"Nano" på cirka 140 liter. Specialbygget

Forum for snak om Nano Reefs og alt hvad dertil hører.
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: København Ø

"Nano" på cirka 140 liter. Specialbygget

Indlæg af jakobvillien »

Desværre gik mine super gode planer med et stort 200-300 liter akvarie til grunde da jeg så, at det sted jeg havde udset mig til et nyt akvarie desværre var begrænset af et indhug til en skorsten. Dermed har jeg 35 gange 65 centimeter at gøre godt med. I første omgang var jeg lidt slukøret, men så tænkte jeg på Thyme's super flotte nano, og begyndte at tegne lidt.

Min plan er at lave et skab med et specialbygget akvarie som lige passer i dette hul. Så lave det hvidlakeret og eventuelt føre det helt op til loft. På denne måde ser akvariet ud til at være bygget ind i væggen. Der skal være HQI og sump, komplet med caulerpa og osmolator. Men her er jeg lidt blank. Ser dette realistisk ud?

hvad skal jeg have af skummer, lys, returpumpe osv?

Da der ikke er så meget plads vil jeg kune have begrænset mængde sten og så lave en keramik baggrund (fra JJ?) tilpasset hele overløbet. Tror det kunne blive vildt fedt. Men hvad med lys, kan det overhovedet nå bunden?

Mvh, Jakob
Vedhæftede filer
Akavarie.jpg
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Re: "Nano" på cirka 140 liter. Specialbygget

Indlæg af jakobvillien »

Hov, der skal står forfra og ikke fra siden. Billedet er selvfølgelig forfra. Der skal være låger ved lys og ved sump, og HQI skal kunne køres væk på skinner således, at man kan komme tila t rode i akvariet.
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af jakobvillien »

Tænkte egentlig også på om det er helt hul i hovedet at lave sump på så lille et akvarie. Man kunne jo også bare lave intern sump med skummer, varme og så en returpumpe.
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af jakobvillien »

Tænkte lidt på en sådan HQI, men den er lige lidt for bred. kan man få mindre?

http://akvarieudstyr.dk/netshop/showPro ... ?pid=36271
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Odense

Indlæg af leifkrarup »

jakobvillien skrev:Tænkte egentlig også på om det er helt hul i hovedet at lave sump på så lille et akvarie. Man kunne jo også bare lave intern sump med skummer, varme og så en returpumpe.
Det er netop en god ide at lave en så stor sump muligt....det betyder at du har mere vand og at det så bliver nemmere at holde næringstofferne i skak. Det er ikke akvariets størrelse som bestemmer hvor mange dyr du kan have, men mængden af vand (og til dels sten, som du også kan have flere af da de kan ligge i sumpen), alså hvis du begræser dig til dyr som ikke kræver meget svømmeplads.
Med hensyn til dit spørgsmål om HQI´en kan nå bunden så skulle det ikke være noget problem for 250W HQI, det kan så godt være at de mest lyskrævende akropora ikke lige skal stå på bunden, men det er der vel heller ingen grund til.
Det kan ellers blive et fint projekt :K , og husk du kan have den samme glæde af et lille akvarie som et stort, du nævner jo selv et godt eksempel, problemet er at hvis du fik et på 300 liter ville du efter 3 måneder ønske et på 600 og hvis du fik det vill du kort tid efter ønske et på 1200 liter...det er skruen uden ende. Glæden kommer ved at arbejde med tingene og se at det udvikler sig og den glæde er den samme med et nano.
Jeg tror så også at der i løbet af det næste års tid kommer mange store setup´s til salg når nu regeringen får lagt skattesystemet om så de grønne afgifter og dermed elprisen bliver hævet kraftigt :G . Selvfølgelig vil de hardcore stadig holde ved på trods af stigningerne, men jeg er da selv begyndt at tænke i alternative baner hvor det stadigt er muligt at holde saltvand men uden at måleren løber løbsk....nå! jeg håber at du tilgiver mig mit lille sidespring selvom det jo ikke har noget at gøre med dine spørgsmål :pray:
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af jakobvillien »

Bestemt, fint svar. Jeg tænker også selv i de baner. Overvejer også kraftigt lys. Men jeg har altid svoret at blødkoraller var fint, men nu har jeg faktisk en drøm om noget "kapow!" lys og nogle acroporaer. Så bliver det bare dyrere med lys.

