Jeg har haft saltvand i ca 3 år og haft flere forskellige små set-ups med indvendig sump før det nuværende blev indkøbt efter vi flyttede hus.
Akvariet er forholdsvis nyt, det blev opstartet i feb. 2008 med sten fra mit tidl. 325 L koral-setup og mit 250 L Deltec FOWL.
Jeg har desværre ikke ret mange billeder fra opbygningen det første halve år – vi renoverede hus færdig imens og det var egentligt en fejl at starte op. Det tog mig 6 måneder før lys, kabinet mm. Var færdigt. Dejligt med en tålmodig hustru.
Jeg har haft en del problemer med cyano og fiskedød under opstartsfasen ( de første 6 mdr. ) men nu virker systemet helt stabilt og har kørt uden væsentlige ændringer/dødsfald siden

Jeg har døbt mit rev i stuen for Ningaloo reef opkaldt efter det famøse rev på vestsiden af Australien. Et rev som egentligt er opstået et sted hvor omgivelser ikke burde være til koraller – et af de dykkermål som stør højest på listen over næste dykkerrejser.
Stenene er klasse 1, ekstremt lette. Mange kan saves i med en brødkniv så porøse er de. De fleste er købt i Tyskland. Hele stenopsætningen hviler på 6 søjler og danner nærmest et plateua 25 cm under lyset ved hjælp af større flade LS ( knap så porøse ). 4 af søjlerne er LS samlet med hvid ålborg portland cement og 2 af Reefkeramik. Der er ca 20 % reefkeramik i alt.
Der er størst cirkulation bag søjlerne så alt bundlag og skidt skubbes ud mod forruden.
Året rundt er der ca 15 grader i vores kælder så selvom der er 30 grader i stuen om sommeren når solen bager ind af vores store sydvendte vinduespartier holder akvariet sig på 28-29 grader. Om vinteren koster det lidt ekstra i strøm med 2 varmelegemer.

Tank:
765 L m. weissglas, nybygget hos Tropeakvarier. 170 x 75 x 60
I kælder
250 L sump med ekstra skillevægge til ”skidtfang” – renses hver 2. måned. Der står en indkøbskurv fyldt med ekstra LS.
160 L 2-delt refugium/frag.tank med 2 x 39 watt aquastabil T5. 1 del med koraller og 1 del med dværgdragefisk, 3 krabber og en masse caulerpa.
128 L ferskvandsoptankning.
128 L separat karantæneakvarium med cirkulation og LS under T5.
Teknik:
2 x tunze 6060 + 1 x 6080 ( har tidl. Haft mere cirkulation men synes det kører bedre nu )
Lys 2 x 250 watt DIY HQI
2 x 80 watt dæmpbar T5 ( snart 4 x 80 w )
Månelys fra mattronics
Aquabee 5000 retur
Ati bubblemaster 200 skummer
39 watt deltec uv.
Jumbo H&S kalkreaktor til 5000 L vand med 10 kg CO2 og manuel styring vha. pH-meter.
Nitratfilter til 3000 L ( DIY ombygget korallenwelt kalkreaktor )
Indvendigt filter med vat, aktivt kul og antiphos ( Skiftes hver måned )
DIY aut. Vandpåfyldning ( købt på SF )
2 x 300 watt varmelegemer

Kabinet:
DIY i reglar og mdf. Forsøgt bygget i samme farve/stil som væggen så akvariet ser ”lidt indbygget ” ud. Desværre slår mdf pladerne sig i vores stue og lågerne er allerede skiftet 1 gang.
Fremtidige projekter.
Bundlaget skal udskiftes til det hele fine fiji sugar sand for at opnå tykkere lag og i refugiet.
Der skal tilkobles 128 L refugium mere til sumpen – til mine 4 anemoner
Forsøgvis skift til 6 x 80 watt T5 når hqi brændere er færdige ( T5 er indkøbt )
Drøm om 250 l koldt dansk saltvand i kælder.
Alt mdf udskiftet til krydsfiner.
Og mht. til pris som der ofte bliver spurgt om. Jeg har heldigvis købt og solgt meget brugt udstyr på SF og i Tyskland. Og prøvet og testet flere forskellige skummere, lamper og pumper før jeg har bestemt mig for det nuværende udstyr. Jeg opgav regnskab et sted omkring 50K.
Jeg har suget viden til mig fra SF de sidste 3 år men har også investeret i 10 udmærkede saltvandsbøger som er ivrigt nærstuderet og abonnerer på http://www.tfhmagazine.com hvor jeg glæder mig til saltvandsdelen hver måned.
Jeg vil gerne benytte muligheden for at takke SF og alle medlemmerne for gode råd og hjælp utallige gange de sidste år. Uden SF er jeg ikke sikker på jeg var gået så langt indenfor denne hobby.

STOCKINGLISTE 765 L
Fisk + invertebrater:
2 paletkirurger
2 gule kirurger
1 z.desjardini
1 z. xanthurum
1 naso elegans
1 hvidbrystet kirurg
1 navarchus kejser
1 bispinosus dværgkejser
2 par kauderni
1 yellow wathcman goby http://dk.reeflex.net/tiere/405_Cryptoc ... inctus.htm
1 gobi http://dk.reeflex.net/tiere/413_Amblyel ... ndalli.htm
1 sandspiser
1 par occelaris klovne
2 anthias
1 par mandarinfisk ( som vist er 2 hanner )
1 koralvogter http://dk.reeflex.net/tiere/276_Neocirr ... rmatus.htm
1 fuzzy dværg dragefisk http://dk.reeflex.net/tiere/59_Dendroch ... pterus.htm
1 par dannebrosrejer
1 par debelius rejer
2 sandsøstjerner
1 lilla søstjerne fra floria
10-15 blåbenede eremitter
2 T. maxima 1 gold teardrop og en blå.
1 rørorm
4 bubbletip anemoner ( 2 lilla/grøn, 1 rød, 1 grøn ) – De bor i anemonesafe refugium.
Koraller:
SPS + LPS
9 arter acropora
3 arter montipora
1 porites m. rørorme
4 arter hjernekoraller
3 arter euphilia
2 arter tubinaria
4 arter calustrea
6 forsk. Fungia/tungekoral
Lobofylia, symfylia, tracefylia, wellsofylia, scomylia

Blødkoraller