Spandpumpe kontra skummer.

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Stig Hansen
Foxface
Foxface
Reactions: 0
16
Postnummer: 5762 Vester Skerninge

Spandpumpe kontra skummer.

Indlæg af Stig Hansen »

Hej forum
Hvad er egentligt årsagen til at de kan kører med spandpumper i USA og vi her i Europa kører med skummere.

hvis man skal køre med en spandpumpe er der så nogen der kan komme med en forklaring på hvad der skal i og hvorfor.
hvis i kun mener det kan lade sig gøre med skummer hvorfor kun det så ????

jeg må sige at hvis man kan nøjes med en spandpumpe vil det jo gøre det noget billigere og lettere at ændre ens feskvands plante akvarie
over til et saltvands akvarie??

glæder mig meget til at hører lidt kommentarer til dette emne ???

Venlig hilsen

Stig
Venlig hilsen

Stig
Mit akvarie viewtopic.php?f=93&t=25467
spdiving

Re: Spandpumpe kontra skummer.

Indlæg af spdiving »

Køb en skummer og brug spandfilteret til noget andet feks. Aktivt kul, fosfat medie eller nitrit filter.

Spandpumpen er besværlig i forhold til en skummer at bruge og skummeren er mere efiktiv.

Steen
Brugeravatar
Helena
Rev haj
Rev haj
17
Postnummer: 5240 Odense NØ
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Odense NØ

Indlæg af Helena »

Glem spandpumpen, den gør ingen gavn alligevel, kun som Steen siger med Rowaphos/ Aktivt kul, kan du få lidt fordel af den.
Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
Brugeravatar
Lars M
Rev haj
Rev haj
Reactions: 1
21
Postnummer: 9560 Hadsund
Saltvand siden?: 2001

Indlæg af Lars M »

Du kan på ingen måde sammenligne de to metoder til at fjerne affaldsstoffer på.

Spandpumpe:
En spandpumpe er grundlæggende en fysisk affiltrering af skidt og møj, med mindre du vil bruge det som et biologisk filter. Hvis du vil bruge det som bilogisk filter, skal du have et forfilter som fanger skidt og møj, således at spandpumpen kan køre i mange måneder uden at blive renset. Derved virker det på den måde, at der opbygges en bakterieflora som omsætter aerobt, dvs. ved at ilte specielt lange organiske molekyler til ammoniak, nitrit og nitrat. (tilsvarende for fosfat-kredsløbet) Pga. den relativt hurtige gennemstrømning får man ikke en anaerob (iltfri) nedbrydning dvs fra nitrat til frit kvælstof. Men det er jo så det der gerne skulle foregår i dine levende sten.
Du ender altså op med en masse nitrat, som du så skal skaffe dig af med på anden måde.

Skummer:
En skummer virker som du nok ved, ved at den mekanisk skummer proteinerne af. Det sker ved at proteinerne fæstner sig på de bitte små bobler, som skummeren producerer og de transporteres fysisk op i skummerkoppen, da boblerne bevæger sig op ad i skummeren. Derved forhindres proteinerne i overhovedet at indgå i næringskredsløbet, da de jo fjernes rent fysisk. Altså ud med skidtet inden det går i forrådnelse.
En skummer er en utrolig effektiv indretning, som fjerner rigtigt meget lort inden det går ind i kvælstofkredsløbet.

Så den ene forebygger opbygningen af forurening, den anden (spandpumpen) kan til en vis grad hjælpe med at bearbejde skidtet. Samt selvfølgelig fjerne en hel masse, hvis man skifter medie hurtigt nok, men så får man ikke en effektiv bakteriekultur.

Jeg har selv et 325l. som jeg har kørt i 6 år med en spandpumpe på. For et par år siden satte jeg en luftskummer på, da jeg ikke længere kunne opretholde ordentlige vandværdier.
Pt. fungerer det som oplagring for alt mit levende og der er nu 4 store gule kiruger, 1 paletkirurg, 2 klovnfisk, 9 chromis og diverse. Nu slår kombinationen af skummer og spandfilter slet ikke til længere, og derfor skifter jeg 20% vand hver anden uge, blot for at holde værdierne gode nok.

Så jo, man kan til en vis udstækning klare sig med et spandfilter, men jeg vil ikke anbefale det, og specielt ikke til en nybegynder, som ikke har erfaringen og fornemmelsen af hvornår noget er på vej til at skride den forkerte vej.
Selv har jeg lige købt en megaskummer til mit nye setup ud fra devisen at skidtet skal ud så hurtigt som muligt, inden det begynder at nedbrydes.

Håber det gav en rimelig forklaring, ellers må du stille flere spørgsmål.
Mvh.

