Men jeg har tidligere læst om nogle som ikke havde skummere når det var så små akvarier. Hvad skal der i af udstyr udover en powerhead eller to, varmelegme og lys.
Hvor mange kg sten, og hvilke og hvor mange fisk/skaldyr må man have i

Jeg ville personligt ikke køre 30L uden skummersolberg skrev:du kan sagtens lave et nano på 30 l. uden skummer blot med ugentlige vandskift hvor du skimmer overfladen. Men der skal nok ikke mere end et par små klovnfisk, et par små eremitter, måske en lille anemone og et par koraller og skiver.
Du tænker nok på mindre Gobi'er - De er ret fedeDan-P skrev:jeg havde heller ikke regnet med at have meget mere end et klovnfiskepar.
Men jeg kan ikke have 1-2 små fisk, kan ikke huske hvad nogen af dem hedder mere, men kan bare huske der er mange meget små farverige fisk. Der kan ikke gå 1-2 af dem også sammen med klovnene
Det er jo en af de smukke ting ved denne hobby. Der er så mange forskellige menninger om alt. Jeg har også selv en skummer på mit 25 liters ynglenano, men der er også 35 små kauderniunger i pt. og jeg laver stadig ugentlig vandskifte fra min "store" balje. Men det er muligt.Han$en skrev:Jeg ville personligt ikke køre 30L uden skummersolberg skrev:du kan sagtens lave et nano på 30 l. uden skummer blot med ugentlige vandskift hvor du skimmer overfladen. Men der skal nok ikke mere end et par små klovnfisk, et par små eremitter, måske en lille anemone og et par koraller og skiver.
Jeg ved at det i forvejen er lidt svært at holde akvariet stabilt, men muligt - Med skummer
Jeg ville ikke turde uden skummer.
Og med prisen på fx. den Aqua Medic jeg bruger til 299,- og så en luftpumpe, kan det jo næsten ikke svare sig at spare det væk
Kig da på mitDan-P skrev:så skal jeg jo hen og lave det med sump, men så vil det ikke kuvære på skrivebordet:)
Ellers må jeg lave det med overløb men det er der jo i forvejen ikke meget plads til i sådan et lille akvarie