Nitrit, Hvordan får jeg det ned?
-
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 6000 Kolding
Nitrit, Hvordan får jeg det ned?
Hej igen.
Jeg har idag været igang med at gøre lidt rent i mit 35L akvarium. Da jeg har lidt bøvl med højt nitrat indhold fik jeg afvide at jeg skulle skifte noget vand. Har derfor i dag skiftet 3L. Efter et par timer vil jeg lige tage nogle test. Mit nitrat indhold er stadig højt, men mit nitrit indhold er steget fra 0,05 til 0,1 mg/L. Så vidt jeg kan læse er det ikke godt, men hvordan bringer jeg nitrit indholdet ned?
Please håber nogen kan hjælpe.
Jeg har idag været igang med at gøre lidt rent i mit 35L akvarium. Da jeg har lidt bøvl med højt nitrat indhold fik jeg afvide at jeg skulle skifte noget vand. Har derfor i dag skiftet 3L. Efter et par timer vil jeg lige tage nogle test. Mit nitrat indhold er stadig højt, men mit nitrit indhold er steget fra 0,05 til 0,1 mg/L. Så vidt jeg kan læse er det ikke godt, men hvordan bringer jeg nitrit indholdet ned?
Please håber nogen kan hjælpe.
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 6950 Ringkøbing
- Geografisk sted: Vestjylland
Re: Nitrit, Hvordan får jeg det ned?
kan evt. fordi du fodrer for meget. Hvor meget fodrer du?
-
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 16
Jeg prøver at begrænse fodringer så meget som muligt, men er bare bange for at den ene fisk jeg har slet ik får fode. Den er meget sky og vil ikke komme frem når jeg putter mad i. Har i dag os købt noget tørfoder, som jeg har brugt, hvor jeg før brugte frost foder. Kan det være årsagen? Er der mere nitrit i tør foder kontra frost foder?
Mange tak for dit hurtige svar;)
Mange tak for dit hurtige svar;)
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 16
Nej det er det ikke. Frostfoder sviner meget mere i akvariet end tørfoder gør så hvis du udelukkende kun har fodret med frostfoder , så tror jeg det der problemet ligger. varieret kost til dine fisk styrker deres imunforsvar osv. Smider du en hel terning ned til dem af frostfoderet?
-
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 16
nej overhovede ikke. jeg har ca brugt en halv terning på 3 uger, men har jo os kun en enkel fisk. Er det så for lidt måske jeg har fodret? Foder ca hver dag, hvor jeg lige skraber en ske hen over den frosne terning.
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 16
mit råd er at fodre hver 2 eller hver 3 dag. og så lav lidt vandskifte, så er jeg helt 100 på at dit nitrat og dit nitrit nok skal komme ned 

