Ny opstartet Nano Akv 35L. HJÆLP
-
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 6000 Kolding
Ny opstartet Nano Akv 35L. HJÆLP
Hej,
Jeg er helt ny i faget. Har gennem længere tid overvejet at anskaffe et saltvands akv og gennem min søgning fandt jeg frem til en erfaren person, som tilfældigvis havde hans nano akv til salg.
Jeg fik købt det 35 L akv med indbygget sum og tilhørende skummer samt pumpe.
Sammen med købet fik jeg modnet vand og modnet sten. I følge hans udsagn skulle mit akv være helt klar til at køre. Men jeg ved ik om jeg er så sikker på det. Testede det for Nitrater og der var indholdet, ifølge mine aflæsninger, på ca. 25-30 mg/L. Det er da vist ik så godt?
Jeg tænkte på om nogen kunne fortælle mig de faktore i mit akvarium jeg skal være mest opmærksom på og teste for? Jeg har styr på det med Nitrater tror jeg og har en forståelse af, hvad det egentlig er. Men ved der er en masse andre ting man kan teste vandet for. Nogen der kan komme med nogle hint samt, hvad de forskellig ting skal indeholde?
En anden ting. Hvordan forholder jeg mig til at skifte vand? Jeg købte noget salt med, som skulle indeholde alt det, det skal, og blandingsforholdet skulle være 40g til 1L? Blander jeg det bare i lunkent vand fra hanen? og så direkte i akv?
Hmm ville egentlig gerne uploade nogle billedere, men de er for store åbenbart til at jeg må.
Håber meget på at få noget respons.
VH
Den nye i faget:)
Jeg er helt ny i faget. Har gennem længere tid overvejet at anskaffe et saltvands akv og gennem min søgning fandt jeg frem til en erfaren person, som tilfældigvis havde hans nano akv til salg.
Jeg fik købt det 35 L akv med indbygget sum og tilhørende skummer samt pumpe.
Sammen med købet fik jeg modnet vand og modnet sten. I følge hans udsagn skulle mit akv være helt klar til at køre. Men jeg ved ik om jeg er så sikker på det. Testede det for Nitrater og der var indholdet, ifølge mine aflæsninger, på ca. 25-30 mg/L. Det er da vist ik så godt?
Jeg tænkte på om nogen kunne fortælle mig de faktore i mit akvarium jeg skal være mest opmærksom på og teste for? Jeg har styr på det med Nitrater tror jeg og har en forståelse af, hvad det egentlig er. Men ved der er en masse andre ting man kan teste vandet for. Nogen der kan komme med nogle hint samt, hvad de forskellig ting skal indeholde?
En anden ting. Hvordan forholder jeg mig til at skifte vand? Jeg købte noget salt med, som skulle indeholde alt det, det skal, og blandingsforholdet skulle være 40g til 1L? Blander jeg det bare i lunkent vand fra hanen? og så direkte i akv?
Hmm ville egentlig gerne uploade nogle billedere, men de er for store åbenbart til at jeg må.
Håber meget på at få noget respons.
VH
Den nye i faget:)
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: 6950
Re: Ny opstartet Nano Akv 35L. HJÆLP
du skal åbenbart igennem en ny indkøringsperiode med alger osv. Vent vent vent nogle uger og mål et par gange, så vil nitraten gradvist forsvinde.
vandskifte - helst osmosevand i en spand. I med et powerhead samt varmelegeme. Put den mængde salt i, der ifølge brugsanvisningen skal bruges og lad det stå et døgn. ( vandtemperatur 25 grader - salinitet på 1,024-26
jerslev
vandskifte - helst osmosevand i en spand. I med et powerhead samt varmelegeme. Put den mængde salt i, der ifølge brugsanvisningen skal bruges og lad det stå et døgn. ( vandtemperatur 25 grader - salinitet på 1,024-26
jerslev
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8000 Århus C
Er ikke helt enig. Om du skal bruge osmosevand eller ej, afhænger helt af om dit vandhanevand er godt nok til brug i et saltvandsakvarium.Jerslev skrev:du skal åbenbart igennem en ny indkøringsperiode med alger osv. Vent vent vent nogle uger og mål et par gange, så vil nitraten gradvist forsvinde.
jerslev
Men som hovedregel skal du bruge koldt vand fra vandhanen frem for det varme grundet mulighed for bakterier.
