LED LAMPE

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Brugeravatar
aiszaxs
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17
Postnummer: 6700 Esbjerg
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Esbjerg

LED LAMPE

Indlæg af aiszaxs »

Hejsa :) mit navn er Simon Madsen.
Jeg går på Htx i Skjern, 2 år med teknologi som hovedfag.
Jeg har eksamen her om 1 måned.

Jeg skal lave et produkt, som skal holde fokus på besparelse.
Derfor vil jeg arbejde på at lave akvarie lys som kan bruges til saltvand.
Jeg har næsten alle midler til rådighed, dvs. enkelte dioder med over 160 lumen.

Jeg har overvejet at lave noget lignende :
(her ses på det øverste billede, en hurtig skitse over hvordan bunden kunne se ud)
(nedenunder kan man se hvor tynd man kan få dem, når det er dioder, dvs. man kan bruge dem som hylde også)
Billede

Hvad vil jeg med dette ?
Jo jeg vil prøve at gøre akvarie teknik mere billigt, og sænke energiforbruget da jeg har set mange saltvands lamper trækker langt over 200W
Led lys er væsentlig billigere i indkøb og milijøvenlige.

Jeg har brug for jeres hjælp.
Kelvin farve skemaet og Lumen beregning
Jeg skal have lave et "et i alt" lampe, dvs. der er 3300k, 5500k, 10000k, 14000k, evt 20000k.
Hvis jeg tager en led som lyser direkte blå ? eller tæt på, vil den så ikke lægge højt i kelvin skemaet?

Hvis i har nogle forslag idéer, er i velkommen til at hjælpe mig :Peace: vil VIRKELIG blive glad så :clap:

Mvh. Simon Madsen
Boyu 58L - Opstartes 1 Juni - 2012
Søger frag pusher, i Esbjerg

Simon M
AndersNT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8000 Århus C

Re: LED LAMPE

Indlæg af AndersNT »

Har du prøvet at researche lidt på emnet inden du er gået i gang?

Prøv evt. og læs LED tråden her på SF, der er jeg sikker på du kan finde en masse info.

Og husk nu på at en watt er en watt, ligemeget om den kommer fra LED, HQI, t5 eller andre lyskilder.
Brugeravatar
aiszaxs
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17

Indlæg af aiszaxs »

det ved jeg godt :) men du kan bare lave "varieret" lys :) så du kan smide den fra 3000-5000k op til 10000-20000k så den kan både bruges til fersk og salt

Simon M
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af Musiker »

Til sådan et projekt får du brug for at kunne måle PAR eller i det mindste Lumen.. Og have noget at sammenligne med. Prøv at kigge på nogle af de proff LED lamper der findes (AquaIllumination f.eks) mener de viser farve spektret for deres lampe..

Der findes masser af information omkring LED's output (Kig på CREE og Philips blandt andet - Alt under 3W dioder dur ikke efter min mening)

Og gør ellers som Anders forslår.. Søg her på SF, der er skrevet en del og husk LANGT FRA ALT HVAD DER STÅR PÅ INTERNETTET ER SANDT - Hvis du skal lave en rapport, husk at være kildekritisk og hvis muligt henvis gerne til flere rapporter/kilder som understøtter det du påstår..

Mvh
Henrik
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Musiker »

Ps. LED dioder som giver den ønskede effekt 3W eller mere er ikke en billigere løsning i indkøb end f.eks. en HQI lampe. Du skal have en del 3W dioder for at få et lys der svarer til en HQI lampe i styrke og dækning..
Brugeravatar
aiszaxs
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17

Indlæg af aiszaxs »

tror ikke du forstår mig :) det her er en VARIERET farveskema! som kan reguleres, dvs DU kan vælge rent grøn, eller en miks imellem, så man kan ramme sit akvaries bedste behov ?

