kalkwasser hvor?
- StarF
- Rev haj
- Reactions: 0
- 18
- Postnummer: 9530 Støvring
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Støvring
- flemmiov
- Picasso aftrækker
- 20
- Postnummer: 7500 Holstebro
- Saltvand siden?: 1999
- Geografisk sted: 7500 Holstebro
Re: kalkwasser hvor?
Du er vel nød til at skaffe noget calcium hydroxid, og selv blande det - tror ikke man kan købe det færdig blandet ??
Deltec 576 L.
Hilsen Flemming.
Hilsen Flemming.
- Anette
- Dragefisk
- 17
- Postnummer: 8700 Horsens
- Geografisk sted: Horsens
Vi har et ½ kg? Er det kritisk? Du kan lige ringe eller smide en sms.
Mvh Anette og Kristoffer
- thyme
- Rev haj
- 18
- Postnummer: 8210 Århus V
- Geografisk sted: Århus V
- Kontakt:
Bør man ikke bruge natron, så man ikke får majsstivelse mm ind i akvariet?Carsten skrev:ellers smut ned i supermarkedet og køb noget bagepulver. Det er det samme
- Nolan
- Rev haj
- 19
- Postnummer: 8970 Havndal
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Demstrup
Arh, Carsten - der er du vist kommet lidt for tidligt opCarsten skrev:ellers smut ned i supermarkedet og køb noget bagepulver. Det er det samme

@StarF:
De fleste byggemarkeder har kalciumoxid, som du kan bruge på samme måde som kalciumhydroxid. Det står på kemi-hylden.
Men pas nu på grabberne. Det er stærkt alkalisk og det hiver huden af fingrene.
Hvad har du lavet ?
Er din reaktor gået grassat ? Så skal du nok skifte noget vand i stedet for.
/Kim
- Nolan
- Rev haj
- 19
Hvis du "bare" skal have pH op, så er det bedre at bruge natriumhydroxid (flydende afløbsrens - og check nu lige, at det ér natriumhydroxid og ikke noget organisk skrammel).....
/Kim
/Kim
- StarF
- Rev haj
- 18
Jeg har store ph problemer i mit akvarie, og tror enlig det er det der altid har givet mig små problemer. Opdagede den lå på 7,5 til 7,6. Lige nu kæmper jeg for at holde den på 7.8. Kalk Reactor har ikke kørt i en uge da jeg lige ville få disse ting under kontrol før jeg går igang med noget andet.
Håber ihvertifalde at det er PHén der er mine problemer, for i så fald er tom for ideer hvorfor visse ting lige pludselig bare lige så stille dør.
Nolan> tak for tippet, tror jeg vil i Bilka og se om de har noget afløbs rens med natriumhydroxid, virker til at være en letter måede end at gøre det med kalkwasser. Er det det samme som Kautisk soda?
andre> tak for tilbudet, i høre lige fra mig hvis det er
Håber ihvertifalde at det er PHén der er mine problemer, for i så fald er tom for ideer hvorfor visse ting lige pludselig bare lige så stille dør.
Nolan> tak for tippet, tror jeg vil i Bilka og se om de har noget afløbs rens med natriumhydroxid, virker til at være en letter måede end at gøre det med kalkwasser. Er det det samme som Kautisk soda?
andre> tak for tilbudet, i høre lige fra mig hvis det er

- StarF
- Rev haj
- 18
Har fået fat i følgende:
Kemira Flydemde afløbsrens, hvor der står "Indeholder Natriumhydroxid" kan dette bruges?
der ud over fandt jeg kautisk soda i pulver form hvor der i () står Natrium Hydroxid.
kan den første bruges?
eller kan den sidste såfrem man opløser det i vand?
nu får lortet 14 dage hvor jeg manuelt holder ph oppe på 8 ca.. hvis ting ikke stopper med at dø inden da, så ryger alt til salg.
Kemira Flydemde afløbsrens, hvor der står "Indeholder Natriumhydroxid" kan dette bruges?
der ud over fandt jeg kautisk soda i pulver form hvor der i () står Natrium Hydroxid.
kan den første bruges?
eller kan den sidste såfrem man opløser det i vand?
nu får lortet 14 dage hvor jeg manuelt holder ph oppe på 8 ca.. hvis ting ikke stopper med at dø inden da, så ryger alt til salg.
- kimtil
- Kejser fisk
- 17
- Postnummer: 9000 Aalborg
- Geografisk sted: Aalborg
Husk at smide din fine koraler over til mig inden de dør
Går du og laver pjatrøv med det?
Hilsen Kim

Går du og laver pjatrøv med det?
Hilsen Kim
-
- Rev haj
- 18
- Postnummer: 2100 København Ø
- Geografisk sted: København Ø
Flydende afløbsrens ville jeg dælme KUN bruge hvis det ikke indeholdt andet end Natriumhydroxid..
