Jording af balje samt el

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Jording af balje samt el

Indlæg af Brian »

Hejsa

Har netop målt og følt 55 volt på min balje indtil jeg fik slukket for et 2x24 watt T5 armatur der lå på glas sidderne på min sump !!!!!

Jeg har hidtil kørt med forlængerledning på forlængerledning men det skal være slut nu - utroligt at der skal gå så længe når man selv er el mand :D

Men det fik mig til at overveje jording ?

Jeg vil jorde mit lys, i form at ballaster samt reflektorer men resten i sådan en balje er jo dobbeltisoleret dvs uden jord ben i stikket ! Er der andet i andre med fordel har jordet ???

Jeg flytter nu alt mit el ud af skabet og ud på skabssiden, hvor lag laver det med kabelbakker pænt. Så bliver det til at komme til, jeg skal dog lige have stik på alle mine stream ledninger så de nemt kan tages ud for rengøring og service.
Mvh
Brian

[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)[/center]
Brugeravatar
Celia
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 4000 Roskilde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 4000 Roskilde

Re: Jording af balje samt el

Indlæg af Celia »

Vi står med samme problem og har mistanke til at en af pumperne i skummeren er synderen.
Ikke spor rart at få stød på sumpen (glasset) ... og manden i dette hus er endda El-installatør LOL

Vi vil gå alt igennem og har også snakket om at jorde.

Jeg vil geren se billeder af dit projekt når du når videre :-)
Venlig hilsen
Cecillia
Der var engang et saltvandseventyr, nu er jeg bare rusten
Brugeravatar
seier
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
19
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: vordingborg

Indlæg af seier »

55 volt er vel ikke noget at begynde på alt muligt postyr for.

jeg har iøvrigt lige læst et indlæg om at koraler vokser hurtigere hvis man sætter strøm til dem. :P
Brugeravatar
Thomas
Foxface
Foxface
Reactions:
18
Postnummer: 6705 Esbjerg Ø
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Esbjerg, Andrup

Indlæg af Thomas »

55 volt er over grænse værdien for hvad der betegnes som sikkert.

Brian hvis du kunne måle 55volt AC så burde din HPFI afbryder jo have været slået fra, da den skal slå fra ved 50VAC eller max 30mA
Er du sikker på at den virker korrekt ??

Men ja pas på nallerne derude, saltvand og strøm er en farlig cocktail. :dizzy:
Mvh. Kia og Thomas
130L RSM med Tunze doc 9002, kul og Rowaphos i "sumpen". Nitratfilter externt. kørt siden 2007
Brugeravatar
mipe
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Midtjylland
Kontakt:

Indlæg af mipe »

Thomas skrev: Brian hvis du kunne måle 55volt AC så burde din HPFI afbryder jo have været slået fra, da den skal slå fra ved 50VAC eller max 30mA
Er du sikker på at den virker korrekt ??
Den slår vel først fra når strømmen fiser ud af systemet og det gør den jo ikke i dette tilfælde.

Hvordan får man lige jordet sine ting, når der ikke er jord i stikkontakterne?
Har lige målt 200V~ på min vaskemaskine :hot:
"It's not leaking - It's overflowing." (Citat: Homer Simpson)
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 4700 Næstved
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

mipe skrev: Den slår vel først fra når strømmen fiser ud af systemet og det gør den jo ikke i dette tilfælde.
Det gør den jo så også, når den fiser gennem ham der får stød - og der skulle HPFI'en da slå fra...
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
Thomas
Foxface
Foxface
Reactions:
18

Indlæg af Thomas »

Den skal jo slå fra når man laver en forbindelse til jord i form af at man røre ved det, som der er overgang i.
Ville måske låne en HPFI tester hos din lokale el installatør for at teste om den nu også virker rigtigt, og ikke kun ved den lille knap, som skal have et tryk et par gange om året.

Der har nemlig været en del HPFI afbryder som er blevet solgt igennem div byggemarkeder som ikke levede op til de krav og til det som der var skrevet på.
Nogle af dem som Harald Nyborg solgte slog først fra ved en afledning på lidt over 1A og så er man meget grillet når man når derop. :HA

Ifl. stærkstrømbekendtgørelse så er det lovpligtigt at alle hårde hvidevare skal være tilsluttet en aktiv jord.
Så hvis det er en aut. el installatør som har tilsluttet jeres vaskemaskine og han ikke har oplyst om at der ikke er en jord så er det ulovligt udført.
Er det derimod dig eller en ven af dig som har gjordt (hvad man i øvrigt ikke må), så er det også ulovligt.

Nu ved jeg ikke hvad for et hus/lejlighed eller andet du bor i men der skal i hvert fald føres jord med med ud til alle kraft installationer hvor der er tilsluttet hvidevare.