Simon M
Brugeravatar
aiszaxs
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17

Indlæg af aiszaxs »

http://www.led1.de/shop/product_info.ph ... 89c7a7c0a0

Har overvejet at bruge disse her dioder, 157.000 mcd
og mikse dem med nogle hvide 675.000 mcd dioder :) burde give en smugle lys

Simon M
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8970 Havndal
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Demstrup

Indlæg af Nolan »

Med al mulig respekt for dit projekt;
du må ikke tro, at LED vil være meget andet end et kuriøst alternativ til MH eller VHO på nuværende tidspunkt. Det skal nok komme henover de næste år men lige nu er de ikke gode nok.

Hvis vi lige opremser lysudbyttet fra forskellige lyskilder (kilde: http://en.wikipedia.org/wiki/Luminous_e ... Examples_2):
T5: 70–100 lm/W
MH: 65–115 lm/W
LED: 10–100 lm/W (lad os bare antage 100)
Xenon: 30–50 lm/W (hvorfor disse er ubrugelige imho.)

Altså giver LED max-output sammenligneligt med T5 og MH - deraf er det også givet, at der skal lige så mange watt LED som MH over baljen, for at få samme luminøse flux. Du slipper altså ikke for at brænde ~500W af, hvis du har lysudbyttet fra 500W HQI som mål.

Prisen er et andet problem. 3W (eller 5W) LEDs er seriøst dyre.
Jeg ved godt, at brændetiden angiveligt er rigtigt mange timer men dette er stærkt afhængigt af die-temperaturen på dioden. Er der ikke køling nok, kortes levetiden drastisk af.

Sidste udfordring er strømforsyning af dioderne.
Du skal konstruere en primærswitcher, som kan styres til de enkelte LEDs, hvis du vil kunne styre farvetemperaturen, som du beskriver. Min egen erfaring med primærswitches siger mig, at det er noget rigtigt skrammel at have med at gøre og ensrettet netstrøm gør altså RIGTIGT ondt i grabberne :-|
Inden du peger på en alm. serie-regulator som en mulighed, så tænk lige over, at "resten" af effekten skal afsættes et sted - kølepladen i dette tilfælde.

Tænk over det ;-)
Jeg ønsker dig alt mulig held og lykke med projektet.

/Kim
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Nolan »

Nåh, ja....
Du skal også konstruere en form for uP-styring, som kan styre strømmen til de enkelte dioder og dermed farvetemperaturen....

/Kim
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Musiker »

Er næsten enig med Nolan i alle punkter - Dog vil jeg måske mene at LED kan være mere effektive pr Watt end andre kilder..
Det der MÅSKE kan gøre LED lys mere effektivt end andre er at farve outputtet er meget mere smalbåndet ("rene" farver).. Dvs at man med et passende udvalg af dioder MÅSKE kan optimere PAR (Photosynthetically Active Radiation) pr Watt til noget der er højere end den PAR pr Watt man kan få fra HIQ, T5 etc..

Prøv at søge lidt på Lumen, PAR og Photosynthetic Photon Flux Density

http://www.personal.psu.edu/sbj4/aquari ... thesis.htm

Man kan købe færdige LED drivere med en ok virkningsgrad, men om de er gode nok....
Brugeravatar
aiszaxs
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17

Indlæg af aiszaxs »

Nolan skrev:Nåh, ja....
Du skal også konstruere en form for uP-styring, som kan styre strømmen til de enkelte dioder og dermed farvetemperaturen....

/Kim
Endelig forstod i det ;)!!
vil kunne lave en ALT I EN LAMPE!
daylight!
marine glo!
Plant glo!
alt skal kunne reguleres! :D

Simon M
Brugeravatar
TorbenC
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 6760 Ribe

Indlæg af TorbenC »

Det er jo i bund og grund en RGB LED lampe du vil lave.

Disse findes allerede til akvariebrug.
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Nolan »

aiszaxs skrev: Endelig forstod i det ;)!!
...
Øøh ?
Det ville da være tåbeligt, at lave det anderledes...... ?

Der har iøvrigt været flere (forsøg på?) kommercielle LED-lamper men de er alle svjv fejlet groft.

