Syntetisk Ålegræs.
- Wande54
- Palet kirurg
- Reactions:
- 19
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Helsingør
- Kontakt:
Syntetisk Ålegræs.
Hej i Forummet.
På et af mine besøg på Øresundsakvariet tog jeg dette billede.
Da jeg for nylig snakkede med deres ledende biolog, spurgte jeg hvordan i alverden de bar sig ad med at have så flot en samling ålegræs. Det er jo normalt komplet umuligt at holde liv i.
Han grinede og sagde "Gavebånd"!
Det er simpelthen en rulle grønt gavebånd, der er klippet til og anbragt i en form for holder under bundlaget.
Efter et stykke tid kommer der småalger på overfladen, så det ser helt naturligt ud.
Det eneste der afslører det er, at rigtig ålegræs kommer ud fra en stængel. Bladene på billedet står enkeltvis i bunden.
Hvad synes I? Ser det ikke ret livagtigt ud? Fiskene ser ud til at synes det er OK.
Jeg skal i hvert fald have en plade med syntetisk ålegræs, når jeg skal lave mit kolde kar.
På et af mine besøg på Øresundsakvariet tog jeg dette billede.
Da jeg for nylig snakkede med deres ledende biolog, spurgte jeg hvordan i alverden de bar sig ad med at have så flot en samling ålegræs. Det er jo normalt komplet umuligt at holde liv i.
Han grinede og sagde "Gavebånd"!
Det er simpelthen en rulle grønt gavebånd, der er klippet til og anbragt i en form for holder under bundlaget.
Efter et stykke tid kommer der småalger på overfladen, så det ser helt naturligt ud.
Det eneste der afslører det er, at rigtig ålegræs kommer ud fra en stængel. Bladene på billedet står enkeltvis i bunden.
Hvad synes I? Ser det ikke ret livagtigt ud? Fiskene ser ud til at synes det er OK.
Jeg skal i hvert fald have en plade med syntetisk ålegræs, når jeg skal lave mit kolde kar.
- Vedhæftede filer
-
- Syntetisk Ålegræs
- grass.jpeg (32.44 KiB) Vist 398 gange
Hilsen Steen
Øresundsakvarie med jordkøling.
200 L Akvastabil med ca 15L indvendig overløb. Miniflotor 200. MoZoo 800 L/t retur gennem 30 m PEX-rør under græsplænen. MoZoo 800 + 1300 L/t cirkulation. 2 x 39 W T5 @ 6500 + 10000 Kelvin.

200 L Akvastabil med ca 15L indvendig overløb. Miniflotor 200. MoZoo 800 L/t retur gennem 30 m PEX-rør under græsplænen. MoZoo 800 + 1300 L/t cirkulation. 2 x 39 W T5 @ 6500 + 10000 Kelvin.

- Wande54
- Palet kirurg
- Reactions:
- 19
- Kontakt:
Der findes forskellige slags. Bredt og smalt, lyst og mørkt, glat og vaflet.
Jeg er ved at kigge efter det rigtige, for jeg blev også ret overrasket.
Ved nærmere eftertanke har jeg et eller andet sted læst, at Danm. Akvarium også brugte noget kunstigt i deres kar. Så det er en slags offentlig hemmelighed.
Ved nærmere eftertanke har jeg et eller andet sted læst, at Danm. Akvarium også brugte noget kunstigt i deres kar. Så det er en slags offentlig hemmelighed.

Hilsen Steen

Pangea laver også en masse typer kunstig ålegræs mv. Hvis man går ind på deres side under zoo og offentlige akvarier kan man se forskellige typer på billederne http://www.pangea.dk

- muldfred
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Geografisk sted: 3300 Frederiksværk
så kan man jo dyrke ålgræs i lige den farve man har lyst til :ele: 

Mvh Morten Rønde
160 liter http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=2513
840 liter http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... highlight=
Se mine indbygget akvarier lige oppe over

160 liter http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=2513
840 liter http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... highlight=
Se mine indbygget akvarier lige oppe over

- mastou
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8270 Højbjerg
- Geografisk sted: 8270 Højbjerg, Århus
Hvis du alligevel snakker med biologerene kunne du vel bare spørge hvilket "mærke" gavebånd de bruger, for det ser da rigtigt godt ud.Wande54 skrev:Der findes forskellige slags. Bredt og smalt, lyst og mørkt, glat og vaflet.
vh Magnus
-
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 5210 Odense NV
- Saltvand siden?: 2004
- Geografisk sted: Fyn
jeg skal da have pinke og violette ålegræs! Nej det er vidt rødvinen der taler nu 

retro baljen 2023: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=96905
- Wande54
- Palet kirurg
- Reactions:
- 19
- Kontakt:
Ja ja ja. Karret kan ende med at blive en hel farvelade.
Jeg kan godt se jeg er en måned for sent ude. Alle de butikker jeg har ledt efter det helt rigtige bånd (100-150 m rulle, tyndt, glat, vårgrønt, 6 mm bred) havde kun "noget andet" eller det rigtige i forkerte farver (Panduro hobby).
Når jeg finder et sted de har det, skal jeg nok give lyd.
Lars M: Til tropisk revakvarie rigtig nok, men til et dansk kystakvarie bør der være et hjørne med ålegræs.

