HJÆÆÆÆÆÆÆLP!! Hurtig

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
prezn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions: 0
17
Postnummer: 6950 Ringkøbing
Geografisk sted: Vestjylland

HJÆÆÆÆÆÆÆLP!! Hurtig

Indlæg af prezn »

hejsa.

har total alert. min anemone forsvandt for et par dage siden og så i dag undrede jeg mig over at vandet så så mælkehvidt ud, så tænkte jeg straks at anemonen var død, hvilket jeg også fandt ud af. har lige hevet den op..

har brug for assistance, så hvis du gad og ringe mig op hurtigst mulig på 41272432 og snakke lidt mig om hva jeg skal gøre.

havde nemlig målt nitrat dagen før hvilket viste enorm meget nitrat.

ring venligst, går ikke i sæng forløbig.

hva skal jeg gøre? vandet er total mælkehvidt
mvh steffan
Dan-P
Rev haj
Rev haj
16
Postnummer: 5000 Odense C

Re: HJÆÆÆÆÆÆÆLP!! Hurtig

Indlæg af Dan-P »

Du ska skynde dig at skrive en 30-40% vand så du får meget af nitraten væk.
Mit 430L mix reef.

viewtopic.php?f=93&t=59133
spdiving

Indlæg af spdiving »

Vandskifte + Aktivt kul .. Andet er der næsten ikke at gøre her og nu.

Steen
prezn
Naso kirurg
Naso kirurg
17

Indlæg af prezn »

har lige fået styr over det.. vandet er helt mælkehvidt, har fået sat 50 l til blanding og så skifter jeg vand imorgen når jeg kommet hjem fra arbejde. Har desværre ikke noget kul.

har skruet skummeren op og stilk vækkeuret til engang i nat så koppen kan tømmes, så må jeg lave vandskifte indtil nitraten ser fornuftig ud?
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
18
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Silkeborg

Indlæg af christiantt »

Hvor stort er akvariet?? Og hvis det er noget "ordentlig" salt, så tager det ikke mere end ½ time før saltet er ordentlig opløst. Hvis det nye saltvand er varmt nok, så skifter du det bare.

Men som de andre siger - ud og få købt noget aktivt kul. Det fjerner nogle af de dårlige ting som der er kommet i vandet. Resten skal fjernes ved et par store vandskift.
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions: 43
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 6950

Indlæg af Jerslev »

Jeg har aktivt kul, som du kan få noget af, hvis du kan hente det, og som du ved bor jeg i Ringkøbing

jerslev
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Lasse
Kejser fisk
Kejser fisk
17
Postnummer: 6800 Varde
Geografisk sted: Alslev (Varde/Esbjerg)

Indlæg af Lasse »

Da min annemone gik i pumpen og blev kvadret, med mælkehvidt vand tilfølge som desuden begyndte at lugte dårligt, skiftede jeg ca. 50% vand, tilsatte max dosis easy life, og skiftede kul.

Efter nogle dage var akvariet tilbage til normalt igen. Måske med nogle skæve værdier, men ikke noget der gav problemer.

Ved ikke om andre er enige med brugen af easy life?
112L display, 54L sump

RSM130 Februar 2008 - August 2020.
Brugeravatar
mipe
Rev haj
Rev haj
17
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Midtjylland
Kontakt:

Indlæg af mipe »

Jeg syntes godt nok det er modigt at vente næsten et døgn, inden man skifter vand efter sådan en ulykke.
"It's not leaking - It's overflowing." (Citat: Homer Simpson)
Lasse
Kejser fisk
Kejser fisk
17
Postnummer: 6800 Varde
Geografisk sted: Alslev (Varde/Esbjerg)

Indlæg af Lasse »

mipe skrev:Jeg syntes godt nok det er modigt at vente næsten et døgn, inden man skifter vand efter sådan en ulykke.
Hold da k... ja, det lagde jeg ikke lige mærke til, håber ikke det er det døde hav han kommer hjem til :(