@Musiker:
Det er muligt, at man kan opnå en højere PAR-værdi ved at "farve" lyset rigtigt men det er ikke nødvendigvis det vi syntes ser godt ud og så er vi lige vidt ;-)

/Kim
AndersNT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af AndersNT »

aiszaxs skrev:

/Kim
daylight!
marine glo!
Plant glo!
Undskyld min ligefremme tone, men jeg tror virkelig ikke, du har sat dig ind i hvor stort et projet det bliver for dig. Det er ikke bare lige noget du kan samle af nogle stumper og så er det bare en god lampe! Som de andre skriver, så er der flere producenter som har prøvet og fejlet. Hvis det var så lige til at lave en rigtig god lampe, så kan du være sikker på at den allerede fandtes på markedet.

Du siger godt nok, at du har adgang til de materialer du skal bruge, men er du sikker på, at du kan få bevilliget 5000-10000 til et enkelt projekt (hvis det kan gøre det)?

Et par spørgsmål du bør tænke over.

- Har du styr på hvad alle de forskellige komponenter gør og hvordan de fungerer?

- Har du reelt sat dig ind i hvor stor en opgave det bliver (det er ikke nogen lille opgave at samle den), her bør du ikke lyve for dig selv!?

- Har du nogen idé om hvad lampen kommer til at koste?

Jeg kan sagtens finde nogle gode bøger til dig, hvor du kan læse om emnet, men vil lyve hvis jeg sagde de er let tilgængelige og på dit niveau. Ikke for at neglichere hverken dig eller dit projekt, men tror du skyder lidt over mål i forhold til et projekt på 2. HTX teknologi (har selv været der!). For mig at se er det nærmere en opgave for en på et ingeniørstudie.
Brugeravatar
aiszaxs
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17

Indlæg af aiszaxs »

AndersNT skrev:
aiszaxs skrev:

/Kim
daylight!
marine glo!
Plant glo!
Undskyld min ligefremme tone, men jeg tror virkelig ikke, du har sat dig ind i hvor stort et projet det bliver for dig. Det er ikke bare lige noget du kan samle af nogle stumper og så er det bare en god lampe! Som de andre skriver, så er der flere producenter som har prøvet og fejlet. Hvis det var så lige til at lave en rigtig god lampe, så kan du være sikker på at den allerede fandtes på markedet.

Du siger godt nok, at du har adgang til de materialer du skal bruge, men er du sikker på, at du kan få bevilliget 5000-10000 til et enkelt projekt (hvis det kan gøre det)?

Et par spørgsmål du bør tænke over.

- Har du styr på hvad alle de forskellige komponenter gør og hvordan de fungerer?

- Har du reelt sat dig ind i hvor stor en opgave det bliver (det er ikke nogen lille opgave at samle den), her bør du ikke lyve for dig selv!?

- Har du nogen idé om hvad lampen kommer til at koste?

Jeg kan sagtens finde nogle gode bøger til dig, hvor du kan læse om emnet, men vil lyve hvis jeg sagde de er let tilgængelige og på dit niveau. Ikke for at neglichere hverken dig eller dit projekt, men tror du skyder lidt over mål i forhold til et projekt på 2. HTX teknologi (har selv været der!). For mig at se er det nærmere en opgave for en på et ingeniørstudie.
ehrm :) det er et "SKOLE" projekt

jeg skal teknisk set kun lyse en 20 L balje op okay :) ? men bar for at kunne VISE jeg har viden nok til at ændre farven vha. microcontroller, og jo :) vi har lært det på vores niveau.
jeg ved godt jeg ikke kan få nok lumen ud af led's men som sagt :D et projekt!
lortet skal jo ikke sælges ;) eller bruges teoretisk set

Simon M
Brugeravatar
aiszaxs
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17

Indlæg af aiszaxs »

ps :) vi har allerede lavet 6X6 led paneler som kan skifte farvetonerne, hvor vi har sat det op i 36x36, dvs 1296 dioder ialt :) og det virker fint, vi kan skifte rundt i farvepalletten på computeren VHA microcontroller som vi HAR på htx i skjern ;)

Simon M
AndersNT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af AndersNT »

Størrelsen på lampen ændrer jo ikke meget på, at du skal vide hvordan de forskellige elektroniske komponenter fungerer, og du skal konstruere en lampe.

