Pumpe controller ?

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
Holst
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17
Postnummer: 6800 Varde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Varde

Pumpe controller ?

Indlæg af Holst »

Hej allesammen :)

Er ved at samle lidt sammen til et saltvandsakvarie..
Og er en pumpe controller et must eller bare lir ?
Hvorfor og hvorfor ikke ?

Har kig på en Tunze multi controller. Skal siges at det akvarie jeg vil lave har målene 60x60x70 (BxDxH)

Mvh. Holst
Tænk hvis alle danske søer var af øl, tænk hvis alle danske søer var af øl. Så vil jeg ligge nede på bunden og få bajer smag i munden, tænk hvis alle danske søer var af øl.
Brugeravatar
Holst
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17

Re: Pumpe controller ?

Indlæg af Holst »

Anyone ? :)

Skal pumperne bare blæse derud af hele tiden ? selv tænde og slukke dem vha. en harald-skrald timer

Skal man spare de penge, eller er den det hele værd ?
Tænk hvis alle danske søer var af øl, tænk hvis alle danske søer var af øl. Så vil jeg ligge nede på bunden og få bajer smag i munden, tænk hvis alle danske søer var af øl.
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Han$en »

Mine kører sgu bare i døgndrift.. De controllere er til bølge simulering :)
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
Holst
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17

Indlæg af Holst »

Han$en skrev:Mine kører sgu bare i døgndrift.. De controllere er til bølge simulering :)
Okay :)
Jamen, så tror jeg at det blir sat lidt i baggrunden i forhold til alt mulig andet :)

Begrænset med bølger i et 60x60 :)
Brugeravatar
Kiwa
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
16
Postnummer: 2860 Søborg
Geografisk sted: København
Kontakt:

Indlæg af Kiwa »

Jeg vil have et setup, hvor der er variation i strømmen fra pumperne, således at der ikke opstår "døde" områder i akvariet og får at skabe bedst mulighed for at få fjernet skidt og pus. Er ligeledes anvendelig ved fodring får at mindske foder i overløbet.
Hilsen Kim

320l opstartet den 12. april 2009 se evt. tråden, hvis du vil følge udviklingen i akvariet viewtopic.php?f=93&t=25678&start=0
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Olsen »

Men med hensyn til at regulere strømningen så er det ikke et must, men bare en rar ting at have så man kan optimere flowets styrke og så ser det også nice ud når korallerne svejer fra side til side. Et eksempel for at undgå døde områder. Man kan fx. at køre pumpe 1 og 2 på max hastighed og 2 og 4 på low i X antal minutter for så senere at skifte. Men der findes et utal af indstillingsmuligheder. En ulempe ved at køre op og ned i hastighed er brummen fra pumperne. Det kan høres, om end ikke særlig meget, men jo, det kan høres.
Bruger Tunzes controller og den er sådan set meget smart i det man lige kan trykke på en knap så pumperne stopper når man skal fodre. Det sikrer at også de ikke så hurtige fisk har en chance for at fange fodret.
Derudover har jeg en lys sensor liggende, som når den bliver tilsluttet vil drosle hastigheden ned om natten når fiskene skal sove. Sparer selvfølgelig også lidt på elregningen. Men ja, en controller er primært lir og legetøj - men det er der jo så meget der er i denne hobby =)
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"