Kan vsv metoden hjælpe på bundlaget

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Fredberg
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions: 2
16
Postnummer: 9600 Aars
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Simested

Kan vsv metoden hjælpe på bundlaget

Indlæg af Fredberg »

Hej alle

Nu har jeg fået læst meget om vsv metoden og det lyder rimelig lovende, og vil begynde på det i næste uge, men mit spørgsmål er, udover, at det hjælper på, at mine koraller bliver flottere og min nitrat og fosfat falder til 0.
hjælper det så også på, at mit bundlag bliver beskidt, nu tænker jeg på, at der kommer noget rødt skidt som ligger sig og det er ikke særlig pænt.

Er der ellers andre som har erfaringer ?

Jeg har været inde og læse alle de forums jeg kan finde, selv udenlandske. :y
MVH Bo Fredberg Sørensen

gammel 250 liter med 112 liter sump
viewtopic.php?f=92&t=28571
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
19
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Kan vsv metoden hjælpe på bundlaget

Indlæg af ole kekkonen »

problemet kan bestå i at fodre de forkerte bakterier i dit tilfældet det røde(har det bobler)
groft sagt er de delt op i to grupper aerobe og anaerobe...
som sagt problemet består i(nitrat er ingen problem) at de bakterier som lever af fosfat ikke skælner mellem kulkilden men foretrækker begge og det gør det ikke lettere at fosfat er møj svært at måle(kræver et trænet øje med ivertebraterne)....din cyano i bundlaget(er det cyano+?) skyldes ,lad os sige det rent ud kuk i balancen....,Bruger du levende sand?( hvor dybt?) hvad har du af omrøring,har du målt tds på din osmose,hvor gammelt er dit akvarie ,jeg mener ikke du burde starte forfra men få skik på dit akvarie inden brug af ulns,stabile parametre som salintet,kh osv...
Brugeravatar
Fredberg
Naso kirurg
Naso kirurg
16

Indlæg af Fredberg »

Jeg ved ikke helt om det er cyano eller ej, hvad er det ?
Nu er det lidt tid siden at jeg har haft med aerobe og anaerobe, men det ene er med ilt og det andet er uden ilt. og mit i bunden er uden ilt.! der er ihvertfald ikke nogen bobler.
jeg bruger ikke levende sand, men derimod det som hedder fiji pink, mener jeg. Jeg har smidt det i for 2 uger siden. det er ca 2 cm.
De eneste problemer at jeg døjer lidt med er nitrat som er ret høj, fosfat som også skal noget ned. magnesium og calsium som skal op.
ellers er der ikke noget galt med værdierne.

Det røde i mit bundlag, hvad kan det ellers være ?
MVH Bo Fredberg Sørensen

ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
19
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

2 uger er ikke meget...
prøv lige at søge på cyano test her på forumet...
helt enkelt og det er det...vsv er flydende foder for dine invertebrater og koraller(folk er nok snart trætte af at høre om bakterier)
dosering kan være nitrat reducerende (næppe fosfat,da skal der forebygges med hyppige vandskift,god skummer evt fosfat filter)men ved overdosering sker den modsatte effekt.....og der vises tegn som grøn film på indersiden af glasset eller kieselalger opblomstring,da skal doseringen stoppes og reguleres når de aftager.....
Brugeravatar
Fredberg
Naso kirurg
Naso kirurg
16

Indlæg af Fredberg »

OKay, super. jeg takker af herfra
MVH Bo Fredberg Sørensen

Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions: 0
18
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af Musiker »

Cyano og brunalger mm.. Vil forsvinde når dit akvarie kører som det skal..
Lav testen for cyano. Jeg har ikke selv haft problemer med Cyano, mindre udbrud som med en korrektion af zeo hurtigt var væk igen.. Jeg har haft flere udbrud af andre mere lysebrunlige belægninger på bundlaget og fælles for dem alle er de er kommet efter øget belastning i akvariet (kraftig fodring, nyt sand, flytning, etc) og at dyr der æder alger og "rører" i bundlaget hjælper - Det samme gør manuel fjernelse, men ellers så er min erfaring at det forsvinder når der ikke længere er noget det kan leve af.. Det vil sige at den overproduktion af næring der kom bliver udbalanceret af faunaen i akvariet.. typisk at du ikke overfodre eller næringstofferne indført med sandet/stenene er nedbrudt og fjernet..
Hvis det kun er to uger siden du kom sand i ville jeg nok bare fodre lidt mindre, stoppe med tilsætninger og vente...

/henrik
Brugeravatar
Fredberg
Naso kirurg
Naso kirurg
16

Indlæg af Fredberg »

Okay, super super.. jeg prøver at følge op på rådene og kommer igen hvis det ikke hjælper
MVH Bo Fredberg Sørensen

Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"