Så er der godt nok sket meget på de 10 år det er siden jeg gik på HTX. Der vidste jeg ikke meget om alle de elektriske komponenter som jeg sidenhen har lært om på maskinmesteruddannelsen. (Var ikke for at lyde arrogant, men vil bare gerne prøve at fortælle dig hvor stort et projekt det er du har gang i).

Mht. økonomien så bliver det stadig en meget dyr lampe!

Hvis du skulle lave noget med en LED lampe vil jeg hellere råde dig til, at lave en månelys lampe, der kan du jo ændre farve og styrke en lille smule i løbet af natten.
AndersNT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af AndersNT »

aiszaxs skrev:ps :) vi har allerede lavet 6X6 led paneler som kan skifte farvetonerne, hvor vi har sat det op i 36x36, dvs 1296 dioder ialt :) og det virker fint, vi kan skifte rundt i farvepalletten på computeren VHA microcontroller som vi HAR på htx i skjern ;)
Postede lige min kommentar selvom du havde skrevet ovenstående.

Det lyder jo fint, men hvor kraftige er de dioder?

Måske du kan lave et fint projekt med det du har, hvor du så argumenterer for, at det "bare" skal være kraftigere.

Ps.

Er offline nu, og de næste par dage.
Brugeravatar
aiszaxs
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17

Indlæg af aiszaxs »

AndersNT skrev: Mht. økonomien så bliver det stadig en meget dyr lampe!
anders ;) vi LEGER vi har en firma i vores timer :D og vi FÅR de penge vi skal bruge ? + vi har UANEDE mængder af elektronik..
(: om den kommer til at koste 4000 at lave er ligemeget.
da jeg sagde at det evt ku være billigt at producere (hvis jeg gjorde ) kan jeg jo kun tale om "hvis" ;) der var en produktion

men ja :) vi har lære som underviser os på første år i brug af microcontroller, og i programmering lærer vi at styre microcontrolerne vha. it software :) jeg ville bare lave en variabel

Simon M
Brugeravatar
aiszaxs
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17

Indlæg af aiszaxs »

AndersNT skrev: Måske du kan lave et fint projekt med det du har, hvor du så argumenterer for, at det "bare" skal være kraftigere.
;) vi har en variabel strømstyrke :D den kan sagtens arrangeres :P + jeg har bestilt en sending printplader hjem hvor min lære har hjulpen mig med skemaet :) det burde køre på skinner nu :) skal nok linke hvad i skal bruge hvis det kommer til at virke.

Simon M
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Nolan »

Nu kan det godt være det er min hjerne der ikke kan komme omkring det men dit første indlæg og så de sidste 2-3 stykker hænger ikke sammen....... ?

Du mangler altså stadig at overbevise mig om, at du kan konstruere en strømforsyning, der kan forsyne en 3W (eller endda bare 1,2W) LED og lade sig styre fra en uP. Det er altså ikke bare et spørgsmål om, at klistre en 470ohm modstand i serie og så forsyne den fra 12V.

For sjov skyld kunne du jo lige fortælle mig, hvilken seriemodstand, der evt. skulle bruges v. 12V forsyning og hvor mange watt, der vil blive afsat i den ?
Samtidig må du også gerne lige beregne den nødvendige passive køleplade, der kan holde en optimal die-temperatur ved 25grader ambient.

... bare sådan for sjov ;-)

/Kim
Brugeravatar
aiszaxs
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17

Indlæg af aiszaxs »

;) skal nok lige poste billeder samt skemaer når jeg er færdig :P er på noget :D billeder kommer snart ;) men kan kun sige .. PLC + microcontroller + laptop ;) så må i gætte resten

kim
hvilken seriemodstand :) ? vi bruger en variabel "transformer" dvs. sætter du noget på der har en max belastning på 12v 0.1amp :)? så overstiger den ikke den grænse :) vi har midlerne til rådighed

Simon M
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Nolan »

... pas ?

