SHIT! mine klovne m.m. har fået hvide pletter, hvad gør jeg
SHIT! mine klovne m.m. har fået hvide pletter, hvad gør jeg
Hvad skal jeg gøre? "hele" min besætning på 2 klovne, 1 fridmani og en ildhalekutling har fået hvide pletter på hovedet og ned af ryggen øverst. Hvad gør jeg???? næsten panik, har aldrig været ude for det før.
- William Jr
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Randers
- Kontakt:
Re: SHIT! mine klovne m.m. har fået hvide pletter, hvad gør jeg
Hej Dan.Dan-P skrev:Hvad skal jeg gøre? "hele" min besætning på 2 klovne, 1 fridmani og en ildhalekutling har fået hvide pletter på hovedet og ned af ryggen øverst. Hvad gør jeg???? næsten panik, har aldrig været ude for det før.
- For pokker du er uheldig...
Råd jeg fik var at hæve temp.
Støvsuge bunden ved vandskift, dette for at fjerne cyster!
- Med dette antager jeg at det var det som endte med at tage livet af din kirurg... (!)
_______
Når du er færdig med at gå to skridt frem, tre tilbage. Baglæns på hænder og hoppe på tungen, krydse fingre og sende en stille bøn... Så er der kun tilbage at håbe!!
Undskyld Dan... Jeg skriver ikke dette for at være vittig, men der er ikke så meget andet at gøre end de råd som du fik sidst!
Se desuden links om emnet på side 1 i min byggetråd!
Jeg håber det bedste for dig...
/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk
- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!)
- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!)

- Alexcpdk
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 4700 Næstved
- Geografisk sted: Sydsjælland
Ja øv øv!
Det samme skete for mig for noget tid siden, jeg mistede 5fisk på den konto
Og jeg lavede endag 2 x 35% vandskifte.
Men prøv at skaf nogle dannebrogs rejer, måske kan de hjælpe lidt ?
Det samme skete for mig for noget tid siden, jeg mistede 5fisk på den konto

Og jeg lavede endag 2 x 35% vandskifte.
Men prøv at skaf nogle dannebrogs rejer, måske kan de hjælpe lidt ?
Mvh
Alexander
510L 170x50x60cm med 2 x 150w HQI og 4 x 24W blå T5
Alexander
510L 170x50x60cm med 2 x 150w HQI og 4 x 24W blå T5
- maigaard
- Dværg kejser
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 8723 Løsning
- Geografisk sted: Jylland
Jeg har lige været det igennem med en dværgkejser. Den var helt færdig af pletter og alt for nem at fange, men andre ord klar til
Jeg tog en spand med saltvand fra akvariet og en dosis faunamor mod hvide pletter til ferskvandsfisk og lod den gå der i ca. 24 timer. Så et ferskvandsdyp på 10 sek. og op i karantæneakviaret. Der fik den nogen pletter, men den ser faktisk ud til at være på rette vej, da pletterne er på retur og den er mere aktiv. Jeg har endnu ikke set den spise, men om ikke andet har den fået chancen...
Hvis du prøver det, så husk at hælde vandet ud med medicin i. Det dræber alle bløddyr og koraller i akvariet, da der er kobber i. Jeg tror dog, at det er noget du kun kan forsøge som sidste udvej.
Held og lykke

