Røde alger i stor stil

Forum for generel snak omkring saltvand.
keanu
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions: 0
17
Postnummer: 2400 København NV
Geografisk sted: København NV

Røde alger i stor stil

Indlæg af keanu »

Hej!

Jeg har et problem som i kan se på billederne, og et par spørgsmål dertil.

Jeg har har disse alger i nogle måneder efterhånden og de blive ved med at komme. den vækst der kan ses på billeder fjerner jeg ca. en gang om ugen og det kommer så igen :/ Det fanger nogle bobler i det, og der ser forfærdelig ud synes jeg (kan forstå på andre det evt. selv producerer ilt?)

Mit spørgsmål er om det er noget der skader i stor stil?
Hvad skal jeg gøre ved det? :?

Noget helt andet er, jeg har uploadet et billede af min anemone som min klovn sidder i (havde to klovne men den var ikke så glad for sin ven, så lad os bare sige han forbliver en alene boer ;))
Synes den ser noget trist ud, og det har den faktisk altid gjort, mener den var hvid da jeg købte den, ham i butikken siger der bare er nogen der sætter sig og slår sig sådan ud, passer der? havde jo lidt håber på noget med lange fange arme :)

Håber i kan hjælpe mig :)
Vedhæftede filer
Det er så billedet af den før omtalte anemone
Det er så billedet af den før omtalte anemone
Det her er min egen skyld det sidder på glasset, men det er bare for at vise hvordan det ser ud, det er nemmere at se der
Det her er min egen skyld det sidder på glasset, men det er bare for at vise hvordan det ser ud, det er nemmere at se der
det sidder over hele væggen
det sidder over hele væggen
Billede
Brugeravatar
Lars S
Rev haj
Rev haj
19
Postnummer: 8963 Auning
Saltvand siden?: 1989
Geografisk sted: Auning - Djursland / Jylland
Kontakt:

Re: Røde alger i stor stil

Indlæg af Lars S »

Tag noget vand fra akvariet kom nogle af de røde alger i og stil det hele i et mørkt skab i ca. 24 timer.

Bliver vandet rødt så er det cyano, det ligner det for mig.

Er de slimet og breder sig rimeligt hurtigt, der er nok ikke så mange lige når lyset er tændt, men det bliver mere og kraftigere rødt inden lyset slukker ?
Mvh. Lars Steen
Billede
530 l. Low tech.

http://www.websteen.dk import bla. saltvands artikler fra Kina & Hong Kong.
keanu
Dværg kejser
Dværg kejser
17

Indlæg af keanu »

Det har jeg ikke bemærket faktisk, jeg víl forsøge med vandet som du siger, jeg mener ikke det er noget der bliver "værre" i løbet af dagen, men at det faktisk er rimelig konstant, men igen har jeg ikke rigtigt lagt mærke til det :)

Hvis det nu er de alger, hvad så? hvor skidt er det? :)
Billede
Brugeravatar
Lars S
Rev haj
Rev haj
19
Kontakt:

Indlæg af Lars S »

Det er skidt, de kan lige så stille overtage hele dit akvarie dække og senere kvæle dine koraller.

Det kalds en alge men er faktisk en bakteriekultur, hvordan du fjerner dem, tjjaaa, det skal jeg nok prøve at lade være med at fortælle dig ( der er mange her på dette forum som er meget i mod min og andres måde ) men prøv at søg her på forummet under cyano, så skal du bare se :wink:
Mvh. Lars Steen
Billede
530 l. Low tech.

ivanj
Klovnfisk
Klovnfisk
16
Postnummer: 7800 Skive

Indlæg af ivanj »

Hvis det er cyano er det en bakterie som kan fjernes med antibotika ( red slime removal) du kan søge på cyanobacteria og få en fyldest gørende forklaring men det er fordi der er ubalance næringsstofomsætning i dit akvarie. mvh ivan
Brugeravatar
Lars S
Rev haj
Rev haj
19
Kontakt:

