Kort fortalt så ændrer lys bølgelængde og reflekteres hver gang det går både ind og ud af et nyt medie - Det lærte jeg faktisk også i fysik i gymnasiet men det var forlængst glemt.

Hvad betyder det så for os akvarister, jo lyset reflekteres til dels når det rammer indersiden af glas bagvæggen. Det meste forsætter så igennem glasset, men en hel del reflekteres også når det "træder" ud af glasset igen og skal igennem luft bag akvariet. Man opnår faktisk en slags ping pong effekt inden i glasset med en del af lysenergi hvormed en hel del netto faktisk returneres til vandet!
Det gør man bare ikke når bagruden er malet sort eller blå på bagsiden, de mørke farver absorberer lyset fuldstændigt og omsætter det til varme.
Betyder det så noget for os i praksis? Ifølge JF gør det. Han har lavet basis setup og med en PAR- meter faktisk målt op til 30% mindre lys i de bagerste 10-15 % af akvarierne med blå eller sort malet baggrund. Farven var underordnet.
Dette udtalte lystab er sammenlignet med en renskrabet bagrude naturligvis. Så hvis du er har meget synlig bagrude og er flink til at holde den ren for alger betyder det faktisk rigtigt meget for korallerne bagerst i akvariet om bagruden er malet!
Jeg kan så glæde mig over at jeg har blå plastic baggrunden som er tapet på