Det har sikkert været oppe mange gange at folk vil finde alternative til de meget dyre og strømslugende kompressore kølere som man kan købe til vores akvarier.
Efter lidt søgen på nettet faldt jeg over denne type Titaniums varmeveksler:
http://shop.poolworld.dk/product.asp?product=1452
og
http://shop.swimmingpool.dk/opvarmning- ... r-406.html
Ved godt at de er lidt dyre, og koster det samme som en mindre kompressor køler, men det er jo en en gangs investering, og så bruger den jo ikke noget strøm.
De er som jeg kan se lavet til pools, men der står ved dem at de er lavet af titanium og velegnet til saltvand.
BINGO!!! tænker jeg og fik straks den idé at de kunne bruges.
Men jeg er kommet op med 2 måder man kunne lave det på, den første er som mange har skrevet om, nemlig at ligge noget pexrør 70-100cm ned i haven og lade noget vand løbe i de rør og hvor jorden virker som varme aftager, da temperaturen derned vist ligger konstant på 8 grader.
En anden iden jeg er kommet op med er at bruge den overstående veksler, men hvor man så skifter slangen i have ud med http://www.vcore.dk/shop/mo-ra-2-pro-590p.html enden som passiv eller med blæsere monteret, (op til 9x 120mm blæsere).
Fordelen ved den sidst er jo hvis man bor i lejlighed og defor ikke har mulighed for den første idé.
eller hvis man bare ikke vil igang med det helt store grave arbejde.
I slangen i have og den med radiatoren kan man jo bruge almindeligt vand, måske tilsat en smugle kølevæske.
Så er korrisionsproblemet løst.
Idén med de overstående forslag var at finde et alternativ til de dyre kompressor kølere som bruge store mængder strøm.
Og også for at slippe for den enorme fordampning der er ved at bruge det mere udbrede blæser kølning.
Der er udtænkt med vægt på energibesparelse og indeklima forbedring.
Ris og ros modtages gerne og ellers er debatten fri hvis der er andre som har nogle tilføjelser eller ændringer lytter jeg meget gerne.
Sommerens varmeproblemer måske løst.!?
- Thomas
- Foxface
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 6705 Esbjerg Ø
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Esbjerg, Andrup
Sommerens varmeproblemer måske løst.!?
Senest rettet af Thomas lør 16. maj 2009 13:31, rettet i alt 2 gange.
Mvh. Kia og Thomas
130L RSM med Tunze doc 9002, kul og Rowaphos i "sumpen". Nitratfilter externt. kørt siden 2007
130L RSM med Tunze doc 9002, kul og Rowaphos i "sumpen". Nitratfilter externt. kørt siden 2007
- Holst
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 6800 Varde
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Varde
Re: Køling af akvariet problem løst!?
Rørene i den køler du nævner er lavet af cobber ? Tror ikke det er det bedste for akvariet.. ?
Tænk hvis alle danske søer var af øl, tænk hvis alle danske søer var af øl. Så vil jeg ligge nede på bunden og få bajer smag i munden, tænk hvis alle danske søer var af øl.
- Thomas
- Foxface
- Reactions:
- 18
Ja den radiator som jeg nævner er lavet af kobber, men den kommer jo ikke i kontakt med saltvandet, det er kun den titaniums varmeveksler der gør det.
Radiatoren er kun til at køle kølevandet med og vil derfor aldrig! komme i kontakt med saltvandet.
Syntes ellers jeg havde skrevet som det var forståeligt.
Radiatoren er kun til at køle kølevandet med og vil derfor aldrig! komme i kontakt med saltvandet.
Syntes ellers jeg havde skrevet som det var forståeligt.
Mvh. Kia og Thomas
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Det ser da meget smart ud, men hvad bruger den så i strøm??
- Thomas
- Foxface
- Reactions:
- 18
selve varmeveksleren bruger jo ikke noget, men de forskellige pumper og eventuelt blæsere vil jo.
Hvis man tager den idé med pexslange nedgravet i have vil man kunne bruge en New-Jet 1200 til at sende akvarievandet igennem veksleren med. 15w
Pumpen til slangen i have er jo lidt mere tricki at finde forbruget på da det kommet meget an på hvor meget slange man har gravet ned. men en kyndigt gæt vil være en New-Jet 4500-6000. 50-70w
Ialt 65-85w
Men hvis man vælger den med radiatoren.
Vi bruger igen en New-Jet 1200 til akvarievandet igennem varmeveksleren. 15w
og så bruger vi igen en New-Jet 1200 som cirkulation til radiatoren. 15w
Til blæserne går vi ud fra at de bruger et sted imellem 2,75 og 3,25w pr. enhed.
det giver 24,75-29,25w
Ialt 54,75-59,25w
Den pumpe som sender akvarietvandet igennem varmeveksleren kan man eventuelt også bruge til at drive sit fosfatfilter eller andre ting i sumpen, som jo alligevel kræver en pumpe, så kan dennen eventuelt tages ud af regnestykket.
Hele dynen kan så styres af en UT-100 temperatur enhed som tænder og slukker for det når der er behov for det.
Hvis man tager den idé med pexslange nedgravet i have vil man kunne bruge en New-Jet 1200 til at sende akvarievandet igennem veksleren med. 15w
Pumpen til slangen i have er jo lidt mere tricki at finde forbruget på da det kommet meget an på hvor meget slange man har gravet ned. men en kyndigt gæt vil være en New-Jet 4500-6000. 50-70w
Ialt 65-85w
Men hvis man vælger den med radiatoren.
Vi bruger igen en New-Jet 1200 til akvarievandet igennem varmeveksleren. 15w
og så bruger vi igen en New-Jet 1200 som cirkulation til radiatoren. 15w
Til blæserne går vi ud fra at de bruger et sted imellem 2,75 og 3,25w pr. enhed.
det giver 24,75-29,25w
Ialt 54,75-59,25w
Den pumpe som sender akvarietvandet igennem varmeveksleren kan man eventuelt også bruge til at drive sit fosfatfilter eller andre ting i sumpen, som jo alligevel kræver en pumpe, så kan dennen eventuelt tages ud af regnestykket.
Hele dynen kan så styres af en UT-100 temperatur enhed som tænder og slukker for det når der er behov for det.
Mvh. Kia og Thomas