Jeg tog en spand med saltvand fra akvariet og en dosis faunamor mod hvide pletter til ferskvandsfisk og lod den gå der i ca. 24 timer. Så et ferskvandsdyp på 10 sek. og op i karantæneakviaret. Der fik den nogen pletter, men den ser faktisk ud til at være på rette vej, da pletterne er på retur og den er mere aktiv. Jeg har endnu ikke set den spise, men om ikke andet har den fået chancen...
Hvis du prøver det, så husk at hælde vandet ud med medicin i. Det dræber alle bløddyr og koraller i akvariet, da der er kobber i. Jeg tror dog, at det er noget du kun kan forsøge som sidste udvej.
Held og lykke
Senest rettet af maigaard ons 27. maj 2009 07:55, rettet i alt 1 gang.
mvh.
Maigaard
60 liter nano med LED.
Maigaard
60 liter nano med LED.
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 20
- Postnummer: Ikke angivet
- Geografisk sted: Roskilde
Vil kraftigt anbefale at læse de links William refererer til - Der er en temmelig god dokumentation på hvad "hvide pletter" er og hvordan de kan kureres.
Det er utroligt så mange nye tråde der oprettes om dette emne.. Og hver gang kommer der en masse (formentlig velmenende) mere eller mindre ubrugelige og uvirksomme metoder og "fakta" på bordet - på trods af at der eksisterer så meget veldokumenteret viden.
TIL ADMIN: overvej at lave et "låst" emne om hvide pletter så vi undgår dette i fremtiden.
Det er utroligt så mange nye tråde der oprettes om dette emne.. Og hver gang kommer der en masse (formentlig velmenende) mere eller mindre ubrugelige og uvirksomme metoder og "fakta" på bordet - på trods af at der eksisterer så meget veldokumenteret viden.
TIL ADMIN: overvej at lave et "låst" emne om hvide pletter så vi undgår dette i fremtiden.
Ja synes satme også jeg er uheldig for tiden :S Det må have været kirugen der har taget de hvide pletter med eller noget, for jeg har aldrig haft enfisk med sygdom før da jeg har været meget forsigtig med hvad jeg tilføjer. Men jeg sku vel rammes på et eller andet tidspunkt, synes bare det er lidt for meget på een gang. Det jo en mindre formue jeg lige har fået slået ihjel :S Så mister man sku lidt lysten til hobbien. Men jeg fortsætter - hvad skal jeg ellers gå og drive min kæreste til vanvid med 
Men tak. Jeg skifter lige 16,6% vand nu her. Det ser nu ikke ud til min ildhalekutling er ramt, men det er lidt svært at se da den er meget sky.

Men tak. Jeg skifter lige 16,6% vand nu her. Det ser nu ikke ud til min ildhalekutling er ramt, men det er lidt svært at se da den er meget sky.
Ja synes satme også jeg er uheldig for tiden :S Det må have været kirugen der har taget de hvide pletter med eller noget, for jeg har aldrig haft enfisk med sygdom før da jeg har været meget forsigtig med hvad jeg tilføjer. Men jeg sku vel rammes på et eller andet tidspunkt, synes bare det er lidt for meget på een gang. Det jo en mindre formue jeg lige har fået slået ihjel :S Så mister man sku lidt lysten til hobbien. Men jeg fortsætter - hvad skal jeg ellers gå og drive min kæreste til vanvid med 