Indlæg af Lars S »

ivanj skrev:Hvis det er cyano er det en bakterie som kan fjernes med antibotika ( red slime removal) du kan søge på cyanobacteria og få en fyldest gørende forklaring men det er fordi der er ubalance næringsstofomsætning i dit akvarie. mvh ivan
Uha da da det tør jeg ikke skrive højt :wink: men det virker, hvis det er Cyano, men som du også skriver så er det KUN en symtom behandling.
Mvh. Lars Steen
Billede
530 l. Low tech.

keanu
Dværg kejser
Dværg kejser
17

Indlæg af keanu »

ok, så det eneste der er at gøre er at hælde antibiotika i? Jeg har læst om flere andre der har brugt det, og også hørt man ABSOLUT ikke skal bruge det? men hvis alternativet er det hele går til? har mistet næsten alle koraller jeg havde efterhånden, så jeg har ikke gidet købe flere sjovt nok.

Er der virkelig ikke andre muligheder? Som i skriver er det symptombehandling, der skal jo rettes op på balancen?
Billede
Brugeravatar
Helena
Rev haj
Rev haj
17
Postnummer: 5240 Odense NØ
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Odense NØ

Indlæg af Helena »

En faktor kan være manglede cirkulation af vandet, men mener også po4 kan være en årsag, ( uden at være 100% sikker), men først cyanotesten som Lars beskriver, vandet behøver kun at være en lille smule farvet, jeg må nok sige at jeg ikke er så bange for RSR, jeg har prøvet det med stor succes, MEN brugsanvisningen skal følges nøje. :GO
Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
keanu
Dværg kejser
Dværg kejser
17

Indlæg af keanu »

Helena skrev:En faktor kan være manglede cirkulation af vandet, men mener også po4 kan være en årsag, ( uden at være 100% sikker), men først cyanotesten som Lars beskriver, vandet behøver kun at være en lille smule farvet, jeg må nok sige at jeg ikke er så bange for RSR, jeg har prøvet det med stor succes, MEN brugsanvisningen skal følges nøje. :GO

Ok! super, tak, jeg er nu ret sikker med de beskrivelser jeg har læst, at det er de bakterier, jeg vil her efter påsken få købt mig noget til at fjerne det med :) skal afsted hele påsken nemlig :)
Billede
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
17
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Brian C »

så kunne du evt bruge påsken til at undersøge hvad årsagen til problemet kan være, ellers vil det bare komme igen efter behandling med RSR

og jo jeg er én af dem der er temmelig uenig med Lars S omkring brugen af antibiotika i akvarier, med mindre det er som absolut-totalt-strengt-sidste-udvej nødvendigt

det er langt bedre at lokalisere årsagen og så fjerne den, istedet for at symptombehandle
du kunne evt også bruge noget Zeo Coralsnow sammen med Zeobak, det skulle også være eminent til at fjerne den slags problemer

http://petsupply.dk/product_info.php?cP ... ts_id=4393
http://petsupply.dk/product_info.php?cP ... ts_id=4365

og vil man endelig bruge kemisk krigsførsel er det i mine øjne en bedre vej at gå

men som sagt, det vigtigste er at lokalisere årsagen

et par stikord kunne være

Fodring
Cirkulation, døde zoner
ophobning af snavs mellem sten eller i bundlaget
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
Brugeravatar
Lars S
Rev haj
Rev haj
19
Kontakt:

Indlæg af Lars S »

Jeg er helt enig med dig Brian C, men da det lyder som en saltvands forholdsvis nybegynder, så vil jeg mene at det måske var bedre at han fjerner Cyano først og derefter så ser på alt det andet han kan gøre, inden det evt. breder sig for meget.

Men rolig nu, vi ved jo ikke om det er Cyano, lav den test og kom tilbage med et svar, sp har vi igen noget at ''arbejde med''
Mvh. Lars Steen
Billede
530 l. Low tech.