Jeg ved egentlig heller ikke hvor meget jeg sparer på el fordi det er 140 liter og ikke 250 liter. Det er jo egentlig samme setup. Bare selvfølgelig mindre cirkulation.

Jeg tror det bliver fedt sådan her. Men mon ikke 150w er nok plus to rør?
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af jakobvillien »

Mht nano vs store akvarier må jeg sige at jeg har vildt meget glæde af mit lille 58 liter boyu, problemet er bare at teknikken er noget skidt og der er en del problemer med det. Men jeg er en "nano-kinda-guy" så jeg har ingen drømme om store kejsere, men derimod små nano fisk er rigeligt og en masse koraller. Jeg er altid mest betaget af de små, men sådan er jeg bare. Igen, tak til Thyme's super flotte akvarie, som er god inspiration.
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af leifkrarup »

jakobvillien skrev:Jeg ved egentlig heller ikke hvor meget jeg sparer på el fordi det er 140 liter og ikke 250 liter. Det er jo egentlig samme setup. Bare selvfølgelig mindre cirkulation.
Ikke nødvendigvis...du skulle sandsynligvis bruge 2 HQI til 250 liter..det er grunden til at jeg selv gik over til T5 og din cirkulations og returpumpe samt skummer skal ikke være så stor og du skal ikke køle så meget til sommer hvad enten du køler med ventilatorer eller med akvariekøler...det hele tæller med :y
Ja!...du kan klare dig med 150 W, men så skal du bare tænke meget mere over hvor langt nede du placerer dine lyskrævende koraller.
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af jakobvillien »

Fint. Vi opgraderer til 250 w Så er der "Kapow!" :y
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af leifkrarup »

jakobvillien skrev:Tænkte lidt på en sådan HQI, men den er lige lidt for bred. kan man få mindre?
http://akvarieudstyr.dk/netshop/showPro ... ?pid=36271
Jeg har haft en af forgængerne til denne...det er en kinalampe...nogle er tilfredse, men for mig var det en katastrofe....har talt med en forhandler som ikke længere ville handle med dem pga. kvalitetesproblemer.
Når nu lampen skal bygges ind, hvorfor så ikke købe en Lumenarc reflektor med ballast og så hænge den op i dit "skydbare" stativ...ingen grund til at bruge penge på en komplet lampe når den ikke ses og reflektoren i Lumenarc giver meget mere lys for de samme penge.
Nu har du jo bestemt dig for HQI og det er der gode grunde til, ellers ville 4x24W T5 med gode reflektorer...evt. SunPower fra ATI som er aktivt kølet.....give dig knald på.
Jeg er selv gået fra HQI til T5, selvom jeg savner skyggerne og reflekserne fra HQI, på grund af at jeg synes fordelene(kontrol over lysfarven, mindre varmeproblemer, billigere i el) overstiger ulemperne.
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af jakobvillien »

Orv, lyder fint med T5. Links? Lyder meget spændende. Lys er helt nyt for mig. Jeg har været vandt til det helt små i lys, så det at skulle op i "voksen" lys er ret nyt og interessant.
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af jakobvillien »

Ser ud som om 4x24 w er 61 cm. Det passer jo ret godt.
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af jakobvillien »

Mht sump, er det noget i har gode erfaringer med at bygge selv eller bestille færdiggbygget? Jeg skal alligevel have lavet et specieltlavet akvarie med specielle mål.