Hvor mange har lige en "variabel transformer" (det er nok en spændingsforsyning med strømbegrænser du mener men nok om dét....) til at stille ved siden af akvariet ?
Og skal du bruge - som du skitserer i indlæg 1 - mange LEDs, skal du jo bruge mange "variabel transformer" til at styre farvetemperaturen.

... og hvorfor både PLC og uC (og Laptop) ?
Er der noget du mener en PLC kan, som en uC ikke kan ? Eller omvendt ?

Ang. det lille seriemodstandsscenarie jeg stillede op, så forsøgte jeg bare, at få dig til at vise bare basal viden om ohms lov. Du skal nok være glad for, at jeg ikke skal eksaminere dig. Jeg venter stadig på svaret.

Der er mange måder at gribe sådan et projekt an på - den bedste er at gøre noget research og så specificere sit projekt udfra det lærte.

/Kim
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Musiker »

@Nolan - De projekter som jeg har set bliver lavet på HTX er faktisk ok - Og lærene har nok fat i hvad det vigtige er i det her projekt.

Er dog enig i at man skal bruge de kraftige dioder (3W+) til en lampe der skal bruges til et saltvandsakvarie..
En eller flere strømbegrænsede spændingsforsyninger er efter min mening en ganske ok måde og lave en demonstration på.

/Henrik
Brugeravatar
aiszaxs
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17

Indlæg af aiszaxs »

folk har lidt misforstået emnet her og jo hvem kan ikke huske ohms lov ? U=r*i dvs modstand = strøm*spænding.. men fuck det :)

vi har fået lavet en farvepallet på computeren som vi kan styre det med :)

Simon M
AndersNT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af AndersNT »

Lader til at jeg ikke er den eneste som har en skarp holdning til dit projekt.

Men for nu at bringe mit spørgsmål op igen.
- Hvad har du gjort af forarbejde til projektet?

Research osv.

Vil stadig meget gerne hjælpe, men syntes ikke helt du har klarlagt hvad du behøver hjælp til i forhold til de kommentarer som er kommet i denne tråd.

Ps.

Ohms lov er rigtigt nok U = I x R, men det er Spænding = Strøm x Modstand.

Tror dog bare du har skrevet forkert :D :T
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Nolan »

aiszaxs skrev:....hvem kan ikke huske ohms lov ? U=r*i dvs modstand = strøm*spænding.. men fuck det :)
....

Hmmmm ?
Jeg sidder på mine hænder.....
Brugeravatar
aiszaxs
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17

Indlæg af aiszaxs »

haha :D ja okay :) men skal li høre . hvor mange milicandler tror i jeg behøver op på ? har fundet fra 30.000 til 675.000 men med 12grader spredning .(nogle yder 180 lumen)
eks
HVID DIODE!

Technical specification:

Colour: white
Color temperatur: 6500K
Current: 350mA
Power: 1,2W
Viewing angle: 12°
Brightness: 675000mcd <------------ :sneaky2:

BLÅ DIODE!

Technical specification:

Colour: blue
Wave lenght: 468nm
Current: 350mA
Power: 1,2W
Viewing angle: 12°
Brightness: 157000mcd

jo. hvor store lysbølger er det godt for saltvand ? altså jeg tænker blå/hvid, ca 465nm eller sådan noget ? (spørger jeg dumt ? )

Simon M
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

du skal op i nogle 3v dioder, hvis du ønsker at din lampe sku ku holde sps.
Brugeravatar
aiszaxs
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17

Indlæg af aiszaxs »

du mener W ;) men ja :) betyder det så meget hvis vi bare kan få nok milicandler i output :) ? men har fingrene i dioder på 9w pt.. (brugbare på luftfartøjer) :P det blir lidt sjovt

Simon M
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"