Kobber i tanken.
-
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2650 Hvidovre
Kobber i tanken.
Jeg er bosiddende i Thailand, har en tank på 1000 l, samt 250 l sump. Tanken var helt fyldt med koraller, men pludselig døde alle koraller. Efter et par dage fandt jeg ud af, at en af mine chillere var defekt, og at der var kommet kobber i vandet. Har nu skiftet alt vandet 2 gange, samt haft alle levende sten oppe og gennemskylle, men har dog stadig lidt problemer, med kobber i vandet. Kobbertest findes ikke herude, men har et på vej fra danmark. Findes der andre måder at fjerne kobbret på ?
MVH. Peter, Thailand
MVH. Peter, Thailand
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: 6950
Re: Kobber i tanken.
hvad med aktivt kul - fjerner det ikke også tungetaller?
Det er da værd at prøve
jerslev
Det er da værd at prøve
jerslev
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
-
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 16
Jeg kører konstant med 1 Kg. aktivt kul, i seperat filter, som skiftes hver måned.
Peter
Peter
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 20
- Geografisk sted: Roskilde
Øv øv - er du sikker på at det kobber ?
Jeg er ked af at sige det, men du er nød til at kassere ALLE "levende" sten, grus, m.m. kobber er noget forbandet noget der bliver optaget i stort set alle porøse materialer. Du vil aldrig komme af med det ellers. Desuden vil praktisk talt alle virvelløse dyr være slået ihjel - ikke kun korallerne.
Jeg er ked af at sige det, men du er nød til at kassere ALLE "levende" sten, grus, m.m. kobber er noget forbandet noget der bliver optaget i stort set alle porøse materialer. Du vil aldrig komme af med det ellers. Desuden vil praktisk talt alle virvelløse dyr være slået ihjel - ikke kun korallerne.
- maigaard
- Dværg kejser
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 8723 Løsning
- Geografisk sted: Jylland
Jeg er desværre nødt til at give Troels ret. Hvis det er kobber er det noget rigtig hø, det er svært at få nedbrudt.
Min mand (kemiingeniør) siger, at du er nødt til at blive ved med at bruge aktiv kul indtil at du ikke længere kan måle kobber i vandet. Herefter kan du så langsomt starte op igen, men du må nok betragte dine levende sten som værende døde for at småkravl, orme osv.. Så det er nok nemmest for dig at starte helt forfra med dine sten og tilsætte nogen nye til at få dem kickstartet igen.
Krydser fingre for dig....
Min mand (kemiingeniør) siger, at du er nødt til at blive ved med at bruge aktiv kul indtil at du ikke længere kan måle kobber i vandet. Herefter kan du så langsomt starte op igen, men du må nok betragte dine levende sten som værende døde for at småkravl, orme osv.. Så det er nok nemmest for dig at starte helt forfra med dine sten og tilsætte nogen nye til at få dem kickstartet igen.
Krydser fingre for dig....
mvh.
Maigaard
60 liter nano med LED.
Maigaard
60 liter nano med LED.
- seier
- Dragefisk
- Reactions:
- 19
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: vordingborg
det er bakterielivet i stenene som har betydning, hvor mange orme og småkravl der ellers måtte være betyder ingenting.
- maigaard
- Dværg kejser
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 8723 Løsning
- Geografisk sted: Jylland
Og det ved du lige hvorfra? Referencer tak
De fleste bateriekulturer kan godt tåle kobber, men svampe og alle bløddyr vil dø af det. Så der er da ingen der ved om balancen i akvariet er ok på kort eller lang sigt.
Nitrat, nitrit og ammonium vil stige, da der er ingen skraldemænd til at rydde op, det er jo dem der ligger og kvababber... Derfor ville jeg personligt kickstarte akvariet igen med levende sten, da han alligevel vil have en forrådelsesprocess igang. Derved kan han jo også tjekke om kobberindholdet gør noget ved bunddyrene, selvom han ikke længere kan måle det. Det er da billigere end at introducere koraller til akvariet for at se dem dø...

De fleste bateriekulturer kan godt tåle kobber, men svampe og alle bløddyr vil dø af det. Så der er da ingen der ved om balancen i akvariet er ok på kort eller lang sigt.
Nitrat, nitrit og ammonium vil stige, da der er ingen skraldemænd til at rydde op, det er jo dem der ligger og kvababber... Derfor ville jeg personligt kickstarte akvariet igen med levende sten, da han alligevel vil have en forrådelsesprocess igang. Derved kan han jo også tjekke om kobberindholdet gør noget ved bunddyrene, selvom han ikke længere kan måle det. Det er da billigere end at introducere koraller til akvariet for at se dem dø...
mvh.
Maigaard
60 liter nano med LED.
Maigaard
60 liter nano med LED.
-
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 16
Takker for Jeres svar indtil videre, men har på nuværende tidspunkt tilført 1.5 l PS bio
(Photo Synthetic Bacteria) over 14 dage, så jeg håber der er ved at være lidt bakterie liv igen
(Photo Synthetic Bacteria) over 14 dage, så jeg håber der er ved at være lidt bakterie liv igen