Ide til super billig køler
-
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2200 København N
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Kbh N
Ide til super billig køler
Fladt lige over en ide til en super billig køler her til sommer.
Min skummer er bygget med et drypfilter, til bioballs, fra fabriken af. Jeg bruger ikke drypfilteret fordi det har en tildens til at hæve min no3, der ligger en kun en svamp i bunden for at tage den værste dryplyd som jeg skifter en gang om ugen.
Jeg tænkte på om man ikke kunne bore et hul i siden af tårnet og så monterer en computerblæser som blæser luft ind på det vand der falder ned. Luften som blæser ind på vandet vil så køle det ned vha fordampning.
Jeg har lavet en lille tegning som måske viser det lidt bedre.
Det eneste strøm der skal bruges er til at trække blæseren, da vanden allerede kommer ud i toppen af drypfilteret.
Er jeg helt galt på den eller tror i at det vil virke???
Min skummer er bygget med et drypfilter, til bioballs, fra fabriken af. Jeg bruger ikke drypfilteret fordi det har en tildens til at hæve min no3, der ligger en kun en svamp i bunden for at tage den værste dryplyd som jeg skifter en gang om ugen.
Jeg tænkte på om man ikke kunne bore et hul i siden af tårnet og så monterer en computerblæser som blæser luft ind på det vand der falder ned. Luften som blæser ind på vandet vil så køle det ned vha fordampning.
Jeg har lavet en lille tegning som måske viser det lidt bedre.
Det eneste strøm der skal bruges er til at trække blæseren, da vanden allerede kommer ud i toppen af drypfilteret.
Er jeg helt galt på den eller tror i at det vil virke???
- manio
- Dragefisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 9440 Aabybro
Re: Ide til super billig køler
det vil virke men sæt et rør imellem blæser og drypfilter for at undgå der kommer saltvand på blæser, gerne et rør der får blæser til at pege nedaf, hvor meget det påvirker tem. kan du kun se med tiden
viewtopic.php?f=95&t=70305
Retur : JEBAO DC-12000
Pumpe FlowwolF v3.0 : JEBAO DC-12000
Cirkulation : 2 x JEBAO RW-15
Digital Flow Diverters : FlowwolF v3.0
Skimz Monzter SM 203 Skummer
UV : 2 x tmc proclear 55 watt
- Nolan
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8970 Havndal
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Demstrup
Det er nøjagtigt samme princip som Deltec's ECO kølere: http://akvarieudstyr.dk/netshop/showPro ... ?pid=37221
Virker fint men du skal være klar over, at der fordamper RIGTIGT meget vand og luftfugtigheden derfor stiger kraftigt i det rum, hvor akvariet står.
Som manio skriver, så monter blæseren på en måde, så der ikke kan komme saltvand i den.
/Kim
Virker fint men du skal være klar over, at der fordamper RIGTIGT meget vand og luftfugtigheden derfor stiger kraftigt i det rum, hvor akvariet står.
Som manio skriver, så monter blæseren på en måde, så der ikke kan komme saltvand i den.
/Kim
- Dahl669
- Dværg kejser
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 6740 Bramming
Det er rigtig som Manio skriver at blæseren skal pege nede af
og for at du får mest ud af det skal du have den til at blæse ind nede i bunden og i mod strømen af vandet, for at du får den største kontakt flade mellem vand og luft 

Dan Dahl Nielsen
Percula 120
Percula 120
- Lord Mike
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 4684 Holmegaard
- Saltvand siden?: 2002
Lyder lidt til at det er samme metode som CarstenH i sin tid kørte med, og som kan ses her: http://koralsiden.dk/Teknik.htm
Og som Nolan skriver så skal man være opmærksom på meget kraftig fordampning.....
Og som Nolan skriver så skal man være opmærksom på meget kraftig fordampning.....
-
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2200 København N
- Geografisk sted: Kbh N
Lige en ny tegning. Hvis blæseren monteres skråt så burde der ikke komme salt i den.
Der er lukket i toppen af selve røret der hvor vandet fra skummeren kommer ind.
Som jeg ser det vil det meste af dampen stige op og ramme drypplade og derefter låget i toppen af drypfilteret. Nå dampen rammer noget noget som er koldere vil den fortætte og dryppe tilbage i sytemet som fersk vand, dermed vil det meste af dampen blive til vand igen og vandforbruget vil blive mindre.
Der er lukket i toppen af selve røret der hvor vandet fra skummeren kommer ind.
Som jeg ser det vil det meste af dampen stige op og ramme drypplade og derefter låget i toppen af drypfilteret. Nå dampen rammer noget noget som er koldere vil den fortætte og dryppe tilbage i sytemet som fersk vand, dermed vil det meste af dampen blive til vand igen og vandforbruget vil blive mindre.
- manio
- Dragefisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 9440 Aabybro
men kan varmen så forsvinde når det fordampet vand ikke kan ?
viewtopic.php?f=95&t=70305
- Dahl669
- Dværg kejser
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 6740 Bramming
Nej jeg vil også mene der skal være åben i toppen så den kan komme af med fordampningsvarmen 

Dan Dahl Nielsen
Percula 120
Percula 120