Det er mit første saltvands akvarie, så det er en helt ny verden for mig.
Jeg har før haft ferskvand over flere gange, og har ligesom så mange andre, altid syntes at saltvand var alt for
farligt og alt for dyrt.
For nyligt snakkede jeg med en gammel kammerat (herindefra forøvrigt) som fortalte mig at alle rygterne er skrøner, og at det sagtens kan lade sig gøre for selv "ikke eksperter".
Så her er jeg, nu skal det prøves

Jeg har købt mig et Deltec akvarie med målene: 100x50x50
Dog fyldes der ikke vand på de øverste 10cm, så hvis jeg skal være helt ærlig, så er mit akvarie jo kun 200L + sump.
Deltec har lavet et sæt, hvor akvarie, bord, sump osv. følger med. Og min model er dyb blå.
Jeg syntes det er sindsygt flot, og står flot i stuen.
Overløbet og det hele, er desuden bygget på en lækker måde, så der er absolut ingen larm fra overløb, og der fungerer perfekt.
Den Deltec skummer der fulgte med, larmede så meget, at jeg ikke kunne holde ud at have den stående i stuen.
Den er så blevet byttet nu, og jeg er ved at teste alternativer.
Sumpen under akvariet er på 60L og bygget af plastik.
Jeg har allerede bestilt en ny sump i glas, så jeg kan få en sump på 100L med refugium og mere plads til skummer og andet sjovt.
Lyset over mit akvarie er en Giesemann 250W HQI med 4 stk. T5 blå rør.
Lækker lille lampe

Jeg har bikset en lille lampe/lyskasse sammen, som lige nøjagtig passer. Ikke for høj og ikke for lav.
På denne måde er vi fri for at blive blændet, og kassen er stadig lav nok til, at jeg kan hænge lidt blæsere på den til sommer, og varmen kan komme væk.
Jeg har fået hængt min IKS computer op, og mangler lige lidt kabelbakker, så det kan blive pænt med ledningerne.
Der er tilsat et PH modul lige nu, og jeg vil selvfølgelig ud og have lidt flere moduler med tiden.
I Akvariet er der lagt 30kg LS + en sølje.
Hold da op hvor tog det lang tid, at få stenene sat så jeg var nogenlunde tilfreds.
Når jeg kigger på billederne, syntes jeg dog det ser lidt for kompakt ud til venstre, men jeg tror ikke jeg kan/vil gøre så meget mere ved det.
Der er masser af pladser til koraller, og lyset falder godt i hele kummen, uden nogle væsentlige skyggespots nogle steder.
Koralsandet i bunden fik jeg med akvariet, så det er i forvejen kørt lidt ind (selvom jeg skyllede det i ferskvand inden jeg lagde det i... doooh) så måske det ikke er kørt så meget ind længere...
Akvariet har stået med vand i 9 dage nu, og med LS i 5 dage.
Jeg har endnu ikke fået fyldt ½ kop i min skummer, hvilket jeg syntes virker lidt underligt.
Jeg syntes heller ikke at kunne se algevækst endnu...
Stenene er kommet direkte fra revet, og har aldrig lagt i et akvarie.
Nå men der sker vel noget på et tidspunkt.?
Her er ihvertfald de første par billeder af mit nye akvarie, og jeg opdaterer herinde med tiden