Brugeravatar
UrbanSage
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
18
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: South Dakota
Kontakt:

Indlæg af UrbanSage »

Fodrer du anemonen?
Billede
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
17

Indlæg af Brian C »

Lars S skrev:Jeg er helt enig med dig Brian C, men da det lyder som en saltvands forholdsvis nybegynder, så vil jeg mene at det måske var bedre at han fjerner Cyano først og derefter så ser på alt det andet han kan gøre, inden det evt. breder sig for meget.
rart at se at vi også kan være enige :wink:
men jeg mener så bare det er et skråplan at lede nybegyndere og "forholdsvis" nye ind på...
men det er min mening, og du har din så vi kan jo bare blive enige om at vi er uenige på det område :wink:

og lad os så bruge kræfterne på at hjælpe ham med hans problem, og som du siger lad os afvente resultatet af testen

men jeg kunne godt tænke mig at høre lidt mere om teknikken
hvor meget flow der er i tanken?
hvor hvor meget fodrer du, og hvordan fodrer du?
og som Urban også spørger om fodrer du anemonen (den er en rigtig gris)
Mvh. Brian
keanu
Dværg kejser
Dværg kejser
17

Indlæg af keanu »

Brian C skrev:
Lars S skrev:Jeg er helt enig med dig Brian C, men da det lyder som en saltvands forholdsvis nybegynder, så vil jeg mene at det måske var bedre at han fjerner Cyano først og derefter så ser på alt det andet han kan gøre, inden det evt. breder sig for meget.
rart at se at vi også kan være enige :wink:
men jeg mener så bare det er et skråplan at lede nybegyndere og "forholdsvis" nye ind på...
men det er min mening, og du har din så vi kan jo bare blive enige om at vi er uenige på det område :wink:

og lad os så bruge kræfterne på at hjælpe ham med hans problem, og som du siger lad os afvente resultatet af testen

men jeg kunne godt tænke mig at høre lidt mere om teknikken
hvor meget flow der er i tanken?
hvor hvor meget fodrer du, og hvordan fodrer du?
og som Urban også spørger om fodrer du anemonen (den er en rigtig gris)

Hej!

Tak for svaret, jamen først kan jeg sige at jeg desværre ikke er hjemme hele påsken så det bliver først efterfølgende at jeg kan gøre noget aktivt :/

Nå men mht. cirkulation osv, så er det et ganske normalt RSM akvarie jeg har, så vidt jeg ved skifter det vandet 10 gange i timen, men der er helt sikkert en kæmpe død zone bag stenene så sikkert kunne være årsag?

Anemonen fodrer jeg overhovedet ikke, selvom jeg er blevet rådet til både det ene og andet, den får hvad den kan tage (Det åd faktisk min hugo fornyeligt, 24 timer gammel, den havde sidder fast i overløbet hvor jeg fik den fri, den var nok så afkræftet at den døde og røg direkte ind i anemonen)

Men jeg er glad for dit alternativ som du skriver ovenfor, det vil jeg lige undersøge nærmere, jeg har ingen erfaring med kemikalier i akvarier, men kan jo sige mig selv det ikke løser noget på længere sigt.

Kom til at tænke på om det kunne være det kul som RSM bliver leveret med? det er slet ikke blevet skiftet siden, har glemt alt om det, kan det hjælpe at få noget nyt i? :)
Billede
Musiker
Rev haj
Rev haj
18
Postnummer: 2100 København Ø
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af Musiker »

Jeg kender ikke RSM'en - Men mener de fleste anbefaler et ekstra powerhead (Tunze NanoStream 6025 eller 6045 er et godt bud) og sørge for at der slet ikke er døde zoner bag stenene.. Husk dog at din anemone ikke nødvendigvis er glad for de ændrede forhold. Og med et powerhead i bajlen er den i risikozonen for at blive hakket (ikke godt for akvariet, med hakket anemone)..
Jeg ville starte med og montere et ekstra powerhead og i den næste månedstid skifte 5-10L vand om ugen (hvis du har adgang til osmosevand) og prøv at suge så mange alger op som du kan komme afsted med.

Andre ting der er interesante og vide:
- NO3/No2 og PO4 værdierne
- Saliniteten
- Osmosevand til efterfyldning af fordampet vand?

Men i første omgang vil jeg sørge for at få blæst al snavs væk fra sten osv. Skift noget vand og sæt et powerhead i..

