Ja der er mange måder...
Eric Bornemann (som vel må siges at vide et eller andet om og have saltvandsakvarie) forslår at man starter op på følgende måde:
1. Levende sten... Vente indtil værdier er nogenlunde stabile
2. Algeædere til og hjælpe med og rydde akvariet for
alger
3. De første
koraller når værdier er så de kan overleve..
4. Lad akvariet vokse sig til et rev med masser af smådyr oa. lækkert - Lad være med og komme kødædende dyr i.. Så når fiskene kommer i.. Så er det til et FESTMÅLTID... Med langt bedre chance for at de klarer sig.
5. Når korallerne er groet godt og akvariet ligner det rev som man gerne vil have. Og ikke blot består af afpillede LS og fragmenter.. kan de første kødædende
fisk sættes i... Typisk efter 8-12 måneder, var vist hans anbefaling til DSM?..
Ja man kan gøre alt muligt andet.. Og jeg tænkte heller ikke selv over alle fordelene ved og vente så længe. Så jeg købte stort ind til klovnfiskens fødselsdag - Fiskene skulle i et 540L hvor alle stenene var indkørt i mit gamle
akvarie og værdierne var på plads.. Men i dag kan jeg sagtens se fordelene (kun en af mine indkøbte
fisk overlevede - Nemlig den der var nok mad og gemmesteder til i akvariet (
Hugo +
Alger = god kombination) - Resten fik hvide pletter og døde)! Så jeg regner ikke med at komme flere
fisk i mit
akvarie før sommeren er ovre.. Og mine
koraller forhåbentligt er groet godt til + jeg har en større besætning af smådyr i
sump og
akvarie som fiskene kan nappe til..