Kan den lave pH skyldes at du kører med VSV (Eller det gør du måske ikke mere)? En ting jeg har hørt i forbindelse med Zeo er at bakterierne bruger ilt, når de processere affald - Det er såvidt jeg husker en af årsagerne til at man ikke skal dosere alt for meget kulstof. Hvis du dosere VSV skulle man måske justere ned på mængden, sætte omøringen op og skumme mere vådt, for en bedre iltning af vandet?
Kan den lave pH skyldes at du kører med VSV (Eller det gør du måske ikke mere)? En ting jeg har hørt i forbindelse med Zeo er at bakterierne bruger ilt, når de processere affald - Det er såvidt jeg husker en af årsagerne til at man ikke skal dosere alt for meget kulstof. Hvis du dosere VSV skulle man måske justere ned på mængden, sætte omøringen op og skumme mere vådt, for en bedre iltning af vandet?
- StarF
- Rev haj
- 18
skummeren køre mere vådt.
køre ikke vsv på det nye endnu.
køre heller ikke med kalk reactor pt. døre og vinduer er åben hele dagen, ændre intet på ph.
kimtil> tak for tippet.
køre ikke vsv på det nye endnu.
køre heller ikke med kalk reactor pt. døre og vinduer er åben hele dagen, ændre intet på ph.
kimtil> tak for tippet.
- Nolan
- Rev haj
- 19
Pas nu på med det natriumhydroxid.....
Hvis du bruger afløbsrens, så SKAL det KUN indeholde natriumhydroxid - der findes forskellige andre, som indeholder alt muligt andet lo...
Pulveret - kaustisk soda - kan du sådan set godt bruge (igen skal det KUN indeholde natriumhydroxid...). Du opløser det i osmosevand først.... og pas så lige på med det; det bliver ret varmt, når du blander pulveret i og det har en pH på 14 !!!! Der skal formodentligt ikke ret meget til pr. 100L vand og der er ikke noget, der har "godt af", at blive overhældt med pH 14.
Hvad er din KH i øvrigt ?
Har du død blåhval bag stenene eller noget andet, som kan give en masse organiske syrer ?
Måler dit pH-testsæt korrekt ?
Igen...... PAS NU PÅ MED, HVAD DU GØR !!!!!
/Kim
Hvis du bruger afløbsrens, så SKAL det KUN indeholde natriumhydroxid - der findes forskellige andre, som indeholder alt muligt andet lo...
Pulveret - kaustisk soda - kan du sådan set godt bruge (igen skal det KUN indeholde natriumhydroxid...). Du opløser det i osmosevand først.... og pas så lige på med det; det bliver ret varmt, når du blander pulveret i og det har en pH på 14 !!!! Der skal formodentligt ikke ret meget til pr. 100L vand og der er ikke noget, der har "godt af", at blive overhældt med pH 14.
Hvad er din KH i øvrigt ?
Har du død blåhval bag stenene eller noget andet, som kan give en masse organiske syrer ?
Måler dit pH-testsæt korrekt ?
Igen...... PAS NU PÅ MED, HVAD DU GØR !!!!!
/Kim
- StarF
- Rev haj
- 18
alle test viser det samme.. pt bruger jeg min kalk reactor probe som er viser rigtigt når den er nede i kalibrator væskerne.
jeg aner ikke hvad der er galt, jeg mangler ingen fisk. VSV har ikke kørt i flere måneder, da jeg stoppede da jeg gik igang med det nye project. Alt vandet er næsten nyt. jeg mangler ingen fisk, og de virker nu ikke til at være påvirket af det. Det eneste jeg ser er at mine koraller ser triste ud, og acropora lige så stille dør en efter en.. efter jeg er begyndt at hæve ph med kalk wasser, så er de dog begyndt at have deres polypper meget mere ude en før, så de virker mere glade nu. men stadigvæk er der ting der er triste, og de koraller der havde stn dør stadigvæk lige så stille, selv efter fragmenterering, og idag har jeg lige opdaget en ny der har fået det.
kh 9
ca 400
mg 1400
no3 5
no1 0
nh4 0
po4 0
redox 230 som kræver at ozon køre ellers dumper den til 100.
jeg aner ikke hvad der er galt, jeg mangler ingen fisk. VSV har ikke kørt i flere måneder, da jeg stoppede da jeg gik igang med det nye project. Alt vandet er næsten nyt. jeg mangler ingen fisk, og de virker nu ikke til at være påvirket af det. Det eneste jeg ser er at mine koraller ser triste ud, og acropora lige så stille dør en efter en.. efter jeg er begyndt at hæve ph med kalk wasser, så er de dog begyndt at have deres polypper meget mere ude en før, så de virker mere glade nu. men stadigvæk er der ting der er triste, og de koraller der havde stn dør stadigvæk lige så stille, selv efter fragmenterering, og idag har jeg lige opdaget en ny der har fået det.
kh 9
ca 400
mg 1400
no3 5
no1 0
nh4 0
po4 0
redox 230 som kræver at ozon køre ellers dumper den til 100.
