Hjælp til udrydelse af rhodactis

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Lars S
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8963 Auning
Saltvand siden?: 1989
Geografisk sted: Auning - Djursland / Jylland
Kontakt:

Hjælp til udrydelse af rhodactis

Indlæg af Lars S »

Da jeg har en, desværre nok forgæves, kamp imod nogle skiver rhodactis som jeg nok forgæves prøver at bekæmpe både med kogt varmt vand og 30 % saltsyre, men indtil videre uden held, de krymper ind i nogle dage eller uger, men så kommer de frodigt frem igen :devilish: .

Nu er min pland så at ''skyde'' dem tit med især saltsyre, men det er desværre nogle ret store LS som er nederst, så ret bøvlet at skyde dem så tit som jeg ønsker, derfor dette indlæg.

Gode råd modtages MEGET gerne til at fjerne dem, tage stenene op, er den absolut sidste løsning, da det kræver at hele akvariet skal tømmes, dette vil jeg være meget ked af da det køre rigtigt rigtigt godt.

Jeg leder bla. efter nogle meget lange tynde kanyler gerne over 20 cm. eller måske nogle spidse pipetter som kan klare saltsyre, som jeg evt. kan stikke ind i de :devily: skiver.

rhodactis er :devilish: og burde forbydes ved lov :GO
Mvh. Lars Steen
Billede
530 l. Low tech.

http://www.websteen.dk import bla. saltvands artikler fra Kina & Hong Kong.
Brugeravatar
exzos
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8900 Randers
Saltvand siden?: 2007

Re: Hjælp til udrydelse af rhodactis

Indlæg af exzos »

Tror ikke man kan få kanyler på 20 cm, jeg har ikke set det.

Hvad med og prøve med Joes Juice som er mod glasroser, nogle gange er jeg kommet til at ramme lidt xenia som de ikke var glade for.
Det er jo nemt lige og prøve at skyde hen over dine skiver
Brugeravatar
Lars S
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Kontakt:

Indlæg af Lars S »

exzos skrev:Tror ikke man kan få kanyler på 20 cm, jeg har ikke set det.

Hvad med og prøve med Joes Juice som er mod glasroser, nogle gange er jeg kommet til at ramme lidt xenia som de ikke var glade for.
Det er jo nemt lige og prøve at skyde hen over dine skiver
Jeg har aldrig prøvet Joe's Juice, men når ren 30 % saltsyre sprøjtet direkte ind i dem, ikke kan gøre det, skulle Joe's være bedre / stærker / mere dødeligt ?

Hvor kan man købe det ?
Mvh. Lars Steen
Billede
530 l. Low tech.

Brugeravatar
thyme
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8210 Århus V
Geografisk sted: Århus V
Kontakt:

Indlæg af thyme »

Ander ikke hvad det juice indeholder, men det er vist en lidt mere viskøst så det ikke bliver fortyndet så hurtigt, så det virkere længere tid. Har ikke selv erfaring med det, selv giver jeg den ene rhodactis jeg har tilbage et skud koncentreret calcium jævnligt når der alligevel skal tilføres. Det er den eneste der har overlevet indtil videre, og regner da med den brænder af på et tidspunkt.
VH
Brian Thyme
120 liter. Ikke så mange digidarer, kun en masse bøvl :)
Billede
viewtopic.php?t=10961
Brugeravatar
Lars S
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Kontakt:

Indlæg af Lars S »

thyme skrev:Ander ikke hvad det juice indeholder, men det er vist en lidt mere viskøst så det ikke bliver fortyndet så hurtigt, så det virkere længere tid. Har ikke selv erfaring med det, selv giver jeg den ene rhodactis jeg har tilbage et skud koncentreret calcium jævnligt når der alligevel skal tilføres. Det er den eneste der har overlevet indtil videre, og regner da med den brænder af på et tidspunkt.
Godt for dig Brian :GO held og lykke med din kamp.

De er bare nogle sataner, jeg har måske et sted imellem 30 - 40 stk. ''flotte'' store :G :G :G og jeg er bare så træte af dem :G :G :crybaby:
Mvh. Lars Steen
Billede
530 l. Low tech.

wiptus
Copepod
Copepod
Reactions:
16
Postnummer: 5672 Broby

Indlæg af wiptus »

Hejsa prøv evt dette middel .

http://dyfo-svendborg.dk/akvarier-akvar ... -1800.html

Ved ikke om det virker, men ser da lovende ud :)
Brugeravatar
mastou
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8270 Højbjerg
Geografisk sted: 8270 Højbjerg, Århus

Indlæg af mastou »

Saltsyre har altid virket for mig, hvis ikke første gang så fik de bare igen og igen :wink:
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

hej lars s
hvis du tør kan du prøve zeospur2..
produktet er oprigtigt beregnet til at reducere zooxanthella i sps og muligvis indeholder det kobber(copyright)
flere på zeovit.com er begyndt at bruge det til at udrydde myrionema
doseringen er 1ml pr 100liter engang hver uge eller 14 dag,overskrides doseringen så mindskes den ønskede effekt :biggrin:
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Jeps rent saltsyre er også det som virker her, det opløser alt !
Mvh
Brian

[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)[/center]
Brugeravatar
pernoe1
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hillerød

Indlæg af pernoe1 »

Undskyld jeg hi-jacker denne tråd et øjeblik, men jeg har også en del Rhodactis. Jeg vil bare lige spørge om de brænder andre koraller? Synes at de er super flotte, men ikke hvis de skader andre...
Mange hilsner
Christian
Brugeravatar
thyme
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8210 Århus V
Geografisk sted: Århus V
Kontakt:

Indlæg af thyme »

De brænder rigtig meget. En rhodactis formåede at skrælle en hoved på et af mine euphylliaer på et par timer. Og så var min tålmodighed ovre :)

Men hvis man godt kan lide dem, skal man jo så bare sørge for de ikke kan komme i kontakt med andre koraller
Senest rettet af thyme tors 21. maj 2009 14:21, rettet i alt 1 gang.
VH
Brian Thyme
120 liter. Ikke så mange digidarer, kun en masse bøvl :)
Billede
viewtopic.php?t=10961
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Geografisk sted: 6950

Indlæg af Jerslev »

jeg fjerner dem med håndkraft - en skarp kniv, og så massakreres de - et lidt svinet arbejde, fordi de bliver til ren slim, så jeg tager kun et par stykker ad gangen, men noget djævelskab er det, og blot en lille smule rster, så kommer de frem igen.
Ku være man skule prøve saltsyre - hvordan gør I? sprøjter I blot ud over den eller ned i den?? eventuelt ned i munden??

jerslev
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Geografisk sted: 6950

Indlæg af Jerslev »

prøvede lig en kombibehandling:
Et skud saltsyre i munden og et par sprøjt lige omkring ialt 0,3 ml. Venter 5 minutter, og den er ligetil at fjerne med en pincet - den går istykker, men den er nemmere at fjerne inklusiv fod - så det er mit projekt - et par stykker om dagen - ligesom at fjerne pestanemoner
TIL KAMP FOLKENS
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Brugeravatar
Stephensen
Foxface
Foxface
Reactions:
16
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Foran computeren...

Indlæg af Stephensen »

Jeg har prøvet det før omtalte aiptasia x, til fjernelse af glasroser, og det gjorde det altså ikke særlig godt. Blot en lille info inden i farer ud og køber det, men det kan jo godt være det kan tage rhodactis.
Brugeravatar
Lars S
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Kontakt:

Indlæg af Lars S »

Jeg har prøvet saltsyre flere gange uden held.

PÅ en af mine acopora er der 3 ''flotte'' rhodactis, så tog jeg hele den Acopora op, ud til køkkenvasken, og så skyd jeg dem flere gange med saltsyre, de krympede godt nok ind, men så slimede de helt vildt, og så stank de bare af rådent rosenkål i hele huset så ja jeg måtte brække mig i vasken ved siden af, desværre så kom jeg også til her sidste gang at skyde min søde lille acopora krabbe :G men jeg var ret sikker på at nu var de rhodactis da døde, men næ næ ca. 14 dage efter begyndte de igen, så dan er det gået hver gang.

Ja de brænder alle andre koraller af her hos mig, det vil sige at, åbenbart ikke foden på Sarcophyton, der ser den ikke ud til at få held :T

Ole : nej det har jeg ikke mod på da jeg har ca. 40 - 50 koraller i det akvarie, af forskellige slags og str.

Men det var derfor jeg vil prøve med en lang kanyle eller andet hult langt og tyndt, så kunne jeg nemmere skylde dem lidt tit, ala det som du Brian Thyme gør.

Hvad kan man evt. ellers bruge ...... sådan en som dyrlæger insiminerer svin med måske, dem kender jeg ikke, langt tyndt spidst plast rør,som selvf. kan tåle saltsyre tja hjælp mig med at bruge fantasien, og kom med flere forslag.
Mvh. Lars Steen
Billede
530 l. Low tech.

Rune B Jensen
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
16
Postnummer: 8900 Randers

Indlæg af Rune B Jensen »

jeg har noget meget tyndt plastik rør der kan holde til saltsyrer og som kan bugges og bøjes. det er noget vi bruger inden for bilverden som brændstofslange til oliefyr. det må du gerne få så meget af du skal bruge.....

Lars S skrev:Jeg har prøvet saltsyre flere gange uden held.

PÅ en af mine acopora er der 3 ''flotte'' rhodactis, så tog jeg hele den Acopora op, ud til køkkenvasken, og så skyd jeg dem flere gange med saltsyre, de krympede godt nok ind, men så slimede de helt vildt, og så stank de bare af rådent rosenkål i hele huset så ja jeg måtte brække mig i vasken ved siden af, desværre så kom jeg også til her sidste gang at skyde min søde lille acopora krabbe :G men jeg var ret sikker på at nu var de rhodactis da døde, men næ næ ca. 14 dage efter begyndte de igen, så dan er det gået hver gang.

Ja de brænder alle andre koraller af her hos mig, det vil sige at, åbenbart ikke foden på Sarcophyton, der ser den ikke ud til at få held :T

Ole : nej det har jeg ikke mod på da jeg har ca. 40 - 50 koraller i det akvarie, af forskellige slags og str.

Men det var derfor jeg vil prøve med en lang kanyle eller andet hult langt og tyndt, så kunne jeg nemmere skylde dem lidt tit, ala det som du Brian Thyme gør.

Hvad kan man evt. ellers bruge ...... sådan en som dyrlæger insiminerer svin med måske, dem kender jeg ikke, langt tyndt spidst plast rør,som selvf. kan tåle saltsyre tja hjælp mig med at bruge fantasien, og kom med flere forslag.
Brugeravatar
Lars S
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Kontakt:

Indlæg af Lars S »

Rune du har PB :GO
Mvh. Lars Steen
Billede
530 l. Low tech.

Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"