Er dette flatworms (planarie)?

Forum for snak omkring sygdom i akvariet.
Besvar
HerrO
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
18
Postnummer: 2300 København S
Geografisk sted: Ørestaden

Er dette flatworms (planarie)?

Indlæg af HerrO »

Hejsa,

Jeg ville gerne have lidt hjælp til identifikation af det jeg mener er planarie. Kan I hjælpe med at bekræfte om jeg har ret ud fra følgende billede:

Billede

Jeg har en enkelt 6-stribet gylte, men der er ret mange af disse planarie i hele mit RSM. Jeg vil gerne have det løst inden jeg skal til og flytte over i det nye om en 2-3 måneders tid.

Også gerne om der er andre behandlingsforslag. Har tænkt på flatworms exit, men er mest til den naturlige vej hvis det er muligt.

Takker på forhånd for hjælpen.

/HerrO
Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 2640 Hedehusene

Re: Er dette flatworms (planarie)?

Indlæg af herzberg »

Ja det ligner det meget. Umiddelbart ser de ret store ud, men måske du bare har et godt makroobjektiv?
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
HerrO
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
18

Indlæg af HerrO »

herzberg skrev:Ja det ligner det meget. Umiddelbart ser de ret store ud, men måske du bare har et godt makroobjektiv?
De er taget rimelig tæt på. De er omkring 2-4 mm lange.

/HerrO
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Geografisk sted: 6950

Indlæg af Jerslev »

Gylten gider ikke altid æde planarierne. jeg har altid haft succes med scooterblennies, der har udryddet min bestand to gange.

jerslev
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Grath
Foxface
Foxface
Reactions:
16
Postnummer: 8464 Galten
Geografisk sted: Galten

Indlæg af Grath »

Har selv kæmpet mod planaria, og behandlede 2 gange med flatworm exit.
På daværende tidspunkt var der intet tilført akvariet, men idag hvor der er lidt fisk og rejer og snegle, har jeg anskaffet mig en scooter blenny, som helt sikkert gør et godt stykke arbejde med, at holde planaria nede.
Har dog idag opdaget et angrebet område, så hvis min scooter ikke kaster sig over det, kommer der en 6 stribet i, som kan hjælpe ham. (Vil gerne have en seksstribet gylte i mit akvarie under alle omstændigheder)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Fladorme/planarier kan være meget forskelige i størrelsen.
HerrO
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
18

Indlæg af HerrO »

Takker for "bekræftelsen". Jeg vil kaste mig over at finde noget der kan bekæmpe det. Det er dog begrænset hvad jeg smide mere i mit RSM. Men mon ikke jeg kan smide en scooter blenny i.

/HerrO
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

En scooterblenny og opsugning af planarierne burde kunne tage de fleste af dem.
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Geografisk sted: 6950

Indlæg af Jerslev »

Du skal være opmærksom på at i et akvarie i denne størrelse kan du riskere, at der ikke er foder nok til blennien, når den har udryddet planarierne, men de skulle kunne vænnes til dødt frostfoder

jerslev
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
HerrO
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
18

Indlæg af HerrO »

Jerslev skrev:Du skal være opmærksom på at i et akvarie i denne størrelse kan du riskere, at der ikke er foder nok til blennien, når den har udryddet planarierne, men de skulle kunne vænnes til dødt frostfoder

jerslev
Hej Jerslev,

Det er i høj grad også i mine overvejelser. Den primære grund er at jeg har en koralsøjle samt lidt blødkoraller som skal med over i mit nye akvarie om 2-3 måneder. Derfor ville jeg gerne begrænse hvad jeg tager med over. Men tænker meget på ikke at smide for meget i det RSM som kun har været brugt som opbevaring fra det gamle 300L jeg havde.... og at vi ikke ville undvære et akvarie i mellemtiden :-)

Men god pointe at den skal kunne spise dødt foder også. Nok noget mange bør være klar over. Gælder jo også LSD og mandarin fisk hvor der i mange tilfælde ikke er noget naturligt i baljen.

/HerrO
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Hvis du står for at skulle flytte materiale fra et akvarie til et andet. Så synes jeg at metoden med et hurtigt ferskvands dyp står lige for. Korallerne og andre organismer ud over planarierne tager ingen skade af det 10-15 sekunder dyp der skal til.
Optimalt ville det jo være at have en extra beholder hvor tingene kunne placeres indtil den endelige overflytning.

Prøv for sjov skyld at tage en lille sten med planarier på, og dyp den. Så vil du se hvor effektivt metoden er. Ryst stenen i vandet.
HerrO
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
18

Indlæg af HerrO »

@ Carsten

Det er en af de ting jeg har overvejet (og rådet til), Men ville gerne prøve at få så meget væk inden flytningen. Selve søjlen får nok den tur inden flytningen. Men jeg vil lige prøve metoden. Takker :-)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Der kan være meget i en af de store plastboxe på 75 liter. Og hvis der kun skal være sten, er der sansynligvis plads til det hele fra et RSM
Besvar

Tilbage til "Sygdom"