Kelvin

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Claus W.
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
17
Postnummer: 3550 Slangerup
Geografisk sted: Slangerup

Kelvin

Indlæg af Claus W. »

Jeg skal have købet 2 nye HQI 250 W, men er lidt i tvivl, om der udover farveforskellen er forskel på den kelvin styrken. Her tænker jeg selvfølgelig på, hvad der er bedst for korallerne.

På forhånd tak.:clap:
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Re: Kelvin

Indlæg af mads-fisk »

Farvetemperaturen som angives i grader kelvin er udelukkende et udtryk for lysets farve. Dog vil et mere blå lys (høj farvetemperatur) også medføre en lavere PAR-værdi i forhold til lys med en lavere farvetemperaturen (eks. solen, der har en farvetemperatur på 5600 grader kelvin).

Når det så er sagt, så er den naturlige farvetemperatur et par meter nede under overfladen en del mere end 5600, og det ser også langt bedre ud.

Men husk at der godt kan være ret stor forskel på producenternes angivelser. Af en eller anden grund kan man risikere at en pære på 14000 kelvin er mere gul end en på 10000.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Kelvin

Indlæg af Carsten »

Det vil ofte være bedre lige at kigge sig for. Og se hvad andre har over, istedet for blot at købe ind.
Et eksempel, jeg har et lille fragment akvarie, hvor jeg monterede en Giesemann Marin 12500 kelvin pære, den var langt mere gul i farven, end Coralvue reeflux 12000 kelvin.

Der er også eksempler på at 14000 kelvin pærer, er mere hvide i lyset end 12000.
Kig dig omkring og se om du kan finde noget lys der behager dig, inden du køber.
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"