SALT Spørgsmål?
-
- Rev haj
- Reactions: 88
- 16
- Postnummer: 5210 Odense NV
SALT Spørgsmål?
Hej.
Ville hører hvilken salt i bruger om hvilke fordele der er ved det ene mærke i forhold til det andet..
Ska starte et 450 L nu her og havde egenligt regnet med at bruge Red sea da det jo kommer fra naturen men har læst nogle steder at de sværger til det kemisk fremstillede salt istedet for?? og nu koster 25 kg 649 kontra g.eks aqua medics 449.. så.. der er jo lidt at spare.
Mit andet spørgsmål er.. jeg havde tænkt mig at hælde de ca 100 L salt vand jeg har i det lille over i det store og der er jo Red Sea salt, kan man da godt blande forskellige salte og her mener jeg f.eks komme de 100L red Sea saltvand i og så komme f.eks aqua medic salt i for resten?? eller ville i ikk blande 2 slags salte??
Nogen der bruger Aqua Medics salt?
På forhånd tak.
MVH
Ville hører hvilken salt i bruger om hvilke fordele der er ved det ene mærke i forhold til det andet..
Ska starte et 450 L nu her og havde egenligt regnet med at bruge Red sea da det jo kommer fra naturen men har læst nogle steder at de sværger til det kemisk fremstillede salt istedet for?? og nu koster 25 kg 649 kontra g.eks aqua medics 449.. så.. der er jo lidt at spare.
Mit andet spørgsmål er.. jeg havde tænkt mig at hælde de ca 100 L salt vand jeg har i det lille over i det store og der er jo Red Sea salt, kan man da godt blande forskellige salte og her mener jeg f.eks komme de 100L red Sea saltvand i og så komme f.eks aqua medic salt i for resten?? eller ville i ikk blande 2 slags salte??
Nogen der bruger Aqua Medics salt?
På forhånd tak.
MVH
- thyme
- Rev haj
- Reactions: 0
- 18
- Postnummer: 8210 Århus V
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Århus V
- Kontakt:
Re: SALT Spørgsmål?
Bruger selv aquamedics uden problemer, har også brugt redsea. Resultatet var det samme. Tror ikke der sker noget ved at blande dem
-
- Dværg kejser
- 17
- Postnummer: 4000 Roskilde
Er mest til reefers best salt. Synes jeg kan se en foreskel i forhold til andre mærker jeg har brugt.
-
- Rev haj
- 16
Ok.. er det på Koraller?? vandværdier eller??jens lyn skrev:Er mest til reefers best salt. Synes jeg kan se en foreskel i forhold til andre mærker jeg har brugt.
MVH
- Brian C
- Rev haj
- 17
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Fredericia
Jeg har før brugt Red sea, men er gået over til Tropic Marin pro reef, og det har jeg været godt tilfreds med også mht prisen, og mine vandværdier ser fine ud
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
-
- Dværg kejser
- 17
- Postnummer: 4000 Roskilde
Når jeg bruger andre mærker salt falder min "potasium" jeg ved ikke om det hedder andet på dansk. og hver gang behøver jeg at øge værdien med k-balance. jeg bruger forevejen zeovit og har lagt mærke at hvis den værdi er lav så ser koraller generelt mindre friske. når jeg bruger reefers best forbliver værdien af potasium på hvad jeg efterlod den inden vandskiftet samt er det som om at korallerne får et frisk pust. de er svært at forklare. men overall super god saltGino skrev:Ok.. er det på Koraller?? vandværdier eller??jens lyn skrev:Er mest til reefers best salt. Synes jeg kan se en foreskel i forhold til andre mærker jeg har brugt.
MVH
- thyme
- Rev haj
- 18
- Kontakt:
-
- Rev haj
- 18
- Postnummer: 2100 København Ø
- Geografisk sted: København Ø
Bruger også RBS fordi jeg også er med på Zeobølgen, men har tidligere brugt TropicMarin og RedSea CoralPro - Hvilket korallerne så ud til at have det fint med.. Reef Crystals har jeg også prøvet men det gjorde et eller andet ved korallerne - Polypperne forsvandt i flere timer efter vandskiftet og var klart det salt der lugtede værst når jeg blandede vand (ikke at det siger noget).
- Helena
- Rev haj
- 17
- Postnummer: 5240 Odense NØ
- Geografisk sted: Odense NØ
Det er en af de ting jeg aldrig har brugt den store energi på, så jeg har købt den min saltpusher har haft på tilbud, når jeg skulle bruge, og må indrømme at jeg aldrig har kunne se forskel på det ene eller andet, så her er salt salt.
Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
-
- Rev haj
- 16
Ok.. men er Potasium(Calsium) ikk noget men tilsætter via sine sporestoffer?? eller fatter jeg minus:-)jens lyn skrev:Når jeg bruger andre mærker salt falder min "potasium" jeg ved ikke om det hedder andet på dansk. og hver gang behøver jeg at øge værdien med k-balance. jeg bruger forevejen zeovit og har lagt mærke at hvis den værdi er lav så ser koraller generelt mindre friske. når jeg bruger reefers best forbliver værdien af potasium på hvad jeg efterlod den inden vandskiftet samt er det som om at korallerne får et frisk pust. de er svært at forklare. men overall super god saltGino skrev:Ok.. er det på Koraller?? vandværdier eller??jens lyn skrev:Er mest til reefers best salt. Synes jeg kan se en foreskel i forhold til andre mærker jeg har brugt.
MVH
Det du mener med det salt er at Calsium ballancen er konstant og ændre sig ikk i løbet af en uge eller hvor lang tid der går inden du skifter vand? men det har du prøvet ved andre mærker??
MVH
-
- Rev haj
- 16
-
- Rev haj
- 16
Hmm har lige sovet.. Kalium er jo ikk Calsium!! men er kalium vigtig og hvordan måler man den?? med dråbe test sæt eller??
- Brian C
- Rev haj
- 17
Kalium er vist mest vigtigt for Zeovit systemer
men ja det måles med et pænt dyrt testsæt
http://petsupply.dk/product_info.php?products_id=4432
jeg har et sæt liggende jeg ikke bruger, har brugt det to gange, men synes ikke jeg kan se nogen grund til at måle for det
jeg har et sæt liggende jeg ikke bruger, har brugt det to gange, men synes ikke jeg kan se nogen grund til at måle for det
Mvh. Brian
-
- Rev haj
- 16
Hvorfor er det så vigtigt for Zeovit?Brian C skrev:Kalium er vist mest vigtigt for Zeovit systemer
Har aldrig hørt før at man måler Kalium?? Du gør det så ikk mere:-)
Andre der gør det?
MVH
- Carsten
- Rev haj
- Reactions: 10
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Jeg har da også et kalium test sæt og kalium tilsætning. Men bruger ingen af delene.
Men jeg måler nu heller ikke noget andet.
Men jeg måler nu heller ikke noget andet.
-
- Rev haj
- 18
Kalium er særligt vigtig at holde øje med når man bruger Zeovit.. Såvidt jeg kan regne ud må det enten være generelt for ULNS akvarier, eller blot fordi Zeo stenene optager K+ (som en sideeffekt)
20kg RBS koster omkring 500-600 kroner - Altså møgdyrt... Og jeg er ikke i tvivl om Hr. Pohl tjener kassen på zeovit systemet.
/Henrik
20kg RBS koster omkring 500-600 kroner - Altså møgdyrt... Og jeg er ikke i tvivl om Hr. Pohl tjener kassen på zeovit systemet.
/Henrik
-
- Rev haj
- Reactions: 2
- 19
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990
det er dyrt men,men gør livet så meget lettere
generelt kan man jo så vælge at bruge mere naturlig form for gødningsstoffer som ikke er lavet af kulstofholdige kemikalier eller mineraler.og igen generelt er det jo ikke lige frem et problem at "folk" har brug for sporstoffer,de små mængder der skal bruges kan kun ses i et ulns,det jo mer almindelig at folk slås med at få det fjernet.
men hr,pohl kunne da godt sætte priser ned,ved ikke så meget ved hans omsætning(håber han bruger det på forbedringer) og ikke en konge bolig som klaus jansen...(ikke for at være møgspræder af preperat)
bare jeg vidste hvad for noget kalium det er så gik jeg da selv ud og hentet det og puttet det på flaske så jeg kunne dryppe mig frem gennem hele dagen og måle hver aften og morgen for at holde balansen,,et MIRAKEL man egentlig gidder!!
men zeovit er sjovt,specielt det med at tænke forud lidt som skak,gør jeg sådan her ,må jeg også sådan her,det stopper aldrig for mit vedkommende LOL!!!!....
generelt kan man jo så vælge at bruge mere naturlig form for gødningsstoffer som ikke er lavet af kulstofholdige kemikalier eller mineraler.og igen generelt er det jo ikke lige frem et problem at "folk" har brug for sporstoffer,de små mængder der skal bruges kan kun ses i et ulns,det jo mer almindelig at folk slås med at få det fjernet.
men hr,pohl kunne da godt sætte priser ned,ved ikke så meget ved hans omsætning(håber han bruger det på forbedringer) og ikke en konge bolig som klaus jansen...(ikke for at være møgspræder af preperat)
bare jeg vidste hvad for noget kalium det er så gik jeg da selv ud og hentet det og puttet det på flaske så jeg kunne dryppe mig frem gennem hele dagen og måle hver aften og morgen for at holde balansen,,et MIRAKEL man egentlig gidder!!
men zeovit er sjovt,specielt det med at tænke forud lidt som skak,gør jeg sådan her ,må jeg også sådan her,det stopper aldrig for mit vedkommende LOL!!!!....
