Klovnfisk død, hvorfor?

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Sepp
Copepod
Copepod
Reactions:
16
Postnummer: 8000 Århus C

Klovnfisk død, hvorfor?

Indlæg af Sepp »

Hey,

vi har haft 2 klovnfisk i vores nye akvarie (de første fisk vi har, og vi startede med akvariet i november) i lidt over en uge, de var aktive og spiste godt, men her til morgen fandt vi den ene klovnfisk død i pumpen:( Kan det godt være årsagen til, at den ikke lever mere, eller er der mulighed for, at den er død på anden vis, og bare blevet trukket ind i pumpen efterfølgende? Den anden klovnfisk lever stadig fint, er aktiv og spiser godt.

På forhånd tak for hjælpen.
Hyldager
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
17
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2009

Re: Klovnfisk død, hvorfor?

Indlæg af Hyldager »

Hvor stor er den? Hvis der er en lille fisk, er der bestemt mulighed for den er gået i pumpen. Især fordi klovnfiskene ikke er de bedste svømmere.
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Randers
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

Sepp skrev:Hey,

vi har haft 2 klovnfisk i vores nye akvarie (de første fisk vi har, og vi startede med akvariet i november) i lidt over en uge, de var aktive og spiste godt, men her til morgen fandt vi den ene klovnfisk død i pumpen:( Kan det godt være årsagen til, at den ikke lever mere, eller er der mulighed for, at den er død på anden vis, og bare blevet trukket ind i pumpen efterfølgende? Den anden klovnfisk lever stadig fint, er aktiv og spiser godt.

På forhånd tak for hjælpen.
Den er med størst sandsynlighed død og trukket til pumpen efterfølgende... Men med øvrige oplysninger kan jeg desværre ikke sige hvad den måtte være død af!

- Mit bedste råd er at købe en ny og købe den en anelse mindre end den du har, da vil den du har blive til hun. Sæt den nye i under fodring for at fjerne opmærksomheden...

Jeg skriver dette under forudsætning at din vandkvalitet er ok...
/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
Sepp
Copepod
Copepod
Reactions:
16

Indlæg af Sepp »

Vi har nu testet for nitrat, som ligger mellem 0 og 12,5 og nitrit som er 0... Saltet er 1,022. Vi kan ikke finde vores dannebrogsreje, vi så den sidste gang i fredags, og har lige ledt efter den nu. Kan den godt forsvinde helt på så kort tid? Er der noget, vi kan gøre, for at den anden klovnfisk ikke dør? Skal vi teste for andet, eller har I bare nogle gode råd generelt?

Mange tak for hjællpen.
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

Sepp skrev:Vi har nu testet for nitrat, som ligger mellem 0 og 12,5 og nitrit som er 0... Saltet er 1,022. Vi kan ikke finde vores dannebrogsreje, vi så den sidste gang i fredags, og har lige ledt efter den nu. Kan den godt forsvinde helt på så kort tid? Er der noget, vi kan gøre, for at den anden klovnfisk ikke dør? Skal vi teste for andet, eller har I bare nogle gode råd generelt?

Mange tak for hjællpen.
- Hvis vi har gjort det bedste kan vi alligevel ikke forhindre at de tiltider "vælger" at dø... (Selv har jeg lige mistet hele min bestand af Kirurger. Jeg var henvist til at stå og klø mig i håret, efter at have forsøgt at hoppe på tungen og gå baglæns på hænder. Overflødigt at sige at intet af det hjalp!)

Jeg mener ikke at din No3 er alarmerende høj...

Rejerne kan gemme sig godt. De er især sky efter at have skiftet "hud" da de her er sårbare... Men man plejer at finde skallen!
Umuligt at sige om den er død, men siden i Fredags kan den endnu ikke være helt væk!