/Henrik
keanu
Dværg kejser
Dværg kejser
17

Indlæg af keanu »

Ok! det er jo en større omgang, men det er jo det hele værd, jeg vil helt sikkert forsøge den løsning :)
Jeg må se efter sådan en pumpe :)
Billede
Musiker
Rev haj
Rev haj
18

Indlæg af Musiker »

keanu skrev:Ok! det er jo en større omgang, men det er jo det hele værd, jeg vil helt sikkert forsøge den løsning :)
Håber da ikke det var mine råd du mener er en større omgang, hehe!
Jeg skifter 30L vand om ugen og det tager under en time når først osmosevandet er lavet.

Pas på med temperaturen i akvariet når du kommer en ekstra pumpe i.. Den giver noget varme - Og RSM er jo allerede kendt for at blive ret varmt.
keanu
Dværg kejser
Dværg kejser
17

Indlæg af keanu »

Musiker skrev:
keanu skrev:Ok! det er jo en større omgang, men det er jo det hele værd, jeg vil helt sikkert forsøge den løsning :)
Håber da ikke det var mine råd du mener er en større omgang, hehe!
Jeg skifter 30L vand om ugen og det tager under en time når først osmosevandet er lavet.

Pas på med temperaturen i akvariet når du kommer en ekstra pumpe i.. Den giver noget varme - Og RSM er jo allerede kendt for at blive ret varmt.
Nej jeg mener nu det var Brian der skrev noget med en anden effektiv metode til at fjene det :)

Jeg har generelt ikke været meget for at skrifte for meget vand i det da jeg ikke har udstyret til at lave osmose vand og bor i København hvor vandet indeholder en masse godt, men desværre så er det dårligt for akvariet :)

Var lige inde og tjekke priserne på den tunze pumpe på akvarieudstyr, 450. kr. ca. er udenmærket, men skal jeg til at købe udstyr til at lave det vand bliver det pludselig en dyre omgang :/ og når man er elev og der er familie forøgelse på vej til oktober så ved jeg ikke lige om der er råd, det må jeg se på :) Jeg må jo se hvad jeg kan ofre :P

Jeg satser på at se om klovnfisken har den pumpe liggende efter påske, så køber jeg den der :)
Billede
Musiker
Rev haj
Rev haj
18

Indlæg af Musiker »

Ja ok - Hvis du bruger vandværks vand så så kan en af grundene til dine alger nemt være pga de stoffer som kommer med når du efterfylder fordampet vand..
No3, No2 og Po4 må du hellere få målt? Men hvis du kun har en klovnfisk og en anemone.. Så er det ikke utænkeligt at du har nok filterkapacitet til at nedbryde de næringstoffer som kommer ind med vandet..
keanu
Dværg kejser
Dværg kejser
17

Indlæg af keanu »

Musiker skrev:Ja ok - Hvis du bruger vandværks vand så så kan en af grundene til dine alger nemt være pga de stoffer som kommer med når du efterfylder fordampet vand..
No3, No2 og Po4 må du hellere få målt? Men hvis du kun har en klovnfisk og en anemone.. Så er det ikke utænkeligt at du har nok filterkapacitet til at nedbryde de næringstoffer som kommer ind med vandet..

Ja ok :)

Nej jeg har mere end det, jeg har:

1 dværg kejser
1 muræne (ca. 15-20 cm vil jeg tro? har ikke lige spurgt den ;))
1 lille pink bars fra rødehavet
1 kofisk
1 halv stor reje og 1 lille

Det er det hele, jeg er nu godt klar over at ålen skulle svine en del
Billede
Brugeravatar
Lars S
Rev haj
Rev haj
19
Kontakt:

Indlæg af Lars S »

Ja undskyld jeg siger det, men det var da en underlig samling af fisk.
1 murene ( rovfisk der spiser hurtigt ) og så en kofisk som spiser mmeeeggeettt langsomt og så 2 rejer sammen med en murene, det kan da kun gå galt tror jeg.

Men en murene på 15 - 20 cm. sammen med andre fisk i så ''lille'' akvarie, er det ikke for meget ?

jeg vil tro af ud selv har bedt om ikke bare vand problemer, men også fiske/ reje død/ forsvinden med tiden :(
Mvh. Lars Steen
Billede
530 l. Low tech.

keanu
Dværg kejser
Dværg kejser
17

Indlæg af keanu »

Lars S skrev:Ja undskyld jeg siger det, men det var da en underlig samling af fisk.
1 murene ( rovfisk der spiser hurtigt ) og så en kofisk som spiser mmeeeggeettt langsomt og så 2 rejer sammen med en murene, det kan da kun gå galt tror jeg.

