indkørerings fasen
-
- Scooter Blenny
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 4220 Korsør
indkørerings fasen
Mit første saltvandsakvarium
Hej så fik jeg det op at kører d. 04-02-09 . Derfor vil jeg visse et bare billider, under indkørerings fasen
Akvariet er på 260l mål H*B*D 65*80*50
Af udstyr:
4 af 24w T5 rør på 15.000 kelvin en af rørene er blå
Deltec udvendig skummer APH 525 en aquabee på 1000l til at foder skummeren.
3000l retur pumpe.
150w varmlegme.
20kg levendesten regner med at købe 10-15 kg til
En riffkeramik søjle
Skal opgraderer med 150 HQI lampe når der bliver råde til det
Mangler bare nogel cirkulation/powerheads
Er der noget man skal fortage sig nu eller skal det bare stå og kører og passe sig selv den næste måndes tid.
Skal der til sættes noget nu eller hvad...
Håber det er noget der kan bruges/god opstart ?
Råd modtages
Hej så fik jeg det op at kører d. 04-02-09 . Derfor vil jeg visse et bare billider, under indkørerings fasen
Akvariet er på 260l mål H*B*D 65*80*50
Af udstyr:
4 af 24w T5 rør på 15.000 kelvin en af rørene er blå
Deltec udvendig skummer APH 525 en aquabee på 1000l til at foder skummeren.
3000l retur pumpe.
150w varmlegme.
20kg levendesten regner med at købe 10-15 kg til
En riffkeramik søjle
Skal opgraderer med 150 HQI lampe når der bliver råde til det
Mangler bare nogel cirkulation/powerheads
Er der noget man skal fortage sig nu eller skal det bare stå og kører og passe sig selv den næste måndes tid.
Skal der til sættes noget nu eller hvad...
Håber det er noget der kan bruges/god opstart ?
Råd modtages
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Re: indkørerings fasen
Det lyder meget fornuftigt, men jeg tror nu nok at din føde pumpe til skummeren er lidt for kraftig. Deltec anbefaler max 600 liter i timen.
Det kan også være at du skal arbejde lidt med opbygningen af stenene. Det ser ud til at de ligger helt frem til forruden. og det kan let give dig nogle problemer, når ruden skal renses.
hvis du synes at opbygningen kommer til at fylde meget ud i akvariet, hvis du stabler den langs bagruden, kan de med fordel lave en rør opbygning af pvc som du binder stenene på med strips.
Stenene ser mig lige hvide nok ud. Hvor har du dem fra??
Det kan også være at du skal arbejde lidt med opbygningen af stenene. Det ser ud til at de ligger helt frem til forruden. og det kan let give dig nogle problemer, når ruden skal renses.
hvis du synes at opbygningen kommer til at fylde meget ud i akvariet, hvis du stabler den langs bagruden, kan de med fordel lave en rør opbygning af pvc som du binder stenene på med strips.
Stenene ser mig lige hvide nok ud. Hvor har du dem fra??
-
- Scooter Blenny
- Reactions:
- 17
Stenene er købt hos akvarieudstyr.
De er måske ikke noget værd eller hvad ?
ang. pumpen til skummeren. Jeg spurgte om det er ok med en 1000l det skulle være fint sagde de hos akvarieudstyr.
De er måske ikke noget værd eller hvad ?
ang. pumpen til skummeren. Jeg spurgte om det er ok med en 1000l det skulle være fint sagde de hos akvarieudstyr.
- Lars S
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8963 Auning
- Saltvand siden?: 1989
- Geografisk sted: Auning - Djursland / Jylland
- Kontakt:
Det ser meget flot ud det akvarie, det er vist ikke helt så firkantet som du skriver vel ?
Har du ikke nogle pumper oppe i akvariet ?
Dit akvarie er måske lige højt nok, hvis du gerne vil have sten koraller under T5 lys, du skal måske sænke de rør næsten helt ned til få cam. over overfladen.
Og så Carsten også skriver de sten ser meget hvide ud, men det kan jo være lyset der snyder på foto, har du blå rør ?
Hov jeg glemte, du skal have cirkulation oppe i akvariet så der ikke kan komme til at stå stillestående vand i eller bag ved dine sten, men ellers så ja så skal det bare stå og køre, du vil så sikkert få en algevækst, måske meget måske mindre, nå denne er væk, så er dit akvarie nok klar, dette kan tage 4 - 8 uger.
Held og lykke med dit kar
Har du ikke nogle pumper oppe i akvariet ?
Dit akvarie er måske lige højt nok, hvis du gerne vil have sten koraller under T5 lys, du skal måske sænke de rør næsten helt ned til få cam. over overfladen.
Og så Carsten også skriver de sten ser meget hvide ud, men det kan jo være lyset der snyder på foto, har du blå rør ?
Hov jeg glemte, du skal have cirkulation oppe i akvariet så der ikke kan komme til at stå stillestående vand i eller bag ved dine sten, men ellers så ja så skal det bare stå og køre, du vil så sikkert få en algevækst, måske meget måske mindre, nå denne er væk, så er dit akvarie nok klar, dette kan tage 4 - 8 uger.
Held og lykke med dit kar