- Ikke bedre råd end at hoppe op på hesten igen...
/Flemming,

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
Brugeravatar
klaus meyland
Foxface
Foxface
Reactions:
16
Postnummer: 8500 Grenaa
Saltvand siden?: 2004

Indlæg af klaus meyland »

ja tag det med ro makker jeg har nogle klovne som jeg har haft i nogle år uden problemer men den ene af dem blev også offer for overløbet her i sidsre uge
ps dine værdier er der ikke nogt galt med selv om det ikke ville skade hvis du kunne få din nitrat lidt længere ned
er ved at planlægge mit comeback ;)
Sepp
Copepod
Copepod
Reactions:
16

Indlæg af Sepp »

Jeg håber, rejen bare gemmer sig så:) Vi må købe en ny klovnfisk så, er det bedst at gøre det hurtigt, eller skal den anden klovnfisk lige have lidt ro? Har I nogle gode råd til, hvordan man får sit nitrat længere ned, det har ligget på det niveau, siden vi startede med akvariet...?
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

- Køb du bare en ny når du falder over et passende eksemplar! :GO

No3 nedbringes lettest med vandskift! (Og holde igen på foderet)
/Flemming,

Brugeravatar
klaus meyland
Foxface
Foxface
Reactions:
16

nu skal du ikke rende ud og gøre en helt masse for at sænke den.
men en nem måde at senke sin nitrat på (over lang sigt ) er at tilføre lidt flere LS det vil også styrke dit skvarie i forhold til hvor mange fisk det kan klare men hvor mange kg LS her du i dit akvarie og hvor stort er det jeg har selv 20 % i mit 750L/150 kg og det virker rigtig fint.

bruger du lednings vand i dit akvarie eller osmose ?
Sepp
Copepod
Copepod
Reactions:
16

Indlæg af Sepp »

Det er et 128l og der er ca 30kg sten i, er det passende, eller skal der flere i? Vi bruger ledningsvand i akvariet, er der noget bestemt, man skal tage højde for? Når man skal skifte vandet, hvor meget skal man så skifte, hvor ofte skal det skiftes, og hvordan skifter man det på den optimale måde?
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

- Har du målt dit ledningsvand?
/Flemming,

Sepp
Copepod
Copepod
Reactions:
16

Indlæg af Sepp »

Ja, det giver samme resultat som i akvariet, måske er der lidt mindre nitrat i, men det er svært at afgøre ud fra farveprøven, de er meget ens...
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

Sepp skrev:Ja, det giver samme resultat som i akvariet, måske er der lidt mindre nitrat i, men det er svært at afgøre ud fra farveprøven, de er meget ens...
- Så har du fundet årsag til No3, og så nytter vandskift ikke...
/Flemming,

leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 5000 Odense C
Geografisk sted: Odense

Indlæg af leifkrarup »

Klovnfisk kan faktisk være rigtig sarte indtil de er kørt godt ind, de betragtes ofte som begynderfisk, men de er faktisk ikke de oplagte kandidater til den titel.
Det er ret almindeligt at folk mister nyindkøbte klovnfisk. Jan fra Saltvandfyn siger at han ofte mister klovnfisk.
Dine klovne kan også været fanget med cyanid og så ser de friske ud og spiser fint, men pludselig dør de tilsyneladende uden grund.
Uforklarlige dødsfald for klovnfisk sker oftest kort tid efter indkøb, er de først kørt ind er det en meget taknemmelig fisk.
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
Sepp
Copepod
Copepod
Reactions:
16

Indlæg af Sepp »

Er der nogle måder, man kan se, om de er fanget med cyanid, eller er det bare noget, man må håbe på, at de ikke er? Når vi skal ud og købe en ny fisk, er der så en måde, man kan undersøge det på? Hvis den ene klovnfisk er død, er der så stor risiko for, at den anden også dør? Nu siger du, at det er kort tid efter indkøb, hvor lang tid er det ca, vi har haft dem lidt over en uge? Tusind tak for hjælpen indtil videre...
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

Sepp skrev:Er der nogle måder, man kan se, om de er fanget med cyanid, eller er det bare noget, man må håbe på, at de ikke er? Når vi skal ud og købe en ny fisk, er der så en måde, man kan undersøge det på? Hvis den ene klovnfisk er død, er der så stor risiko for, at den anden også dør? Nu siger du, at det er kort tid efter indkøb, hvor lang tid er det ca, vi har haft dem lidt over en uge? Tusind tak for hjælpen indtil videre...
- De fleste klovne i handlen er opdrættet i fangenskab, og herfor har du ikke denne bekymring! Leif har dog ret at klovnen faktisk ikke er nogen begynder fisk... (Om nogen fisk overhovedet er det?)

Det er svært for alm. dødelige at se på fisk hvorvidt de er fanget med cyanid. Søg emnet her på forummet...

- Der er risiko for at den anden dør. Den risiko er der altid...