Men en murene på 15 - 20 cm. sammen med andre fisk i så ''lille'' akvarie, er det ikke for meget ?

jeg vil tro af ud selv har bedt om ikke bare vand problemer, men også fiske/ reje død/ forsvinden med tiden :(

Har faktisk ikke haft nogen problemer med det, endnu må jeg heller skynde mig at sige, men har da overvejet det :)
Jeg er med på alt hvad du siger? lige bort set fra det med hvor hurtigt de spiser? Skulle koen ikke nå at få maden? Jeg fodrer ålen med en pind he he den snupper ikke det andet :)
Billede
Brugeravatar
Lars S
Rev haj
Rev haj
19
Kontakt:

Indlæg af Lars S »

jeg ved self. ikke om din når at få noget at æde, men generelt så spiser en kofisk meget langsomt og svømmer landsomt, det er da absolut ikke en fiske samsætning som jeg vil tro kan gå samme i længere tid og da slet ikke noget som jeg vil anbefalde på nogle måder.

Lige noget andet, hvis du ''kun'' har de originale pumper på et rs akvarie, så er der måske ikke cirkulation nok, og en kofisk kan ikke eller har meget svært ved at klare stærk strøm, så du kan godt se at du skal modarbejde dig selv eller dine fisks behov, desværre.

Jeg er selv vild med kofisk, og har da også lavet et akvarie ( 325 L ) særligt kun til fisk der spiser og svømmer langsomt, bla. til kofisk og muligvis søheste & tangål osv.
Mvh. Lars Steen
Billede
530 l. Low tech.

keanu
Dværg kejser
Dværg kejser
17

Indlæg af keanu »

Lars S skrev:jeg ved self. ikke om din når at få noget at æde, men generelt så spiser en kofisk meget langsomt og svømmer landsomt, det er da absolut ikke en fiske samsætning som jeg vil tro kan gå samme i længere tid og da slet ikke noget som jeg vil anbefalde på nogle måder.

Lige noget andet, hvis du ''kun'' har de originale pumper på et rs akvarie, så er der måske ikke cirkulation nok, og en kofisk kan ikke eller har meget svært ved at klare stærk strøm, så du kan godt se at du skal modarbejde dig selv eller dine fisks behov, desværre.

Jeg er selv vild med kofisk, og har da også lavet et akvarie ( 325 L ) særligt kun til fisk der spiser og svømmer langsomt, bla. til kofisk og muligvis søheste & tangål osv.

Jeg må indrømme at det ikke er noget jeg helt er enig i faktisk, har haft kofisken ret længe nu, fik den samtidig med ålen, den svømmer gladelig i strømmen, nærmest legende, og ellers ligger og puster sandet op og leder vel efter ting og sager, den havde lidt svært ved strømmen i starten men det havde klovnen altså også. Koen har vokset sig ret stor efterhånden, og jeg må indrømme at jeg ikke lige kan genkende det med at den spiser vildt langsomt, den får vist massere at spise, både frost fodder og tang :)

Jeg har forresten ellers forstået fra anden side at rsm's cirkulation skulle være helt iorden mht. styrken, men at den så ikke kommer rundt i alle hjørner er noget andet, den skifter hele baljen 10 gange i timen hvilket skulle være tilstrækkeligt?
Billede
Brugeravatar
Lars S
Rev haj
Rev haj
19
Kontakt:

Indlæg af Lars S »

Det er da rigtigt godt hvis din kofisk trives, men det er ikke normalt det du beskriver, men fint at det går godt, det kan da kun glæde mig.

