Lige en gang til

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Brugeravatar
sintamus
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16
Postnummer: 7200 Grindsted
Saltvand siden?: 2009

Lige en gang til

Indlæg af sintamus »

Hejsa

Jeg ved godt, dette emne er et at de mest omtalte her inde, men mangler stadig en forklaring.
Jeg er helt klar over, at man i denne saltvandsverden skal have tålmodighed, og vente til tingene er klar, men mit spørgsmål er....hvordan ser man om tingene er klar til fisk/koraller?
Folk her inde skriver alt fra 4uger til 4 mdr. inden man skal komme fisk i baljen, men hvis algevæksten er væk, og alle test er i orden, hvad gør så, at man skal vente yderligere? (det er nok den lille utålmodige :devilish: der taler i mit baghovede)

Mvh
John
RSM 130D Opstartet 14/3-09
Turbelle® nanostream® 6025
Tunze Osmolator
viewtopic.php?f=92&t=25510

Hvorfor har man da ikke haft "tid" til denne verden noget før???????
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: København Ø

Re: Lige en gang til

Indlæg af Musiker »

Ja der er mange måder...
Eric Bornemann (som vel må siges at vide et eller andet om og have saltvandsakvarie) forslår at man starter op på følgende måde:
1. Levende sten... Vente indtil værdier er nogenlunde stabile
2. Algeædere til og hjælpe med og rydde akvariet for alger
3. De første koraller når værdier er så de kan overleve..
4. Lad akvariet vokse sig til et rev med masser af smådyr oa. lækkert - Lad være med og komme kødædende dyr i.. Så når fiskene kommer i.. Så er det til et FESTMÅLTID... Med langt bedre chance for at de klarer sig.

5. Når korallerne er groet godt og akvariet ligner det rev som man gerne vil have. Og ikke blot består af afpillede LS og fragmenter.. kan de første kødædende fisk sættes i... Typisk efter 8-12 måneder, var vist hans anbefaling til DSM?..

Ja man kan gøre alt muligt andet.. Og jeg tænkte heller ikke selv over alle fordelene ved og vente så længe. Så jeg købte stort ind til klovnfiskens fødselsdag - Fiskene skulle i et 540L hvor alle stenene var indkørt i mit gamle akvarie og værdierne var på plads.. Men i dag kan jeg sagtens se fordelene (kun en af mine indkøbte fisk overlevede - Nemlig den der var nok mad og gemmesteder til i akvariet (Hugo + Alger = god kombination) - Resten fik hvide pletter og døde)! Så jeg regner ikke med at komme flere fisk i mit akvarie før sommeren er ovre.. Og mine koraller forhåbentligt er groet godt til + jeg har en større besætning af smådyr i sump og akvarie som fiskene kan nappe til..
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Dit akvarie har kørt siden D.19/3/2009 og du har indført 1 hugo, 1 eremitkrebs, 2 turbosnegle, og 2 rejer.
For et par dage siden, forsætter du i samme stil kan du risikere at akvariet vælter.

Du er nød til at klappe hesten..Og nyde balejen som den er ind til algevægsten er overstået.
Hvor langt tid der går før dit akvarie er klar til koraller og flere fisk er svært at sige med sikkerhed da der er mange ting der spilder ind har du købt indkørte lev.sten eller hvad har du brugt.
Vand værdierne i akvariet hvad ligger de på.
Vandet du bruger er det vandhane vand og hvilken værdier har det.

Hvad med at poste lidt billeder af baljen mens du venter.

Steen.
Brugeravatar
sintamus
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16
Postnummer: 7200 Grindsted
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af sintamus »

hej

Musiker: Hvis jeg tolker dit svar korrekt, mener du, at man godt kan begynde at sætte koraler i baljen, når algerne er væk (taler vi her om de brune eller de grønne, eller alle alger) og så vente med kødædende fisk (vil det så sige, at plante/alge/flage spisende fisk godt kan komme i?)

spdiving: mine LS er levende (købt ved Petsuplly), mine værdier er alle fine, og det er rent postevand der bliver brugt.....jeg regner med at starte en tråd op lidt senere, hvor jeg viser "dyret" frem.

Mvh
John
RSM 130D Opstartet 14/3-09
Turbelle® nanostream® 6025
Tunze Osmolator
viewtopic.php?f=92&t=25510

Hvorfor har man da ikke haft "tid" til denne verden noget før???????
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af Musiker »

Ja når algerne er væk og værdierne er inden for det acceptable ville jeg ikke tøve med og begynde at komme koraller i - Mange blødkoraller er temmelig sejlivede - Tænk over hvilke slags koraller du vil fokusere på. Hvis det er blødkoraller gør det ikke noget at der er lidt nitrat eller fosfat tilbage i vandet, men SPS kræver noget renere vand.. Korallerne hjælper også med at holde vandet rent.

Husk nu at mange fisk er altædende.. Hugo kan jo f.eks. vælge at være altædende og vil også gøre indhug i din bestand af smådyr.. Så jeg ville ikke købe flere fisk til dit akvarie inden for de næste par måneder eller endnu længere..

Mvh
Henrik
PS. Med alger mener jeg at stenene er ved at være helt fri for alger...
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"