Kontakt evt. denne forhandler for dit vandproblem: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=13&t=24490

Jeg kan desværre ikke hjælpe dig bedre!
/Flemming,

leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af leifkrarup »

Sepp skrev:Er der nogle måder, man kan se, om de er fanget med cyanid, eller er det bare noget, man må håbe på, at de ikke er? Når vi skal ud og købe en ny fisk, er der så en måde, man kan undersøge det på? Hvis den ene klovnfisk er død, er der så stor risiko for, at den anden også dør? Nu siger du, at det er kort tid efter indkøb, hvor lang tid er det ca, vi har haft dem lidt over en uge? Tusind tak for hjælpen indtil videre...
En uge lyder som det tidspunkt mange klovnfisk dør efter, hvis de er giftfanget. Jeg tror ikke man kan sikre sig...som sagt fiskene ser sunde ud når man køber dem.
Man kan måske sikre sig ved at købe fisk som er leveret af de store importører...Von Wüssow o.l. dvs. ikke direkte import.
Saltvandfyn giver garanti på fisk, hvis man venter et par dage med at tage dem hjem efter de er ankommet.
Det er mit indtryk at risikoen for giftfangede fisk er størst når forhandleren tager fisk hjem direkte fra fangststederne. De store importører vil ikke finde sig i at få den type fisk.
Hvis jeg går helt galt i byen her må andre og klogere her på forum rette mig.
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Brugeravatar
klaus meyland
Foxface
Foxface
Reactions:
16

-det lyder som om at du har de sten du skal have så det er godtnok .

-med hensyn til den klovn køb en ny den koster ikke det vilde.

-med nitraten så kav du ikke få den længere ned med det lednings vand, jeg har selv prøvet med lidt af hvert, problemet er at hver gang du efterfylder det fordampedede vand efterfylder du også nitrat plus det løse af tungmetaller som ophober sig i din tank :(
Reeflife
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
17
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: Nordborg
Kontakt:

Indlæg af Reeflife »

William Jr skrev:
- De fleste klovne i handlen er opdrættet i fangenskab, og herfor har du ikke denne bekymring! Leif har dog ret at klovnen faktisk ikke er nogen begynder fisk... (Om nogen fisk overhovedet er det?)

Det er svært for alm. dødelige at se på fisk hvorvidt de er fanget med cyanid. Søg emnet her på forummet...

Kontakt evt. denne forhandler for dit vandproblem: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=13&t=24490

Jeg tror nu ikke de fleste klovnfisk er opdrættede, mon ikke de fleste kommer fra havet?
Med venlig hilsen
Reeflife
http://www.reeflife.dk
info@reeflife.dk
MSN: reeflife@live.dk
--------------------------------------------------------
Altid frisk med et godt tilbud.
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

Reeflife skrev:
William Jr skrev:

Jeg tror nu ikke de fleste klovnfisk er opdrættede, mon ikke de fleste kommer fra havet?
:K

- Jo, klart! :GO

Man for alm. klovn, som jeg går ud fra at der er tale om her. Opdrættes de da i stort tal i fangenskab!

:Peace:
/Flemming,

leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af leifkrarup »

William Jr skrev:
Reeflife skrev:
William Jr skrev:

:K

- Jo, klart! :GO

Man for alm. klovn, som jeg går ud fra at der er tale om her. Opdrættes de da i stort tal i fangenskab!

:Peace:
Ja! alm. klovn opdrættes....men det ændrer ikke ved at der sælges mange vildtfangede, sikkert flest da de er billigere og de opdrættede kan ikke mætte efterspørgslen. jeg har set sendinger hos Saltvandfyn som sandsynligvis var fanget med gift. Og Jan har bandet over han mistede så mange af dem.
Brugeravatar
klaus meyland
Foxface
Foxface
Reactions:
16

er det ikke ligemeget hvor fisken kommer fra hvis den ser sund ud :rolleyes:
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af leifkrarup »

klaus meyland skrev:er det ikke ligemeget hvor fisken kommer fra hvis den ser sund ud :rolleyes:
Har du ikke læst de andre indlæg i tråden??....hvis du havde ville du have set at den bl.a. handler om at fisk ofte kan se sunde ud og spise for så nogle dage senere at dø fordi deres organer er ødelagt af cyanid under fangsten.
Så NEJ!!!... :rolleyes: det er ikke ligemeget hvor fisken kommer fra.
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

- Jeg var blevet givet den forståelse at denne fisk blev farmet i stort tal, jeg er tilsyneladende misinformeret. Det skal selvfølgelig beklages at viderebringe dette om det ikke er sandt!
/Flemming,

Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8970 Havndal
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Demstrup

Indlæg af Nolan »

Skal vi ikke lade den evindelige diskussion omkring cyanid-fangede fisk ligge ?
Der er ikke omsætning i cyanid-fisk. Det ved de godt ude ved exportørerne - såfremt en hel sending kreperer efter en uge hos importøren, så er det jo sidste gang der importeres derfra.