Endvidre skal der også være et funktionelt HFI eller HPFI afbryder i jeres installation.
Dettet er kun skrevet som en oplysning og ikke ment negativt.
Mvh. Kia og Thomas
130L RSM med Tunze doc 9002, kul og Rowaphos i "sumpen". Nitratfilter externt. kørt siden 2007
Brugeravatar
seier
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
19
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: vordingborg

Indlæg af seier »

de 55 v der er i baljen er først rigtigt farlige når du får en god jordforbindelse hvor strømmen kan fise igennem dig til jord.
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Jeg er selv elektriker og siden hen stærkstrøms ingeniør og har endda en aktiv autorisation(altid rar at have :D) - så jeg ved godt hvordan et fejlstrømsrelæ relæ virker og er opbygget. Og tro mig vores det virker ;)

Jeg skal nok komme ind på min el plan i en tråd, skal lige ud af landet lidt dage i næste uge, men så rykker vi også ugen efter. Så burde min nye kalk reaktor også være hjemme og så kan jeg gejle det hele på en gang !
Mvh
Brian

[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)[/center]
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Og så må jeg lige tilføje at disse salt lagringer der var fra sump og op til den T5 lampe virkelig er gode ledere :)

Har nu vasket lampen ned, og besluttet mig for at den skal skrues op under selve akvarie bordet istedet - og ha 2 nye rør !
Mvh
Brian

Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Bare lige for at understrege at jeg har noget der skal ordnes og som ikke kan gå længere !

Billede

Billede

Billede

Billede

Alt kunne jo sidde smukt her !

Billede
Mvh
Brian

Brugeravatar
mipe
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Midtjylland
Kontakt:

Indlæg af mipe »

Thomas skrev: Ifl. stærkstrømbekendtgørelse så er det lovpligtigt at alle hårde hvidevare skal være tilsluttet en aktiv jord.
Så hvis det er en aut. el installatør som har tilsluttet jeres vaskemaskine og han ikke har oplyst om at der ikke er en jord så er det ulovligt udført.
Er det derimod dig eller en ven af dig som har gjordt (hvad man i øvrigt ikke må), så er det også ulovligt.

Nu ved jeg ikke hvad for et hus/lejlighed eller andet du bor i men der skal i hvert fald føres jord med med ud til alle kraft installationer hvor der er tilsluttet hvidevare.
Det er lejlighed jeg bor i og der er noget med at der ikke skal værer ført jord ind, hvis bygningerne er ældre end et vist årstal?
Vaskemaskinen er en der skal sættes til en alm. stik kontak, det der undre mig er at der er ikke engang jord i stikket til den.
Det vil altså sige at man skal havde fat i en aut. el installatør, som skal trække jord ud, til en ekstra stik kontakt, fra f.eks. der hvor komfuret er sat til, som man så kan bruge til sit akvarie?

Undskyld at jeg sådan låner din tråd Brian, men der er da godt nok også nogle samle-muffer du skal havde kig på. :Peace:
"It's not leaking - It's overflowing." (Citat: Homer Simpson)
Brugeravatar
Thomas
Foxface
Foxface
Reactions:
18

Indlæg af Thomas »

Ja det er korekt at hvis bygningen er gammel nok skal der ikke være jord i en alm. stikkontakt. men der skal altid være det i et kraft stik.
Men som du skriver så er den sat til en alm. stikkontakt og der er ikke jord i som du siger så det er bare at få hældt noget jord i den. :T

Hehe det er korekt Brian kan godt huske at du har skrevet det før med din autorisation.
Men det var nu heller ikke ment som noget negativt overfor dig eller andre.
Men det er godt nok ikke at se at du er stærkstrøms ingeniør når du har sådan en fuglerede liggende :hehe:
Og med de samle muffer og kun enkelt isoleret ledninger som stritter ud til højre og venstre, der er en del at rydde op i. :dizzy:
Mvh. Kia og Thomas
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Skal instalationer til saltvand, ikke se ud som på billedet??? :biggrin:
Mon ikke 95% af os har sådan nogle fuglereder??
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Det ved jeg Thomas det er helt ok, syntes bare at det er på sin plads at skrive om man har lidt faglig ballast når man snakker et sådanne emne.....

Måske man bare skulle banke et kobber jordspyd ned gennem bunden af baljen :hehe: :hehe: :)
Mvh
Brian

Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Carsten skrev:Skal instalationer til saltvand, ikke se ud som på billedet??? :biggrin:
Mon ikke 95% af os har sådan nogle fuglereder??
Jo det har vi, og der er heller ikke noget være end at skulle have en pumpe fra og det hele er lagt i plast kanaler eller stripset pænt sammen !

Så jeg satser på en noget mere fleksibel løsning !
Mvh
Brian

Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 4700 Næstved
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Ha, ha - Skomagerens børn har også de dårligste sko... :K
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
19
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af nielsk »

Jeg har også jordet mit system efter rap over nallerne. Bauhaus sælger transformerstik til schuko, så det har jeg sat på pumper mv.
Desværre kan de ikke tages af igen når først det er samlet.

Ellers har jeg skruet de fleste stikdåsker op under bordet så der ikke lige tilfældigvis kan spildes en ordentlig sjat saltvand i dem. Det vigtigste er ikke at have stikdåser stående på gulvet, de skal som min. monteres lodret.

Mine akvastabil T5 armaturer laver samme nummer med overgang i saltkryb.
SPS : Stability provides succes
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"