliver ældrere.

Om det slider på en pære at blive tændt, så vil jeg sige ja. alle andre pærer slidses mere med hyppige tændinger end med konstant lys. Så hvorfor ikke også en HQI pære, den bliver jo meget varmere end andre pærer.
Brugeravatar
thyme
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Århus V
Kontakt:

Indlæg af thyme »

Den artikel her nævner kort at lamperne mister op mod 30% af deres effektivitet efter et år:
http://www.reefkeeping.com/issues/2007-03/sj/index.php

Men ikke noget med timer osv
VH
Brian Thyme
120 liter. Ikke så mange digidarer, kun en masse bøvl :)
Billede
viewtopic.php?t=10961
nielsk
Reactions:
19

Indlæg af nielsk »

Ja 30 % er da en hel del. Takker for svarene. Jeg har også købt nye aqualight 14.000 k til at erstatte mine reefluxbrændere men blev nysgerrrig for hvor meget vane og hvor meget videnskab der er bag vores forholdsvis hyppige skift af lyskilder.
Men mine koraller er nemlig også gået lidt i stå den sidste måned og jeg tror væksten er hæmmet af at lyset er træt.
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8541 Skødstrup
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"

Indlæg af Hvam »

nielsk skrev:Ja men vi har jo lige haft en afstemning på siden om hvor mange timer man kører med hqi og personligt kører mine pærere kun 5,5 timer/dag hvorimod andre har dem tændt 11-12 timer dagligt.
SJeg kører også kun med en HQI lystid på 5,5 timer, jeg har prøvet et køre i længer tid med der er tilsyndeladen ikke forskæld i min vægst som stadig ligger på ca 1 cm Pr månede!
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!

Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
nielsk
Reactions:
19

Indlæg af nielsk »

Hvam skrev:
SJeg kører også kun med en HQI lystid på 5,5 timer, jeg har prøvet et køre i længer tid med der er tilsyndeladen ikke forskæld i min vægst som stadig ligger på ca 1 cm Pr månede!
Jamen hvor tit skifter du så dine brændere?
Jeg kører også med 240 watt T5 i 11 timer/døgn for syns skyld og kun kortvarig HQI
Brugeravatar
thyme
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Århus V
Kontakt:

Indlæg af thyme »

nielsk skrev:Ja 30 % er da en hel del. Takker for svarene. Jeg har også købt nye aqualight 14.000 k til at erstatte mine reefluxbrændere men blev nysgerrrig for hvor meget vane og hvor meget videnskab der er bag vores forholdsvis hyppige skift af lyskilder.
Men mine koraller er nemlig også gået lidt i stå den sidste måned og jeg tror væksten er hæmmet af at lyset er træt.
Hvad syntes du om lyset derfra? Har også overvejet at skifte mine 12,5k reeflux ud med aqualight
VH
Brian Thyme
120 liter. Ikke så mange digidarer, kun en masse bøvl :)
Billede
viewtopic.php?t=10961
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

thyme skrev:
nielsk skrev:Ja 30 % er da en hel del. Takker for svarene. Jeg har også købt nye aqualight 14.000 k til at erstatte mine reefluxbrændere men blev nysgerrrig for hvor meget vane og hvor meget videnskab der er bag vores forholdsvis hyppige skift af lyskilder.
Hvad syntes du om lyset derfra? Har også overvejet at skifte mine 12,5k reeflux ud med aqualight
ja lad os høre evt se hvor dan det ser ud. 14000 kan jo være lige så hvidt som 10000 men også temmeligt blåt.
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7000 Fredericia
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Brian C »

hvis det er aqualighting pærerne fra Fishstreet så er 14.000K meget gul
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
nielsk
Reactions:
19

Indlæg af nielsk »

http://saltvandsbutikken.dk/product_inf ... cts_id=568

Det er disse brændere og farven er rigtigt fed dybblå - nærmest en rolig blå. Zimba kører med dem i 400 w så jeg kender dem udmærket.

De er mere blå end mine gamle blv var fra start.

Har lige skiftet dem idag og er startet med 2,5 timer for at undgå at stresse sps´erne for meget. Regner med at optrappe til 6 timer dagligt om 1 uges tid. Eller hvor lang tid bruger i andre?
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Brian C »

hmm de ser interessante ud, det kunne være man skulle prøve 10.000K udgaven, da jeg ikke ønsker lyset alt for blåt

men bortset fra det

hvilke pærer kan anbefales til Lumatek 250watt ballaster, når når kravet er at lyset skal være klart hvidt og gode farver på korallerne?
Mvh. Brian
nielsk
Reactions:
19

Indlæg af nielsk »

Brian C skrev:hmm de ser interessante ud, det kunne være man skulle prøve 10.000K udgaven, da jeg ikke ønsker lyset alt for blåt

men bortset fra det

hvilke pærer kan anbefales til Lumatek 250watt ballaster, når når kravet er at lyset skal være klart hvidt og gode farver på korallerne?
Klart hvidt giver ikke fede koral farver :T Enten ønsker man max vækst og accepterer dårligere farver og køber hvidt lys. Ellers køber man blåååååt lys og får alle de fede farver frem..
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Brian C »

jamen ser du, bruger man overvejende blåt lys mister man efter min mening en masse nuancer i stenene. og det blå lys jeg skal have klarer mine T5 giesemann actinic + rør

så jo man kan sagten få gode farver ved hvidt lys, men ikke ved gult lys så selv :T
:wink:
Mvh. Brian
nielsk
Reactions:
19

Indlæg af nielsk »

Jamen Brian det er jo ikke meningen man skal kunne se stenene - og hvis man kan skal man ikke lægge mærke til dem fordi korallerne overskygger dem på alle måder.
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"