Ellers er det helt normalt, at der vil være en periode hvor du har høje værdier, også selvom det er indkørte sten + modnet vand.
- Hougaard
- Æresmedlem
- Reactions:
- 20
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Vancouver, Canada
- Kontakt:
Det man skal være opmærksom med de helt små baljer, er at bufferkapaciten for ethvert stof er meget mindre, dvs. at selvom der er samme procentvise mængde af et gift- eller affaldsstof så skal der mindre til før det går helt galt i de små baljer - Derfor er osmosevand en rigtig god ide. Alternativt kan man køre med en totalafsalter (også kendt som et silikat filter) på ferskvandstilførslen.AndersNT skrev:Er ikke helt enig. Om du skal bruge osmosevand eller ej, afhænger helt af om dit vandhanevand er godt nok til brug i et saltvandsakvarium.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8000 Århus C
Vi er da slet ikke uenige. Ville bare rette fokus på, at det ikke altid er nødvendigt med et osmoseanlægHougaard skrev:Det man skal være opmærksom med de helt små baljer, er at bufferkapaciten for ethvert stof er meget mindre, dvs. at selvom der er samme procentvise mængde af et gift- eller affaldsstof så skal der mindre til før det går helt galt i de små baljer - Derfor er osmosevand en rigtig god ide. Alternativt kan man køre med en totalafsalter (også kendt som et silikat filter) på ferskvandstilførslen.AndersNT skrev:Er ikke helt enig. Om du skal bruge osmosevand eller ej, afhænger helt af om dit vandhanevand er godt nok til brug i et saltvandsakvarium.

-
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 6000 Kolding
Mange tak for de allerede meget gode svar. Kom endelig med flere forslag.
Men jeg er ik helt sikker på jeg ved, hvad osmosevand er? Jeg bor i kolding og har ingen dyrehandler i nærheden der handler med saltvandsfisk. + gør det ik bedre at jeg skal låne en bil hver gang, da jeg heller ik har bil. Må indrømme at jeg nok ik har sat mig ordentlig ind i det. Havde ingen ide om, at vand fra vandhanen ik var optimalt.
Men jeg er ik helt sikker på jeg ved, hvad osmosevand er? Jeg bor i kolding og har ingen dyrehandler i nærheden der handler med saltvandsfisk. + gør det ik bedre at jeg skal låne en bil hver gang, da jeg heller ik har bil. Må indrømme at jeg nok ik har sat mig ordentlig ind i det. Havde ingen ide om, at vand fra vandhanen ik var optimalt.
- Nolan
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8970 Havndal
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Demstrup
Alternativt kan du, istedet for osmosevand, bruge destilleret eller demineraliseret vand.
Jeg ville aldrig hælde hanevand i mine baljer. Der er simpelthen for mange ubekendte efter min smag. Med (afsaltet) osmosevand og akvariesalt, ved man 100% sikkert, hvad man hælder i baljen og det er det samme hver eneste gang.
/Kim
Jeg ville aldrig hælde hanevand i mine baljer. Der er simpelthen for mange ubekendte efter min smag. Med (afsaltet) osmosevand og akvariesalt, ved man 100% sikkert, hvad man hælder i baljen og det er det samme hver eneste gang.
/Kim
- Hougaard
- Æresmedlem
- Reactions:
- 20
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Vancouver, Canada
- Kontakt:
Her er lidt om mit nano setup (uden osmose, men med totalafsalter).
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=1&t=9110
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=1&t=9110