Desuden har langt de fleste exportører faciliteter til at holde fiskene i nogen tid inden de eksporteres. Fisken fastes i nogle dage op til eksporten for at de ikke skal forurene deres vand for voldsomt under transporten herop. Derfor vil cyanidfangede fisk allerede dø hos eksportøren og dermed vil samarbejdet med dén fangststation stoppe øjeblikkeligt.

Jeg mener derfor, at cyanidfangede fisk er et meget lille problem, som vi normalt ikke vil mærke ret meget til.

Det var bare mine 2 cent.

/Kim
martinknorr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8370 Hadsten
Geografisk sted: Hadbjerg

Indlæg af martinknorr »

Hej Sepp

Der er vist ikke andet og gøre end at få fat i en ny.
Har selv lige mistet en der på mærkværdigt vis havde fundet vej over i mit overløb. Har stadig ikke fundet ud af hvordan? Den fandt jeg også i pumpen, sandsynligvis blevet for udmattet af den store strøm der er der i det lille kammer.
Så noget er simpelthen så TRÆLS for at sige det på jydsk.
Held og lykke med den næste ;-)
Men sørg for at udvælge dig en fisk og ikke bare stille dig tilfreds med den forhandleren lige er heldig og fange.
Senest rettet af martinknorr man 2. mar 2009 20:10, rettet i alt 1 gang.
MVH
Martin
8370 Hadsten
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af leifkrarup »

Nolan skrev:Skal vi ikke lade den evindelige diskussion omkring cyanid-fangede fisk ligge ?
Der er ikke omsætning i cyanid-fisk. Det ved de godt ude ved exportørerne - såfremt en hel sending kreperer efter en uge hos importøren, så er det jo sidste gang der importeres derfra.

Desuden har langt de fleste exportører faciliteter til at holde fiskene i nogen tid inden de eksporteres. Fisken fastes i nogle dage op til eksporten for at de ikke skal forurene deres vand for voldsomt under transporten herop. Derfor vil cyanidfangede fisk allerede dø hos eksportøren og dermed vil samarbejdet med dén fangststation stoppe øjeblikkeligt.

Jeg mener derfor, at cyanidfangede fisk er et meget lille problem, som vi normalt ikke vil mærke ret meget til.

Det var bare mine 2 cent.

/Kim
Som tidligere skrevet opstår problemet når en forhandler importerer direkte fra en fangstation frem for at købe hos importør. Problemet består stadig ifgl.en forhandler jeg har talt med.
Vi kan godt lade diskussionen hvile...men det ændrer ikke ved at problemet består alligevel! ( om det er stort eller lille skal jeg ikke gøre mig klog på )
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af leifkrarup »

William Jr skrev:- Jeg var blevet givet den forståelse at denne fisk blev farmet i stort tal!
Det gør den også, men da det nok er en af de populæreste fisk er der en enorm efterspørgsel....og så er der jo lige det med prisen!
Sepp
Copepod
Copepod
Reactions:
16

Indlæg af Sepp »

Tusind tak for alle de gode indlæg, I hjælper os rigtig meget... Vores sidste klovnfisk lever stadig, den er blevet mere aktiv her på det sidste, så det håber jeg, er et godt tegn:) Vi venter lige med at købe en ny, til vi er sikre på, at den vi har nu, ikke også dør. Hvor lang tid skal der gå, før man er sikker (ved godt man aldrig kan være helt sikker) på, at der højst sandsynligt ikke er noget galt med fisken? Det med, at der er nitrat i vandet, er der nok ikke så meget at gøre ved, da det er i ledningsvandet, men det er også meget lidt, der er i, så mon ikke det går? Igen tusind tak for alle de gode svar!
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af leifkrarup »

Hvis der er nitrat i ledningsvandet vil du øge indholdet af nitrat i akvariet hver gang du erstatter fordampet vand.
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"