Valg af returpumpe.

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
solberg
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions: 0
18
Postnummer: 8410 Rønde
Geografisk sted: Rønde (30 km. nord for Århus )

Valg af returpumpe.

Indlæg af solberg »

Jeg går og leger med tanken om at starte et lidt større akvarie op. :K Jeg har tænkt mig et helglasakvarie som skal stå på et Effectkabinet. Jeg har set at der er nogen som smider sumpen ned i kælderen og det skal jeg da også prøve... Bare tanken om at støjen fra skummer og returpumpe i kælderen tiltaler mig meget plus at det kunne være fedt at have en sump dernede som køler vandet (vi har en dejlig kølig kælder hele året) og at man kunne stille sumpen på et bord så jeg har en god arbejdshøjde og lidt ekstra plads til at rode på...

Mit spørgsmål går så på. Hvad for en returpumpe skal jeg vælge ? Jeg havde tænkt mig noget i stil med deltecs HLP4040 men er den kraftig nok eller er der bedre alternativer ???
Hilsen Martin Solberg

215 L. med 45 L. sump
90 l. Shin mao til et par fløjlsklovne. Når de engang kommer hjem.

Billede
HerrO
Naso kirurg
Naso kirurg
18
Postnummer: 2300 København S
Geografisk sted: Ørestaden

Re: Valg af returpumpe.

Indlæg af HerrO »

Det er vel primært et spørgsmål om løftehøjden på pumpen. Mener at en HLP4040 har en på 3,5 meter. Men alternativet er nogle af de større Red Devil pumper som der har været et par stykker af til salg af. Skal være minimum 6500 og nok større - efter min mening - for at have lidt overskud når den først kommer op til baljen.

Men prøv at fange fx. Hougaard, da hans står i kælderen.

/HerrO
Knut-Arne Berg
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 1999

Indlæg af Knut-Arne Berg »

solberg skrev:Jeg går og leger med tanken om at starte et lidt større akvarie op. :K Jeg har tænkt mig et helglasakvarie som skal stå på et Effectkabinet. Jeg har set at der er nogen som smider sumpen ned i kælderen og det skal jeg da også prøve... Bare tanken om at støjen fra skummer og returpumpe i kælderen tiltaler mig meget plus at det kunne være fedt at have en sump dernede som køler vandet (vi har en dejlig kølig kælder hele året) og at man kunne stille sumpen på et bord så jeg har en god arbejdshøjde og lidt ekstra plads til at rode på...

Mit spørgsmål går så på. Hvad for en returpumpe skal jeg vælge ? Jeg havde tænkt mig noget i stil med deltecs HLP4040 men er den kraftig nok eller er der bedre alternativer ???
Hej Solberg :biggrin:
Jeg haver jo ett tillsvarende oppsett her hjemme,og brukte her en HPL 7800S til returpumpe..
Her blir det lige over tre meter å heve vandet opp fra sumpen,og må nu i eftertid indrømme at jeg helst skulle valgt en litt større returpumpe i fra begyndelsen :y
En må huske på at litermengden slige pumper kan "Pushe opp"reduseres dramatiskt fort,for hver halve meter en haver i høydeforskel på kar/sump.
Red Dragon haver jo kommet med en ny serie,som virkeligt leverer vand,over store høyder!,men de koster mye penger å både købe og bruke.. :rolleyes: , så dette må du ta med i regnestykket ditt..
Men... jeg kand skrive under på at det er riktigt deiligt å kunde plassere alt av teknik/støy i kelderen,og heller forkusere 100% på det visuelle i hovedkaret,etg.over :GO
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions: 3
20
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Jeg har en Red Devil 6500 i kælderen, den løfter 3 meter med masser af vand, bruger 65 watt, kan kun anbefales :W
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"