Lars Mogensen
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions: 47
18
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Indlæg af nbd »

Glimrende spørgsmål, Stig. At man benytter spandpumper, sandfiltre etc. i USA og ikke her, ogikke skummer i samme omfang som os, skyldes formentlig tradition. Begge traditioner kan fremvise fine akvarier (og sikkert også akvarier, hvor setup'et ikke virker godt - men dem ser man ikke...).
Som Lars rigtigt skriver, resulterer filtrering gennem spandpumpe i en højere koncentration af næringssalte end vi saltvandsakvarister ønsker (algevækst!). Problemet er ikke så stort i planteakvarier, hvor planterne optager en del af disse næringssalte.
Skummerens fordel er at den fjerner højmolekylere stoffer, inden de nedbrydes. Man ender med andre ord ikke med helt så høje koncentrationer af næringssalte i akvariet.
Jeg bruger selv spandfilter. I starten blot med biologisk filtrering, hvilket efterhånden gav algevækst. Nu har jeg Rowaphos (binder fosfat) og aktivt kul i spanden. Jeg er netop startet på min egen version af denitirifkationsfiltrering. Jeg har sluttet filteret til en timer, der tænder pumpen i en halv time, slukker i 3 timer (hvor filtreret efterhånden bliver anaerobt og fremmer nitratrespirerende bakteriers omsætning af nitrat til atmosfærisk kvælstof), tænder en halv time, slukker i 3 timer... For at fremme processen tilsætter jeg 1 tsk. sukker dagligt som kulstofkilde til de nitratrespirerende bakterier.
Niels
Stig Hansen
Foxface
Foxface
16

Indlæg af Stig Hansen »

Hej
Jo tak det er rigtigt fint det du skriver lars men hvorfor kan de "OVER THERE" med spand og vi kan ikke ???

Det er egentligt det jeg ikke kan forstå. Gør vi noget som de ikke gør, eller omvendt. ???

ifølge diverse tråde på dette forum skifter rigtigt mange af de garvede jo ca. 10% vand om ugen alligevel. Hvorfor så ikke nøjes med en spandpumpe ??

en skummer fjerner jo faktisk også en hel del af de gode sporestoffer i vandet, på samme måde som den fjerner de dårlige ved at følge med boblerne op i koppen ???

Venlig hilsen

Stig
Venlig hilsen

Stig
Brugeravatar
Lars M
Rev haj
Rev haj
21

Indlæg af Lars M »

Stig, det skal jeg ikke kunne sige. Jeg mindes ikke at have set så mange akvarier som kører uden skummer.

Jeg kan kun tale ud fra min egne erfaringer :wink:

I øvrigt vil jeg lige nævne at jeg generelt ikke skifter ret meget vand, simpelthen fordi jeg ikke husker det/prioriterer det. Men lige i den situation jeg står i nu, gør jeg det. Ogjeg kan tydeligt se resultater af det.
Mvh.

Lars Mogensen
Musiker
Rev haj
Rev haj
18
Postnummer: 2100 København Ø
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af Musiker »

Jeg har ikke indtryk af at amerikanerne i større omfang kører med spandpumper?? De er glade for Deep Sand Beds (DSB), mangrover og store sumpe.. Men der er også mange som kører med kæmpe skummere... Algae scrubbers og alt muligt andet sjov..
Der er rigtig mange amerikanere og derfor vil man sikkert også se alle mulige forskellige mærkelige opsætninger..
Stig Hansen
Foxface
Foxface
16

Indlæg af Stig Hansen »

Hej igen ;o)

Har lige et spørgsmål til Niels (nbd) du skriver at du bruger aktivt kul. tilsætter du så ikke også en hel del ekstra mg. og andet.
Aktivt kul stjæler jo altså også en hel del af det gode i vandet eller hvad. ???

Venlig hilsen

Stig
Venlig hilsen

Stig
Brugeravatar
Lars S
Rev haj
Rev haj
19
Postnummer: 8963 Auning
Saltvand siden?: 1989
Geografisk sted: Auning - Djursland / Jylland
Kontakt:

Indlæg af Lars S »

Jo skummere er da mere effektive, end f.eks. i ''gammel dage'' for ca. 20 år siden, kørte vi ( mange af os ) kun med bundfilter, og så cirkulations pumper, men da slet ikke så kraftige pumper som i dag, men da skumme man også skifte ca. 20 % pr. 3 uge så kørte det fint nok - og T8 rør jo jo det var tider :K

Der er sket en hel del siden da :y men det har også gjort det meget nemmere at holde saltvands akvarie end dengang, mener jeg.
Mvh. Lars Steen
Billede
530 l. Low tech.

http://www.websteen.dk import bla. saltvands artikler fra Kina & Hong Kong.
Stig Hansen
Foxface
Foxface
16

Indlæg af Stig Hansen »

Ok hvis nu man forestillede sig at man vil bruge en del af de kraftige cirkulationspumper som man kan købe idag. Montere det antal som nu virkede for det valgte akvariestørelse. der skal selvfølgelig være den rette cirkulation. Og derefter monterede en spandpumpe med Zeolit og eventuelt kul (selvom at jeg er imod kul ) spandpumpen skal selvfølgelig sættes til at suge fra overfladen. 1. kg levende sten/liter som alle snakker om er et minimum. skiftede 10% vand 1 gang/uge. når skidtet ophobes i spandpumpen, ja så må den jo renses på samme måde som man gør i ferskvand, eller hvad ???

