overgang fra alm. vand til osmosevand
-
- Dværg kejser
- Reactions: 0
- 16
- Postnummer: 9670 Løgstør
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Løgstør
overgang fra alm. vand til osmosevand
Hej
Har nu endelig fået mit osmoseanlæg. Hvor meget vand må man udskifte af gangen i et akvarie på 130 L.
Hvilken salt er den bedste at bruge til osmosevand?
Bruger pt. alm redsea salt, men har set at redsea også laver en salt til osmosevand, hva er forskellen?
Har nu endelig fået mit osmoseanlæg. Hvor meget vand må man udskifte af gangen i et akvarie på 130 L.
Hvilken salt er den bedste at bruge til osmosevand?
Bruger pt. alm redsea salt, men har set at redsea også laver en salt til osmosevand, hva er forskellen?
- Helena
- Rev haj
- 17
- Postnummer: 5240 Odense NØ
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Odense NØ
Re: overgang fra alm. vand til osmosevand
Nu hører jeg til dem der mener at salt er salt, der er helt sikkert nogle med en anden mening, hvis der ikke er noget uønsket i dit vand, kan du nøjes med at skifte vand ved de alm vandskift ( hvis du laver sådan nogle ) ellers fordamper der jo også noget, som så skal efterfyldes med Ro vand. 

Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
- seier
- Dragefisk
- 19
- Postnummer: Ikke angivet
- Geografisk sted: vordingborg
tja man bør jo huske at fisk befinder sig bedst når de er dækket af vand så 130 liter er nok i overkanten men 50 procent kan du godt skifte uden der burde ske noget ved det blot du sørger for at temperatur ph osv er ok. deto større vandskift desto vigtigere er det at lade vandet stå lidt så saltet opløses osv.
jeg kender ikke red seasalt men jeg tror ikke der er den store forskel på saltene i forhold til brug af osmosevand.
jeg kender ikke red seasalt men jeg tror ikke der er den store forskel på saltene i forhold til brug af osmosevand.
-
Hvorfor skifte meget vand bare pga. af at du nu kan bruge osmosevand.
Steen
Steen
-
- Dværg kejser
- 16
Overgangen til osmose munder ud i at mit vandhanevand har et højt nitratniveau og at der derfor er blevet tilført mere og mere nitrat i baljen. Dette vil jeg selvfølgelig gerne minimere. Det er nu ikke for hyggens skyld jeg vil gøre det...seier skrev:Det er jo sjovt at skifte vand
- Thomas
- Foxface
- 18
- Postnummer: 6705 Esbjerg Ø
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Esbjerg, Andrup
Som et par af de andre skriver så vent med at skifte vandet, og skift det som du plejer, så bliver det lige så stille fortyndet.
Men hvis problemet er meget stort så skift 50%, det vil der ikke ske det store ved. Dog skal du som Seier skriver være opmærksom på ph og temp.
Som du selv skriver så er der i grove træk 2 typer vand, noget til almindeligt hanevand og noget til osmose/blødt vand.
Forskellen er bare den som er lavet til osmosevand er blevet beriget så de manglende sporestoffer som der fjernes ved en tur igennem osmose anlæget bliver tilføjet igen.
Kan se at du kommer fra det nordjyske, og der har i jo blødt vand, så Red Sea Coral PRO ville jeg da klart vælge.
Køre selv med det og har klart oplevet forbedringer efter skiftet til dette.
Men hvis problemet er meget stort så skift 50%, det vil der ikke ske det store ved. Dog skal du som Seier skriver være opmærksom på ph og temp.
Som du selv skriver så er der i grove træk 2 typer vand, noget til almindeligt hanevand og noget til osmose/blødt vand.
Forskellen er bare den som er lavet til osmosevand er blevet beriget så de manglende sporestoffer som der fjernes ved en tur igennem osmose anlæget bliver tilføjet igen.
Kan se at du kommer fra det nordjyske, og der har i jo blødt vand, så Red Sea Coral PRO ville jeg da klart vælge.
Mvh. Kia og Thomas
130L RSM med Tunze doc 9002, kul og Rowaphos i "sumpen". Nitratfilter externt. kørt siden 2007
130L RSM med Tunze doc 9002, kul og Rowaphos i "sumpen". Nitratfilter externt. kørt siden 2007
-
- Dværg kejser
- 16
Jeg har skiftet 25 liter vand idag og venter en uges tid med at skifte 25 liter igen. Derefter bliver det som jeg plejer ca. 20% en gang pr. måned + de par liter der efterfyldes med i ny og næ. Jeg overvejet at skifte til Marine enviroment salt, er der nogen der kender det?Thomas skrev:Som et par af de andre skriver så vent med at skifte vandet, og skift det som du plejer, så bliver det lige så stille fortyndet.
- seier
- Dragefisk
- 19
- Postnummer: Ikke angivet
- Geografisk sted: vordingborg
husk blot at hvis foremålet med dine vandskifte er at nedbringe nitraten så skal du skifte mange liter pr gang hellere end mange små skifte.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions: 10
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Nu har du husket at få et "silicatfilter" med??
Siger som Helena at salt er salt. Der er nogen som blander natriumsfrit salt i vandet inden det almindelige salt. Det er nok det mest korrekte, men vi er mange som adrig har gjort det, og vores akvarier er ikke væltet af den grund.
Så køb du bare det billigste du lige nu kan finde.
Siger som Helena at salt er salt. Der er nogen som blander natriumsfrit salt i vandet inden det almindelige salt. Det er nok det mest korrekte, men vi er mange som adrig har gjort det, og vores akvarier er ikke væltet af den grund.
-
- Dværg kejser
- 16
Jep der er et silicatfilter medCarsten skrev:Nu har du husket at få et "silicatfilter" med??