Det kan fint give en forskel på 30% fra en motor til en anden - det kan ikke anbefales !Lindgaard skrev:Jeg ville foreslå at køre 12V (fuld skrald) på alle motorerne, og så bare styre tiden de hver især er "on" på. Det andet kunne godt lyde til at blive dyrt...
Kan det ikke være lige meget?Hougaard skrev:Det kan fint give en forskel på 30% fra en motor til en anden - det kan ikke anbefales !
Nu taler vi om maskiner som potentielt kan slå dyr ihjel, så "lige meget" syntes jeg er en meget farlig holdning.Lindgaard skrev:Kan det ikke være lige meget?
PWM (Puls bredde modulation) er en metode til at styre en motor ved at tænde og slukke for den meget hurtigt og på den måde bestemme hvor hurtig den kører, men PWM kræver stadig en form for feedback, enten elektronisk (måling af dynamoeffekt) hvilket er "high tech" eller f.eks. med optisk sensor.bio skrev:Nu har jeg læst lidtog det kunne være rigtig fedt at prøve at bygge det op omkring en stepmotor, men så vidt jeg løst kan regne ud, kommer en pumpe op omkring 1000 kr. inden jeg er færdig, så det falder lidt ved siden af dette projekt...
Jeg har sikkert ikke helt forstået PWM, men så vidt jeg har forstået skal man næsten bruge det for at få en konstant hastighed på motorerne over tid, altså de enkelte pumper vil variere i hastighed over tid, selv med samme strømstyrke, hvis I forstår. Har jeg helt misforstået det?
Jeg har en af dem, virker fint, men ja, der skal en timer til.thyme skrev:aquamedics pumper er desværre bare noget %&¤#, og der skal vel også en timer på den?
Fin pris på pumpen !thyme skrev:Hvis du har en timer der kan time ned til sekunder, så tror jeg bestemt den er præcis nok.
Kender kun til ét sted hvor man kan få sådan en timer, til 175kr. Måske man kan få det billigere et andet sted?
Nu kan det godt være jeg spørger dumt, men kan den indstilles i liter/timen eller findes der en?Hougaard skrev:Da en SP 3000 koster under 500,- er det enormt svært at bygge noget der er prismæssigt en fordel - selv for os der "kan elektronik"
http://www.aquapro2000.de/Pumps/Dosing- ... :7452.html
/Erik