Hvad er det så lige der kan gå galt ???

Undskyld at jeg skal have det skåret ud i pap :-)

Venlig hilsen

Stig
Venlig hilsen

Stig
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions: 10
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Hvorfor er du så focuseret på spandpumper?? Du lyder lidt som en ferskvandsmand der gerne vil tage skridtet og blive akvarist, men dog ikke uden at have en livlinie tilbage til det simple. :T :biggrin:
Gennem årene har jeg set mange akvarier og setups fra USA, og mindes ikke at have set et med en spandpumpe. Det skulle vel ikke være en "downdraft" skummer du forveksler det med??
Zeovit duer ikke i et lukket beholder som en spandpumpe er, det skal rodes igennem hver dag.
Tvivler også meget stærkt på at du kan få en spandpumpe til at suge fra overfladen uden at den suger luft ind og derved stopper.
1 kilo sten/liter! så skulle jeg have lidt over 1 tons sten i akvariet, med så mange sten kan det da nok godt være at man kan undlade skummeren, for jeg tvivler meget på at der er plads til fisk i sådan et setup. En god levende sten fylder mere end den vejer.
Stig Hansen
Foxface
Foxface
16

Indlæg af Stig Hansen »

ja ja pr. 10 liter selvfølgelig :-) Jeg har da et lille Boyu at lege med :-) Har haft ferskvand i mange år synes planteakvarier har været det bedste de sidste par år har jeg rodet en del med discus fisk. Og skal nu være ærlig jeg springer 100% over på saltvand. skal da være ærlig og sige at jeg ville være glad hvis jeg kunne bruge det meste af mit ferskvands setup hi hi men det er nu ikke kun derfor jeg spørg. jeg spørg for at blive klogere på tingene og jo mange kører/kørte med spandfilter. jeg synes mere de spørgsmål jeg stiller ikke bliver besvaret. hvis du går længere op i tråden er der en som har kørt med spandfilter i 6 år ;-)
selvom at det kan være lidt generende at der bliver spurgt om dette gør jeg det alligevel.

kører iøvrigt helt uden skummer i mit boyu kun LS lidt koraller 1 reje 2 klovner og de sidste værdier jeg målte ser ud som følgende skifter 9 liter om ugen.

Marts 01-04-2009
Tirsdag
Magnesium Mg 1320
Calsium Ca 420
KH 10,9
PH 8,2
Nitrate NO3 2,5
Nitrite NO2 0
Ammonia NH4 0
Phosphate NO4 0

Venlig hilsen

Stig
Vedhæftede filer
P3250367 (450 x 600).jpg
Venlig hilsen

Stig
Brugeravatar
Lars M
Rev haj
Rev haj
21

Indlæg af Lars M »

Jo jo men der er altdå nogle ting der ændrer sig når man kommer op i en størrelse på måske 4-500l. Så tror jeg at det bliver for besværlig.
Mvh.

Lars Mogensen
Stig Hansen
Foxface
Foxface
16

Indlæg af Stig Hansen »

Ja det ved jeg selvfølgelig også godt der er jo nok heller ingen tvivl om at hvis det først går galt i et så lille akvarie
så går det meget stærkt. men det er nok også det hurtigere/lettere at få styr på igen vil jeg tro.

Lars M. du skriver du kan se resultater af dine vandskift. Tænker du her på farver af koralle eller klart vand ???

Stig
Venlig hilsen

Stig
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
18
Postnummer: 9530 Støvring
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

de akvarier jeg har set i usa der kørte på spandpumper, var fisk only. undre mig dog over denne lyst til at gøre det mere risikabelt, end det behøver at være.
Brugeravatar
Lars M
Rev haj
Rev haj
21

Indlæg af Lars M »

Ja, jeg var begyndt at få lidt grønne alger, og kunne også måle lidt fosfat. Efter jævnlige vandskift er værdierne igen på plads og algerne udvikler sig ikke længere.
Mvh.

Lars Mogensen
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions: 10
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Hvis du laver en rundsprøge herinde, vil du opdage at det er et meget lille antal der kører med spandfiltre. Og der er jo nok også en grund til at vi ofrer flere tusinde kroner på en gang plastik formet som et rør med en kop i toppen.