-
- Rev haj
- 18
Surt.... Ved godt du har rigtig mange liter... Men ofte anbefales et godt stort vandskift, som noget af det første når tingene hænger?
- StarF
- Rev haj
- 18
Jeg har prøvet at skifte 700L vand.. kostede lige 20kg salt.. ændre ikke noget.
havde de samme problemer i det gamle akvarie, problerme kom efter vi havde strøm afbrydelse i 8 timer i aalborg. Før strøm afbrydelse var min redox 400 uden at min ozon sku køre ret meget.. efter, ku jeg knap nok få den op på 200 med 300mg/h ozon.
dette var en af grundene til jeg valgte at starte nyt. med helt nyt vand osv.
havde de samme problemer i det gamle akvarie, problerme kom efter vi havde strøm afbrydelse i 8 timer i aalborg. Før strøm afbrydelse var min redox 400 uden at min ozon sku køre ret meget.. efter, ku jeg knap nok få den op på 200 med 300mg/h ozon.
dette var en af grundene til jeg valgte at starte nyt. med helt nyt vand osv.
- Nolan
- Rev haj
- 19
.... dét lyder altså ret skidtredox 230 som kræver at ozon køre ellers dumper den til 100

Jeg vender lige tilbage senere. Jeg skal lige søge lidt assistance hos en makker.
/Kim
- StarF
- Rev haj
- 18
Tak Nolan..
kan lige sige hvad jeg har gjort nu:
sat en affugter til at holde rummet under 30% i fugtighed.. er vel desperat
har sat en iltsten i sumpen til at give extra luft.
kan lige sige hvad jeg har gjort nu:
sat en affugter til at holde rummet under 30% i fugtighed.. er vel desperat
har sat en iltsten i sumpen til at give extra luft.
- StarF
- Rev haj
- 18
en update:
boostede phén til 8.1 inden jeg gik i seng igår. 3 timer senere var den 8.05 3 timer senere alså ca kl 4 var den 7.9 da jeg vågnede kl 12 var den 7.6.. hvis jeg booster den om dagen, er den stabil mere eller mindre på den ph jeg smider den op på, indtil der bliver nat.
De koraller der havde det skidt igår har det sidst idag også..
har opdaget der er en del koraller der faktisk er vokset en del på det sidste, acropora har virkelig skudt igennem de sidste 4 dage hvor jeg er begyndt at hæve ph. ½ cm ca.. det sjove er, en acopora vokser fint, en anden ved siden af dør lige så stille..
boostede phén til 8.1 inden jeg gik i seng igår. 3 timer senere var den 8.05 3 timer senere alså ca kl 4 var den 7.9 da jeg vågnede kl 12 var den 7.6.. hvis jeg booster den om dagen, er den stabil mere eller mindre på den ph jeg smider den op på, indtil der bliver nat.
De koraller der havde det skidt igår har det sidst idag også..
har opdaget der er en del koraller der faktisk er vokset en del på det sidste, acropora har virkelig skudt igennem de sidste 4 dage hvor jeg er begyndt at hæve ph. ½ cm ca.. det sjove er, en acopora vokser fint, en anden ved siden af dør lige så stille..
- Nielsen'sbilplejeAalborg
- Rev haj
- 17
- Postnummer: 9220 Aalborg Øst
- Saltvand siden?: 1992
- Geografisk sted: aalborg
- exzos
- Rev haj
- 18
- Postnummer: 8900 Randers
- Nolan
- Rev haj
- 19
Det dér med din Redox lyder altså mærkeligt......
Den normale sammenhæng mellem pH og redox er omvendt proportional - altså skulle redox stige, når pH falder og omvendt. Det normale redox-potentiale ligger mellem 200 og 300 uden ozon og op til 450 med ozon.
Hvis din redox falder til 100, må der være ét eller der forrådner eller på anden måde påvirker det.
Igen; er du helt sikker på din redox-måling ?
Du har ikke noget metal i akvariet ?
Jeg forstår heller ikke helt, hvorfor din pH tilsyneladende er stabil henover dagen, for så at falde så drastisk om natten. Min falder også en smule men her taler vi fra 8,3 om aftenen til ca. 8,1 om morgenen lige inden lyset tænder. Faldet skyldes at fotosyntesen går i stå men det skal ikke være så drastisk.
Har du et refugium med alger ?
Hvis ikke, ville jeg straks forsøge mig med dette. En tot Caulerpa og lys på 24-7.
.... hvis der dukker andre idéer op, lader jeg dig høre.