Jeg ville stresse rundt for at få lavet vand så det kunne blive skiftet i en fart. Det kan bare ikke gå hurtigt nok :dizzy: .
112L display, 54L sump

RSM130 Februar 2008 - August 2020.
prezn
Naso kirurg
Naso kirurg
17

Indlæg af prezn »

ingen af mine fisk, koraller aller rejer fejler noget.. min kæreste har været hjemme og kigge her til middag. og de svømmer rundt som intet er hændt. Blandingen skal mindst køre 3 timer. men det bliver skiftet 50 liter i mit rsm når jeg kommer hjem fra arbejde idag.

Men er du færdig den anemone stank, var selv ved at kaste op fordi den stank så meget. så får jeg skaffet noget aktiv kul og får kørt med det noget tid samt et par store vandskifter her i den næste uges tid.
Brugeravatar
Helena
Rev haj
Rev haj
17
Postnummer: 5240 Odense NØ
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Odense NØ

Indlæg af Helena »

Hvad er det for en blanding der skal køre mindst 3 timer????????
Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
spdiving

Indlæg af spdiving »

Når saltet er opløst er det klar til brug sådan fungere det her hjemme.

Når jeg har lavet 50L osmosevand blander jeg saltet i spanden og hælder vand i køre hånden runt så det bliver blandet. Tapper 50L vand fra sumpen og når det er sket checker jeg salt indholdet i det nye vand .. justere ind og hælder det på akvariet.
Dette er gjort på 20min alt sammen dog når osmosevandet er klar.

Steen
prezn
Naso kirurg
Naso kirurg
17

Indlæg af prezn »

jeg har bare fået af vide at saltet er godt af at stå i en go stykke tid, ellers kan det godt være hård ved slimhinder og gæller på fisk. når det er blandet tager det heller ikke mere en 10 min for mig at skifte. :)
Jerslev
Rev haj
Rev haj
19

Indlæg af Jerslev »

det er normalt også god latin, men i nødsituationer kan man være tvunget til mange hovsa-løsninger. Nyblandet saltvand er skrap kost. Hvorfor ved jeg egentlig ikke - nogen der kan give et svar på det?

Men du har fået aktivt kul og kan skifte vand med en pumpe du lånte, så mon ikke situationen stabiliserer sig i løbet af et par dage

jerslev
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
prezn
Naso kirurg
Naso kirurg
17

Indlæg af prezn »

Jerslev skrev:det er normalt også god latin, men i nødsituationer kan man være tvunget til mange hovsa-løsninger. Nyblandet saltvand er skrap kost. Hvorfor ved jeg egentlig ikke - nogen der kan give et svar på det?

Men du har fået aktivt kul og kan skifte vand med en pumpe du lånte, så mon ikke situationen stabiliserer sig i løbet af et par dage

jerslev

hej jerslev.. den pumpe var der sku noget mere tryk i end den lille jeg havde så det gik sku hurtigt med vandskiftet :) har lige skiftet 50 l samt fået noget aktiv kul igang. Før vandskiftet målte jeg det maximum af nitrat jeg kunne på skemaet. Efter har jeg målt igen, nu måler den 25 / 10 fordi jeg kigger fra siden så 2,5 ppm. er det for meget nitrat?
kan jeg så ikke bare nøjes med at 30 l vandskifte igen her om et par dage ?=
Jerslev
Rev haj
Rev haj
19

Indlæg af Jerslev »

Det var da godt, at du har fået stabiliseret situationen. Prøv du bare med 30 liter.
Har det aktive kul fået klaret vandet en smule op?

Polypperne på den anden sten, jeg opbevarer for dig, er ved at åbne, så e overlever altså også

jerslev
prezn
Naso kirurg
Naso kirurg
17

Indlæg af prezn »

Ja det gør det, det er ikke noget at se "det mælkehvide vand" så det bare godt :).

det var dejligt de var os lukket sammen i lang tid så det tager nok lidt tid for dem at åbne sig igen.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"