planen er at jeg køber nogle grundarmature og skifter glimtænderen så det kan trække et krafitigere rør, men ved ikke om det skal være T5 eller T8, hvad for jeg mest lys ud af kontra økonomi..
mit akvarie er på 168 liter L,B,H 80,35,60cm
Ikke helt. I dette tilfælde er det blot forkoblingen og fatningerneseier skrev:en controller er lampen blot uden røret.
havde det ikke været fordi at der også skal betales en el-regning ind imellem så havde jeg ikke haft nogen betænkning, så skulle der bare en stor HQI op, men da jeg ikke har lyst til at skulle betale en formue i el prøver jeg bare at finde nogle guide tråde til minimums krav..Hofmann skrev:T5 giver ca. 2 gange så meget lys som T8 vil gøre...
og da du gerne vil have koraller skal du have så meget lys du kan få....
Det er jo da logik at der er forskel på 350 w og 75 wstefan_sørensen skrev:jeg mener bare at der er forskel på om jeg har 250w HQI + 2 x 54w T5 end hvis jeg bare har f.eks 3 x 24w T5..
men kan de ikke ca lyse et år, altså T5??
giver HQI'en et skapere og klare lys??
den mindste HQI er på omkring 70, ikk??
ved du hvor man kan få den..?
okay, det var jeg ikke klar over, men jo så vælger jeg nok også T5 for HQI som du siger må give noget skygge på bag siden af stenene..ole. skrev:giesemann laver 70w hqi i deres nova serie ,prøv google
pr. punktum er hqi lys skarpere,men 1600w lys er stadig 1600w om det er t5 eller hqi,,jeg foretrækker t5 da jeg syntes hqi gir for meget skygge i akvariet...
akvariet er l:80 d:35 h:60 168 liter..Carsten skrev:Det er jo da logik at der er forskel på 350 w og 75 wstefan_sørensen skrev:jeg mener bare at der er forskel på om jeg har 250w HQI + 2 x 54w T5 end hvis jeg bare har f.eks 3 x 24w T5..
men kan de ikke ca lyse et år, altså T5??
giver HQI'en et skapere og klare lys??
den mindste HQI er på omkring 70, ikk??
ved du hvor man kan få den..?
Men hvor stort er akvariet??
Og ikke mindst hvad vil du holde??
jo, de kan da godt brænde i et år, og langt længere, men skla du holde koraller i akvariet, skal du regne med en udskiftning et sted mellem 6 til 9 måneds interval
Det vil ikke hjælpe ret meget. Det er højden og længden der er problemet.stefan_sørensen skrev:jeg har ikke bestilt akvariet endnu, har et bord stående jeg kan bruge, og så tog jeg bare den højde jeg gerne ville have.. men har mulighed for at bygge bordet lidt ud så akvariet kan blive 80 x 45 x 60cm
kan det hjælpe på det??
Helt enig, 45 cm er ikke så højt, men 80 cm er heller ikke ret langt. Som Hvidtfeld skriver er det svært at lave noget pænt Aquascaping, når akvariet er alt for højt i forhold til bredden. Det er jo stort set kun et stendige du kan lave.stefan_sørensen skrev:synes bare ikke at 45 er så højt, men der er selvfølgelig nogle ting som skal spille sammen før det virker.. glad for dit indlæg, ellers havde jeg nok fået problemer senere.. må lige tilbage til tegnebordet...
Lige præcis sådan et akvarie jeg går og ønsker mig. Dog kun 100 cm i længden. Dejligt at høre at det ikke er nogen helt dumme mål jeg har tænkt mig ;Damddurin skrev:Jeg er selv lidt overrasket over hvor fladt 40cm i dybden ser ud, da saltvand trækker det optisk mere sammen end ferskvand gør.
Og bare det at jeg gik fra et 128L til 160L med 20cm mere i længden hjalp en del på opbygningen af stensætningen og jeg vil helt klart vælge en større dybde, hvis jeg skal have større akvarium i fremtiden. F.eks. L=100(120)cm H=50cm D=70cm hvilket giver 350L eller 420L ved 120cm i længden...