- maigaard
- Dværg kejser
- Reactions:
- 16
Hej Troels.
Jeg har også læst de "veldokumenterede" artikler, som alt sammen er fra andre reefkeepers ligesom dig og mig. De er også efterprøvet herinde og rigtig mange mister fisk netop pga. sygdommen - også selvom de følger "eksperternes" råd.
Jeg laver lige et lille citat fra Politikkens akvariebog, som jeg har lidt mere fidus til...
"...Den sandsynlige dianogse er Cryptocaryron irritans, saltvandsfiskedræber. Den eneste effektive behandling er med kobbersulfat..."
Der er derfor dokumentation for at Faunamor og andet kobberholdigt medicin også virker på saltvandsfisk, det er bare meget bøvlet at bruge i akvarier som vores, da koraller mv. dør af det. I mit tilfælde har det virket og der er ingen tvivl om at hvis mine fisk bliver ramt igen, vil jeg forsøge det igen.
Jeg har den grundlæggende holdning, at de fisk har ikke bedt om at bliver fanget ude på revet for at blive hældt i wc herhjemme, man skal behandle sine dyr ordentligt og herunder give dem en chance i stedet for at lade stå til.
Jeg har også læst de "veldokumenterede" artikler, som alt sammen er fra andre reefkeepers ligesom dig og mig. De er også efterprøvet herinde og rigtig mange mister fisk netop pga. sygdommen - også selvom de følger "eksperternes" råd.
Jeg laver lige et lille citat fra Politikkens akvariebog, som jeg har lidt mere fidus til...
"...Den sandsynlige dianogse er Cryptocaryron irritans, saltvandsfiskedræber. Den eneste effektive behandling er med kobbersulfat..."
Der er derfor dokumentation for at Faunamor og andet kobberholdigt medicin også virker på saltvandsfisk, det er bare meget bøvlet at bruge i akvarier som vores, da koraller mv. dør af det. I mit tilfælde har det virket og der er ingen tvivl om at hvis mine fisk bliver ramt igen, vil jeg forsøge det igen.
Jeg har den grundlæggende holdning, at de fisk har ikke bedt om at bliver fanget ude på revet for at blive hældt i wc herhjemme, man skal behandle sine dyr ordentligt og herunder give dem en chance i stedet for at lade stå til.
Senest rettet af maigaard ons 27. maj 2009 07:52, rettet i alt 1 gang.
mvh.
Maigaard
60 liter nano med LED.
Maigaard
60 liter nano med LED.
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 20
- Geografisk sted: Roskilde
Maigaard. Politikens akvariebog underbygger jo præcis al anden dokumentation så jeg forstår ikke hvorfor du har "mere" fidus til denne ?
Ang. dokumentationen: der tager du fejl. (det er muligt at nævnte links ikke indeholder referencerne, men der er rigeligt af dem på nettet) Faktisk stammer det meste videnskabelige dokumentation (og der er forsket en del i det) fra dambrug igennem de sidste 30-40 år. Det er nemlig her der er store penge på spil.
Og ja man skal behandle fiskene ordentlig - netop derfor synes jeg det er synd at alle "anekdoter" flyder rundt gang på gang.
Ang. dokumentationen: der tager du fejl. (det er muligt at nævnte links ikke indeholder referencerne, men der er rigeligt af dem på nettet) Faktisk stammer det meste videnskabelige dokumentation (og der er forsket en del i det) fra dambrug igennem de sidste 30-40 år. Det er nemlig her der er store penge på spil.
Og ja man skal behandle fiskene ordentlig - netop derfor synes jeg det er synd at alle "anekdoter" flyder rundt gang på gang.
- maigaard
- Dværg kejser
- Reactions:
- 16
Og til dambrug og havedam kan du netop købe kæmpedoser af medicin. Jeg har set Faunamor i 2 liters dunke, for det kan da godt være vi piver, men prøv at tænke på dem der holder Koi Kaper til 3000 kr stk.....
Det er blandt andet derfor at dambrug ikke er særlig populære blandt biologer, deres brug af medicin er faktisk ret skadeligt for de vandløb mv. som de tit er koblet på.
Og med hensyn til fidus til, så er det råd som at sænke saltindholdet, skifte store mængder vand mv., som jeg er loren ved. Jeg tror på, at det er masser af ro og mad i første fase og hvis de så bliver rigtig dårlige at forsøge sig med noget medicinering som sidste udvej.
Hvis min fisk overlever kommer den ikke tilbage i akvariet, for så vil den nok få det igen. Så den kommer til at gå og hygge sig et andet sted.
Det er blandt andet derfor at dambrug ikke er særlig populære blandt biologer, deres brug af medicin er faktisk ret skadeligt for de vandløb mv. som de tit er koblet på.
Og med hensyn til fidus til, så er det råd som at sænke saltindholdet, skifte store mængder vand mv., som jeg er loren ved. Jeg tror på, at det er masser af ro og mad i første fase og hvis de så bliver rigtig dårlige at forsøge sig med noget medicinering som sidste udvej.
Hvis min fisk overlever kommer den ikke tilbage i akvariet, for så vil den nok få det igen. Så den kommer til at gå og hygge sig et andet sted.
mvh.
Maigaard
60 liter nano med LED.
Maigaard
60 liter nano med LED.
- Hougaard
- Æresmedlem
- Reactions:
- 20
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Vancouver, Canada
- Kontakt:
Så vil jeg da gerne opfordre til at nogen går i gang med skrive en wiki side omkring pletterne, så kan vi jo samle fakta der (hvilket jo er formålet med wikien).troels skrev:netop derfor synes jeg det er synd at alle "anekdoter" flyder rundt gang på gang.
/e
- jakobvillien
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 2100 København Ø
- Geografisk sted: København Ø
Ved godt det ikke er den fedeste besked, men jeg mistede fem fisk på den konto. Svar var = dårlige vandværdier. For meget foder da jeg var på ferie samt for høj temperatur.
Held og lykke Dan,
Held og lykke Dan,
- Brian C
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Geografisk sted: Fredericia
hvad med denne her, den burde kunne tage det
http://petsupply.dk/product_info.php?cP ... ts_id=5657
http://petsupply.dk/product_info.php?cP ... ts_id=5657
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
- William Jr
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
- Geografisk sted: Randers
- Kontakt:
Det var bestemt ikke min hensigt at efterlade det indtryk at jeg skulle opfordre til at stå til og være ligeglad...
- Tvært imod.
Og jeg holder ligeså meget af mine fisk som den bedste mand/ kvinde herinde...
- Hvad jeg mente at ville sige er at når vi har gjort alt hvad der er praktisk muligt indenfor de givne rammer, så er der kun tilbage at efterlade ansvaret til den smule af fiskens immunforsvar som fisken måtte have tilbage!
Og for de som har fulgt mine indlæg vedr. dette emne vil vide at jeg har ligget vandret for at redde mine fisk... Når man har gjort alt, så er der bare ikke mere at gøre end at folde hænderne!
- Jeg har tillige prøvet den medicin som Brian giver link til... Det havde ikke her den ønskede effekt!
- Tvært imod.
Og jeg holder ligeså meget af mine fisk som den bedste mand/ kvinde herinde...
- Hvad jeg mente at ville sige er at når vi har gjort alt hvad der er praktisk muligt indenfor de givne rammer, så er der kun tilbage at efterlade ansvaret til den smule af fiskens immunforsvar som fisken måtte have tilbage!
Og for de som har fulgt mine indlæg vedr. dette emne vil vide at jeg har ligget vandret for at redde mine fisk... Når man har gjort alt, så er der bare ikke mere at gøre end at folde hænderne!
- Jeg har tillige prøvet den medicin som Brian giver link til... Det havde ikke her den ønskede effekt!
/Flemming,

