lyskasse??

Forum hvor du kan læse og dele gør-det-selv tips og ideer.
Besvar
stefan_sørensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2009

lyskasse??

Indlæg af stefan_sørensen »

jeg skal have lavet en kasse som skal stå oven på akvariet... og skal derfor have lavet noget lys deri..
jeg har tænkt mig at sprøjt spray lim på hele indersiden af kassen og så beklæde den med sølv papir eller noget andet blankt, sølvpapir og jo alu men ved ikke lige hvad der ellers findes.. men skal have noget lys og syntes de færdige armature er lidt peppert så jeg tænkte at jeg måske kunne tage et helt almindeligt et og sætte et kraftigt lysstofrør i, ville så have 2-3 af disse armature i kassen og så sætte nogle reflektore på rørene.. men ville dette kunne lade sog gøre, nogen som har erfaringer med dette eller ligende??
SÆLGES:
530 liter + 86 liter sump
kan ses her:
viewtopic.php?f=94&t=26107
Brugeravatar
Celia
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 4000 Roskilde
Geografisk sted: 4000 Roskilde

Re: lyskasse??

Indlæg af Celia »

Vi skal til at bygge en lyskasse, det bliver i træ der males indvendigt med en høj glans. Jeg har kigget en del på www.fish-street.com og har tænkt mig at købe nogle reflektore og DIY kit til HQI og så har jeg nogle alm. T5 amaturer til blåt lys.
Jeg vil ikke give mange penge for en gisemann lampe eller lign når det aligevel skal pakkes ind ;-)

Billede
Venlig hilsen
Cecillia
Der var engang et saltvandseventyr, nu er jeg bare rusten
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Randers
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

stefan_sørensen skrev:jeg skal have lavet en kasse som skal stå oven på akvariet... og skal derfor have lavet noget lys deri..
jeg har tænkt mig at sprøjt spray lim på hele indersiden af kassen og så beklæde den med sølv papir eller noget andet blankt, sølvpapir og jo alu men ved ikke lige hvad der ellers findes.. men skal have noget lys og syntes de færdige armature er lidt peppert så jeg tænkte at jeg måske kunne tage et helt almindeligt et og sætte et kraftigt lysstofrør i, ville så have 2-3 af disse armature i kassen og så sætte nogle reflektore på rørene.. men ville dette kunne lade sog gøre, nogen som har erfaringer med dette eller ligende??
- Ikke sølvpapir... Mal den istedet i en hvid højglans, og køb nogle gode reflektorer...

Billede

Billede

Billede

Billede

Se min byggetråd for flere detaljer...
/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
stefan_sørensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

William Jr skrev:
stefan_sørensen skrev:jeg skal have lavet en kasse som skal stå oven på akvariet... og skal derfor have lavet noget lys deri..
- Ikke sølvpapir... Mal den istedet i en hvid højglans, og køb nogle gode reflektorer...

Billede

Billede

Billede

Billede

Se min byggetråd for flere detaljer...
hvad med det tape som VVS'er bruger til gamle rør så det ligner nyt, det også noget chrom noget, ville bare mene at det kastede mere lys fra sig end hvid maling??
det ser sku ellers rigtig fint det du har lavet.. hvor mange watt vil du tro jeg skal bruge pr lampe hvis jeg har 3 lysstofrør det ene med blåt lys??
SÆLGES:
kan ses her:
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

- Mit eneste hensyn da jeg frarådte sølvpapir er at det er elektrisk ledende... En dårlig kombi med især saltvand!!!

Jeg kører med 4x 54 w T5 og 2x 250 HQI
/Flemming,

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
stefan_sørensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

William Jr skrev:- Mit eneste hensyn da jeg frarådte sølvpapir er at det er elektrisk ledende... En dårlig kombi med især saltvand!!!

det ser også ud som om du har en kæmpe bajle :GO
min bliver kun på 168 og 54 i sumpen.. 80x35x60 LxBxH har intet forstand på det med lys, har ikke rigtig noget at forholde mig til så er lidt blank.. har du nogen idé om hvad jeg skal sætte op, bare et slag på tasken..
kan man bruge alm halogen pære, har en lampe jeg kunne bygge om, den bruger en pære som hedder R7s 150W 1920 Lumen
SÆLGES:
kan ses her:
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

stefan_sørensen skrev:
William Jr skrev:- Mit eneste hensyn da jeg frarådte sølvpapir er at det er elektrisk ledende... En dårlig kombi med især saltvand!!!

det ser også ud som om du har en kæmpe bajle :GO
min bliver kun på 168 og 54 i sumpen.. 80x35x60 LxBxH har intet forstand på det med lys, har ikke rigtig noget at forholde mig til så er lidt blank.. har du nogen idé om hvad jeg skal sætte op, bare et slag på tasken..
kan man bruge alm halogen pære, har en lampe jeg kunne bygge om, den bruger en pære som hedder R7s 150W 1920 Lumen
- Du kan sandsynligt bruge lampen... Men kaste pæren væk da jeg tror at den vil lyse for gult! Jeg kender ikke din lampes mål, men det kunne være fint om du har plads til at flankere lampen af 2- 3 rør.

Jeg træder til side her for flere meninger, og større viden end jeg :GO
/Flemming,

stefan_sørensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

du har 4x 54W, er det nogle specielle rør, eller er det helt almindelig som man kan købe i byggemarkeder og ligende?? det blå lys folk bruger, er det rigtigt UV lys eller bare blå rør??
SÆLGES:
kan ses her:
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

stefan_sørensen skrev:du har 4x 54W, er det nogle specielle rør, eller er det helt almindelig som man kan købe i byggemarkeder og ligende?? det blå lys folk bruger, er det rigtigt UV lys eller bare blå rør??
Jeg har to af disse:

http://petsupply.dk/product_info.php?cP ... ts_id=3048
- Og to af disse:

http://petsupply.dk/product_info.php?cP ... ts_id=3047

Ikke UV lys... Det er "bare" blå rør.

Og dem i byggemarkeder lyser efter min mening for gult!!
/Flemming,

Besvar

Tilbage til "DIY - Gør-det-selv"