/Kim
Den normale sammenhæng mellem pH og redox er omvendt proportional - altså skulle redox stige, når pH falder og omvendt. Det normale redox-potentiale ligger mellem 200 og 300 uden ozon og op til 450 med ozon.
Hvis din redox falder til 100, må der være ét eller der forrådner eller på anden måde påvirker det.
Igen; er du helt sikker på din redox-måling ?
Du har ikke noget metal i akvariet ?
Jeg forstår heller ikke helt, hvorfor din pH tilsyneladende er stabil henover dagen, for så at falde så drastisk om natten. Min falder også en smule men her taler vi fra 8,3 om aftenen til ca. 8,1 om morgenen lige inden lyset tænder. Faldet skyldes at fotosyntesen går i stå men det skal ikke være så drastisk.
Har du et refugium med alger ?
Hvis ikke, ville jeg straks forsøge mig med dette. En tot Caulerpa og lys på 24-7.
.... hvis der dukker andre idéer op, lader jeg dig høre.
/Kim
- StarF
- Rev haj
- 18
der er refugium med alger og lys 24/7.
der er 1 lille syre fast metal spændebånd, til at holde slangen fast på retur pumpen. Har ikke ku finde andre måder, og har brugt samme før i de andre akvarier uden problemer. men ku vel være værd at prøve at se om man kan finde en anden måde, hvordan kobler i retur pumpe og slanger sammen?
en anden mærkelig ting.. mange af mine koraller har fået et grønligt skær..
der er 1 lille syre fast metal spændebånd, til at holde slangen fast på retur pumpen. Har ikke ku finde andre måder, og har brugt samme før i de andre akvarier uden problemer. men ku vel være værd at prøve at se om man kan finde en anden måde, hvordan kobler i retur pumpe og slanger sammen?
-
- Rev haj
- 18
Jeg har koblet min retur med strips - De sidder rigtig godt fast, når man bruger en stump silikone slange.
Kan godt prøve og tage et billede af det i aften..
Kan godt prøve og tage et billede af det i aften..
- Nolan
- Rev haj
- 19
Ok - refugiet burde kunne holde pH via den fotosyntese der foregår her... mærkeligt.StarF skrev:der er refugium med alger og lys 24/7.
Ang. dit spændebånd; er du sikker på, at det er syrefast ?
Prøv lige at se denne artikel: http://www.reefbuilders.com/2008/09/03/ ... id-bright/
Læg specielt mærke til afsnittet omkring JERN (Iron).
... det er selvfølgelig kun en indikation men hvis dine grønne farver giver den gas, kunne det jo være .... ?
/Kim
- StarF
- Rev haj
- 18
det er klart et forsøg værd.
problemet er at slangen der passer til min pvc er en smugle forstor til pumpen´s udgang, så skal ha fundet en anden måde at fastgøre spændbåndet.
Der ud over bør jeg vel skifte noget vand igen, har nok kun salt tilbage til at skifte en 100l max.. hvilke kun kan blive med hanevand.. går ud fra det optimale vil være et skift på 25% af vandet, nyt aktivt kul, og så fjerne spændbånd?
inden jeg gik i seng lå ph på 8.. imorges kl 7.30 var den på 7.7
så jeg er da kommet væk fra at have den på 7.5 midt om dagen.
ps. spændbåndet er olie og syrefast.. efter et år i et akvarie er der ingen rust på det..
det jeg mente med mine koraller fåre t grønligt skær, er nogle af mien røde milipora, har fået grøn base, min blå koral, er nærmest blevet grøn blå, og sådan er der et par enkelte andre der også har ændret lidt farve hen imod det grønne spectra..
problemet er at slangen der passer til min pvc er en smugle forstor til pumpen´s udgang, så skal ha fundet en anden måde at fastgøre spændbåndet.
Der ud over bør jeg vel skifte noget vand igen, har nok kun salt tilbage til at skifte en 100l max.. hvilke kun kan blive med hanevand.. går ud fra det optimale vil være et skift på 25% af vandet, nyt aktivt kul, og så fjerne spændbånd?
inden jeg gik i seng lå ph på 8.. imorges kl 7.30 var den på 7.7
så jeg er da kommet væk fra at have den på 7.5 midt om dagen.
ps. spændbåndet er olie og syrefast.. efter et år i et akvarie er der ingen rust på det..
det jeg mente med mine koraller fåre t grønligt skær, er nogle af mien røde milipora, har fået grøn base, min blå koral, er nærmest blevet grøn blå, og sådan er der et par enkelte andre der også har ændret lidt farve hen imod det grønne spectra..
- StarF
- Rev haj
- 18
Så er der skiftet 500L vand.
Der er også smidt aktivt kul i systemet.. andre forslag ?
ph i systemet er på 7,85 nu.
Der er også smidt aktivt kul i systemet.. andre forslag ?
ph i systemet er på 7,85 nu.