- AndersGS
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 9300 Sæby
- Saltvand siden?: 2008
- Kontakt:
Tjek lige nitraten på dit hanevand, og anskaf dig evt. et osmosefilter. Hvis dit hanevand har en høj no3 på fx. 25 ppm, så kommer du altid til at døje med det. Ved ikke hvordan vandet er i Kolding, men her i Aalborg er det et stort problem.
Med venlig hilsen
Anders
Coralreef.dk
Artikelarkiv fra Coralreef.dk
570 L Display - 180 L sump (Nedlagt)
Anders
Coralreef.dk
Artikelarkiv fra Coralreef.dk
570 L Display - 180 L sump (Nedlagt)
-
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 16
Har testet hanevandet engang og der viste den 0. men måske jeg skal teste igen. Ved ik om det er sandsynligt at det er helt nede på 0?
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Hvorfor skulle frostfoder svine og forurene mere end tørfoder??prezn skrev:Nej det er det ikke. Frostfoder sviner meget mere i akvariet end tørfoder gør så hvis du udelukkende kun har fodret med frostfoder , så tror jeg det der problemet ligger. varieret kost til dine fisk styrker deres imunforsvar osv. Smider du en hel terning ned til dem af frostfoderet?
Det hele kommer an på mængden. Der er langt større chance for at frost foder bliver spist end tørfoder, som med rimelig sandsynlighed snarere ryger i overløbet.
Prøv at slukke cirkulationen kort inden fodringen, så foderet ikke hvirvles rundt i hele "akvariet"
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 16
jeg ved ikk hvordan du fodrer men der er ikke størrer chance for frostfoderet bliver spist en tørfoderet, med mindre du har fisk der ikke spiser tørfoder. I mit er der lige rift om frost eller tør.Carsten skrev:Hvorfor skulle frostfoder svine og forurene mere end tørfoder??prezn skrev:Nej det er det ikke. Frostfoder sviner meget mere i akvariet end tørfoder gør så hvis du udelukkende kun har fodret med frostfoder , så tror jeg det der problemet ligger. varieret kost til dine fisk styrker deres imunforsvar osv. Smider du en hel terning ned til dem af frostfoderet?
Det hele kommer an på mængden. Der er langt større chance for at frost foder bliver spist end tørfoder, som med rimelig sandsynlighed snarere ryger i overløbet.
Prøv at slukke cirkulationen kort inden fodringen, så foderet ikke hvirvles rundt i hele "akvariet"
Kan ikke lige finde noget om hva der sviner mest af tør og frost. Men det er meget logisk at frost sviner mere, du kan jo bare slukke cirkulationen som du skriver. Det klart at det ene sviner mere end det andet hvis det får lov til at ligge et sted i akvariet.
- nbd
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Saltvand siden?: 1988
- Geografisk sted: Kolding
Nitritindholdet vil sikkert falde af sig selv, bare du har tilstrækkelig højt iltindhold. I akvariet er der bakterier, som omdanner nitrit til nitrat. Disse bakterier er aerobe, dvs. at de bruger ilt. Du kan bidrage til iltningen ved gennemluftning eller kraftig vandbevægelse i vandoverfladen.
Noget andet er at de målekits, man kan købe til akvariebrug, er hverken særlig præcise eller pålidelige. Præcise målinger kan man kun få med decideret laboratorieudstyr som f.eks. et fotometer. Jeg har af samme grund aldrig forsøgt at måle nitrat i mit akvarium, men nøjes med at vurdere den aktuelle tilstand ud fra f.eks. om alger trives eller ej.
Niels
Noget andet er at de målekits, man kan købe til akvariebrug, er hverken særlig præcise eller pålidelige. Præcise målinger kan man kun få med decideret laboratorieudstyr som f.eks. et fotometer. Jeg har af samme grund aldrig forsøgt at måle nitrat i mit akvarium, men nøjes med at vurdere den aktuelle tilstand ud fra f.eks. om alger trives eller ej.
Niels
-
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2700 Brønshøj
Hvad frostfoder angår kan man jo altid lige give det en tur under den kolde hane i et hvidt fintmasket net.
RSM 250.
- UrbanSage
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 18
- Postnummer: Ikke angivet
- Geografisk sted: South Dakota
- Kontakt:
Til at starte med maa man forstaa at maden bliver spist af den ene organisme eller den anden.prezn skrev:Kan ikke lige finde noget om hva der sviner mest af tør og frost.
"Problemet" er hvad der kommer ud af den anden ende, toer fodder er vist (ved ikke meget om det) typisk hoejt i fosfat.
Hvor gammelt er akvariet? Hvor mange fisk?

-
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 16
akvariet er 4 uger gammelt og på 35L
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 16
er du næsten ikke lige kommet over algefasen så? hvor lang tid har fisken været deri? 

- UrbanSage
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 18
- Kontakt:
Saa er min holdning nok at du har vaeret for utaalmodiganno1987 skrev:akvariet er 4 uger gammelt og på 35L

-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 16
ja det tror jeg desværre også.
-
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 16
Jeg købte det af JJ og han gav mig modnet vand med. Han sagde at det var klart til at køre med det samme.
Hmm men er begyndt at få nogle brune alger
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Med al ære og respekt for JJ´s færdigheder, så er han altså også en krejler. Han sælger for at tjene penge.anno1987 skrev:Jeg købte det af JJ og han gav mig modnet vand med. Han sagde at det var klart til at køre med det samme.
- Martin LF
- Foxface
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8400 Ebeltoft
- Geografisk sted: Ebeltoft
LOL
Selvfølig kan man være heldig, men er enig det er for hurtigt.
Bare det at flytte en sten kan frigive affaldsstoffer.
Selvfølig kan man være heldig, men er enig det er for hurtigt.
Bare det at flytte en sten kan frigive affaldsstoffer.