Jeg vil ikke til at bruge medicin da jo mere stresset fiskene bliver jo værre bliver deres tilstand mht. parasitterne. Jeg har nu skiftet vand det er næsten er en mdr. siden jeg sidst skiftede vand. Det gav selvf. lidt ravage men meget mindre end hvis jeg ville til at tage alle stenene op og skræmme fiskene med et fiskenet, og komme over i et karantæne akvarie med en anden vandværdi, hvorpå så at få medicin og senere tilbage i det første akvarie.
Så jeg har skiftet lidt vand, og nu får de bare meget ro og mad. Her til morgen var den lille klovn blevet bedre mht. pletter. Men den store af klovnene var ikke forbedret, og min fridmani er pludselig blevet meget sky, kan godt se hvor den gemmer sig og den er skam i live. Men den har det vel bare ret skidt ?
Så jeg har skiftet lidt vand, og nu får de bare meget ro og mad. Her til morgen var den lille klovn blevet bedre mht. pletter. Men den store af klovnene var ikke forbedret, og min fridmani er pludselig blevet meget sky, kan godt se hvor den gemmer sig og den er skam i live. Men den har det vel bare ret skidt ?
- jakobvillien
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Hvis du kan slippe af sted med det uden værdierne går amok så; Masser af foder!
fodre to gange af dagen nu, og skummeren får satme samlet noget snask
Men jeg forsøger med masser af foder og dør rejerne pludslig ved jeg nitraten er for høj. Ej jeg holder godt øje med værdierne, har fået en del nitrat efter kirugen og blennien døde. Jeg fik dog fisket den smule spiste kirug mens jeg aldrig fandt blennien.

- jakobvillien
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Som regel er det ikke nitrat der er problemet når fiskene dør. Måske tester du for noget forkert? Nitrit og ammonium er som regel problemet.
nitrit og ammonium er begge på nul. Jeg tænkte på dannebrogsrejerne de er ikke meget for nitrat. ( var også bare en joke )
Men den eneste vandværdi som ikke spiller lige nu, er nitraten. og har lige lavet vandskift idag.
Men den eneste vandværdi som ikke spiller lige nu, er nitraten. og har lige lavet vandskift idag.
Jeg kan nu meddele de NÆSTEN ingen pletter har. De bruge så også hele aftenen igår ved at sidde bag stenopbygningen sammen med rejerne. Så tror endelig rejerne har fået lov til at pille dem, samt min fridmani.

Håber det varer ved.

Håber det varer ved.
- jakobvillien
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Fedt! Good news.
det jeg gjorde var at sænke temperaturen 1 grad, skifte 10L vand, slamsuge hele sandbunden (det jeg kunne komme til) og derefter foder og artemia 2 gange den aften.
det jeg gjorde var at sænke temperaturen 1 grad, skifte 10L vand, slamsuge hele sandbunden (det jeg kunne komme til) og derefter foder og artemia 2 gange den aften.