Jeg kan godt se jeg er en måned for sent ude. Alle de butikker jeg har ledt efter det helt rigtige bånd (100-150 m rulle, tyndt, glat, vårgrønt, 6 mm bred) havde kun "noget andet" eller det rigtige i forkerte farver (Panduro hobby).
Når jeg finder et sted de har det, skal jeg nok give lyd.
Lars M: Til tropisk revakvarie rigtig nok, men til et dansk kystakvarie bør der være et hjørne med ålegræs.
Hilsen Steen

- Wande54
- Palet kirurg
- Reactions:
- 19
- Kontakt:
Johnny.
Tiger, og hvad de ellers hedder, har jeg prøvet, men ikke nogen af dem jeg var i havde noget.
Men jeg fik fat i en 50 m rulle i en lille bog- og papirhandel i Roskilde.
Der har nu ligget en lille prøve i kraftig saltopløsning, og efter en uge har den ikke ændret sig, så nu skal jeg snart i gang med saksen.
De skal "plantes" i en hullet plade, der skal ligge under sandet i den ene side.
Her i weekenden skal jeg have renset akvariet og justeret bordet til det, så det står i water.
Så kan jeg komme i gang med de indledende øvelser - overløb o.s.v.
Tiger, og hvad de ellers hedder, har jeg prøvet, men ikke nogen af dem jeg var i havde noget.
Men jeg fik fat i en 50 m rulle i en lille bog- og papirhandel i Roskilde.
Der har nu ligget en lille prøve i kraftig saltopløsning, og efter en uge har den ikke ændret sig, så nu skal jeg snart i gang med saksen.
De skal "plantes" i en hullet plade, der skal ligge under sandet i den ene side.
Her i weekenden skal jeg have renset akvariet og justeret bordet til det, så det står i water.
Så kan jeg komme i gang med de indledende øvelser - overløb o.s.v.
Hilsen Steen

- Wande54
- Palet kirurg
- Reactions:
- 19
- Kontakt:
Hiver lige i denne gamle tråd igen.
I mellemtiden har jeg hevet det kunstige ålegræs op, for det havde alligevel en forkert (for mørk) farve.
Og mit levende ålegræs vokser og er nu over ½ m langt med flere friske blade, så det kan godt lade sig gøre at holde i akvarie.
Det står i en af de små firkantede plastpotter man får med en hyacint i.
Den er fyldt med groft grus og knuste muslingeskaller - jeg samlede en spandfuld på kysten i vinters og bruger det som bundlag.
Jeg tror noget af succesen er, at fint sand er for kompakt og kvæler rødderne, mens det grove tillader en vis gennemsivning af vand.
Mit eneste problem for tiden er for høj temperatur.
Sidst på dagen kommer den op på 25 gr C, og om natten falder den til 15 gr C igen. Så jeg kommer nok ikke ud over et køleanlæg til det større kar når det bliver sat op.
Det ser nu ikke ud til at genere hverken fisk eller de lavere dyr, men en del alger er rådnet -> smidt ud inden de gør skade.
I mellemtiden har jeg hevet det kunstige ålegræs op, for det havde alligevel en forkert (for mørk) farve.
Og mit levende ålegræs vokser og er nu over ½ m langt med flere friske blade, så det kan godt lade sig gøre at holde i akvarie.
Det står i en af de små firkantede plastpotter man får med en hyacint i.
Den er fyldt med groft grus og knuste muslingeskaller - jeg samlede en spandfuld på kysten i vinters og bruger det som bundlag.
Jeg tror noget af succesen er, at fint sand er for kompakt og kvæler rødderne, mens det grove tillader en vis gennemsivning af vand.
Mit eneste problem for tiden er for høj temperatur.
Sidst på dagen kommer den op på 25 gr C, og om natten falder den til 15 gr C igen. Så jeg kommer nok ikke ud over et køleanlæg til det større kar når det bliver sat op.
Det ser nu ikke ud til at genere hverken fisk eller de lavere dyr, men en del alger er rådnet -> smidt ud inden de gør skade.
Hilsen Steen

- Wande54
- Palet kirurg
- Reactions:
- 19
- Kontakt:
Mathias - m fl.
Der er lidt billeder af projektet her: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=3187
De er ikke bedste kvalitet, men giver nok et indtryk af det.
Lige nu ser det ikke så lækkert ud. Grundet forkert farve lys og for meget varme er der kommet et tykt lag algesnask på det hele.
Akvariet bliver tømt i næste uge, men mit 200 L bliver sat op lige så snart jeg får gravet kølerørene ned i haven.
Der er lidt billeder af projektet her: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=3187
De er ikke bedste kvalitet, men giver nok et indtryk af det.
Lige nu ser det ikke så lækkert ud. Grundet forkert farve lys og for meget varme er der kommet et tykt lag algesnask på det hele.

Akvariet bliver tømt i næste uge, men mit 200 L bliver sat op lige så snart jeg får gravet kølerørene ned i haven.

Hilsen Steen