Hvorfor dør nogle af mine fisk???
- Kenneth Jensen
- Rev haj
- Reactions: 0
- 16
- Postnummer: 9800 Hjørring
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Hjørring
- Kontakt:
Hvorfor dør nogle af mine fisk???
Hej
Jeg har de sidste 14 dage mistet 3 fisk; en pudsefisk, en rød scooter blenny og en paletkirurg.
Jeg forstår slet ikke hvorfor - de har set ud til at trives og har alle spist, men pludselig er de væk -
ligger nok døde et sted.
Min værdier de sidste 3 uger har ca været:
temp - 28 grader
Salt - 1023
KH - 10 (Salifert)
No2 - 0,05 (RSM)
No3 - 12,5/2,5 (RSM)
Ca - 400
Mg - 1300
De fisk der går i akvariet nu er; 1 gul kirurg, en boksereje, 2 klovnefisk, en sandsøstjerne og en gul halet damsel
(den rolige af slagsen)
Jeg mener ikke nogen af disse faktorer/fisk burde være skyld i mine fisks død
-
MEN HVAD SÅ!!??
Kenneth
Jeg har de sidste 14 dage mistet 3 fisk; en pudsefisk, en rød scooter blenny og en paletkirurg.
Jeg forstår slet ikke hvorfor - de har set ud til at trives og har alle spist, men pludselig er de væk -
ligger nok døde et sted.
temp - 28 grader
Salt - 1023
KH - 10 (Salifert)
No2 - 0,05 (RSM)
No3 - 12,5/2,5 (RSM)
Ca - 400
Mg - 1300
De fisk der går i akvariet nu er; 1 gul kirurg, en boksereje, 2 klovnefisk, en sandsøstjerne og en gul halet damsel
(den rolige af slagsen)
Jeg mener ikke nogen af disse faktorer/fisk burde være skyld i mine fisks død
-
MEN HVAD SÅ!!??
Kenneth
- Mathias_C
- Rev haj
- Reactions: 8
- 19
- Postnummer: 9330 Dronninglund
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Nordjylland
Re: Hvorfor dør nogle af mine fisk???
Hvor langtid har akvariet kørt og med hvor stort interval har du tilsat nyt liv (fisk) ?
Derudover mener jeg også at nogle af fiskene ikke er ejnet til et 130l akvarie, og det kan derfor have været stressende for dem hvis det har været for store individer, her tænker jeg især på gul kirug og palet kirug.
Yderligere er pudsefisken og scooter blennyen heller ikke af de næmmeste fisk, og alt efter hvor langtid akvariet har kørt er det også tvivlsom med en scooter blenny, ved mindre du har fået den til at tage frostfoder?
En anden årsag kunne være at du have noget utøj i akvariet :/ høre du kliklyde fra akvariet ?
Derudover mener jeg også at nogle af fiskene ikke er ejnet til et 130l akvarie, og det kan derfor have været stressende for dem hvis det har været for store individer, her tænker jeg især på gul kirug og palet kirug.
Yderligere er pudsefisken og scooter blennyen heller ikke af de næmmeste fisk, og alt efter hvor langtid akvariet har kørt er det også tvivlsom med en scooter blenny, ved mindre du har fået den til at tage frostfoder?
En anden årsag kunne være at du have noget utøj i akvariet :/ høre du kliklyde fra akvariet ?
MVH
Mathias
STATUS:
300 l waterbox opstartet primo 2022 - mixed reef
Mathias
STATUS:
300 l waterbox opstartet primo 2022 - mixed reef
- Kenneth Jensen
- Rev haj
- 16
- Kontakt:
Nej jeg synes ikke jeg hører kliklyde - hvad kunne det være?
Ingen af kirurgerne er særligt store, og de har det godt i det 130 liters.
Før de her fisk kom i samtidig, var der gået ca. 10 dage, fra det sidste - 2 klovnefisk,
var kommet i.
Scooter blennyen tog froskfoder - derfor turde jeg købe den.
