Hej
Jeg har nu taget nogle målinger i mit RSM 130d akvarium efter 16 dages "tilkørsel".
Jeg har dog lidt spørgsmål både til målingerne samt til mangel af samme.
PH: ca. 8.2 - det er vel perfekt!?
Salt: 1023 - lige i underkanten, men skal der mere salt i - og hvordan?
Temp: 26-28 grader - også perfekt.
Alkalinity: ca.2.0 - lige i toppen, men vel okay - hvad hvad er ALKALINITY egentlig?
Nitrit NO2: 0.05 - måske meget nok - falder det mon selv de næste 14 dage?
Nitrat NO3 - High Range ca. 12-14 er det ikke fint nok - hvad er High Range i modsætning til Low Range - begge står på målepapiret.
Bør jeg teste for Calcium, fosfat og magnesium inden jeg putter de første par fisk i om ca. 14 dage hvis værdierne stadig er OK?
På forhånd tak!
Kenneth
Målinger efter 16 dage i opstart
- Kenneth Jensen
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 9800 Hjørring
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Hjørring
- Kontakt:
- klaus meyland
- Foxface
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8500 Grenaa
- Saltvand siden?: 2004
Re: Målinger efter 16 dage i opstart
tillykke med din tank makker.
jeg vil mene at det er en fordel at man bliver fortrolig med alle værdierne i sit akvarie fra starten også selv om det måske ikke er så vigtigt lige nu men det bliver det efter hånden som du finder nogle koraller m.m. som du gerne vil have i dit akvarie.
med hensyn til din temperatur så lyder det rigtig fint men hvad vil du gøre til sommer ?
alkalinity er kalkindholdet i dit vand jeg plejer at måle mit i dkh og der skal den ligge imellem 8-12 dkh
den kan du justere med kh+ hvis den skulle blive for lav det vil nok først blive noget som du rigtig skal tage højde for når du engang får nogle koraller i din tank

jeg vil mene at det er en fordel at man bliver fortrolig med alle værdierne i sit akvarie fra starten også selv om det måske ikke er så vigtigt lige nu men det bliver det efter hånden som du finder nogle koraller m.m. som du gerne vil have i dit akvarie.
med hensyn til din temperatur så lyder det rigtig fint men hvad vil du gøre til sommer ?
alkalinity er kalkindholdet i dit vand jeg plejer at måle mit i dkh og der skal den ligge imellem 8-12 dkh
den kan du justere med kh+ hvis den skulle blive for lav det vil nok først blive noget som du rigtig skal tage højde for når du engang får nogle koraller i din tank
er ved at planlægge mit comeback 

- klaus meyland
- Foxface
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8500 Grenaa
- Saltvand siden?: 2004