Mht vandpåfyldning og lignende, kunne der så være en ide i at lave et åben rum/kammer i overløbet som ikke bliver fyldt med vand hvor man kan føre ledninger op igennem? Kan det lade sige gøre? Ledninger til lys, blandt andet.
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af jakobvillien »

Ville dette lys passe? Er det et godt køb: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=115&t=23952

150 w HQi og 2x55w. interpet. Hvad med varmen når det bygges ind i skab. Kan man styre lysets styrke?

Det skulle da ihvertfald give lys nok.
Brugeravatar
thyme
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8210 Århus V
Geografisk sted: Århus V
Kontakt:

Indlæg af thyme »

Det lyder godt du ku bruge mit akvarium til inspiration :)

Vil bare lige sige, at de interpetllys giver elendig farve, så hold dig til de almindelige T5 ikke compact!!
VH
Brian Thyme
120 liter. Ikke så mange digidarer, kun en masse bøvl :)
Billede
viewtopic.php?t=10961
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af jakobvillien »

hmmm. ok, øv. Det var ellers pænt billigt. Hmmm... jeg tænker mere over det. Problemet er, at det ikke bliver open top, men bygget ind i skab, så det vil være nødvendigt med udluftning uanset hvad. Jeg tror nu jeg laver en halv meters luft over lampen. Hvis jeg ikke skal have HQI, hvad så?
Brugeravatar
thyme
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8210 Århus V
Geografisk sted: Århus V
Kontakt:

Indlæg af thyme »

Jeg tror du er nød til at have en eller anden form for udluftning, ellers tror jeg der kommer varme/fugtproblemer selvom du sku bruge T5. Det kan nemt klares med kabinetkølere evt koblet til en UT-100 thermostat
VH
Brian Thyme
120 liter. Ikke så mange digidarer, kun en masse bøvl :)
Billede
viewtopic.php?t=10961
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af jakobvillien »

Hej, er der nogen der ved hvor man kan købe ATI Sunpower 4x24w i DK? Synes jeg kan se saltvandsbutikken sælger dem, men der står ikke om det er 60 cm modellen.
AndersNT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8000 Århus C

Indlæg af AndersNT »

Ellers skal du bestille den i Tyskland, det er typisk lidt billigere.
Hvis du overvejer HQI skal du lige overveje en af disse lamper.
http://www.aquapro2000.de/Lightning/HQI ... 2_767.html
Jeg har selv en i 2x150 W og det er virkelig en god lampe. Super kvalitet og gode store reflektorere.
Hvis du går lidt ned er der både 1x150 og 1x250 i enten 40 eller 60 cm lamper. Det er dog uden brændere, men dem kan du bestille billigt i Kina.

Aquapro2000 har også ATI's T5 lamper.
Brugeravatar
Holst
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17
Postnummer: 6800 Varde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Varde

Indlæg af Holst »

Ved ikke om andre har skrevet det. Ikke lige fundet det i min hurtige skimtning.
Men hvorfor fylde dit osmose vand i tanke og ikke bare i sumpen ? Så sparer du da de rør og et hul ?
Det er vel niveauet i sumpen der falder også. det er der du kan se forskellen når dit vand fordamper. ?

Det ville jeg gøre. Men ejer jo heller ikk en balje endnu :)
Tænk hvis alle danske søer var af øl, tænk hvis alle danske søer var af øl. Så vil jeg ligge nede på bunden og få bajer smag i munden, tænk hvis alle danske søer var af øl.
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af jakobvillien »

Ja det har du da ret i. Det kan jeg heller ikke se hvorfor man ikke kan :). Det løser det problem.
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af jakobvillien »

Så er jeg på nippet til at få bestilt akvarie.... Forsøger mig lige hos en kontakt som eventuelt vil kunne lave reef keramik på bagrude og omkring overløb. Skummer ser det ud til er sikret, og jeg tror jeg ved hvordan jeg skal lave lys (bare almindelige t5 rør og reflektorer over. Cirka 4x24w. Jeg er spændt :)
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af jakobvillien »

Så er der købt akvarie og alt teknik, undtagen sump og returpumpe. SKummer er arrangeret.