Kenneth
Før de her fisk kom i samtidig, var der gået ca. 10 dage, fra det sidste - 2 klovnefisk,
var kommet i.
Kenneth
- Stephensen
- Foxface
- 17
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: Foran computeren...
Man siger jo også 1 fisk om måneden for at akvariet kan vænne sig til det, så det er måske lidt hurtigt. Der kan nu være mange grunde til at du har mistet fisk, men hvis de spiser og var i god stand, så er det altid svært. Har selv lige mistet 3 anthias som var i god stand og spiste, men de døde alligevel. Nogen ting finder man aldrig svaret på.
-
- Rev haj
- Reactions: 2
- 19
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990
det er heller ikke de nemme fisk du har med at gøre,pudsefisken lever ikke længe i akvarier og burde forbydes,blennyen spiser pods og paletten kræver noget større end 130 literKenneth Jensen skrev:Hej
ligger nok døde et sted.
temp - 28 grader
Salt - 1023
KH - 10 (Salifert)
No2 - 0,05 (RSM)
No3 - 12,5/2,5 (RSM)
Ca - 400
Mg - 1300
(den rolige af slagsen)
MEN HVAD SÅ!!??
Kenneth
- og nitrit burde ikke være målbar,det er ren gift
- Helena
- Rev haj
- 17
- Postnummer: 5240 Odense NØ
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Odense NØ
Hvad er din målestok for at dine fisk har det godt?? At de er døde er da vist ikke lige etKenneth Jensen skrev:Nej jeg synes ikke jeg hører kliklyde - hvad kunne det være?
var kommet i.
Kenneth
sundhedstegn, men som sagt, så tror jeg også at din mængde af fisk, er en stressfaktor, plus at nogle af dem ikke lige er nemme fisk, de eneste af dine fisk, der efter min mening passer i dit akvarie er klovnfiskene, Kiruger har ikke noget at gøre i et 130l medmindre de er meget små, eller der er planlagt en opgradering.
Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
- Hvidtfeldt
- Rev haj
- 18
- Geografisk sted: 5240 Odense
Der er ikke plads til at hver fisk i akvariet kan se sit eget lille territorie.
Og så det at du har tilsat så mange på en gang har helt sikkert osse gjort noget ved dit vand.
Det er nok det der er grunden.
Og så det at du har tilsat så mange på en gang har helt sikkert osse gjort noget ved dit vand.
Det er nok det der er grunden.
Akvarie på 250 L i opstarts fasen!
- Carsten
- Rev haj
- Reactions: 10
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Mange fisk bliver unødigt stresset af en pudsefisk. De har ingen mulighed for at komme væk fra den. Og den er heller ikke en let fisk, faktisk ganske svær og som Ole skriver lever de sjældent længe i akvariet.
- ronny.w
- Rev haj
- Reactions: 1
- 18
- Postnummer: 6700 Esbjerg
- Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong
- Kontakt:
Hmm jeg har da en pudsefisk som har levet i godt og vel 2 år efterhånden og før jeg fik den har den gået hos en anden i over 1 årole. skrev:det er heller ikke de nemme fisk du har med at gøre,pudsefisken lever ikke længe i akvarier og burde forbydes,blennyen spiser pods og paletten kræver noget større end 130 literKenneth Jensen skrev:Hej
ligger nok døde et sted.
temp - 28 grader
Salt - 1023
KH - 10 (Salifert)
No2 - 0,05 (RSM)
No3 - 12,5/2,5 (RSM)
Ca - 400
Mg - 1300
(den rolige af slagsen)
MEN HVAD SÅ!!??
Kenneth