Senest rettet af Lars S søn 8. feb 2009 01:18, rettet i alt 2 gange.
Mvh. Lars Steen

530 l. Low tech.
http://www.websteen.dk import bla. saltvands artikler fra Kina & Hong Kong.

530 l. Low tech.
http://www.websteen.dk import bla. saltvands artikler fra Kina & Hong Kong.
- Han$en
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2990 Nivå
- Saltvand siden?: 2006
Ved ihvertfald at de hvide sten jeg fik fat i ude fra akvarieudstyr var hvide som kridt, og 100% kedelige!
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic[/center]
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic[/center]
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Ingen siger at stenene ikke er noget værd. Men normalt når man får sten hjem, har de nogle kalkalger og andre ting siddende som kan give lidt farve på dem.
Men har de ligget i et kar unden nogen form for lys over, forsvinder al farve jo.
Det med pumpen, kan ikke overraske os andre, vi kender dem derude. Men nye ved det jo ikke.
Men har de ligget i et kar unden nogen form for lys over, forsvinder al farve jo.
Det med pumpen, kan ikke overraske os andre, vi kender dem derude. Men nye ved det jo ikke.
- Lord Mike
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 4684 Holmegaard
- Saltvand siden?: 2002
I mit gamle akvarie havde jeg også en deltec skummer (APF600), her anbefaler AU at man føder skummeren med en 800 liters pumpe. På denne skummer brugte jeg en AB2000 til fødning og der var ingen problemer da skummeren virkede perfekt, så mon ikke det går med en 1000 liters føde-pumpe
Et alternativ kunne også være at du brugte din 1000 liters pumpe som retur, og så lade vandet fra overløbet løbe direkte ned i skummeren og derved spare en pumpe. En ting jeg helt klart vil anbefale er at få noget mere cirkulation i akvarie hurtigst muligt ellers ser det skam rigtig fint ud. Du skal ellers ikke foretage dig noget med akvariet her de næste par uger, og når dine værdier så småt bevæger sig i den rigtige retning, så kan du begynde evt. at tilføre snegle og eramit-krebse. Men vigtigst af alt er tålmodighed da dette vil betale sig tilbage mange gange senere hen
Rigtig flot akvarie ellers

Et alternativ kunne også være at du brugte din 1000 liters pumpe som retur, og så lade vandet fra overløbet løbe direkte ned i skummeren og derved spare en pumpe. En ting jeg helt klart vil anbefale er at få noget mere cirkulation i akvarie hurtigst muligt ellers ser det skam rigtig fint ud. Du skal ellers ikke foretage dig noget med akvariet her de næste par uger, og når dine værdier så småt bevæger sig i den rigtige retning, så kan du begynde evt. at tilføre snegle og eramit-krebse. Men vigtigst af alt er tålmodighed da dette vil betale sig tilbage mange gange senere hen

Rigtig flot akvarie ellers

-
- Scooter Blenny
- Reactions:
- 17
akvariet er ikke helt firkantet men, har skrå hjørner
jeg takker jer alle
jeg takker jer alle