Har tegnet sump... Skal den laves sådan???

Forum hvor du kan læse og dele gør-det-selv tips og ideer.
Besvar
Brugeravatar
Lars Roland
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
16
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Odense C.
Kontakt:

Har tegnet sump... Skal den laves sådan???

Indlæg af Lars Roland »

Så prøver jeg igen efter og ha bygget nyt underskab til mit akvarie. Org. Juwel skabet blev for lille, så nu er der lavet nyt. Det har 4 mm. lydisolering og to store lydløse 140 mm. blæsere der kan justeres.

Jeg er ved at fremstille en sump til mit 120 Juwel. Der skal laves overløb i akvariet, som er 15,5 x 10,5 cm., da jeg har lavet en vinkel Reef keramik der er denne størrelse. To ned og et op. To ned i forskellige højder pga. sikkerhed. Men hænger mit setup sammen? Jeg har skitseret det her under... Kom meget gerne med kommentar, da det er første gang jeg laver sådan noget! Der er mål på tegningen...

Jeg har købt:

Tunze Doc 9010 skummer.
Tunze Silence 2400 l/h returpumpe.
Tunze Osmolator 3155.

Jeg sætter filtersok på nedløb fra akvariet, for at tage svæv i vandet.
Vedhæftede filer
Sump.jpg
Brugeravatar
UrbanSage
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
18
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: South Dakota
Kontakt:

Re: Har tegnet sump... Skal den laves sådan???

Indlæg af UrbanSage »

Din hoejre vaeg i midten skal vaere lidt lavere og vaeggen lige foer retur pumpen skal vaere lidt lavere igen. Det behoever ikke vaere meget, men det tillader sumpen at bliver overflade skimmet. Ellers er det et godt simpelt design.

Sumpen skal kunne rumme den maengde vand der vil komme fra displayet i tilfaelde af stroemsvigt osv :)
Billede
Brugeravatar
Lars Roland
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af Lars Roland »

UrbanSage skrev:Din hoejre vaeg i midten skal vaere lidt lavere og vaeggen lige foer retur pumpen skal vaere lidt lavere igen. Det behoever ikke vaere meget, men det tillader sumpen at bliver overflade skimmet. Ellers er det et godt simpelt design.

Sumpen skal kunne rumme den maengde vand der vil komme fra displayet i tilfaelde af stroemsvigt osv :)
Oki... Ja, så vandet flyver nedaf... Er det ok med 40 cm. 39 cm. og 38 cm.? Eller skal det være 40 cm. 38 cm og 36 cm.
Brugeravatar
Lars Roland
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af Lars Roland »

bump
Brugeravatar
UrbanSage
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af UrbanSage »

Nej, det behoever ikke vaere mere end et par millimeter. En centimeter er helt fint :)
Billede
Brugeravatar
Lars Roland
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af Lars Roland »

Oki... :GO

Så tror jeg der er styr på det hele.... Hvis der ikke er andet der skal rettes til? :-) Skal vi sige når 100 har læst det, er det godkendt :grouphug:

:y
Brugeravatar
UrbanSage
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af UrbanSage »

Er hele sumpen 52cm i laengden?
Husk ikke at sigte meget over 4x flow igennem per time.
Hvis vandet stroemmer for hutigt igennem saa vil der traekkes bobler med da de slet ikke vil naa at briste.
Billede
Brugeravatar
Lars Roland
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af Lars Roland »

Ja, hele sumpen er 52 cm lang. 30 dyb og 50 høj. Der kommer 2 x 25 mm. rør ned hvor jeg kan styre flowet med kuglehaner, havde jeg regnet med...? Der er den Tunze 2400 Liter/time returpumpe på til returløb.