- Brian C
- Rev haj
- 17
jeg har som sagt målt to gange, og begge gange har det vist at der var tilstrækkeligt, og jeg bruger som tidligere nævnt ikke RBS
Mvh. Brian
- thyme
- Rev haj
- 18
- Kontakt:
Det kunne da være interessant at en der ikke bruger zeovit måler sit kalium niveau får at se om den skulle være for lav. Så kunne det jo tyde på at zeovit stenene nupper kaliummet, hvis det er normalt for den ikke "zeovit brugende" 
Jeg kører selv med med vsv, og har ret lave næringsværdier (ikke målbare) og viser det sig mit kalium niveau er for lavt kunne det da være interessant at se om det gør en forskel.

Jeg kører selv med med vsv, og har ret lave næringsværdier (ikke målbare) og viser det sig mit kalium niveau er for lavt kunne det da være interessant at se om det gør en forskel.
-
- Rev haj
- Reactions: 2
- 19
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990
rbs eller ej,så er k+ ion formige balance ikke så originalt som dit brian c,ikke alle koralrev er lige så beriget med k+ specielt efter flere af dagens moderne overdimensionerede nålehjuls skummere og bb, mange af næringsstofferne bliver skrællet væk som kan resultere i et nedluknings syndrom,på hvilket punkt yderligere tilsætninger af k+ fremskynder koralstress ,mørkere farver,grønalger på sten og væv sp. stn på spidser...
-
- Rev haj
- 18
ULNS = dine makro alger (Cauplera etc) dør af sult.. Men ellers så vil symptomerne på lav K+ værdi være blege koraller. Især røde montiporaer.. Men blege koraller kan jo skyldes mange ting..thyme skrev:Det kunne da være interessant at en der ikke bruger zeovit måler sit kalium niveau får at se om den skulle være for lav. Så kunne det jo tyde på at zeovit stenene nupper kaliummet, hvis det er normalt for den ikke "zeovit brugende"
- thyme
- Rev haj
- 18
- Kontakt:
- Brian C
- Rev haj
- 17
thyme skrev:Det kunne da være interessant at en der ikke bruger zeovit måler sit kalium niveau får at se om den skulle være for lav. Så kunne det jo tyde på at zeovit stenene nupper kaliummet, hvis det er normalt for den ikke "zeovit brugende"
jeg bruger ikke zeovit, og mit Kalium har endnu ikke været for lavt ifølge KZ testsættet
Mvh. Brian
-
- Rev haj
- 16
Hva er ULNS??Musiker skrev:ULNS = dine makro alger (Cauplera etc) dør af sult.. Men ellers så vil symptomerne på lav K+ værdi være blege koraller. Især røde montiporaer.. Men blege koraller kan jo skyldes mange ting..thyme skrev:Det kunne da være interessant at en der ikke bruger zeovit måler sit kalium niveau får at se om den skulle være for lav. Så kunne det jo tyde på at zeovit stenene nupper kaliummet, hvis det er normalt for den ikke "zeovit brugende"
-
- Rev haj
- 16
Musiker skrev:Kalium er særligt vigtig at holde øje med når man bruger Zeovit.. Såvidt jeg kan regne ud må det enten være generelt for ULNS akvarier, eller blot fordi Zeo stenene optager K+ (som en sideeffekt)
/Henrik
Hva mens der med Zeo stenene??bare alm levende sten der får et par zoevit i vandet? og ja jeg er ny på området:-)
MVH
-
- Rev haj
- 18
Zeovit er en blanding af zeolitter. De optager specifikke stoffer fra vandet og er en grobase for bakterier som fremmer næringsnedbrydningen:
http://da.wikipedia.org/wiki/Zeolit
http://www.saltvandswiki.dk/wiki/Zeovit
-
- Rev haj
- 16
Ahh.. men det er vel ikk sådanne hele sten man har i akvariet men de er mast og så i dråbe form eller?Musiker skrev:Zeovit er en blanding af zeolitter. De optager specifikke stoffer fra vandet og er en grobase for bakterier som fremmer næringsnedbrydningen:
MVH
-
- Rev haj
- 18
Jo det er hele sten..
EDIT: På størrelse med et holdkæft bolsje og placeret i en reaktor som man ryster et par gange om dagen.. Læs eventuelt guiden som der er linket til på wiki'en
EDIT: På størrelse med et holdkæft bolsje og placeret i en reaktor som man ryster et par gange om dagen.. Læs eventuelt guiden som der er linket til på wiki'en
-
- Rev haj
- 16
Ah.. nu er jeg helt med.-) men dvs at man er nødsaget til at have en kalk reaktor hvis de sten ska bruges.-)Musiker skrev:Jo det er hele sten..
MVH
-
- Rev haj
- 16