Jeg er af den overbevisning at et spandfilter ikke på samme måde som en skummer kan nå at nedbryde proteinerne inden det bliver til No2 og No3
Brugeravatar
seier
Dragefisk
Dragefisk
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: vordingborg

Indlæg af seier »

jeg har selv prøvet med spandfilter for længe siden og min konklusion er at det kan lade sig gøre med en lille belastning meget lille og kun hvis vandet tages fra overløb.

jeg kan tilslutte mig hvad andre har skrevet tidligere i tråden ,som jeg ser det er problemet at uden skummer skal der fjernes et problem,(no2,no3)
hvor med skummeren fjernes størstedelen af protein,affald mad mm inden det nedbrydes til der hvor det udgør et problem for økosytemet i akvariet. Det er vel og mærke i et setup der er opsat og dimmensioneret rigtigt med ordentlig skummer og cirkulation osv.

spandpumpen kan opsat som biofilter fjerne no2 men som med et rislefilter opstår der jo et biprodukt i form af no3 og denne form for filter vil lave en stor mængde af no3 som resten af systemet kan have vanskeligt ved at følge med i nedbrydningen af.

derudover mener jeg at der er problemet med at det skal renses jævnligt som vil resultere i en meget svingene biologisk filtrering da biomassen jo skal tiltage igen efter hver rensning som vi kender det fra ferskvand.

alt ialt kan man vel sige at det bare er nemere at fjerne skidtet fra akvariet inden det bliver et problem. frem for at skulle have belastningen af at det først skal rådne og igennem hele nedbrydningsprocessen med de problemer det kan medføre for akvariets beboere og vel især korallerne.

men igen det afhænger vel også af hvad man ønsker af sit akvarie jeg synes ikke man ser mange sps baljer med spandpumper uden skummer,jeg er ikke stødt på dem ihvertfald.
Stig Hansen
Foxface
Foxface
16

Indlæg af Stig Hansen »

Det synes jeg var en rigtig god og enkel forklaring Seier, mange tak. Det var nok lidt det svar jeg søgte. men jeg har stadig et spørgsmål :-)
vil de ugentlige vandskift på de 10 % ikke slæbe en del af den no2 og no3 ud eller det vil måske ikke være nok ???

Stig

sjovt at svaret kom fra en person med egen erfaring fra spandpumpe ;-) super.
Venlig hilsen

Stig
Brugeravatar
seier
Dragefisk
Dragefisk
19

Indlæg af seier »

det er jo svært at svare på om du kan klare det med 10 procent vandskifte. igen vil det jo afhænge af belastningen på akvarie, 300l med et par klovnfisk så nok ja et normalt "besat akvarie" så nej vil jeg mene. jeg indså ret hurtigt at det ikke ville kunne bruges til mit behov og jeg vil ikke anbefale at bruge tid på at køre på denne måde specielt ikke idag hvor man får kastet en fornuftig skummer i nakken til ingen penge dengang jeg prøvede dette havde jeg ikke mulighed for at prøve med skummer.
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions: 2
20
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2002

Indlæg af Lord Mike »

Stig Hansen skrev:Hej forum
Hvad er egentligt årsagen til at de kan kører med spandpumper i USA og vi her i Europa kører med skummere.
Nu har jeg aldrig kørt med spandpumpe i mit akvarie, og vil da ej heller udfodre akvariet med dette frem for en skummer da jeg ikke tør udfordre mit akvaries skæbne med sådan en stående. Men kan du ikke give et link til de akvarie hvor du har set et velfungerede saltvandsakvarie køre med spandpumpe frem for skummer :)
Brugeravatar
seier
Dragefisk
Dragefisk
19

Indlæg af seier »

men for lige at slå det fast for evt begyndere der læser tråden, så kan man godt bruge sin gamle spandpumpe fra ferskvandet, den bruges blot ikke som et biofilter mere men som en mulighed for at filtrere med aktivt kul ,phosfat fjerner, med filtervat hvis der er svæv i vandet osv.

det er smart nok hvis man enten ikke har plads i sit setup til dette på anden vis eller ikke vil bruge plads i sumpen på dette.
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
16
Postnummer: 4700 Næstved
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Derudover er jeg blevet advaret om at et strømsvigt på 20min eller mere kan få de gavnlige bakterier til at dø nede i spandfiltret (Ved brug af et biomatriale i spanden.)
Derefter bliver alle de døde bakterier smidt i hoved på fisk mv. når strømmen kommer igen... :BA

Der er tit strømsvigt ude hvor jeg bor, og de par liter biomatriale der er plads til i spandfilteret er ikke meget iht. 20-40 kg LS i akvariet... (Cirkulation skal være 20-40 X akv. brutto liter.)l :GO
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"