54 l startersæt, laves om til saltvand?

Forum hvor du kan læse og dele gør-det-selv tips og ideer.
Besvar
turner
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
16
Postnummer: 8200 Århus N
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: Aarhus N

54 l startersæt, laves om til saltvand?

Indlæg af turner »

De der almindelige 54 liters starter sæt som alle butikker sælger til ferskvand, er det muligt at lave dem om til at bruge til saltvand. Det er det vel så vidt jeg kan se, min eneste tanke er hvad jeg stiller op med lys. For det rør der sidder i fra start er jo langt fra nok, til et reef. Så kan man lave noget selv, så der kan sidde det rigtige lys i det låg som medfølger på de starter sæt?
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: København Ø

Re: 54 l startersæt, laves om til saltvand?

Indlæg af jakobvillien »

Du kan ikke rigtigt montere i de plastik låg der følger med. Men byg din egen. Køb to t5 rør og en controller, byg en kasse af træ som du lakerer så den kan tåle vand. Eventuel benyt dæksglas hvis du vil stoppe fordampningen.
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af jakobvillien »

Jeg gjorde faktisk det dengang jeg havde mit eget 112 liters, at jeg installerede et ekstra t5 lysstofrør. Det fungerede egentlig ok, så det var lidt hurtigt at sige det ikke kunne lade sig gøre. Men man kan lige så godt gøre det ordentligt fra starten, for det blev aldrig godt.
turner
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
16

Indlæg af turner »

Min bror var under uddanelse til tømrer i halvanden år, så mon ikke jeg kan lokke ham. Havde også selv tænkt på det med at lave en kasse. Bliver der problemer med varmen, så monterer jeg bare nogle usbblæsere koblet til en mobiloplader, det har jeg brugt til terrarier, så det burde også fungere til akvarier går jeg udfra. Tror jeg prøver det med at lave en kasse selv.
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af jakobvillien »

Der burde ikke være problemer med varmen hvis du bare laver en åben ramme hvor du monterer de to rør på. Det kan man gøre på mange måder, men det skal selvfølgelgi sikres,a t de ikke kan falde i vandet ved et uheld ;) Dette ville nok være optimalt: http://korallen.dk/product.asp?product=1315
turner
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
16

Indlæg af turner »

Det passer også med 2*36w eller er det bare et eksempel?
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af jakobvillien »

Det passer vist fint, men vent lige og se om andre giver mig ret i mine udtalelser. Det kan jo også være lidt afhængigt at hvad man har i. Eksempelvis kører jeg kun blødkoraller (og har gjort før) med mindre (2x18w), men du vil nok ikke kunne køre noget krævende alligevel. Jeg savner meget mere lys og ville ønske jeg kunne køre 2x36 istedet.
turner
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
16

Indlæg af turner »

Jeg planlægger heller ikke at starte saltvand lige med det samme. Lige nu samler jeg bare viden. Jeg regner med at flytte til Århus til sommer eller engang i løbet af foråret, og jeg ville være ked af, at sætte et saltvandsakvarie op nu, som jeg så skal pille ned igen og genopsætte når jeg kommer til Århus, så det går lige lidt tid før jeg får gjort noget ved det.
turner
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
16

Indlæg af turner »

Nu er der jo plads til to rør i det du har linket til kan jeg se, er det så meningen jeg skal have to styks af denne http://korallen.dk/product.asp?product=1329 eller en til dagslys og en til det der blå nat belysning (eller er blåt lys bare for ens egen fornøjelse?)
Besvar

Tilbage til "DIY - Gør-det-selv"