Nej, hvis du læser rundt omkring så er der mange der har været nød til at sætte mere cirkulation i deres RS, netop fordi at de ikke laver nok cirkulation i tanken, nu kan man ikke bare sige at 1o x i timen er nok, mange har været nød til meget mere ja over 40 X i timen, jeg selv i mit ene akvarie ( 530 ) har jeg min. 20 x og det er da absolut ikke formeget.
Mvh. Lars Steen
Billede
530 l. Low tech.

keanu
Dværg kejser
Dværg kejser
17

Indlæg af keanu »

Lars S skrev:Det er da rigtigt godt hvis din kofisk trives, men det er ikke normalt det du beskriver, men fint at det går godt, det kan da kun glæde mig.

Nej, hvis du læser rundt omkring så er der mange der har været nød til at sætte mere cirkulation i deres RS, netop fordi at de ikke laver nok cirkulation i tanken, nu kan man ikke bare sige at 1o x i timen er nok, mange har været nød til meget mere ja over 40 X i timen, jeg selv i mit ene akvarie ( 530 ) har jeg min. 20 x og det er da absolut ikke formeget.

Ok :) rart at høre nogle egentlige tal :) Jeg er jo begynder og vores akvarie er helt sikkert kun starten, det er et sted at begynde hvor man forhåbenlig lærer en masse og oplaver en masse begynder fejl uden at det skal koste en kassen både at komme i gang og fylde i det.
Jeg har måske været lidt blå-øjet overfor den forhandler jeg kan lide at bruge i københavn uden at nævne nogen navne, men hvis du spørger der så kan alt sgu næsten lade sig gøre :)

Ja mht. til koen så ved jeg ikke om det bare er tilfældigt og jeg bare er heldig, har en ven med 530 l. som vist har mistet et par stykker kort tid efter han har fået dem, det kan jo selvfølgelig skyldes en masse, men de er vist ret "svage" fra naturens side.

Noget helt andet er, jeg sidder og overvejer tiden når den ål skal ud, for det skal den jo før eller siden, hvordan fanger man den egentlig? jeg kan snilt lokke den ud, men nogen der har erfaring med det? noget man ikke skal gøre? de kan vel bide en smule hårdt? :P
Billede
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
17

Indlæg af Brian C »

et PVC rør med en prop i den ene ende og et stykke af murænens yndlingsfoder

du sulter lige murænen lidt tid så bliver den lidt mere dristig, i med røret med madingen inden i
så placerer du dig et sted hvor du kan holde øje med røret, når murænen så er i røret, tager du dit net og sætter for den åbne ende og vupti et stk muræne

brugte selv den metode da jeg skulle have min muræne ud mit 600 liters
Mvh. Brian
keanu
Dværg kejser
Dværg kejser
17

Indlæg af keanu »

Brian C skrev:et PVC rør med en prop i den ene ende og et stykke af murænens yndlingsfoder

du sulter lige murænen lidt tid så bliver den lidt mere dristig, i med røret med madingen inden i
så placerer du dig et sted hvor du kan holde øje med røret, når murænen så er i røret, tager du dit net og sætter for den åbne ende og vupti et stk muræne

brugte selv den metode da jeg skulle have min muræne ud mit 600 liters
Super! tusind tak, jeg overvejer kraftigt om den skal afsted, tror nu ikke den bliver solgt herinde, så lige at der er en anden med en magen til der prøver uden held!

Så forresten lige mht. til vandkvaliteten osv.
http://petsupply.dk/product_info.php?cP ... ts_id=2569
Hvad har i af erfaring med det? Det lyder godt nok utroligt? Kunne det være et fornuftigt suplement? jeg døjer med en dej "svæv" en gang i mellem synes jeg, den skulle vist tage noget af det?
Billede
Brugeravatar
Mickey86
Palet kirurg
Palet kirurg
17
Postnummer: 2300 København S
Kontakt:

Indlæg af Mickey86 »

easy life er en god ting har selv oplevet jeg fik stærkere farver på nogen koraler med det... men om det gør noget godt som de beskriver ved jeg ikk.. men det kan helt sikkert ikk skade om komme noget i en gang i mellem..
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
17

Indlæg af Brian C »

jeg bruger det som symptombehandling, en sjælden gang, hvis vandet skal klares lidt op, eller som jeg har oplevet at en anemone går i pumpen. vandet ser skidt ud, og lugter skidt efter sådan en omgang, men easylife ffm fik klaret vandet op
Mvh. Brian
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"