Det hele starter
Mit eventyr som saltvandsakvarist begyndte d. 2/9-03 da jeg vandt et komplet Percula 120 (400 l. + 80 l. indbygget sump) i butikken Akvarieudstyr på Amager. Dette akvarium fik jeg, som enhver anden nybegynder, lavet en masse (blærende) fejl med. Dog er det komplette Percula akvarium ikke så komplet igen, da man gerne skal ud og skifte skummeren og pumperne. Det er bestemt heller ikke nemt at udvide akvariet med mere udstyr grundet den lille plads i den indbyggede sump. Efter et halvt år, hvor det endte med at se ud som på nedenstående billede, solgte jeg det for at få et nyt og større akvarium med ”rigtig” sump under akvariet.
Billede af Percula akvariet lige inden jeg solgte det:

Det sidste billede der blev taget af 576 l. akvariet:
Billede af søhesteakvariet:
I sommerferien 2005 besluttede jeg mig for at ville prøve med et 250 l. akvarium hvor alt skulle købes fra nyt af. Dette akvarium var jo godt nok ikke ret stort, men skulle til gengæld være gennemført. Jeg lavede derfor nogle tegninger som jeg gennem Klovnfisken Dyrehandel sendte af sted til den tyske fabrik Geis. Specielt ved dette akvarium er, at det er lukket helt af bortset fra to ledninghuller i toppen på 5 x 7 cm. Dette skulle forhindre at få for meget fugt, som jo var grund til nedlukning af tidligere akvarium. At møblet er lukket helt af, betyder også at akvariet ikke kommer af med varmen fra lamperne på anden måde en gennem vandet. Jeg har derfor været nødt til at investere i en Titan 250 køler. Denne køler klarer jobbet meget fint og holder temperaturen nede hvor den skal ligge.
Et sådan akvarium som det jeg bestilte har en nypris på 10.500 kr. (inkl. sump og fragt) Dette er dog en del mere i forhold til hvad et 250 l. akvarium normalt koster fra denne fabrik, men fabrikken forklarede det med, det meget tømmerarbejde det krævede at lave møblet jeg havde bestilt og jeg er i hvert fald tilfreds med deres arbejde.
En af tegningerne jeg sendte af sted, så sådan ud:
Da jeg startede akvariet op, havde jeg 6 stk. T5 rør på 39 W. som belysning for at undgå en for høj varme, men da de fleste acropora døde eller blev brune fjernede jeg to af rørene og smed i stedet 2 stk. 150 W. hqi lamper over. Dette hjalp kraftigt på farverne, men da det stadig ikke var nok til visse arter, har jeg nu fået 2 stk. 250 W. over i stedet for 150 W. lamperne. Det ser rigtig godt ud og der er kommet godt med farve på korallerne. I de to hqi-lamper sidder pærer fra mærket AquaConnect med en farvetamperatur på 14.000 kelvin. Dette giver et rigtig flot og klart lys.
Korallerne får sporelementer fra Salifert. Der bliver ugentligt tilført 20 ml. Trace hard, 15 ml. Strontium og 10 ml. Iodine. Disse dosseringer passer til 400 l. vand. Derudover tilfører jeg engang imellem noget Salifert Boron. Det virker som om dosseringerne passer fint, men er jo svært at vurdere. Derudover er jeg er lige gået i gang med at dossere ekstra magnesium, da denne værdi var nede på 1100. Jeg har på fornemmelsen at det er dette lave magnesiumindhold, der er skyld i, jeg ikke har ret mange kalkalger.
Her ses billeder af nogle af de koraller der befinder sig i akvariet:
Denne acropora var brunlig da jeg købte den, men den er nu blevet helt blå-violet. Den er ca. 8 cm. i diameter:
Teknikken
Teknikken er hos mig den grimmeste, men stadig vigtigste del. Under akvariet befindes et utroligt rod med slanger, rør og holdere at forskellige slags. Det ser forfærdeligt ud, men da det fungere upåklageligt, brokker jeg mig ikke.
Jeg kan eventuelt tage et par billeder der nede fra hvis nogen er interesserede i at se det.
Her ses en liste over hvad der er koblet på akvariet af teknik:
- 2 stk. hjemmebyggede 250 W. hqi-lamper med E40 fatninger.
- 4 stk. 39 W. T5 rør (to hvide (10.000 k.) og to blå (22.000 k.))
- 1 stk. AquaBee 3000 tilsluttet en squid hvilken udmunder i hver ende af akvariet.
- 1 stk. OceanRunner 3500 som bruges til retur (se spraybar-opsætning længere nede)
- 1 stk. IKS aquastar bassissystem.
- 1 stk. IKS aquastar pH. modul.
- 1 stk. IKS aquastar temperatur modul.
- 1 stk. IKS aquastar niveau modul.
- 1 stk. IKS aquastar strømskinne.
- 1 stk. Midifloator proteinskummer (skal skiftes ud med en Deltec AP. 600)
- 1 stk. Titan 250 køleanlæg som fødes af en AquaBee 1000 hvilken dog er neddroslet.
- 1 stk. Korallin 1501 kalkreaktor med tilsluttet 2 kg. co2 flaske med manometer.
For at få den optimale cirkulation bag stenene udmunder returløbet sådan:
I må meget gerne spørge nærmere ind til det og også gerne give ris/ros.
Akvariet kan altid følges på min hjemmeside http://www.saltvandsakvarium.dk
Mvh
Mads –Godt nytår til alle!
Ris og ros modtages naturligvis som altid gerne i denne tråd