- joekill
- Rev haj
- 19
- Postnummer: 4600 Køge
- Saltvand siden?: 1994
- Geografisk sted: 4600
Du har vist også mere vand end 130L eller hva ?ronny.w skrev:Hmm jeg har da en pudsefisk som har levet i godt og vel 2 år efterhånden og før jeg fik den har den gået hos en anden i over 1 årole. skrev:det er heller ikke de nemme fisk du har med at gøre,pudsefisken lever ikke længe i akvarier og burde forbydes,blennyen spiser pods og paletten kræver noget større end 130 literKenneth Jensen skrev:Hej
ligger nok døde et sted.
temp - 28 grader
Salt - 1023
KH - 10 (Salifert)
No2 - 0,05 (RSM)
No3 - 12,5/2,5 (RSM)
Ca - 400
Mg - 1300
(den rolige af slagsen)
MEN HVAD SÅ!!??
Kenneth

-
- Naso kirurg
- 17
- Postnummer: 6950 Ringkøbing
- Geografisk sted: Vestjylland
jeg havde en pudsefisk i mit rsm, men den døde efter 3 uger... Så spiste mine rejer den rimelig hurtigt. Den lever kun af parasitter på andre fisk.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions: 10
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Det er ikke helt rigtigt. Men de kan være mere en svære at få til at tage andet foder.prezn skrev: Den lever kun af parasitter på andre fisk.
-
- Foxface
- 17
- Postnummer: 2860 Søborg
- Saltvand siden?: 2008
Jeg har en pudsefisk den har gået i mit akvarie i over et år. Den har også klaret at jeg byttede mit akvarie ud med det nye RSM 250 og så spiser den alt slags foder...
- Kenneth Jensen
- Rev haj
- 16
- Kontakt:
Nå.....
men jeg må hellere selv samle lidt op, og forsøge at se gennem nogle af "skældsordene".
Men.... jeg venter med flere fisk før der er de koraller i jeg vil have - mon der også kun må komme
én i af gangen af dem????
Den pudsefisk jeg havde spiste også artemia og mysis, så den var nærmest altædende.
Jeg har nu - efter 10 uger taget min pose med aktivt kul op. Jeg tænker der sad en masse skidt i den,
så mon ikke den MEGET LILLE målelige nitrit forsvinder nu.
Jeg takker for alle svarene, og glæder mig over, man lærer så længe man lever, og gudskelov
for man ikke vidste ALT før man købte, for så ville et forum som dette jo ikke eksistere!
Kenneth
men jeg må hellere selv samle lidt op, og forsøge at se gennem nogle af "skældsordene".
Men.... jeg venter med flere fisk før der er de koraller i jeg vil have - mon der også kun må komme
én i af gangen af dem????
Den pudsefisk jeg havde spiste også artemia og mysis, så den var nærmest altædende.
Jeg har nu - efter 10 uger taget min pose med aktivt kul op. Jeg tænker der sad en masse skidt i den,
så mon ikke den MEGET LILLE målelige nitrit forsvinder nu.
Jeg takker for alle svarene, og glæder mig over, man lærer så længe man lever, og gudskelov
for man ikke vidste ALT før man købte, for så ville et forum som dette jo ikke eksistere!

Kenneth
- Helena
- Rev haj
- 17
- Geografisk sted: Odense NØ
Du skal ikke tage det som skældsord, du skal tage det som at vi alle vil dit bedste, og gerne vil have at du kommer godt videre herfra, der er så mange fælder i denne verden, og hvis du spørger en forhandler, vil de fleste fortælle dig det du gerne vil høre, og der er næsten ingen grænser for hvad du kan have i 130L 

Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
- Lars S
- Rev haj
- 19
- Postnummer: 8963 Auning
- Saltvand siden?: 1989
- Geografisk sted: Auning - Djursland / Jylland
- Kontakt:
Ja det er nok mig, men Damsler
det er tit nogle sataner
især i mindre akvarier, og jeg har aldrig hørt om en rolig og fredelig damsler, når de har gået i den samme tank længe.
Jeg havde en blå damsler, den kostede mig rigtigt mange fisk ( & penge
) den stressede nogle af mine fisk, så den vil jeg nok lige ''bade'' i
Men ellers så er det ikke et særligt stort akvarie til 2 kiruger, også selv om de er små/mindre.

Jeg havde en blå damsler, den kostede mig rigtigt mange fisk ( & penge

Men ellers så er det ikke et særligt stort akvarie til 2 kiruger, også selv om de er små/mindre.
Mvh. Lars Steen

530 l. Low tech.
http://www.websteen.dk import bla. saltvands artikler fra Kina & Hong Kong.

530 l. Low tech.
http://www.websteen.dk import bla. saltvands artikler fra Kina & Hong Kong.