Reef keramik er ligeledes arrangeret. Nu skal der bygges bord, og her har jeg også en venlig herre til at hjælpe. Jeg vil tro den samlede pris kommer til at ligge på mellem 7 og 10.000, hvilket jeg anser for en meget fin pris.
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af jakobvillien »

Nu har jeg bygget bord, og det er i 90 cm højde. Dette er, efter hvad jeg har set andre gøre, temmeligt højt, men det var dels for at give en ret fed effekt i stuen hvor man ser det fra alle steder, samt at give plads i sumpen.

Det er lige nu ved at blvie lavet ret væsentligt om, og få keramik på bagrude, og sumpen bliver bygget, overløb lavet om med filter osv. osv.

... Da det bliver gjort privat overstiger prisen også væsentligt 10.000

Akvariet er 60x45x60. Hvilket betyder det kommer op i en højde af cirka 190 cm med lyskasse. Det hele blvier på en eller anden måde integreret med væggen, hvilket er hvad jeg kigger på nu.

Det bliver blæret det her!
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af jakobvillien »

Ny tegning.

Et enkelt spørgsmål: Hvis der er nogen der da ser det:
- Vil der være problemer ved at man skruer akvariet op på væggen, så man sikrer sig mod at det vælter, men hvor det ene ben (nederst til højre) står fri på gulv. Gulvet giver sig jo når der kommer vægt på. Så kand er også være problemer med at rør til sump kommer til at gå i vejen for benene på bordet idet bordet står et stykke ude for væggen, som jeg skal finde ud hvordan jeg løser.
Vedhæftede filer
Akvarie-illustration-bord2.jpg
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
Geografisk sted: Randers
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

jakobvillien skrev:Ny tegning.

Et enkelt spørgsmål: Hvis der er nogen der da ser det:
- Vil der være problemer ved at man skruer akvariet op på væggen, så man sikrer sig mod at det vælter, men hvor det ene ben (nederst til højre) står fri på gulv. Gulvet giver sig jo når der kommer vægt på. Så kand er også være problemer med at rør til sump kommer til at gå i vejen for benene på bordet idet bordet står et stykke ude for væggen, som jeg skal finde ud hvordan jeg løser.
Hvorfor din bekymring for om det skulle vælte??

- Jeg ville frygte at bundglasset vrider ved sætning af gulvet efter vægt, og så risikerer du rudesprængning...
/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af jakobvillien »

ahh. Jeg havde også tænkt på dette. En løsning kunne vel være først at skrue det fast på væg efter akvariet, sump og det hele er monteret. Så kommer der vel ikke mere vrid i det. Måske er det unødvendigt overhovedet at fæstne det til væg.
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

- Jeg tror at din frygt for at det skulle vælte er grundløs, så skal det gå hedt for sig...

Jeg ville heller ikke fæste det efter opfyldning. En evt. sætning har ingen tidsramme og er ubekendt!

- Er der derimod grund til din frygt skulle det overvejes om det overhovedet var forsvarligt i første instans :wink:
/Flemming,

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

det er jo murphys lov
hvis noget kan gå galt ,så går det galt
kan det ikke gå galt ja så gør det alligevel :P
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

ole. skrev:det er jo murphys lov
hvis noget kan gå galt ,så går det galt
kan det ikke gå galt ja så gør det alligevel :P
- Yes Sir :biggrin:

Dette er til skræk og advarsel undertegnede som ligger i kælderen og løfter gulv... EFTER vandopfyldning!! :T

Billede

Billede

- Vel spøg til side Jakob... Jeg vil mene at det er forsvarligt at gå i gang, uden vægmontering :GO

:f3:
/Flemming,

Besvar

Tilbage til "Nano Reefs"