- UrbanSage
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 18
- Kontakt:
Ja naar du er blevet fodret daarlig information, saa er der jo ikke saa meget du kan stille op desvaerre.anno1987 skrev:Jeg købte det af JJ og han gav mig modnet vand med.
Hvis modnet vand var saa fantastisk saa var der nok ikke saa mange der haeldte det ud i vasken.
Modnet saltvand burde hedde udtjent saltvand.
Det maa vaere et eller andet marketings udtryk....

- mipe
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 7400 Herning
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: Midtjylland
- Kontakt:
Anno1987, du skriver at du har været igang med at gøre rent, hvis du har rodet i bundlaget eller flyttet rundt på stenene vil du kunne måle en stigning af mange af dine værdier, du skal derfor huske at vente et godt stykke tid, så akvariet kan nå at falde til ro, inden du laver dine målinger.
"It's not leaking - It's overflowing." (Citat: Homer Simpson)
- William Jr
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Randers
- Kontakt:
- Hvorfor skulle dette give en øgning af kvælstof??mipe skrev:Anno1987, du skriver at du har været igang med at gøre rent, hvis du har rodet i bundlaget eller flyttet rundt på stenene vil du kunne måle en stigning af mange af dine værdier, du skal derfor huske at vente et godt stykke tid, så akvariet kan nå at falde til ro, inden du laver dine målinger.
Der er intet som taler for dette, i det at det er fast organisk som venter på nedbrydning... Denne nedbrydning fremskyndes ikke af at flytte sten, eller rode rundt!
Det var der i forvejen, og venter på at ske...
/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk
- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!)
- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!)

- William Jr
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Kontakt:
Jeg ser mig enig med UrbanSage iøvrigt, og jeg finder det helt urimeligt med 6 fisk i denne bette pyt efter så kort tid!!
- Jeg ser kun vandskift som hjælp til at bringe disse værdier ned...
- Jeg ser kun vandskift som hjælp til at bringe disse værdier ned...
/Flemming,

- Mickey86
- Palet kirurg
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2300 København S
- Kontakt:
uuuh jeg kunne kvæle den mand, at han bliver ved med og udnytte uerfaren folk...
anno har selv været igennem det samme og kender flere andre der har med det akvarie, enten køber du en ny skummer.. eller os tømmer du det og starter om så du kan komme igennem div faser.. vi har alle sammen haft nitrat problemer med det akvarie og det er røv svært og få ned... glem alt hvad du har fået afvide af den mand og sug viden ind på forummet her.. kan kun snakke for mig selv men lyt til folk som urbansage... jeg er kommet igennem et grimt cyano angreb fordi jeg fulgte hans råd..
anno har selv været igennem det samme og kender flere andre der har med det akvarie, enten køber du en ny skummer.. eller os tømmer du det og starter om så du kan komme igennem div faser.. vi har alle sammen haft nitrat problemer med det akvarie og det er røv svært og få ned... glem alt hvad du har fået afvide af den mand og sug viden ind på forummet her.. kan kun snakke for mig selv men lyt til folk som urbansage... jeg er kommet igennem et grimt cyano angreb fordi jeg fulgte hans råd..
- UrbanSage
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 18
- Kontakt:
Er det her et trick? Folk plejer at blive sure paa migMickey86 skrev:kan kun snakke for mig selv men lyt til folk som urbansage... jeg er kommet igennem et grimt cyano angreb fordi jeg fulgte hans råd..

- Mickey86
- Palet kirurg
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2300 København S
- Kontakt:
hehe nej slet ikk.. mener bare din tilgang til hvordan problemer skal ordnes er den rigtige pga. du os tænker på det langsigtede mål mht. til tilstrækkelig bakterier, pods osv.
- William Jr
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Kontakt:
Mickey86 skrev:hehe nej slet ikk.. mener bare din tilgang til hvordan problemer skal ordnes er den rigtige pga. du os tænker på det langsigtede mål mht. til tilstrækkelig bakterier, pods osv.
+1

/Flemming,