Genanvendelse af sand
- sejeulki
- Dragefisk
- Reactions: 0
- 17
- Postnummer: 9000 Aalborg
- Geografisk sted: Aalborg
Genanvendelse af sand
Vil gerne genbruge mit sand fra mit gamle akvarie i mit nye, men vil også gerne have det renset inden, da jeg tror der har obhobet sig en masse skidt i det. Hvad gør jeg? Sir det? Skylder det i fersk/saltvand? Det er Carib Sea Ocean Direct™
Oolite eller er der fordel ved at købe noget nyt?
Oolite eller er der fordel ved at købe noget nyt?
- William Jr
- Rev haj
- 19
- Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Randers
- Kontakt:
Re: Genanvendelse af sand
- Jeg syntes absolut at du skal genanvende det...
Hvis du har mulighed for det syntes jeg at du skal skylle det i tempereret saltvand, for bakteriers skyld. Evt. have en skummer kørende mens du forsigtigt vender sandet! Eller et fint partikkel filter...
Hvis du har mulighed for det syntes jeg at du skal skylle det i tempereret saltvand, for bakteriers skyld. Evt. have en skummer kørende mens du forsigtigt vender sandet! Eller et fint partikkel filter...
/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk
- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!)
http://www.kirurgfisken.dk
- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!)

-
- Palet kirurg
- 17
- Postnummer: 5700 Svendborg
- Saltvand siden?: 2008
- Johnny
- Rev haj
- 19
- Postnummer: 3760 Gudhjem
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Bornholm
hvis det er tørt kan du bare skylle det i fresk vand
Hilsen Johnny
630l inbygget woha balje
630l inbygget woha balje
- Lord Mike
- Rev haj
- Reactions: 2
- 20
- Postnummer: 4684 Holmegaard
- Saltvand siden?: 2002
Ville helt klart også genbruge, dog ville jeg skylle det godt igennem kold ferskvand især hvis det har stået uden for akvariet i mere end 1/2 time uden cirkulation da div. bakterier hurtig dør.
Bakteriekulturen kommer hurtig igen, alternativ er jo at podre med sand fra andet akvarie, så vil det gå endnu hurtigere.
Bakteriekulturen kommer hurtig igen, alternativ er jo at podre med sand fra andet akvarie, så vil det gå endnu hurtigere.
-
- Jeg støtter Saltvandsforum.dk
- Reactions: 349
- 19
- Postnummer: 8520 Lystrup
- Saltvand siden?: 2006
Jeg har altid genbrugt mit sand. Jeg kan ikke se nogen forskel. Bare i en stor spand og så i brusekabinen og skyl/skold det lang tid til vandet er helt rent. Så kan du enten gemme 1 kg inden som du opbevarer optimalt eller pode det rensede sand med små levene sten 1-2 uger. Det virker rigtigt fint for mig - sandet bliver ligeså levende indenfor få uger.
Men der ophober sig rigtigt meget skidt/belægning i sandet - det ser jeg ikke grund til at forurene det nye setup med.
Men der ophober sig rigtigt meget skidt/belægning i sandet - det ser jeg ikke grund til at forurene det nye setup med.
SPS : Stability provides succes
-
- Rev haj
- 17
- Postnummer: 8000 Århus C
Jeg har lige genanvendt sand. Jeg vaskede det i saltvand indtil der ikke kom mere skidt. Det virkede fint 

-
- Palet kirurg
- 17
- Postnummer: 5700 Svendborg
- Saltvand siden?: 2008
der var en ældre herre jeg var nede og besøge engang, der skulle have flyttet om på nogle baljer, han fandt noget bundlag han havde liggende, skyllede det godt og kom det op i akvariet som han skulle bruge til opbevaring af koraller osv.
der gik ikke lang tid før nitrit begyndte og stige, og steg mere og mere og mere, med det resultat at alt døde.
så pas på også, hvis det har ligget alt for længe.
der gik ikke lang tid før nitrit begyndte og stige, og steg mere og mere og mere, med det resultat at alt døde.
Mvh.
Thomas Larsen
Thomas Larsen
-
Det sand jeg har i mit akvarie var fra det gamle og det havde ligget i en pand i over 4 år.
Det blev bare skyllet rigtig godt under vandhanen og jeg har aldrig haft problemmer med det.
Steen
Det blev bare skyllet rigtig godt under vandhanen og jeg har aldrig haft problemmer med det.
Steen
-
- Naso kirurg
- 18
- Postnummer: 2300 København S
- Geografisk sted: Ørestaden
Det er klart at der kan komme noget hvis det smides i et kørende akvarie. Men hvis det er til opstart af et nyt som skal igennem alle opsartsfaserne betyder det ikke noget. Det kan højest forlænge nogle af faserne. Det skal nok komme i balance igen. Bare sikre god skummer, god cirkulation og lys. Så er der ikke nogen problemer der.T-Svendborg skrev:der var en ældre herre jeg var nede og besøge engang, der skulle have flyttet om på nogle baljer, han fandt noget bundlag han havde liggende, skyllede det godt og kom det op i akvariet som han skulle bruge til opbevaring af koraller osv.
Jeg genbruger mit sand fra min gamle akvarie og det er bare tørt og står (på 3. mdr). Ideen er så at spørger til et par venlige sjæle herinde om jeg kan få en håndfuld sand og en LS fra nogle stykker. På denne måde opnår jeg en bredere bakteriekultur i hele baljen.
/HerrO