Baggrundsmaling sænker lysindholdet i akvariet !!

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
19
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Baggrundsmaling sænker lysindholdet i akvariet !!

Indlæg af nielsk »

James Fatherree ( Kendt saltguru ) har lige forfattet en spændende og interessant artikel i seneste nummer af TropicalFishHobbiest magasinet. Kan desværre ikke linke til den elektroniske da den kræver brugerid og password.

Kort fortalt så ændrer lys bølgelængde og reflekteres hver gang det går både ind og ud af et nyt medie - Det lærte jeg faktisk også i fysik i gymnasiet men det var forlængst glemt. :doh:

Hvad betyder det så for os akvarister, jo lyset reflekteres til dels når det rammer indersiden af glas bagvæggen. Det meste forsætter så igennem glasset, men en hel del reflekteres også når det "træder" ud af glasset igen og skal igennem luft bag akvariet. Man opnår faktisk en slags ping pong effekt inden i glasset med en del af lysenergi hvormed en hel del netto faktisk returneres til vandet!
Det gør man bare ikke når bagruden er malet sort eller blå på bagsiden, de mørke farver absorberer lyset fuldstændigt og omsætter det til varme.

Betyder det så noget for os i praksis? Ifølge JF gør det. Han har lavet basis setup og med en PAR- meter faktisk målt op til 30% mindre lys i de bagerste 10-15 % af akvarierne med blå eller sort malet baggrund. Farven var underordnet.

Dette udtalte lystab er sammenlignet med en renskrabet bagrude naturligvis. Så hvis du er har meget synlig bagrude og er flink til at holde den ren for alger betyder det faktisk rigtigt meget for korallerne bagerst i akvariet om bagruden er malet!

Jeg kan så glæde mig over at jeg har blå plastic baggrunden som er tapet på :GO - men det var nu mest en tilfældighed at det endte med den løsning. Jeg er heller ikke super flink til at skrabe alger og mine koraller og sten dækker 90 % af bagruden.
SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
DDT2
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 4190 Munke Bjergby
Geografisk sted: Syd- og Vestjælland

Re: Baggrundsmaling sænker lysindholdet i akvariet !!

Indlæg af DDT2 »

det var faktisk et lidt anderledes synspunkt på det med lyset hvordan det bliver kastet rundt osv.
fedt du lige skrev lidt om det mange tak .
Brugeravatar
kimtil
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17
Postnummer: 9000 Aalborg
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af kimtil »

Hmmm

Troede faktisk det var anderledes.. :smart:
nielsk
Reactions:
19
Postnummer: 8520 Lystrup

Indlæg af nielsk »

Ja det overraskede mig rigtigt meget at lystabet faktisk kan være så stort!

Det betyder åbenbart ikke noget hvad du sætter bag akvariet( plastic, træ, karton ) bare der er 1 mm luft eller mere imellem.

JF er fortaler for at male væggen bag akvariet hvis du har en større tank som du regner med skal stå samme sted mange år...
SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
DDT2
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 4190 Munke Bjergby
Geografisk sted: Syd- og Vestjælland

Indlæg af DDT2 »

er det så pga reflekterne at der skal være 1 mm mellemrum så man får mere udbyde af lyset eller?
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"