Kan man styre flow med kuglehaner, eller skal man bare lade det løbe frit og lade returpumpen styre det efter hvor kraftig den er?
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af Musiker »

Nej man kan ikke som sådan styre flowet med kuglehaner på nedløbet. Så skal du have en på retur pumpen. Det man kan styre med kuglehaner på nedløbet. Er hvor højt vandet står i overløbet (og dermed hvor meget larm fra vandfald man har)
Jeg har sat kuglehane på mit nedløb..
/Henrik
Brugeravatar
Lars Roland
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af Lars Roland »

Jeps, man kan styre sit nedløb... Men jeg kom da lige i tanke om at jeg kan skrue op og ned for min returpumpe... Den kan stilles fra 200 - 2.400l/h... Så kan jeg vel styre flowet en smule. Selvom vandet self. også skal op i akvariet igen, så lidt tryk skal der være på...
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2100 København Ø
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af Musiker »

med 2400 liters retur skal den sandsynligvis bare kører fuld knald..
Brugeravatar
Lars Roland
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af Lars Roland »

Det var også ca. hvad jeg havde regnet ud... Med et løft på 2 meter ved 2400 L/t. skal der nok fuld knald på. Det passer vidst også ret godt med flow igennem sumpen. Der er ca. 1,5 meter op og der er et blødt buk til sidst ned i akvariet, så det passer vidst fint sammen.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Hvad så når slanger og pumpe begynder at slamme til??
Ville helt klart vælge en pumpe der er lidt kraftigere, f.eks en Aquabee 3000
Brugeravatar
Lars Roland
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af Lars Roland »

Jeg må jo rense det regelmæssigt. Der burde ikke komme så meget slam i røret på vej op da der ikke er knæk på røret. Kun et blødt bøj til sidst for at vandet løber ned i akvariet. Jeg må opgradere, hvis jeg bliver klogere... Men den burde kunne klare jobbet. Har lige målt efter og der er 1 meter og 25 cm. fra pumpestuds til blødt bøj på det 25 mm. pvc rør der går op.
Brugeravatar
Thomas
Foxface
Foxface
Reactions:
18
Postnummer: 6705 Esbjerg Ø
Geografisk sted: Esbjerg, Andrup

Indlæg af Thomas »

Det ser ud til at jeg ikke er den eneste som laver et Lido 120L om til saltvand :P

Din sump ser fornuftig ud med plads til lidt udvidelser i det ekstra rum som kun er en god ting.

Vores kommende søheste akvarie bliver med orginalt bord da jeg ikke tror at jeg kan snedekerer et ordenligt møbel som kæresten og jeg ville kunne holde ud at se på.
Så det bliver med en noget mindre sump med følgende mål: 39 x 31 x 30cm og bliver opbygget på næsten samme måde som dig har bare "skåret" den igennem på langs og vil lave refugie i den ene halvdel.
Rør føreingen er i princippet som dit med to nedløb, et hovede og et reserve med kuglehane regulering til både skummer og refugie.
Returen bliver drevet af en NewJet 1700 som yder ca. 1000L/t ved 1,25m højde som er mere end rigeligt for de små søheste så der vil blive lavet et tilbage løb fra returen som så havner i refugiet igen. hvis det så stadig er for meget bliver jeg nød til at drossle den ned.

Men du skal have alt muligt :h her fra med dit kommende/ igang værende projekt, vil følge det meget nøje :GO
Mvh. Kia og Thomas
130L RSM med Tunze doc 9002, kul og Rowaphos i "sumpen". Nitratfilter externt. kørt siden 2007
Brugeravatar
Lars Roland
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af Lars Roland »

Et Lido 120 er super flot til saltvand syntes jeg :happy: Jeg har fået bygget et rigtig fint bord, så der er plads til en god størrelse sump og der er plads til el, blæsere osv. Mit akvarie er sort og har fået bygget et fint sort underbord der kan holde til rigtig mange kg. :be:

Er glad for at høre at det hele burde hænge fint sammen. Jeg har lige siddet og tegnet det sidste på tegningen og regnet på sikkerhed. Overflade vandet i akvariet skal jo kunne være i sumpen, ved returpumpe svigt og omvendt skal vandet i returkammeret kunne være i akvariet, hvis de to returrør begge bliver stoppet til. Og det er der fint plads til...

Tegningen er nu finpudset og skal til glarmesteren i morgen. Jeg har fået bordet tre huller i akvariet og alt pvc er indkøbt. Jeg skal i Påsken sætte lydisolering, el og 2x140 mm. blæsere i bordet... Det skal også lige være 100% i vatter. Jeg skal også ha udskåret en ca. 1 cm. flamingo plade til under akvariet. Så der er lidt at lave i Påsken, til jeg efter Påske får sumpen tilbage i akvariet tilbage med isat overløb. Så der går desværre et par uger inden der er vand i endnu... :Peace:

Glæder mig... :GO
Besvar

Tilbage til "DIY - Gør-det-selv"